2007-12-29, 05:11
Citat:
Jag kollade upp Readyboost (hade aldrig hört talas om det förut) och det verkar väldigt intressant. Dock fastnade jag lite på ett stycke som jag hittade på idg.se:
Ursprungligen postat av Twang
Jorå, jag förstår att du blir frustrerad över att det tar sån tid. Känner igen det själv när man gör musik eller vadsomhelst, man har en idé och ville bara sätta igång med det, inte arbeta med datorn.
Hur mycket ram-minne har du? Du kan ju köpa t.ex ett USB-minne och aktivera ReadyBoost på det minnet och då startar Vista upp riktigt snabbt.
Själv startar mitt Vista upp på runt 30 sekunder fast jag har väl en ganska snabb dator.
Många märkesdatorer skriver ju deals med Microsoft så att datorerna måste köra Vista, även om dom inte klarar det. Har sett hur många datorer som helst som säljs med t.ex bara 512mb RAM men också Vista förinstallerat. Jag tycker det är vansinne, 1GB går bra men vid 2GB så funkar Vista riktigt bra med alla godsaker på då.
Ah, kollade nu på vilken HP du har. Du har ju 2GB ram så det ska räcka. Jag skulle snarare säga att det är din hårddisk som slöar ner systemet, den är ju bara på 5400rpm vilket är ganska slött oavsett operativsystem. Skulle rekommendera att du kör ReadyBoost, har själv inte gjort det men har hört att uppstarten av datorn ska snabbas upp avsevärt och det kanske det är värt om man bara lägger 200-300kr på ett USB-minne.
Hur mycket ram-minne har du? Du kan ju köpa t.ex ett USB-minne och aktivera ReadyBoost på det minnet och då startar Vista upp riktigt snabbt.
Själv startar mitt Vista upp på runt 30 sekunder fast jag har väl en ganska snabb dator.
Många märkesdatorer skriver ju deals med Microsoft så att datorerna måste köra Vista, även om dom inte klarar det. Har sett hur många datorer som helst som säljs med t.ex bara 512mb RAM men också Vista förinstallerat. Jag tycker det är vansinne, 1GB går bra men vid 2GB så funkar Vista riktigt bra med alla godsaker på då.
Ah, kollade nu på vilken HP du har. Du har ju 2GB ram så det ska räcka. Jag skulle snarare säga att det är din hårddisk som slöar ner systemet, den är ju bara på 5400rpm vilket är ganska slött oavsett operativsystem. Skulle rekommendera att du kör ReadyBoost, har själv inte gjort det men har hört att uppstarten av datorn ska snabbas upp avsevärt och det kanske det är värt om man bara lägger 200-300kr på ett USB-minne.
"Readyboost-funktionen i Windows Vista är avsedd att snabba upp Vista genom att lagra temporärt data på ett flashminne eftersom det i många fall är snabbare än en hårddisk. Efter genomgående tester som Pcstats har gjort så står det klart att du faktiskt får bättre prestanda om du har en gigabyte eller mindre arbetsminne men det står även klart att du inte märker någon skillnad om du har två gigabyte eller mer."
http://www.idg.se/2.1085/1.117849
Så det kanske inte är aktuellt för mig? Jag vet inte hur stor betydelse det har, men utan några program igång (bortsett från de som startar med datorn) så används ungefär 40% av RAM-minnet. Sen använder jag väl inte direkt något minneskrävande program, så det mesta jag kommit upp i är väl ca. 60%. Jag har m.a.o. gott om minne kvar.
Men som du säger, det är ju bara ett par hundra kronor det handlar om, så det kanske kan vara värt att prova.