2007-12-29, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twang
Jorå, jag förstår att du blir frustrerad över att det tar sån tid. Känner igen det själv när man gör musik eller vadsomhelst, man har en idé och ville bara sätta igång med det, inte arbeta med datorn.

Hur mycket ram-minne har du? Du kan ju köpa t.ex ett USB-minne och aktivera ReadyBoost på det minnet och då startar Vista upp riktigt snabbt.
Själv startar mitt Vista upp på runt 30 sekunder fast jag har väl en ganska snabb dator.

Många märkesdatorer skriver ju deals med Microsoft så att datorerna måste köra Vista, även om dom inte klarar det. Har sett hur många datorer som helst som säljs med t.ex bara 512mb RAM men också Vista förinstallerat. Jag tycker det är vansinne, 1GB går bra men vid 2GB så funkar Vista riktigt bra med alla godsaker på då.

Ah, kollade nu på vilken HP du har. Du har ju 2GB ram så det ska räcka. Jag skulle snarare säga att det är din hårddisk som slöar ner systemet, den är ju bara på 5400rpm vilket är ganska slött oavsett operativsystem. Skulle rekommendera att du kör ReadyBoost, har själv inte gjort det men har hört att uppstarten av datorn ska snabbas upp avsevärt och det kanske det är värt om man bara lägger 200-300kr på ett USB-minne.
Jag kollade upp Readyboost (hade aldrig hört talas om det förut) och det verkar väldigt intressant. Dock fastnade jag lite på ett stycke som jag hittade på idg.se:

"Readyboost-funktionen i Windows Vista är avsedd att snabba upp Vista genom att lagra temporärt data på ett flashminne eftersom det i många fall är snabbare än en hårddisk. Efter genomgående tester som Pcstats har gjort så står det klart att du faktiskt får bättre prestanda om du har en gigabyte eller mindre arbetsminne men det står även klart att du inte märker någon skillnad om du har två gigabyte eller mer."

http://www.idg.se/2.1085/1.117849

Så det kanske inte är aktuellt för mig? Jag vet inte hur stor betydelse det har, men utan några program igång (bortsett från de som startar med datorn) så används ungefär 40% av RAM-minnet. Sen använder jag väl inte direkt något minneskrävande program, så det mesta jag kommit upp i är väl ca. 60%. Jag har m.a.o. gott om minne kvar.

Men som du säger, det är ju bara ett par hundra kronor det handlar om, så det kanske kan vara värt att prova.
2007-12-29, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandbaerg
Jag kollade upp Readyboost (hade aldrig hört talas om det förut) och det verkar väldigt intressant. Dock fastnade jag lite på ett stycke som jag hittade på idg.se:

"Readyboost-funktionen i Windows Vista är avsedd att snabba upp Vista genom att lagra temporärt data på ett flashminne eftersom det i många fall är snabbare än en hårddisk. Efter genomgående tester som Pcstats har gjort så står det klart att du faktiskt får bättre prestanda om du har en gigabyte eller mindre arbetsminne men det står även klart att du inte märker någon skillnad om du har två gigabyte eller mer."

http://www.idg.se/2.1085/1.117849

Så det kanske inte är aktuellt för mig? Jag vet inte hur stor betydelse det har, men utan några program igång (bortsett från de som startar med datorn) så används ungefär 40% av RAM-minnet. Sen använder jag väl inte direkt något minneskrävande program, så det mesta jag kommit upp i är väl ca. 60%. Jag har m.a.o. gott om minne kvar.

Men som du säger, det är ju bara ett par hundra kronor det handlar om, så det kanske kan vara värt att prova.

Jag har jobbat mycket med mätningar på readyboosten och hur cashen arbetar och vad som ger mest för datorn.

Jag ska försöka slänga ur mig en vettig förklaring på artikeln och dina funderingar nu innan nyårsstädet ska dra igång!

Ready Boost är en underbar funktion, det ger mycket kräm för lite stålar. Dock missar IDG en mycket viktig sak. Hur snabba var USB minnena de provade? De har jämfört äpplen och päron i detta fallet garanterat. Som bekant så är söktiden 0 på ett flashminne, (vilket säger emot kommentaren om att större minne innebär mer söktid, jag menar, hur tänkte dom?) däremot finns det olika hastigheter på USB minnet i sig!

Bekant är det säkert att det finns USB 2.0 1.1 och snart 3.0. USB hastigheten är individuell mellan märken och det är egentligen där vi kommer till pudelns kärna. Otroligt få tillverkare skriver ut i klartext dessutom hur snabb överföringen är på just deras minne. Lägg lite tid på det.

Som en sista kommentar är också att ReadyBoost fungerar först nu som det är tänkt. SP1 fixade till det stora problemet, att cachen tömdes varje g¨ång du startade om och/eller sätter den i sleep eller hibernation. Det var inte tanbken men nu fungerar det. Ser att IDG artikeln är från augusti (om jag minns rätt) det var ett bra tag innan detta blev allmänt känt.

Pust, jätterörigt blev det, men, hoppas du förstår vikten av ett snabbt USB minne. Stirra dig inte blind på storleken, för den har inte med det att göra.

Fråga gärna, jag ska försöka hinna med att svara mellan matlagning och städning!
2007-12-31, 17:39
Bannlyst
!=)¤"# vista

hej fixat en ny burk såklart är det vista på den funkade sisådär i tvådagar
och nu har lyckats ställa till med något burken stänger ner sig undertiden jag spelar cs eller trycker på TAB och ½ Z fungerar ej och när jag ska trycka på A så får jag ett konstigt C med någon krumelur under.
så nu vill jag gärna ha hjälp med att rätta till dessa mysterium.
väldigt tacksam för svar och hjälp!
har provat att stänga ner UAC men funkade inte
2007-12-31, 17:49
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virtoz
hej fixat en ny burk såklart är det vista på den funkade sisådär i tvådagar
och nu har lyckats ställa till med något burken stänger ner sig undertiden jag spelar cs eller trycker på TAB och ½ Z fungerar ej och när jag ska trycka på A så får jag ett konstigt C med någon krumelur under.
så nu vill jag gärna ha hjälp med att rätta till dessa mysterium.
väldigt tacksam för svar och hjälp!
har provat att stänga ner UAC men funkade inte

Såhär rent spontant verkar det som att du ställt in azerty istället för qwerty, men jag vet inte. Spana in språkinställningarna och se om inte standardinställning är typ franska eller dylikt, låter inte helt osannolikt.
2007-12-31, 17:54
Bannlyst
allting är inställt på svenska. det funkar lite fram å tillbaxs nu funkar A Z igen utan att göra någonting men om jag rör TAB så så dör datorn
2007-12-31, 19:43
Medlem
Pirats avatar
Nätverket funkar men inte kontakt med internet kör 10mbit fiber?
2007-12-31, 19:57
Medlem
godoys avatar
Jag installera Daemon Tools på Vista, mountade en image-fil och så. Sen klickar Unmount all drives, men efter det så funkar det inte att starta uTorrent.
Det kommer en varning, "Windows Diskfel - Ingen Disk" ungefär, när det inte finns nån image mountad i Daemon.
2007-12-31, 23:46
Bannlyst
Jag postar här då ingen svarade på den andra onödiga tråden

Hej! nu är det så att jag köpte en bärbar dator för nåra månader sedan, med vista home basic förinstallerat! men nu är datorn lite fuckedup och jag gillar inte versionen homebasic så jag tänkte installera över homepremium istället men skiten funkade inte, jag bootade och gjorde allt enligt instrukioner och jag kommer fram till där det står "windows is loading files" när den har laddat klart så händer det inget, jag kommer bara fram till svart skärm och ingenting annat. så nu är frågan: har jag gjort nåt fel i BIOS kanske? eller vafan är det som inte funkar? jag vill forrmatera partitionen där vista basic ligger och installera homepremium över det.
här är info om datorn: HP COMPAQ Presario V6ooo(RY569EA#UUW)
intel celeron m cpu 430@1,73ghz 1 gb ram

om någon kunde hjälpa till så vore det jävligt sjyst

GOTT NYTT ÅR!!!
2008-01-01, 22:36
Medlem
robomans avatar
Det här är förhoppningsvis världens simplaste fråga, och jag är antagligen en idiot som inte fattar själv vad jag ska göra, men nu kör vi:
Jag laddade just ner Firefox till datorn och upptäckte till min stora förundran att "Firefox kan inte upprätta en anslutning till servern på www.google.se". Och ingen annan sida heller för den delen. Allting fungerar i IE. Tanken slog mig att jag kanske måste bocka för någonstans att programmet ska kunna ansluta till internet, men Windows-brandväggen är avstängd och Norton vill inte ens öppna när jag försöker...
Några tankar?
2008-01-01, 22:47
Medlem
Twangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGT.O
Jag postar här då ingen svarade på den andra onödiga tråden

Hej! nu är det så att jag köpte en bärbar dator för nåra månader sedan, med vista home basic förinstallerat! men nu är datorn lite fuckedup och jag gillar inte versionen homebasic så jag tänkte installera över homepremium istället men skiten funkade inte, jag bootade och gjorde allt enligt instrukioner och jag kommer fram till där det står "windows is loading files" när den har laddat klart så händer det inget, jag kommer bara fram till svart skärm och ingenting annat. så nu är frågan: har jag gjort nåt fel i BIOS kanske? eller vafan är det som inte funkar? jag vill forrmatera partitionen där vista basic ligger och installera homepremium över det.
här är info om datorn: HP COMPAQ Presario V6ooo(RY569EA#UUW)
intel celeron m cpu 430@1,73ghz 1 gb ram

om någon kunde hjälpa till så vore det jävligt sjyst

GOTT NYTT ÅR!!!

Formaterade du eller försökte du bara installera över? Testa att formatera i din installation.

Citat:
Ursprungligen postat av roboman

Det här är förhoppningsvis världens simplaste fråga, och jag är antagligen en idiot som inte fattar själv vad jag ska göra, men nu kör vi:
Jag laddade just ner Firefox till datorn och upptäckte till min stora förundran att "Firefox kan inte upprätta en anslutning till servern på www.google.se". Och ingen annan sida heller för den delen. Allting fungerar i IE. Tanken slog mig att jag kanske måste bocka för någonstans att programmet ska kunna ansluta till internet, men Windows-brandväggen är avstängd och Norton vill inte ens öppna när jag försöker...
Några tankar?

Även fast brandväggen är avstängd brukar den fortsätta blockera program som inte är godkända. Testa att sätta igång den och se om du får upp en request då när du sen startar Firefox.

Citat:
Ursprungligen postat av godoy
Jag installera Daemon Tools på Vista, mountade en image-fil och så. Sen klickar Unmount all drives, men efter det så funkar det inte att starta uTorrent.
Det kommer en varning, "Windows Diskfel - Ingen Disk" ungefär, när det inte finns nån image mountad i Daemon.

Testat att ta bort driven? Se till att inte ha någon virtuell drive alls.
2008-01-02, 12:51
Medlem
Ska verkligen ett OS vara så krävande?

Jag tycker att det är konstigt att man gör OS så krävande, ett OS vill man ju ska vara så lite krävande som möjligt så man får fokusera all datorkraft till applikationerna man använder. Det är iallafall min åsikt, jag tycker att vista är alldeles för flashigt, Microsoft har i smyg börjat skicka med "nedgradering" till XP till nyare datorer.....bevis på nytt misslyckande...ungefär som med BETAn Win Millenium?
Jag håller mig till XP så länge det går, har inte tänkt köpa den värsta processorn och fylla RAM platserna till MAX för att kunna köra mitt OS stabilt!
2008-01-02, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oscarbergner
Jag tycker att det är konstigt att man gör OS så krävande, ett OS vill man ju ska vara så lite krävande som möjligt så man får fokusera all datorkraft till applikationerna man använder. Det är iallafall min åsikt, jag tycker att vista är alldeles för flashigt, Microsoft har i smyg börjat skicka med "nedgradering" till XP till nyare datorer.....bevis på nytt misslyckande...ungefär som med BETAn Win Millenium?
Jag håller mig till XP så länge det går, har inte tänkt köpa den värsta processorn och fylla RAM platserna till MAX för att kunna köra mitt OS stabilt!
Du... missar du hela poängen med säkerheten? Stabiliteten? Oc h dessutom faktumet att utvecklingen går frammåt?
Jag menar, försök installera windows XP på en dator som köptes med win 95 och du skulle garanterat inte gnälla på att den datorn inte går så snabbt....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in