Jag tycker inte man som Nemesis skrev att man ska skriva ut Heroin som alternativ, resultaten av Liverpool "experimentet" har jag fr mig blev att det las ner och anledningen till detta var att missbruket av heroin kade bland yngre. Har inga hnvisningar utan ni fr ta det som ett kraftigt "har fr mig" , jag frskte nmligen flja rsultaten av frsket s gott jag kunde. Samma problem uppstod ven i Zurich om jag inte missminner mig. -Vet ni mer om det skriv grna en hnvisning s jag kan kolla upp det

.
Drermot s anser jag att man ska satsa p sub och metadon program fr de som vill lgga av och gra dessa mer tillgngliga. Jag tycker ven att man allvarligt mste se ver kriterierna fr utskrivningar ur dessa program. Att nn tar terfall r fr mig helt naturligt, terfallet tar man fr att man har ett beroende. Visar man sen upp det hr problemet/beroendet man har s ska man inte straffas genom att skrivas ut. -Det r som att skriva ut en farlig mrdare frn ett fngelse fr att han r anses vara fr farlig att ha drinne, jag tycker det r oerhrt ologiskt. Mtningar visar att en missbrukare som skrivs ur ett program lper skyhg mer risk att ta en verdos och d.-N, se det som en naturlig del av behandlingen istllet och jobba p det som inte funkar istllet fr att ta snder det som funkar.
Jag blir skitfrbannad nr jag hr folk som det verlag gtt bra fr och brjat skaffa sig ett annat bttre liv samt r motiverade att sluta men skrivs ut pga att de inte klarade sig hela vgen fram till ml.
-Problemet r vl att vi som jobbar med det har satt upp mlet, och fr oss (ja, inte fr mig d) r mlet en helt rehabiliterad, vlartad, samhlletsstttepelare av bsta sort. Jag personligen njer mig med om min klient fr ett drgligt liv dr han med hjlp av suben/metadonet klarar av att m bttre, bli lyckligare, sluta utstta sig fr risker (brott, prostitution, sjukdomar, misr, verdoser), hittar tillbaka till ev familj. Mlet kan vara en perfekt tillvaro men om de inte lyckas s fr man nja sig med en okej tillvaro och att vissa inte alltid klarar ens det.
Sen ser jag praktiska problem med var skall man dra grnsen, men det r drfr behandlingsplaner och vrdplaner ska vara individuella. -Det ska ven passa individen och inte bara organisationen. Sen mste vi socaialare visa lite me stake nr det gller att sticka ut hakan i denna frgan. Se till veltenskap och inte bara en ideologiskt perspektiv nr det gller arbetet mot missbruk.
Jag blev glad nr socialstyrelsen slppte sin rapport ang sub/metadon program fr ngra r sen, det visar att det finns folk som nd tnker till lite fortfarande.
Den som vill lsa den s finns den som PDF hr:
http://www.socialstyrelsen.se/Public...004-110-11.htm
ca 250 kb stor, 56 sidor lng.