• 1
  • 2
2006-12-01, 03:48
Medlem
cremasters avatar
Sjlv r jag rtt grn p omrdet men skulle mycket grna vilja hra fr- och nackdelar eller allmna sikter om metadonprogrammet fr att smningom kunna bilda mig en egen uppfattning.

r det en bra metod fr avvnjning? Eller medfr metadonberoendet i sig fler nackdelar? Sg grna vad ni tycker och tnker om det hela, skulle vara vldigt intressant.
Citera
2006-12-01, 04:20
Medlem
Nemesis1s avatar
Det strsta problemet med opioidberoende r inte drogen i sig, utan att den kostar s mycket pengar att vldigt f mnniskor har rd att finansiera sitt beroende... Drfr leder missbruket till kriminalitet och desperation hos de allra flesta anvndare (ven om man r miljonr r det fullt mjligt att knarka upp alla sina pengar p heroin)...

Att trappa ner p metadon r svrt, och fr att inte tala om att sluta med det "cold turkey"... Detta behver man dock inte gra, eftersom man faktiskt kan anvnda metadon fr resten av livet utan att det skadar ens hlsa... Metadon har dock ngra jobbiga biverkningar, nmnligen frstoppning, vervikt, minskad energi och minskad sexdrift/problem att ejakulera (gller frmst mn, tror jag), men dessa sidoeffekter r lngt ifrn lika allvarliga som att kpa opioider p gatan...

Dock s tycker jag inte substitutbehandlingen borde vara begrnsad till metadon och Subutex, utan missbrukaren borde f vlja sjlv vilken drog han vill f utskriven fr att kunna leva normalt... Mnga metadonpatienter fredrar t.ex. heroin, och sljer drfr sitt metadon fr att kpa heroin p svarta marknaden... Jag tycker det vorde bttre om man gjorde som i exempelvis Storbritannien och Schweiz, dr man ven skriver ut heroin till heroinister... Jag anser ven att det r vldigt dumt att man sparkar ut folk frn metadonprogrammet fr att de anvnder andra droger p sidan om (det kan dessutom vara s ltta saker som smntabletter eller cannabis), detta gr att metadonpatienten kan hamna tillbaka p ruta ett och terg till ett kriminellt och socialt instabilt leverne...
Citera
2006-12-01, 05:05
Medlem
TomiXs avatar
Ja det vrsta r om de kastar ut en, knner en som ker in p sin andra avgiftning nu och om han r positiv p ngot efter det s ryker metadonet. S ven fast man har varit benzomissbrukare i 10r och de snabbt tagit ifrn dig den s frstr de inte att det r ltt att f terfall p benzon d..

Subutexprogrammet r vl lite lite lite mer slappa med sdant, fast knner ingen som direkt gr p programmet s jag knner inte riktigt till deras regler.
Citera
2006-12-01, 08:30
Medlem
Jag blev antagen till Toxikomanikliniken (Metadonprogrammet), Ullerker, Uppsala, 1987. Jag blev dock utesluten samma r p.g.a. sidomissbruk.

P den tiden var antagningskriterierna mycket strngare n nu p.g.a. att "taket", d.v.s. hur mnga patienter som tillts deltaga i programmet, var mycket lgt. Kritiken var massiv. Man skulle ha ett "dokumenterat, tvngsmssigt injektionsmissbruk av opiater under minst 4 r."

Huruvida metadon r bra fr avvnjning? Med en vlanpassad dygnsdos s brukar metadonet lindra eller ta bort det mesta av den fysiska abstinensen hos tungt opiatberoende personer. Suget lindras ocks; hos vissa mycket, hos andra inte alls lika mycket. Det beror p hur pass avancerat beroendet r. Det krvs en beslutsamhet, fr metadonet lser inte allt. Fr mig passade det helt enkelt inte i lnga loppet. Sedan r det ju faktiskt ett plus att slippa springa uppe p Bullret, fr det r ett jvla stlle.

De som blir antagna till Metadonprogrammet blir oftast lngtidsbehandlade. En del av dem kanske styr upp sin tillvaro, men nr de vl har gjort det s har de kanske gtt p mettat i 5 r. De fortstter vanligtvis med behandlingen livet ut, fr de orkar helt enkelt inte att ge sig in i svngen igen. Det r dock katastrof nr ngon som varit med i 10-20 r blir utesluten - det brukar sluta riktigt illa.

Jag hller f.. med Nemesis.
Citera
2006-12-01, 13:03
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomiX
Subutexprogrammet r vl lite lite lite mer slappa med sdant, fast knner ingen som direkt gr p programmet s jag knner inte riktigt till deras regler.
Jag tror att samma regler gller de som fr Subutex... Visslaren berttade fr mig om en ex-heroinist som blev utsparkad fr att hon lnade en vrktablett av sin granne, ovetandes om att den innehll kodein... Myndigheterna visade dock ingen nd, utan uteslt henne inte bara frn sin substitutbehandling (som gtt hur bra som helst en lngre tid), vrkte henne frn lgenheten, och p alla andra stt frstrde det stabila livet hon byggt upp...

Vet inte hur det gick fr henne sen, men jag hrde att hon nd inte fick terfall p heroin, men tvingades att i fortsttningen bo hos vnner och kpa sina Subtex-tabletter p gatan... Som sagt var det Visslaren som berttade om det dr, s han vet vl bttre, om han nu knde henne... Hon kan ju frsts lika grna vara ett skrckexempel p ett "worst case scenario" som cirkulerar runt frn mun till mun via "djungeltelefonen"... Men anyway, jag har hrt att Subutex-behandlingen i Skne r aningen liberalare, men de andra i landet r lika hrda som metadonprogrammet... En skillnad r dock att man bara behver tv rs tungt opioidmissbruk fr att f Subutex medan man behver klara sig dubbelt s lnge fr att f metadon, och att man lttare kan f recept p Subutex frn apoteket, medan man en lngre tid mste inta sina metadondoser p plats varje dag...
Citera
2006-12-01, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizotym
Jag blev antagen till Toxikomanikliniken (Metadonprogrammet), Ullerker, Uppsala, 1987. Jag blev dock utesluten samma r p.g.a. sidomissbruk.

P den tiden var antagningskriterierna mycket strngare n nu p.g.a. att "taket", d.v.s. hur mnga patienter som tillts deltaga i programmet, var mycket lgt. Kritiken var massiv. Man skulle ha ett "dokumenterat, tvngsmssigt injektionsmissbruk av opiater under minst 4 r."

Huruvida metadon r bra fr avvnjning? Med en vlanpassad dygnsdos s brukar metadonet lindra eller ta bort det mesta av den fysiska abstinensen hos tungt opiatberoende personer. Suget lindras ocks; hos vissa mycket, hos andra inte alls lika mycket. Det beror p hur pass avancerat beroendet r. Det krvs en beslutsamhet, fr metadonet lser inte allt. Fr mig passade det helt enkelt inte i lnga loppet. Sedan r det ju faktiskt ett plus att slippa springa uppe p Bullret, fr det r ett jvla stlle.

De som blir antagna till Metadonprogrammet blir oftast lngtidsbehandlade. En del av dem kanske styr upp sin tillvaro, men nr de vl har gjort det s har de kanske gtt p mettat i 5 r. De fortstter vanligtvis med behandlingen livet ut, fr de orkar helt enkelt inte att ge sig in i svngen igen. Det r dock katastrof nr ngon som varit med i 10-20 r blir utesluten - det brukar sluta riktigt illa.

Jag hller f.. med Nemesis.

Ja tnkte bara frga hur du mr efter alla dessa r med hrdkrning
Citera
2006-12-01, 16:35
Medlem
TomiXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Jag tror att samma regler gller de som fr Subutex... Visslaren berttade fr mig om en ex-heroinist som blev utsparkad fr att hon lnade en vrktablett av sin granne, ovetandes om att den innehll kodein... Myndigheterna visade dock ingen nd, utan uteslt henne inte bara frn sin substitutbehandling (som gtt hur bra som helst en lngre tid), vrkte henne frn lgenheten, och p alla andra stt frstrde det stabila livet hon byggt upp...

Vet inte hur det gick fr henne sen, men jag hrde att hon nd inte fick terfall p heroin, men tvingades att i fortsttningen bo hos vnner och kpa sina Subtex-tabletter p gatan... Som sagt var det Visslaren som berttade om det dr, s han vet vl bttre, om han nu knde henne... Hon kan ju frsts lika grna vara ett skrckexempel p ett "worst case scenario" som cirkulerar runt frn mun till mun via "djungeltelefonen"... Men anyway, jag har hrt att Subutex-behandlingen i Skne r aningen liberalare, men de andra i landet r lika hrda som metadonprogrammet... En skillnad r dock att man bara behver tv rs tungt opioidmissbruk fr att f Subutex medan man behver klara sig dubbelt s lnge fr att f metadon, och att man lttare kan f recept p Subutex frn apoteket, medan man en lngre tid mste inta sina metadondoser p plats varje dag...

Jo man fr nog dosetten fortare nr man gr p sub-behandling, men jag har faktiskt ingen aning, det r baserat p vad jag hrt nr jag snackat med olika individer, vissa som gr p subutexprogrammet och vissa som tex hnger hr
Citera
2006-12-01, 16:39
Medlem
TomiXs avatar
Citat:
Det strsta problemet med opioidberoende r inte drogen i sig, utan att den kostar s mycket pengar att vldigt f mnniskor har rd att finansiera sitt beroende... Drfr leder missbruket till kriminalitet och desperation hos de allra flesta anvndare (ven om man r miljonr r det fullt mjligt att knarka upp alla sina pengar p heroin)...

Att trappa ner p metadon r svrt, och fr att inte tala om att sluta med det "cold turkey"... Detta behver man dock inte gra, eftersom man faktiskt kan anvnda metadon fr resten av livet utan att det skadar ens hlsa... Metadon har dock ngra jobbiga biverkningar, nmnligen frstoppning, vervikt, minskad energi och minskad sexdrift/problem att ejakulera (gller frmst mn, tror jag), men dessa sidoeffekter r lngt ifrn lika allvarliga som att kpa opioider p gatan...

Dock s tycker jag inte substitutbehandlingen borde vara begrnsad till metadon och Subutex, utan missbrukaren borde f vlja sjlv vilken drog han vill f utskriven fr att kunna leva normalt... Mnga metadonpatienter fredrar t.ex. heroin, och sljer drfr sitt metadon fr att kpa heroin p svarta marknaden... Jag tycker det vorde bttre om man gjorde som i exempelvis Storbritannien och Schweiz, dr man ven skriver ut heroin till heroinister... Jag anser ven att det r vldigt dumt att man sparkar ut folk frn metadonprogrammet fr att de anvnder andra droger p sidan om (det kan dessutom vara s ltta saker som smntabletter eller cannabis), detta gr att metadonpatienten kan hamna tillbaka p ruta ett och terg till ett kriminellt och socialt instabilt leverne...

vervikten, ja man gr iaf upp i vikt ganska fort om man inte passar sig nr man gr p metadon, jag har sjlv gtt upp cirka 5kg p 1.5mnader.. Det r ungefr en mnads metadonbruk/missbruk dr d och den andra halvan gick jag p sub.
Citera
2006-12-01, 17:01
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomiX
vervikten, ja man gr iaf upp i vikt ganska fort om man inte passar sig nr man gr p metadon, jag har sjlv gtt upp cirka 5kg p 1.5mnader.. Det r ungefr en mnads metadonbruk/missbruk dr d och den andra halvan gick jag p sub.
Har hrt att vissa metadonpatienter t.o.m. gr upp fast de motionerar och inte ter s mycket skrpmat...

Ngon som vet orsaken till detta?? Metabolismen blir lngsammare, men varfr r just metadon vrre n andra opioider?? Man kan ju tnka sig att mnga heroinister brjar missbruka mat istllet nr de fr mer pengar ver efter att ha kommit in i programmet, men om ven de som frsker hlla sin vikt nere blir tjocka s mste det ju vara ngot speciellt med just metadon??
Citera
2006-12-02, 10:07
Medlem
Citat:

Jag knner till ngra extrema fall, och om det du skriver stmmer s fr nog kvinnan i frga rknas till den gruppen: en tablett innehllandes kodein, och urtagen frn Subutexprogrammet... Hrda bud i Mellerud, med tanke p hur lgt grnsvrdet mste ha varit och att hon hade varit sktsam. Som en motpol till det extremfallet s kan jag ju bertta om en bekant till mig som pinkade positivt p opiater flera gnger under tiden han gick p Subutex, och berttade helt enkelt som det var, att han hade tagit Treo Comp mot huvudvrken som han ibland fick av sina hga dos, och att de rimligtvis borde fatta att det var effekten av acetylsalicylsyran han var ute efter. Det tolererades, vilket jag tycker r helt rtt. Det finns bevisligen stora skillnader programmen emellan. Att kvinnan sedan blev av med lgenheten lter vldigt extremt och olyckligt. Dock skall man ha i tanke att somliga missbrukare har en tendens att verdriva. En gubbe som jag knner ganska vl hvdade med vertygelse att han endast tagit en tablett Serepax (Oxazepam) och drfr blivit utesluten ur metadonprogrammet. Jag vet dock att han anvnde sig flitigt av svl heroin som av tabletter, samt att han lg utslagen klockan 11:00 bredvid ljugbnkarna utanfr Systembolaget mer eller mindre varje dag.

Betrffande Metadonprogammet s r det 2 r som gller numera. I alla fall vid beroendekliniken (som den s vacker heter numera) i Uppsala, dr jag knner ngra gamla sttar. Dock s stlls det mycket hgre krav p hur avancerat opiatmissbruket r, samt hur mnga behandlingsformer man har genomgtt, jmfrt med Subutexprogrammet. Enligt en gammal vn som gr dr uppe ibland s myglas det mycket mer nu n tidigare, vilket man inte behver vara srskilt klyftig fr att lista ut. Det finns folk som i desperation frsker f vrd vid det dr drhuset, medan andra endast r intresserade av kp/byte/slj och sjukpenning, d de i sjvla verket r fullt arbetsfra; inga fysiska problem, inga psykiska problem, inget beroende. Personer som sjvla inte r opiatberoende, men som nd lyckas f ut megadoser Temgesic/Subutex i fina sm vita kuvert, gr sig en enorm hacka utver sjukpenningen p att slja av allt utom ngon enstaka dos som de kan festa p till helgen med. Jag r inte verfrtjust i icke-missbrukare som utnyttjar systemet enbart fr att slippa jobba och tjna massvis med pengar, men samtidigt s r det bra att det finns en marknad fr dem som r beroende men som inte fr t.ex. Subutex. Dock s har jag strre frstelse fr dem som sjlva r beroende och sljer fr att kunna finansiera beroendet, d alternativen fr opiatberoende personer i Sverige r f.
Citera
2006-12-02, 11:15
Medlem
felstavadds avatar
Jag tycker inte man som Nemesis skrev att man ska skriva ut Heroin som alternativ, resultaten av Liverpool "experimentet" har jag fr mig blev att det las ner och anledningen till detta var att missbruket av heroin kade bland yngre. Har inga hnvisningar utan ni fr ta det som ett kraftigt "har fr mig" , jag frskte nmligen flja rsultaten av frsket s gott jag kunde. Samma problem uppstod ven i Zurich om jag inte missminner mig. -Vet ni mer om det skriv grna en hnvisning s jag kan kolla upp det .

Drermot s anser jag att man ska satsa p sub och metadon program fr de som vill lgga av och gra dessa mer tillgngliga. Jag tycker ven att man allvarligt mste se ver kriterierna fr utskrivningar ur dessa program. Att nn tar terfall r fr mig helt naturligt, terfallet tar man fr att man har ett beroende. Visar man sen upp det hr problemet/beroendet man har s ska man inte straffas genom att skrivas ut. -Det r som att skriva ut en farlig mrdare frn ett fngelse fr att han r anses vara fr farlig att ha drinne, jag tycker det r oerhrt ologiskt. Mtningar visar att en missbrukare som skrivs ur ett program lper skyhg mer risk att ta en verdos och d.-N, se det som en naturlig del av behandlingen istllet och jobba p det som inte funkar istllet fr att ta snder det som funkar.

Jag blir skitfrbannad nr jag hr folk som det verlag gtt bra fr och brjat skaffa sig ett annat bttre liv samt r motiverade att sluta men skrivs ut pga att de inte klarade sig hela vgen fram till ml.
-Problemet r vl att vi som jobbar med det har satt upp mlet, och fr oss (ja, inte fr mig d) r mlet en helt rehabiliterad, vlartad, samhlletsstttepelare av bsta sort. Jag personligen njer mig med om min klient fr ett drgligt liv dr han med hjlp av suben/metadonet klarar av att m bttre, bli lyckligare, sluta utstta sig fr risker (brott, prostitution, sjukdomar, misr, verdoser), hittar tillbaka till ev familj. Mlet kan vara en perfekt tillvaro men om de inte lyckas s fr man nja sig med en okej tillvaro och att vissa inte alltid klarar ens det.

Sen ser jag praktiska problem med var skall man dra grnsen, men det r drfr behandlingsplaner och vrdplaner ska vara individuella. -Det ska ven passa individen och inte bara organisationen. Sen mste vi socaialare visa lite me stake nr det gller att sticka ut hakan i denna frgan. Se till veltenskap och inte bara en ideologiskt perspektiv nr det gller arbetet mot missbruk.
Jag blev glad nr socialstyrelsen slppte sin rapport ang sub/metadon program fr ngra r sen, det visar att det finns folk som nd tnker till lite fortfarande.

Den som vill lsa den s finns den som PDF hr: http://www.socialstyrelsen.se/Public...004-110-11.htm
ca 250 kb stor, 56 sidor lng.
Citera
2006-12-02, 14:29
Medlem
K595s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Jag tycker inte man som Nemesis skrev att man ska skriva ut Heroin som alternativ, resultaten av Liverpool "experimentet" har jag fr mig blev att det las ner och anledningen till detta var att missbruket av heroin kade bland yngre. Har inga hnvisningar utan ni fr ta det som ett kraftigt "har fr mig" , jag frskte nmligen flja rsultaten av frsket s gott jag kunde. Samma problem uppstod ven i Zurich om jag inte missminner mig. -Vet ni mer om det skriv grna en hnvisning s jag kan kolla upp det .

Du har mycket riktigt "fr dig" helt fel - att Liverpoolprogrammet las ner hade inget som helst med att missbruket skulle kat (vilket det inte gjorde) att gra. Nemesis skl r riktiga och stmmer med verkligheten. Man kan nnu f heroin legalt i England men det r inte mnga patienter som r anslutna, bara ytterst plitliga sdana som varit legala lnge. ven betrffande Schweiz har du total-fel. Missbruket har inte kat, som i Sverige, utan det r en total-succ. Att svenska tidningar r KNPPTYSTA om heroinprogrammen i Schweiz kanske du kan rkna ut anledningen till; om det gick t fanders s skulle vi f lsa om det varje dag hr.

Sanningen r att ddsfallen, stlderna, sjukdomarna och prostitutionen har strtdykit, procenten junkies med arbete har gtt upp enormt, medan antalet som sker drogrfri vrd efter ett tag, r mkt strre bland de som r i det legala programmet, jmfrt med t.ex i Sverige. Du kanske kan rkna ut anledningen till DETsjlv. Det r ingen id att skriva saker som man har fr sig, nr de inte stmmer, d r det bttre att hlla tyst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in