• 1
  • 2
2006-12-02, 15:12
Medlem
felstavadds avatar
K595:
Ok, my mistake isf , har du nån hänvisning som styrker det ni påstår, hade varit intressant att läsa in sig på det lite noggrannare.

Sen ta det lite lugnt, frågan som ställdes, var hur vi i första hand ställde oss till sub/metadon program, där har jag angett var jag står. Att jag tycker olika än er när det gäller utskrivning av heroin och baserar det på andra erfarenheter än ni, få ni liksom respektera, precis som jag får acceptera att ni vill kunna skriva ut heroin. Vi tycker olika om den punkten så är det. Sen när det gäller tyckande och tänkande så försöker jag tydligöra vad jag är mer säker på och vad jag är mindre säker på. Så, fixa en länk så jag får ta del av det positiva i vad ni påstår. De fakta jag tog del av i första hand de från Liverpool visade på en ökning och så var det med det. Nu pratar jag om det försöket som gjordes för ca 10 år sen, det är möjligt att det gjorts nya sen dess.

Och ja, jag håller med dig om att media och rapporter om alternativa försök/syn på missbruksfrågor vinklas väldigt fel här i Sverige.
Citera
2006-12-03, 06:18
Bannlyst
Metadon programmet i Uppsala r vell bttre och humanare n Stockholm.
Rtta mig om jag har fel.
Citera
2006-12-03, 19:26
Medlem
metadonprogrammet i malmö är iaf riktigt dåligt. Personal där nuförtiden gör i princip vad dom vill. Stänger av folk pga. löjliga orsaker och deras personliga tycke om personen. Tvingar folk o gå ditt o ta metadon/pissa varje dag. Min mamma blev nyligen avstängd för andra gånger och hon har gått i metadonprogrammet i över 20 år.

Annars så funkar väll metadonprogramm rätt bra, förutom att du är deras bitch i resten av ditt liv.
Citera
2006-12-03, 21:10
Medlem
TomiXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rzll
metadonprogrammet i malm r iaf riktigt dligt. Personal dr nufrtiden gr i princip vad dom vill. Stnger av folk pga. ljliga orsaker och deras personliga tycke om personen. Tvingar folk o g ditt o ta metadon/pissa varje dag. Min mamma blev nyligen avstngd fr andra gnger och hon har gtt i metadonprogrammet i ver 20 r.

Annars s funkar vll metadonprogramm rtt bra, frutom att du r deras bitch i resten av ditt liv.

Jag har en vn som fr nn mnad sedan kom in p metadonprogrammet i Malm, och avgiftades innan han fick metadon, han var tungt benzoberoende ocks, och de bytte ut hans benzo mot Lyrica som fungerar mkt bra, ven p mig, hursomhelst, han krde i sig massa benzo, kokain och heroin tillochmed och pissade positivt p proverna flera gnger, och hans handledare eller lggare sa inget till honom frrens efter 5 positiva prover. Men nu fr han en andra chans och ska in p avgiftning igen, men sen om han brjar kra p med annat igen s r det spark i arslet sa han att de sagt till honom.
Citera
2006-12-04, 00:23
Medlem
cremasters avatar
Stort tack fr all input, mycket lrorikt!

Anledningen till att jag ville veta mer r att vi hade en frelsning med en av de ansvariga fr metadonprogrammet i en av de stder dr det bedrivs. Statistiken han visade ver hur det gtt fr de personer som fr metadon utskrivet sg helt sjukt positivt ut jmfrt med de som fortsatte anvnda heroin. Ddsfall var exempelvis nstan obefintligt i metadongruppen medan s icke var fallet i "heroingruppen".

Det han dremot inte nmnde var problemet med de som "sparkas ur" programmet. Om jag hade haft vetskap om det redan d hade jag frgat om det.

Och s en vldigt ltt frga: Behver man betala fr sitt metadon om man r inskriven vid metadonprogrammet eller hur fungerar den biten?
Citera
2006-12-04, 13:34
Bannlyst
Jag hoppas ifall jag inte lyckas att bli mer helgbrukare av opiater och kan m bra p det och antidepressiv behandling ihop med terapi och lite benso o somadril i veckorna!

Ifall jag inte lyckas s hoppas jag att dom tar in mig nsta oktober p metadonprogramet i lund, fr kommer jag att ramla in i ett riktigt missbruk nu igen s har jag vart beroende i ver 6r nr jag kommer in och dokumterat av lkare o beroendeenheten i ver 2.5 r, 3 kanske

Fr se hur dom tnker hjlpa mig d

1 avgiftning har jag vart inne p, men fixxade ju det mesta hemma, men det har ju inte gtt perfekt sedan dess

Dagen o dagen efter jag kom ut sp jag med polare bdde fredag o lrdag, sndag tog jag bara 1halv valium 10a o rkte en holk!

Mn o tis subutex, minst 8mg/dag, rcker inte direkt i mitt fall
Onsdag o torsdag opiatfri, kanske nn valle per dag minns inte

Fredag lrdag nu som var subutex ena dagen 12mg, andra dagen ca:8mg
sndag: 8 folkl

Idag : Jonk

Skall frska vara opiatfri nda tills fredag frn onsdag, tar jonk imorron ocks men risken r ju som ni mrker att jag kommer att bli alkoholberoende + benso och det e vrre enligt mig o sliter betydligt mer p kroppen!
S mrker jag att det gr s hoppar jag hellre p opiaterna igen!

Fr se om de antidepressiva kommer att hjlpa mig men det tar ju frn nu ca
2-3veckor, och fr jag inte nn snabbverkande benso mot ngestattackerna kommer jag ju handla det sjlv, skall frga efter, iktorivil frmst annars xanor sist stesolid, den slr lite fr sakta om jag fr attacken nr jag e i ppenvrd verksamhet eller p annat mte!

Lkaren kan ju skriva ut en 25tabbe burk i veckan, alt 1-5v, det gr ju inte att brja missbruka, d e det redan slut efter 1dag o jag fr skylla mig sjlv!

Vet inte om andra har samma jvla biverkningar av subutex som jag!

Men jag svettas ngot grymt nr jag kommer upp i lite strre doser som 8mg minst men mest vid 12mg/dag/dygn och ver det + fryser nd,,
S i mitt fall behver jag skert minst 16mg/dygn o kommer d ha dessa jvliga biverkningar mest svettas jag om ntterna om brstkorgen o lren, helt genomsvettig flera ggr per natt!

Det har jag inte ftt p ngon annan opiat, dr tror jag metadon hadde fungerat bttre, fr helt enkelt fr mycket biverkningar i det lnga loppet, sen tar ju inte subutex bort ngest o depression alls lika bra som metadon!

nu skenade det ivg, skulle vll ha skrivit detta imin trd, lgger den dr ocks!

Kram p er
MVH Johan Hemoglobin
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här