2007-04-22, 22:48
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Vilken vidrig liten gris du är! Spöstraff?
Ja. Men först en sista måltid.
Citera
2007-04-22, 22:54
  #98
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGårman
Ja. Men först en sista måltid.

Om du överlever flyttestet så kan vi disskutera saken på vägen till bålet !
Citera
2007-04-22, 22:57
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Om du överlever flyttestet så kan vi disskutera saken på vägen till bålet !
Jag har en alldeles utmärkt flytförmåga. Dessutom är jag bra på att imitera en lykstolpe som rökt på och hamnat på efterfest i Bjursås.
Citera
2007-04-23, 15:43
  #100
Medlem
davidoffs avatar
Om jag kunde sa skullejag grilla goda hamburgare. Djon och BBQ sas i smeten.
Citera
2007-05-03, 03:24
  #101
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enhörning
Potatis och sås med fläskfilé.

500-600g fläskfilé.
2msk Dijonsenap.
2dl cream fraiche.
2dl vatten.
5st soltorkade tomater (inlagda i olja).
Potatis.
Kryddor.

Ta fram runt 500-600g fläskfilé och få den rumstempererad.

Torka av köttet med ex. hushållspapper och putsa köttet med din favoritkniv.

Skiva köttet i ungefär 1 till 1.5cm tjocka skivor. Gnid in köttet med dina favoritkryddor. Jag använde svartpeppar, vitlök och chilli explosion.

Skala potatisen och börja koka den.

Stek köttet i en het panna runt 2-3 minuter per sida.

Salta när köttet är färdigstekt.

Rör ned 2dl cream fraiche, 2dl vatten och 2msk dijonsenap när köttet är färdigt.

Klipp ned de soltorkade tomaterna i såsen.

Tillsätt eventuellt lite soya för att få lite mer färg på såsen och krydda efter smak.

Låt småputtra tills potatisen är klar.

Klart att servera!



det blir det nog non dag ser redig najz ut
Citera
2007-05-03, 04:53
  #102
Bannlyst
Tråden heter väl "Vad ska jag laga idag" inte vad jag vill eller har lagat idag? Eller finns det en viss tolerans för O.T?

Kom med tips; Har älgfärs, grädde, pancetta, timjan och grädde hemma + sedvanliga kolhydratkällor, potatis, ris, pasta o.s.v... samt ett välfyllt skafferi och frys.
Citera
2007-05-05, 12:44
  #103
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Det är väl knappt att det räknas som matlagning, men idag ska jag och ungarna äta tacos. "Junior" hade det som krav eftersom han inte fick den mat han ville igår.

Jag har heller inget emot lite tacos och en iskall pilsner...
Citera
2007-05-06, 03:17
  #104
Medlem
Elegis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enhörning
Potatis och sås med fläskfilé.

500-600g fläskfilé.
2msk Dijonsenap.
2dl cream fraiche.
2dl vatten.
5st soltorkade tomater (inlagda i olja).
Potatis.
Kryddor.


Denna gjorde jag igår. Men jag blandade lite olivolja och rörde ner kryddorna i den och lät fläskfilen dra lite. Så bytte jag ut potatisen mot sånt där gott, thai-likande ris. Det smalt fan i munnen på mig, så sagolikt gott

Idag tänkte jag göra sånna där örtpotatisar som det tipsades om lite tillbaka i tråden. olivolja, kryddor på en plåt och sen skiva och lägga in i ugnen.

Vad tror ni om oxfilé till det?
Vad kan man tänka sig för lättlagad men magisk sås till det?

Tack.
Citera
2007-05-07, 18:06
  #105
Medlem
nasarets avatar
har beslut ångerst om vad 17 d ska bli för mat idag, bacon med mackisar eller med ris...
kan d bli gott med lite wokgrönsaker kanse?!
Citera
2007-05-19, 13:13
  #106
Medlem
hjärtansfröjds avatar
Här är ett tips på bra sommarmat:

Kyckling, antingen en styckad eller färdiga delar, t ex lår. OBS: skinnet måste finnas kvar!
Sweet Chili-sås
Vitlök
Citron
Salt & peppar

Bryn kycklingen lätt och lägg den i en ugnsfast form. Pensla på ganska mycket chili-sås på skinnet. Hacka vitlök och citronskal fint och strö på ganska mycket på kycklingen. Pressa lite av citronsaften på och salta och peppra. In i ugnen, 200grader, ca 20-25 minuter.

Fixa en god sommarbulgur medan kyckligen tillagas.

Bulgur
Grönsaksbuljog
Fetaost
Ruccolasallad
Körsbärstomater
Valnötskärnor
ev torkade persikor

Koka bulgurn enligt instruktionerna på förpackningen men lägg en buljongtärning i vattnet. När den svalnat lite så blandar du bara i alla de andra ingredienserna efter behag. Salta och peppra och pressa ev lite av den överblivna citronen över.

Supergott och jätteenkelt! Sweet chili-såsen gör att skinnet nästan blir friterat. Servera med ett välkylt vitt vin till och ät gärna i solen
Citera
2007-05-19, 17:53
  #107
Medlem
Älskar stark mat & skaldjur - någon som kan tipsa om nån god rätt där dessa kriterier uppfylls?

En liten fråga också: När dem skriver "räkor" i olika recept, vad är det för sorts räkor som menas? Typ såna här kinesiska jumboräkor eller vad dem heter? Antar att det inte är såna som ligger i vatten i en liten plastbunke iaf.
Citera
2007-06-06, 02:58
  #108
Medlem
midnighttrains avatar
idag lagade jag fyllda zuchini och falafel med en härlig baba ganoush. smakade totalt avskyvärt.. fyllda zuchini påminner om sniglar i konsistens.. ush!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in