2007-11-03, 02:16
Medlem
tältpinnes avatar
Imorgon (lördag) hade jag tänkt mig laxmousse m. persiljecrême till förrätt samt porterstek på älg, m. kokt potatis och kokta morötter till huvudrätt. Jag har jäkligt svår att bestämma mig för val av efterrätt dock, en lingon- eller hjortronparfait känns helt rätt med tanke på för- och huvudrätt, men det känns samtidigt lite trist. Tips någon? efterrätten kommer antagligen åtföljas av choklader, marmelad och ost m. en calva.
Citera
2007-11-03, 12:08
Medlem
mats.nystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ungjaevel
Jag och några polare brukar träffas å laga mat och ha det trevligt någon lördag i månaden. Denna gången har alla tappat allt vad fantasi heter, så jag skulle behöva lite tips på vad man kan slänga ihop. Det får gärna vara lite mer avancerad mat, då alla tycker det är sköj att laga mat. Mest som en social sak, och mat som man själv har lagat smakar ju alltid bäst

Så alla tips är välkommna!

Jag kom in precis i slutet av Niklas Mat och såg att han lagat Osso Buco.
Inte avancerat alls, men ni kan ju ställa er och baka något skönt bröd till.
Eller skita i den polenta han gjorde och göra en risotto milanese i stället.

Själv kör jag en Osso med ett ostbröd ikväll.
Citera
2007-11-03, 12:10
Medlem
w84funs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Imorgon (lördag) hade jag tänkt mig laxmousse m. persiljecrême till förrätt samt porterstek på älg, m. kokt potatis och kokta morötter till huvudrätt. Jag har jäkligt svår att bestämma mig för val av efterrätt dock, en lingon- eller hjortronparfait känns helt rätt med tanke på för- och huvudrätt, men det känns samtidigt lite trist. Tips någon? efterrätten kommer antagligen åtföljas av choklader, marmelad och ost m. en calva.

Det är en ganska kraftig middag. Jag skulle satsa på sorbet eller något annat lätt till efterrätt. Men menyn låter god.
Citera
2007-11-03, 14:24
Medlem
Fru Vs avatar
ikväll: lasagne till huvudrätt och sen en hemmagjord chokladpudding. Inte så mycket finlir men attans vad gott.
Citera
2007-11-03, 14:54
Medlem
SwedishPlayboys avatar
Pasta & Rödvin

Ikväll fräser jag kantareller och rödlök, en gnutta vitlök och några stänk vitt vin. Red av med grädde eller creme fraiche, salta, peppra, i med knaperstekt bacon. Servera med penne och hyvla parmesan över...

Gott & Enkelt
Citera
2007-11-04, 00:37
Medlem
Kvällen slutade med taco gratäng

Detta recept http://www.tasteline.com/default.ns?strItemID=showRecipe&intChannelID=&lngR ID=3308&tlfo=0

Blev positivt överraskad, väldigt gott och väldigt enkelt!
Citera
2007-11-05, 06:07
Medlem
WaRs avatar
Gjorde ett litet experiment som lyckades riktigt bra. Tinade en kycklingfilé, skar den i små bitar och fräste i olja. Slängde på lite frysta wokgrönsaker när kycklingen var nästan klar, samt lite paprikapulver och tabasco. När allt stekts klart så hällde jag i en burk Mrs.Chengs Masaman Curry, och hade även i ett par stora klickar stark Ajvar Relish. Lät det koka i 10 minuer under lock och serverade det sedan med ris.

Bästa frukosten på år!
Citera
2007-11-05, 20:21
Medlem
Gumsan84s avatar
Fläskpannkaka lätt att laga
Citera
2007-11-09, 13:08
Avslutad
Fan vad jobbiga sånnahär trådar är att läsa när man är hungrig, käkade inte igår, har inte käkat idag, fyfan, ska dra till morsan vid 4 och käka där, de får bli att stå ut
Citera
2007-11-09, 13:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av davidoff
Pizza faktiskt med torkad skinka fran Aosta dalen samt farsk mozarella, svamp och hemgord tomat sas

Hur gör man hemgjord tomatsås, och är den godare?
Citera
2007-11-09, 20:28
Medlem
För min del blir det pasta m. ost och skinksås avtoppat med en fet holk och en massa godis!
Citera
2007-11-13, 12:46
Medlem
Draugs Hargs avatar
Jahapp! Nu tänkte jag kila iväg och handla lite, men så slog det mig att jag inte har en blekaste aning om vad jag vill äta. Tilläggas bör att jag är sådär skönt efterbliven när det gäller matlagning samt att jag äter ensam så tänkte jag mig inget storslaget precis. Nåt som är lätt helt enkelt. Kan inte göra pannkakor eller våfflor, jag må va en katastrof i köket, men dessa två övergår mitt förstånd.

Vill gärna ha lite substans i hopkoket så pasta och falukorv går bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in