2017-02-02, 20:32
Medlem
janssonkarls avatar
Är sugen på en fin middag till min flickvän på alla hjärtans dag!

Är lite tvek på varmrätten så tar gärna tips.

Förrätt: Klassiskräksoppa, (egen fond givetvis) Och rosmarinsmarinerat bröd

Varmrätt, helstekt entrecote, någon sorts potatiskaka och sås är oklart, hon gillar pepparsås men lutar åt en rödtjutare.

Dessert: Chokladfondant, får bli med köpt glass, några smaklösa jordgubbar kanske.

Gärna recept på Chokladfondant som är beprövat!

Tack på förhand! Hoppas på lite tips!

MVH JK
Citera
2017-02-03, 15:16
Medlem
Tänkte äta nån form av kött, typ entrecote eller ryggbiff, med sltpotatispommes.

Nu till frågan.
Kryddsmör eller rödvinssås?
Citera
2017-02-03, 17:46
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Tänkte äta nån form av kött, typ entrecote eller ryggbiff, med sltpotatispommes.

Nu till frågan.
Grönpepparsås.
Citera
2017-02-03, 19:26
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic

Nu till frågan.
Om det är de två du har att välja mellan, så föreslår jag att du tar kryddsmöret. Det är ett lite bortglömt tillbehör i dag, som är väldigt gott.
Citera
2017-02-04, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Om det är de två du har att välja mellan, så föreslår jag att du tar kryddsmöret. Det är ett lite bortglömt tillbehör i dag, som är väldigt gott.

HA!!
Det blev båda två. Rödvinssås gjord på en valpolicella från 2009 och ett vitlöks-och persiljesmör.
Citera
2017-02-05, 15:03
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Vegetariskt som lämpar sig bra som matlåda? Brukar göra vegetarisk lasagne med keso och rivna morötter vilket är jävligt gott men vill lära mig något annat också. Gjorde en Halloumi hotpot med linser, sötpotatis och ris till men det gillade jag inte alls, fick tvinga i mig de fem matlådor jag lagat.

Tar tacksamt emot förslag!
Citera
2017-02-05, 17:55
Medlem
perhammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Vegetariskt som lämpar sig bra som matlåda? Brukar göra vegetarisk lasagne med keso och rivna morötter vilket är jävligt gott men vill lära mig något annat också. Gjorde en Halloumi hotpot med linser, sötpotatis och ris till men det gillade jag inte alls, fick tvinga i mig de fem matlådor jag lagat.

Tar tacksamt emot förslag!

Risotto kanske.
Citera
2017-02-05, 18:16
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perhammar
Risotto kanske.

Tack för ett bra tips, men nu vart lådorna färdiglagade.

Blev en gratäng med aubergine, mozarella, linser och tomat. När jag slängt ner skiten i en ugnsfast form och tittade på eländet så tänkte jag att jag ännu en vecka får tvinga i mig slafset jag lyckats åstadkomma. Men, det blev faktiskt gott!
Citera
2017-02-08, 03:53
Medlem
Har kommit över ca 400g fryst krabbkött. Aldrig lagat något på krabbkött förut och bara ätit det en gång tidigare. Någon som har tips på vad jag kan göra med det?
Citera
2017-02-08, 12:30
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fialisa89
Har kommit över ca 400g fryst krabbkött. Aldrig lagat något på krabbkött förut och bara ätit det en gång tidigare. Någon som har tips på vad jag kan göra med det?

Crab Cakes är ju förjävla gott. Går att servera mellan bröd också så har du en variant på hamburgare.

http://www.onceuponachef.com/recipes/maryland-crab-cakes-with-quick-tartar-sauce.html
Citera
2017-02-23, 18:36
Medlem
Couplets avatar
Ni måste hjälpa mig!

Hjälpte grannen, som föder upp grisar (linderödsvin), att laga torktumlaren igår och fick en filé som tack. Den kostar normalt 450 kr/kg och jag vill ha era bästa tips. Köttet är inte rosa, som all annan fläskfilé jag sett, utan mörkrött/nästanlila.

Folk på jobbet tyckte jag skulle göra en dragongryta, men jag är rädd att något sådant tar över det fina köttets smak och kvalitet. Shoot!
Citera
2017-02-23, 20:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Ni måste hjälpa mig!

Hjälpte grannen, som föder upp grisar (linderödsvin), att laga torktumlaren igår och fick en filé som tack. Den kostar normalt 450 kr/kg och jag vill ha era bästa tips. Köttet är inte rosa, som all annan fläskfilé jag sett, utan mörkrött/nästanlila.

Folk på jobbet tyckte jag skulle göra en dragongryta, men jag är rädd att något sådant tar över det fina köttets smak och kvalitet. Shoot!
Vilket kön är det på grisen? Vilken ålder vid slakt? Hur länge har köttet hängt? Vad vägde djuret i sin helhet?

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in