2014-07-03, 18:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Köttfärspiroger. Köttfärspaj.
Bra förslag. Vill man krångla till det ytterligare så kan man köra på färsfylld pasta (tordelli) eller en variant på indiska samosas. Eller varför inte fylld paprika ?

~Paul~
Citera
2014-07-03, 21:00
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturallime
Har drygt 250 g köttfärs i kylen som bör tillagas idag. Gjorde köttbullar till lunch, men blev inte nöjd. Man gör ju tex pannbiff på nästan samma sätt, så jag känner inte för något liknande. Har ätit mycket tacos, köttfärssås etc den senaste tiden Vad kan man annars göra av lite nötfärs? Det ska helst vara enkelt och snabblagat.

Har du vitkål hemma så kanske en nikkaluoktasoppa kan vara nåt, för mig är det en höstsoppa som är skön att smaska på när man varit ute en dag, men den går att käka året om.

Är ju lite pyssel att fixa vitkålen, men det går ändå ganska fort när man släppt idén med osthyvel och tar kniven istället.

350g köttfärs blir ca 4 portioner, så du kanske ligger lite i underkant om du skall laga till en hel familj.
Citera
2014-07-03, 22:32
Medlem
Det fick bli köttfärspiroger.

Ska dock göra köttfärspaj, färsfylld pasta och den där soppan någon dag. Har ändå alltid köttfärs i frysen, och det är bara trevligt att variera det lite.
Citera
2014-07-04, 08:41
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Har du vitkål hemma så kanske en nikkaluoktasoppa kan vara nåt, för mig är det en höstsoppa som är skön att smaska på när man varit ute en dag, men den går att käka året om.

Är ju lite pyssel att fixa vitkålen, men det går ändå ganska fort när man släppt idén med osthyvel och tar kniven istället.

350g köttfärs blir ca 4 portioner, så du kanske ligger lite i underkant om du skall laga till en hel familj.

Nikkaluoktasoppa är min favoritsoppa! Tillsammans med potatis- och purjolökssoppa. Men Nikka-soppan är betydligt mer mättande och roligare att tillaga också.
Citera
2014-07-04, 08:46
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturallime
Det fick bli köttfärspiroger.

Egna piroger är fruktansvärt gott.
Citera
2014-07-05, 12:18
Bannlyst
Behöver tips på mat idag, middagsmat, är bara jag och en polare som ska äts så det behöver inte vara nån "finmiddag" inte svindyr och helst inte svårlagat.. idétorka
Citera
2014-07-05, 13:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
Behöver tips på mat idag, middagsmat, är bara jag och en polare som ska äts så det behöver inte vara nån "finmiddag" inte svindyr och helst inte svårlagat.. idétorka
Vilka råvaror/ingredienser har du hemma?

~Paul~
Citera
2014-07-05, 13:27
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue

Korv stroganoff med ris, chili con carne, pasta carbonara, lasagne (vanlig eller lax) eller varför inte stekt fläsk med löksås och kokt potatis.
Citera
2014-07-12, 00:01
Medlem
Brmcs avatar
Jag har kommit över en påse torkade kantareller och har ingen aning om vad jag ska göra med dem. Kom med tips!
Citera
2014-07-12, 16:41
Medlem
krings avatar
Inspirationen har stagnerat totalt... lagar och tar med matlådor till jobbet varje dag men jag börjar få slut på rätter, det känns som det alltid blir samma sak var och varannan vecka.

Senaste tiden har det varit köttfärssås i ett par olika varianter, vindaloo, chili con carne, pannbiff med tillbehör och kyckling med fetaost, soltorkade tomater och oliver i ugn. Oftast ris och pasta till, utom för biffarna.

Några förslag på annan, ny mat jag kan ha som matlådemat? Potatisgratäng med färsbiffar och lasagne har jag tänkt på men jag vill ha mer förslag!

Jättesvensk husmanskost eller någon specifik exotiskt rätt spelar ingen roll, jag tycker om att laga (och äta) det mesta!
Citera
2014-07-12, 16:55
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kring
Inspirationen har stagnerat totalt... lagar och tar med matlådor till jobbet varje dag men jag börjar få slut på rätter, det känns som det alltid blir samma sak var och varannan vecka.

Senaste tiden har det varit köttfärssås i ett par olika varianter, vindaloo, chili con carne, pannbiff med tillbehör och kyckling med fetaost, soltorkade tomater och oliver i ugn. Oftast ris och pasta till, utom för biffarna.

Några förslag på annan, ny mat jag kan ha som matlådemat? Potatisgratäng med färsbiffar och lasagne har jag tänkt på men jag vill ha mer förslag!

Jättesvensk husmanskost eller någon specifik exotiskt rätt spelar ingen roll, jag tycker om att laga (och äta) det mesta!

Här kan du botanisera. Finns massor av tips på Google Gillar du bönor? Alltså torkade vita bönor, t ex? Det kan man göra mycket gott med. Lycka till!

http://www.spisa.nu/1.11740/recept/lunchlador-och-matlador/
Citera
2014-07-12, 17:08
Medlem
krings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Här kan du botanisera. Finns massor av tips på Google Gillar du bönor? Alltså torkade vita bönor, t ex? Det kan man göra mycket gott med. Lycka till!

http://www.spisa.nu/1.11740/recept/lunchlador-och-matlador/
Tack för länken, ska kolla igenom och se vad jag kan hitta!

Problemet på senaste tiden är att jag inte haft ork att googla mig fram till nya recept... har en herrans massa matbloggar som bokmärken också men som tidigare, orkar inte läsa igenom dem alls. Det var mycket lättare när jag pluggade...

Du har inga personliga favoriter du kan dela med dig av?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in