2013-02-01, 08:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av amandaa-
Har du ett bra recept?

Värm 1 msk smör och 1 msk olja i panna tills smöret börjar bli brunt. Bryn din saltade och pepprade hjortfilé cirka 1 min/sida. Ta köttet ur pannan, stick in en termometer och lägg den i en stekgryta som du sedan med locket på kör in i ugnen som förvärmts till 60 grader. Häll av stekfetttet ur pannan, släng i 4 krossade enbär och 10 krossade vitpepparkorn. Slå i 1,5 dl rödvin och 2 msk rödvinsvinäger. Koka upp och rör om så allting löser sig och blandas upp. Häll i 4 dl viltbuljong, 1 dl grädde och reducera tills det återstår cirka 2 dl. Sila ner såsen i en liten kastrull och mixa ner 30 g smör och 2 msk vinbärsgelé med stavmixer tills det är slätt och fint.

När hjortfilén nått en innertemperatur av 57 grader tar du stekgrytan ur ugnen, plockar bort termometern och låter köttet vila i 20 minuter. Under tiden värmer du upp såsen och potatispurén.

OBS Kungen gillar som sagt inte grädde i sin Grand Veneur-sås, så om du har honom som gäst ersätter du grädden med ytterligare en deciliter viltbuljong.

PS. Hur mycket väger din hjortfilé förresten?
Citera
2013-02-01, 11:34
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Värm 1 msk smör och 1 msk olja i panna tills smöret börjar bli brunt. Bryn din saltade och pepprade hjortfilé cirka 1 min/sida. Ta köttet ur pannan, stick in en termometer och lägg den i en stekgryta som du sedan med locket på kör in i ugnen som förvärmts till 60 grader. Häll av stekfetttet ur pannan, släng i 4 krossade enbär och 10 krossade vitpepparkorn. Slå i 1,5 dl rödvin och 2 msk rödvinsvinäger. Koka upp och rör om så allting löser sig och blandas upp. Häll i 4 dl viltbuljong, 1 dl grädde och reducera tills det återstår cirka 2 dl. Sila ner såsen i en liten kastrull och mixa ner 30 g smör och 2 msk vinbärsgelé med stavmixer tills det är slätt och fint.

När hjortfilén nått en innertemperatur av 57 grader tar du stekgrytan ur ugnen, plockar bort termometern och låter köttet vila i 20 minuter. Under tiden värmer du upp såsen och potatispurén.

OBS Kungen gillar som sagt inte grädde i sin Grand Veneur-sås, så om du har honom som gäst ersätter du grädden med ytterligare en deciliter viltbuljong.

Jag tror just jag kom lite. *dreglar*
Citera
2013-02-01, 12:56
Medlem
Citat:

Det låter helt magiskt och kommer prövas ikväll. Om jag är riktigt duktig kanske jag t.o.m kommer ihåg att ta en bild...

Den väger 557 gram, tror jag.
Senast redigerad av amandaa- 2013-02-01 kl. 13:03.
Citera
2013-02-01, 13:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av amandaa-
Det låter helt magiskt och kommer prövas ikväll. Om jag är riktigt duktig kanske jag t.o.m kommer ihåg att ta en bild...

Låt gärna ett lagerblad och ett knippe timjan koka med i såsen också.

Citat:
Den väger 557 gram, tror jag.

Ok, då får du räkna med uppemot 2 timmar i ugnen på 60 grader för att köttet ska hinna upp till 57 grader efter bryning i panna.
Citera
2013-02-02, 10:58
Medlem
Jag är i behov av lite tips på någon god traditionell grekisk maträtt.
Det ligger till så här att min sambo är halvgrek, modern bor i Sverige och pappan i Grekland.
Har träffat pappan ett fåtal gånger men nu till nästa helg kommer han och besöker våran familj och stannar under 1v.
Eftersom jag inte träffat svärfarsan så ofta och inte haft möjliheten att bygga upp en kontakt med honom så skulle jag vilja briljera och överraska honom med nån riktigt god traditionell maträtt frän Grekland.
Kom med förslag, gärna nåt med kött.
Även tips på nån god vin till maten uppskattas.
Hjälp mig matsverige!
Citera
2013-02-02, 12:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av thinker30
Jag är i behov av lite tips på någon god traditionell grekisk maträtt.
Det ligger till så här att min sambo är halvgrek, modern bor i Sverige och pappan i Grekland.
Har träffat pappan ett fåtal gånger men nu till nästa helg kommer han och besöker våran familj och stannar under 1v.
Eftersom jag inte träffat svärfarsan så ofta och inte haft möjliheten att bygga upp en kontakt med honom så skulle jag vilja briljera och överraska honom med nån riktigt god traditionell maträtt frän Grekland.
Kom med förslag, gärna nåt med kött.
Även tips på nån god vin till maten uppskattas.
Hjälp mig matsverige!

Urk och usch, så typiskt svenskt! Du ska naturligtvis inte bjuda på något grekiskt. Vill du bära ugglor till Aten så får du i det här sammanhanget vara beredd att gå ganska långt och du kommer ändå inte att nå ända fram.

Med andra ord: grekisk mat är bäst i Grekland. Bjud honom på något svenskt i stället. Wallenbergare, förslagsvis. Enkelt och gott.
Citera
2013-02-02, 12:31
Medlem
Citat:
Urk och usch, så typiskt svenskt! Du ska naturligtvis inte bjuda på något grekiskt. Vill du bära ugglor till Aten så får du i det här sammanhanget vara beredd att gå ganska långt och du kommer ändå inte att nå ända fram.

Med andra ord: grekisk mat är bäst i Grekland. Bjud honom på något svenskt i stället. Wallenbergare, förslagsvis. Enkelt och gott.

Håller med! Medelhavsfolket brukar alltid vara så regionala i alla fall så det går inte att lyckas. Du kommer få höra något om att det ska vara si eller så...
Citera
2013-02-02, 12:57
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Håller med! Medelhavsfolket brukar alltid vara så regionala i alla fall så det går inte att lyckas. Du kommer få höra något om att det ska vara si eller så...
Är också beredd att hålla med föregående talare.
Gör något svenskt som ändå inte är för avvikande, alltså inte torsk med äggsås eller Janssons frestelse, utan köttbullar med gräddsås eller varför inte Wallenbergare som FunkyCatso föreslog.
Kan nog falla greken i smaken
Citera
2013-02-02, 13:47
Medlem
Oj då.....
Var jag så fel ute?
Tänkte att det kanske var roligt för honom att få äta nåt från hans hemland, men iof
när jag tänker på saken så äter jag gärna lokal mat när jag reser
Gillar olika matkulturer och äter själv knappast köttbullar o potatis när jag är i thailand
Eftersom jag är jägare så har jag en rådjursskinka liggandes i frysen som jag tänkte laga till, kanske passar på och bjuder min grekiske svärfarsa på lite rådjur istället
Då gör vi så här istället, någon som kan komma med nåt gott recept på rådjur?
Gärna helstekt i ugn men detta är inte ett måste, ett måste däremot är att det är mört och saftigt.
Alla recept är välkomna.
Citera
2013-02-02, 13:50
Medlem
Bylines avatar
Idag så blir det falukorv med stuvade makaroner hemma hos mig.
Iom att jag är tvungen att vara petig med vad jag stoppar i mig, så skall jag undvika vitt mjöl så långt det är möjligt. Gillar dock inte fiberpasta något vidare då det har en förmåga att smaka blöt kartong oavsett vad du gör med den, men nu har Kungsörnen kommit med en ny typ av fibermakaron som jag skall testa att stuva idag.
Om resultatet blir lyckat, så postar jag i bild-tråden, om det blir mindre lyckat, så låtsas jag som det regnar.
Citera
2013-02-02, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thinker30
Oj då.....
Var jag så fel ute?
Tänkte att det kanske var roligt för honom att få äta nåt från hans hemland, men iof
när jag tänker på saken så äter jag gärna lokal mat när jag reser
Gillar olika matkulturer och äter själv knappast köttbullar o potatis när jag är i thailand
Eftersom jag är jägare så har jag en rådjursskinka liggandes i frysen som jag tänkte laga till, kanske passar på och bjuder min grekiske svärfarsa på lite rådjur istället
Då gör vi så här istället, någon som kan komma med nåt gott recept på rådjur?
Gärna helstekt i ugn men detta är inte ett måste, ett måste däremot är att det är mört och saftigt.
Alla recept är välkomna.
Kan tyvärr inte hjälpa dig med ett recept men det finns det garanterat andra som är bättre på här.
Ville bara säga att jag tror du är på helt rätt spår!
Det kan verkligen bli en fin upplevelse för svärfadern att bli bjuden på något så svenskt som svenskt vilt, extra roligt att du dessutom fixat köttet själv.
Citera
2013-02-02, 16:10
Medlem
Då blir det rådjur
Då lägger jag ut frågan till våra matexperter här inne och hoppas att någon har ett smaskigt och mört rådjursrecept som kan gå hem hos svärfarsan.
Alla recept är välkomna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in