2011-01-21, 16:57
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satans-son
Formsvacka och depaul Tack för hjälpen.
har precis sprungit ner till affären och köpt bacon och vaniljstång. Kör på baconlindad och tillbehören som Formsvacka rekomenderade. Jag är rätt haj på laga mat men inte riktigt när det gäller helstek i ugn och liknande. Jag har termometer så det kommer gå bra men hur många grader ska ugnen vara på och när är kotletten klar.

Satans son

Sätt ugnen på mellan 175 - 200 grader! Köttet är klart när den är ca 70 grader i mitten! Ha gärna högre värme den första kvarten och sänk sedan till 175! Glöm inte att låta köttet vila innan du trancherar upp den, annars rinner all saft ut!

Så börja med att drissla olivolja o massera in ingefära, vitlök, honung, örter o chili på steken. Saöta o peppra, linda sen in den i bacon. Glöm inte att ösa skyn över steken allt eftersom den tillagas!

Lycka till!
Senast redigerad av Formsvacka 2011-01-21 kl. 17:02.
Citera
2011-01-22, 05:08
Medlem
Formsvackas avatar
Hur gick middan, satans son?
Citera
2011-01-22, 14:45
Medlem
Dr_Dollars avatar
Såg nyss att jag hade 2 st frysta kyckling fileer i frysen, tog ut och tinade under kallt vatten.
Gjorde nån typ av marinad med olivolja, sambal oelek och soja.

Ska jag steka eller göra den i ugnen senare ikväll?

Om ugnen blir alternativet, hur varmt resp hur länge för att den inte ska bli torr?
Citera
2011-01-22, 18:21
Medlem
Köp en fläskfilé, en gul lök, paprika (två olika, en röd och en gul) scans trepack chorizo, färska champinjoner (alt. champinjonspärlor), creme fraiche och matlagningsgrädde.

Fräs löken, tärnad paprika, skivad chorizo och skivade champinjoner i smör så att svampen, paprikan och löken mjuknar något. Inte för mycket.
Häll i creme fraiche och matlagningsgrädde och colorit för att få färg på grytan.
Eftersom jag alltid freestylar när jag lagar mat kan jag inte säga vilka proportioner ni ska följa. Gå på magkänsla.

När det gäller kryddning är jag galen. I denna gryta brukar jag salta och peppra givetvis. Ha lite ingefära i. Basilika antingen färsk och hackad eller torkad på burk. Vitlökskrydda, ev. någon vitlöksblandning.

Stek fläskfilén i skivor med vanlig svartpeppar på och lägg ner dem i grytan och låt stå och småputtra i ca. 10 min.

Såsen tar mycket smak av chorizon också.

Servera detta med vanligt långkornigt ris, ev. vild ris.
Citera
2011-01-23, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Hur gick middan, satans son?

Hehe jo det gick helt underbart och jag tror att lukten från maten gjorde ett extremt bra första intryck när dem steg innanför dörrarna Efter det så gick det bara bättre och för en gångs skull gjorde jag ett bra intryck på mina svärföräldrar! Inte gått så bra förut Men men men kvällens höjdpunkt var iaf när jag fick betalt av allt jobb jag hade lagt ner av flickvännen min

tack för hjälpen
Citera
2011-01-23, 11:56
Medlem
HerrVits avatar
Något tips på hur jag ska tillaga min kotlettrad med svål? Vill gärna ugnssteka den och få en fin knaprig svål (det är ju så jäkla gott!)
Citera
2011-01-23, 23:06
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satans-son
Hehe jo det gick helt underbart och jag tror att lukten från maten gjorde ett extremt bra första intryck när dem steg innanför dörrarna Efter det så gick det bara bättre och för en gångs skull gjorde jag ett bra intryck på mina svärföräldrar! Inte gått så bra förut Men men men kvällens höjdpunkt var iaf när jag fick betalt av allt jobb jag hade lagt ner av flickvännen min

tack för hjälpen

Haha underbart! Du körde den baconlindad och serverade med potatis/blomkålspuré alltså? det bkev gott då?
Citera
2011-01-24, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Haha underbart! Du körde den baconlindad och serverade med potatis/blomkålspuré alltså? det bkev gott då?

Jo precis. Sedan servera jag det med sås från skyn och kokta morötter. Blev så jävla underbart go tt Sedan till efterrätt blev det en stor äppelpaj med egengjord vaniljsås. Helt underbart

Lär inte vara sista gången man använder sig av receptet
Citera
2011-01-24, 15:14
Medlem
Chartreuses avatar
Hejsan!
Jag har som tack av en bonde fått erhålla oändligt med nötskav av ungnöt. Det lagras i frysen och problemet är att jag har ingen aning om vad fasen jag ska göra med det. Stekte upp några bitar idag och det var mot min förvåning riktigt mört och gott. Det kan säkert strimlas och rullas också då det är lövbiff-size skivor.

Så som sagt, tips och idéer om vad man kan tänkas göra med drygt 4 kg nötskav önskas. Varierande recept, allt ifrån grytor till pitabrödshistorier. Tack på förhand!
Citera
2011-01-25, 03:12
Medlem
Typoopies avatar
En pastasås för 3-4 personer
  • 300g gravad lax
  • en näve räkor
  • dill
  • en liten purjolök (strimlad)
  • en halv vitlöksklyfta (finhackad)
  • 4-5dl grädde eller mjölk
  • saft från en halv citron
  • stekmargarin
  • salt och peppar

Skär ned laxen i ca. 2x2cm stora bitar och blanda ihop det med dill och låt det va tills vidare. Förväll purjolöken i margarinet. Häll i citronsaften med vitlöken och låt puttra lite. Häll sedan i grädden/mjölken och igen låt det stå och puttra ett slag med lite salt och peppar (var försiktig med saltet, laxen är ganska salt). Släng i räkorna och laxen en minut innan det är klart att serveras.

Serveras med pasta och bröd!

Citat:
Ursprungligen postat av Chartreuse
Hejsan!
Jag har som tack av en bonde fått erhålla oändligt med nötskav av ungnöt. Det lagras i frysen och problemet är att jag har ingen aning om vad fasen jag ska göra med det. Stekte upp några bitar idag och det var mot min förvåning riktigt mört och gott. Det kan säkert strimlas och rullas också då det är lövbiff-size skivor.

Så som sagt, tips och idéer om vad man kan tänkas göra med drygt 4 kg nötskav önskas. Varierande recept, allt ifrån grytor till pitabrödshistorier. Tack på förhand!

Du kan göra en god gräddsås med nötskav! Jag vet inte hur mycket nötskav man kan ha i men här kommer ett recept på en gräddsås i alla fall Serveras med potatis!
  • 30 g smör
  • 1/2 dl vetemjöl
  • 4 dl mjölk
  • 1 dl vispgrädde
  • kinesisk soja
  • köttbuljong (om du vill!)
  • en matsked svartvinbärsgelé
  • salt och vitpeppar
  • franska örter (oregano går bra)
    --
  • Vad du anser är rimligt mycket nötskav
  • Stekmargarin

Smält smöret i kastrull, ta sedan av kastrullen från plattan och vispa ned mjölet. Tillbaks på plattan så vispa långsamt ned mjölken. I med buljongen om du har en och i med gelén. Salt, peppar och franska örter. Stek skavet. Ned i kastrullen med skav och sky!
Senast redigerad av Typoopie 2011-01-25 kl. 03:28.
Citera
2011-01-26, 21:11
Medlem
Typoopies avatar
Busenkel kycklingsallad! (4 personer)

1 färdiggrillad kyckling
1-2 krukor sallad
4 tomater
1 gurka
6-8dl Skruvmackaroner
Felix salladsdressing

Koka makaronerna. Under tiden de kokas skär du ned allt i rimliga bitar.
Servera med salladsdressing!
Citera
2011-01-27, 02:09
Medlem
Gammelmormors vårkyckling med rosmaringräddsås

Receptet ursprungligen från gammelmormor. Skall helst innehålla vårkyckling men funkar fint med helt vanlig januarikyckling. Väldigt enkelt recept men brukar gå hem i alla läger o. lägen.

4 st färska kycklingfilér, delade
1 kryddburk med torkad rosmarin
1 kruka med rosmarin
1-2 vitlöksklyftor
3 dl grädde (här funkar inga smal varianter)
1 citron
salt, svartpeppar & lite paprika/chilipulver
olja (oliv eller raps) + liten klick smör

Börja med att placera filéerna i plastpåse för marinering. Häll i olja, släng med finhackad/pressad vitlöksklyft, salt, svartpeppar, paprika/chilipulver, juicen från ca ½ citron & en stor mängd med torkad rosmarin....sen slänger man i lika mycket rosmarin till. Marinera ½-2h, shake it up emellanåt.

Traktörpanna m fungerande lock är ett måste. Hacka en rejäl mängd med färsk rosmarin. Hetta upp olja + smör. Droppa i filéer m. marinad - se till att det blir en fin stekyta. Droppa i den färska rosmarinen plus mycket mer torkad dito. Zesta ner lite citron. Stek på hög värme m. locket på. När kycklingen verkar redo, häll på grädden, låt puttra några minuter. Smaka av med salt och mer peppar.

Brukar servera med Bastmatiris, tillagad m. lite gurkmeja för önskvärd gul effekt. Dessutom sallad m. vinägrett där tomater utesluts till förmån för sharonfrukt.

Funkar naturligtvis lika bra med bara färsk rosmarin men brukar vara svårt att hitta tillräckligt stora plantor. Vad jag försöker säga här är att man alltid underskattar mängden rosmarin som kan användas. Dessutom kan man skippa marinering om man har bråttom men skippa citronsaften.

En gammal flickvän brukade säga att den här rätten luktade gudomligt men smakade bättre.
Hoppas någon annan uppskattar.
Senast redigerad av Grainger-13 2011-01-27 kl. 02:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in