2012-03-27, 17:29
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut_johan
Hej!

Jag har en bit torkad renentrecote hemma, vad kan jag göra med den? Skiva "flarn" av den som tilltugg? Tacksam för tips!

Är ju helt klart bäst att käka den som den är, tunnt skivad.

Men om den har blivit för salt eller för torr så kan man göra torrköttssoppa (risgrynsvälling med lite pottis och torrkött i) eller som extra smaskens i en vanlig köttsoppa då helst med ren eller älgkött.

Bitarna brukar vara lite för hårda för att egentligen passa som pålägg men det funkar väl åxå.

Tunna skivor och en eld ute där kaffepannan står och puttrar. Sätt dig i solen och skicka runt biten och en kniv är nog det trevligaste medans man väntar på kokkaffet.
Citera
2012-03-27, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Är ju helt klart bäst att käka den som den är, tunnt skivad.

Men om den har blivit för salt eller för torr så kan man göra torrköttssoppa (risgrynsvälling med lite pottis och torrkött i) eller som extra smaskens i en vanlig köttsoppa då helst med ren eller älgkött.

Bitarna brukar vara lite för hårda för att egentligen passa som pålägg men det funkar väl åxå.

Tunna skivor och en eld ute där kaffepannan står och puttrar. Sätt dig i solen och skicka runt biten och en kniv är nog det trevligaste medans man väntar på kokkaffet.

Det var nästan det jag tänkte, tack för svaret!
Citera
2012-03-27, 20:47
Medlem
Gringubbens avatar
Urtagna abborrar på 3 hekto styck. Slappt sätt att tillreda dem som de är?
Orkar inte filea. Inte flå heller.
Salt, peppar och citronskal inuti med en klick smör och vitt vin i foliepaket i ugnen. Funkar det?

Edit: En rejäl knippa persilja också så klart. Bättre idéer?
Senast redigerad av Gringubben 2012-03-27 kl. 21:43.
Citera
2012-03-28, 10:13
Medlem
Ratis avatar
Har ett paket alaska pollock som är en rätt trist fisk att bara steka, så tänkte höra om någon har något tips på vad man kan göra med detta?

MVH Rati
Citera
2012-03-28, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Har ett paket alaska pollock som är en rätt trist fisk att bara steka, så tänkte höra om någon har något tips på vad man kan göra med detta?

MVH Rati

Finhacka piri piri och lök
Skiva morötter i storlek efter egen preferens
Fräs i kastrull tills mjukt tillsammans med curry, salt och peppar
Slå i kokosmjölk och låt koka upp
Lägg i den tärnade fisken och låt det sjuda en stund
Eventuellt så kan du lägga i lite sugar snaps eller haricort verts för lite "crunch" mot slutet
Servera med nudlar.

Smaklig!
Citera
2012-03-28, 12:44
Medlem
Softis...s avatar
Citat:

MVH Rati
Fisk i folie kanske vore något?

Lat som jag är som inte orkar skriva hela receptet här, så googlade jag och lyckades på första träffen hitta ett recept som stämmer överens med hur jag gör:
http://www.veckansmiddag.com/ortkryddad-fisk-i-folie-med-tomat-och-citron/

Jag använder dill eller basilika som krydda förutom peppar och salt, och då mycket mindre än en ½ dl.

Servera med kokt potatis och broccoli. Enkelt och gott som jag brukar skriva.

Smaklig spis!
Citera
2012-03-28, 12:52
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:

MVH Rati
Koka i ordentligt saltat vatten och gör äggsås och kokt potatis till. Se till att inte överkoka den då den blir torr och tråkig om man gör det.
Citera
2012-03-28, 13:37
Medlem
Ratis avatar
Tack för era tips! Får nog göra alla så småningom, men idag blir det nog fisksoppan som Lioonel tipsade om.
Flashback kan man då alltid lita på!
Citera
2012-03-28, 14:37
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Tack för era tips! Får nog göra alla så småningom, men idag blir det nog fisksoppan som Lioonel tipsade om.
Flashback kan man då alltid lita på!
Den lät god, berätta gärna om resultatet sen!
Citera
2012-03-31, 16:23
Medlem
Ratis avatar
Blev en egenkomponerad fisksoppa istället
https://www.flashback.org/sp36561447
Citera
2012-04-01, 01:34
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Blev en egenkomponerad fisksoppa istället
https://www.flashback.org/sp36561447
Tjusigt!

Testa att även ha i lite krossad tomat nästa gång. Den bryter väldigt bra mot löken och crème fraîchen.
Citera
2012-04-01, 15:46
Medlem
Me0ws avatar
Någon som kan tipsa mig om en schysst gryta som är enkel att göra, massiv på protein och som jag kan värma upp under den kommande veckan?

Edit: Nevermind, hittade ett fint recept på en kycklinggryta
Senast redigerad av Me0w 2012-04-01 kl. 16:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in