Citat:
Ursprungligen postat av delanoches
Behöver lite tips/nya uppslag.
Ska på nyår laga helstekt oxfile, rullad i krossad rosepeppar och timjan, skivas vid bordet.
Till det tänkte jag hasselbackspotatis täckt med riven parmesan.
Men nu kommer vi till det jag behöver tips på.
1. En passande sås.
2. Passande grönsaker/tillägg.
Normalt skulle jag göra whiskysås eller madeirasås men det kan kanske vara kul att prova nåt nytt, man är ju så insnöad på det man brukar köra på.
Grönsaker är min svaghet. Har ingen fantasi alls. Ungsrostade rotsaker är väl det mest avancerade jag brukar göra. Annars blir det bara kokt broccoli eller helt enkelt skivad gurka/tomat/rödlök. Men nu ska vi ju bjuda grannarna så jag vill ju briljera liite iaf.
Ge mig lite tips por favor.
Delanoches!
Tips på såser (inte vidare annorlunda men mina favorter) är: svampsås, kanske på kantareller? Eller grönpepparsås!
Ett tips på tillbehör är ugnsbakad fänkål. Smakade det en gång och blev förälskad! Lite annorlunda också, i alla fall har inte jag blivit bjuden på det ofta. Googla på ugnsbakad fänkål så får du flera träffar på olika recept.
Ett annat tillbehör är fylld svamp.
Du kan använda t ex champinjoner eller portabellosvamp. Gör ett aromsmör på: smör, vitlök, soltorkade tomater, salt och peppar och mixa ihop det. Fyll svampen med smöret och ställ in i ugnen till det smält. Supergott!
Hoppas du får en lyckad nyårsmiddag vad du än väljer att servera =)