2011-12-26, 12:12
  #2317
Medlem
Bylines avatar
Idag blir det tunnbrödsklämmor med gravlaxrester och kall skivad potatis och lite purjo.
Det skall bli så gott så gott.
Citera
2011-12-27, 17:53
  #2318
Medlem
Bylines avatar
Jag är fortfarande trött på julmaten. Någon som vill hämta lite rester?
Jag festade till det med en skål spagetti carbonara, tillredd så som bara jag kan göra den.
Det var hur gott som helts.

Stek på tärnat rökt sidfläsk (alt. pancetta om du får tag på) så det släpper fett och blir lite knaprigt.
Häll på en liten skvätt grädde, inte för mycket. Låt koka upp så det börjar bubbla.
Dra från värmen och i med ett berg riven parmesanost och rör om ordentligt så osten börjar smälta i fettet och gräddskvätten.
Rör snabbt i ett par äggulor så det bildas en mjuk och len, svagt gul sås.
Var snabb med detta momentet då äggulorna ej får koagulera.
Häll över nykokt, het spagetti som är rejält pepprad med svartpeppar.
Det behöver inte alls vara mycket sås, då den är mycket smakrik. Dränk alltså inte spagettin med såsen.

Njutes med fördel i en skål, och med ett glas italienskt rödvin - det gjorde jag i alla fall.
Citera
2011-12-28, 18:55
  #2319
Medlem
Bedragens avatar
Fick ett infall och har nu maten i ugnen.

Tog ett par kyckling lår och slängde ner i en skål med vatten, salt och socker (samt lite soja och mycket tabasco)i 2½ timme (har aldrig gjort förr, men tänkte experimentera ifall denna snabbrimmning är något att ha), plockade upp och torkade av kycklingen och ner i en påse med chiliflakes (rikligt), paprikapulver, socker, salt och peppar.

Skakade som om det vore elgrande fries från donken.

ut på ett ugnsgaller och på med klyftad potatis jag slungat med smällt smör, rosmarin, oregano, salt, peppar och limejuice.

Nu står det i ugnen och luktar skarpt gott, tog en corona med en limeklyfta bara för att.

tänkte slänga ihop en yoghurtbaserad sås med lime i all sin enkelhet o servera till.
Citera
2011-12-28, 21:07
  #2320
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bedragen
Fick ett infall och har nu maten i ugnen.

Tog ett par kyckling lår och slängde ner i en skål med vatten, salt och socker (samt lite soja och mycket tabasco)i 2½ timme (har aldrig gjort förr, men tänkte experimentera ifall denna snabbrimmning är något att ha), plockade upp och torkade av kycklingen och ner i en påse med chiliflakes (rikligt), paprikapulver, socker, salt och peppar.

Skakade som om det vore elgrande fries från donken.

ut på ett ugnsgaller och på med klyftad potatis jag slungat med smällt smör, rosmarin, oregano, salt, peppar och limejuice.

Nu står det i ugnen och luktar skarpt gott, tog en corona med en limeklyfta bara för att.

tänkte slänga ihop en yoghurtbaserad sås med lime i all sin enkelhet o servera till.
Låter spännande. Låt oss få veta hur det lyckades.
Citera
2011-12-28, 21:43
  #2321
Medlem
Morfars special blev det här. Hette ursprungligen pappas special när den tillagades till min mamma på 50-talet.
Är inte vidrigt alls (vilket det låter som) utan jättegött!

Hårdkoka några ägg
Bryn ett paket bacon
Slanta lite wienerkorv
Gör en vit sås
I med allt i såsen och servera med ris och svartpeppar!
Citera
2011-12-28, 22:25
  #2322
Medlem
Bedragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Låter spännande. Låt oss få veta hur det lyckades.

Rimmningen är jag nöjd med, blev väldigt saftigt och gott, mot slutet drog jag upp ugnen, satte på grillfunktion och höjde gallret. Glömde dock av dem så de blev lite brända på toppen.

Potatisen blev sådär, fick lite för kort tid och kryddningen blev inte perfekt.
Citera
2011-12-28, 22:27
  #2323
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bedragen
Rimmningen är jag nöjd med, blev väldigt saftigt och gott, mot slutet drog jag upp ugnen, satte på grillfunktion och höjde gallret. Glömde dock av dem så de blev lite brända på toppen.

Potatisen blev sådär, fick lite för kort tid och kryddningen blev inte perfekt.
Jag har aldrig ätit rimmad kyckling. Visste inte ens att det fanns.
Man blir aldrig för gammal att lära sig något nytt.
Citera
2011-12-29, 01:21
  #2324
Medlem
Masterkrabbans avatar
Har i runda slängar 400g sejfilé jag hade tänkt inmundiga under morgondagen. Men vad ska jag tillaga?



Tack på förhand

Mästerkrabban.
Citera
2011-12-29, 14:45
  #2325
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masterkrabban
Har i runda slängar 400g sejfilé jag hade tänkt inmundiga under morgondagen. Men vad ska jag tillaga?



Tack på förhand

Mästerkrabban.

Lägg sejfilén i en mindre ungsform. Salta och peppra fisken. Skiva vitlök tunt, hacka en kruka med basilika grovt. Strö vitlök och basilikahacket på filén. Häll en eller två tetror Arla Kelda citronsås över det hela. Slutligen strör du över riven ost med lite smak, typ cheddar eller ännu hellre västerbotten.

Ställ in i ugnen på 200 grader tills osten fått lite färg, då kommer sannolikt fisken vara perfekt. Borde ta mellan 20-30 minuter.

Servera med fräsch grönsallad och pressad potatis.

Det blir grymt gott.
Citera
2011-12-29, 21:24
  #2326
Medlem
delanochess avatar
Behöver lite tips/nya uppslag.

Ska på nyår laga helstekt oxfile, rullad i krossad rosepeppar och timjan, skivas vid bordet.
Till det tänkte jag hasselbackspotatis täckt med riven parmesan.
Men nu kommer vi till det jag behöver tips på.
1. En passande sås.
2. Passande grönsaker/tillägg.

Normalt skulle jag göra whiskysås eller madeirasås men det kan kanske vara kul att prova nåt nytt, man är ju så insnöad på det man brukar köra på.
Grönsaker är min svaghet. Har ingen fantasi alls. Ungsrostade rotsaker är väl det mest avancerade jag brukar göra. Annars blir det bara kokt broccoli eller helt enkelt skivad gurka/tomat/rödlök. Men nu ska vi ju bjuda grannarna så jag vill ju briljera liite iaf.

Ge mig lite tips por favor.
Citera
2011-12-29, 21:46
  #2327
Medlem
cutiepies avatar
Tips på enkel och god rätt:
1 st squash/zucchini
2 & 1/2 dl mjöl
1 ägg
0,5 hackad chilifrukt
1 vitlöksklyfta
1 dl riven ost (vanlig "ha-på-mackan-ost" eller någon med mer smak, eller ta häften- hälften =)
salt
peppar

Blanda mjöl och ägg och ha ned riven squash/zucchini, hackad chilifrukt och pressad vitlök. Blanda ner den rivna osten. Salta och peppra. Blanda allt och forma till plättar som du steker några minuter på varje sida.

Serveringstips:
* Lax, gräddfil/creme fraiche, kaviar, rödlök
* Stekt, tärnat bacon, gräddfil/creme fraiche eller lingon
* Som tillbehör ist för potatis till en köttbit

Smaklig måltid =)
Citera
2011-12-29, 21:57
  #2328
Medlem
cutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delanoches
Behöver lite tips/nya uppslag.

Ska på nyår laga helstekt oxfile, rullad i krossad rosepeppar och timjan, skivas vid bordet.
Till det tänkte jag hasselbackspotatis täckt med riven parmesan.
Men nu kommer vi till det jag behöver tips på.
1. En passande sås.
2. Passande grönsaker/tillägg.

Normalt skulle jag göra whiskysås eller madeirasås men det kan kanske vara kul att prova nåt nytt, man är ju så insnöad på det man brukar köra på.
Grönsaker är min svaghet. Har ingen fantasi alls. Ungsrostade rotsaker är väl det mest avancerade jag brukar göra. Annars blir det bara kokt broccoli eller helt enkelt skivad gurka/tomat/rödlök. Men nu ska vi ju bjuda grannarna så jag vill ju briljera liite iaf.

Ge mig lite tips por favor.


Delanoches!

Tips på såser (inte vidare annorlunda men mina favorter) är: svampsås, kanske på kantareller? Eller grönpepparsås!

Ett tips på tillbehör är ugnsbakad fänkål. Smakade det en gång och blev förälskad! Lite annorlunda också, i alla fall har inte jag blivit bjuden på det ofta. Googla på ugnsbakad fänkål så får du flera träffar på olika recept.

Ett annat tillbehör är fylld svamp.
Du kan använda t ex champinjoner eller portabellosvamp. Gör ett aromsmör på: smör, vitlök, soltorkade tomater, salt och peppar och mixa ihop det. Fyll svampen med smöret och ställ in i ugnen till det smält. Supergott!

Hoppas du får en lyckad nyårsmiddag vad du än väljer att servera =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in