2011-05-15, 11:34
Medlem
Hejhej

vi är 4 stycken hungriga 19-åringar som inte riktigt vet vad vi skall göra för mat!

vi har:
ägg
mjölk
frysta kycklingklubbor
frysta pannbiffar
potatis
potatis-kroketter
matlagningsgrädde
pasta
socker
mjöl

diverse kryddor osv.

något gott tips , helst inte "potatis-med pannbiffar"

tack på förhand!
Citera
2011-05-15, 12:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uffestyle
Hejhej

vi är 4 stycken hungriga 19-åringar som inte riktigt vet vad vi skall göra för mat!

vi har:
ägg
mjölk
frysta kycklingklubbor
frysta pannbiffar
potatis
potatis-kroketter
matlagningsgrädde
pasta
socker
mjöl

diverse kryddor osv.

tack på förhand!
Panerade kycklingklubbor med tomatsås och kroketter.

~Paul~

PS Jag antar nämligen att du har tomatpuré hemma
Citera
2011-05-15, 15:57
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uffestyle
Hejhej

vi har:
ägg
mjölk
frysta kycklingklubbor
frysta pannbiffar
potatis
potatis-kroketter
matlagningsgrädde
pasta
socker
mjöl

diverse kryddor osv.

tack på förhand!

Grilla kycklingklubborna koka pastan och gör en sås grädden och pannbiffarna i mindre bitar samt hackad lök
Citera
2011-05-20, 13:38
Medlem
Rivostos avatar
Har ganska mycket kalvfärs som snart går ut, någon som har nåt tips vad man kan göra med den?
Citera
2011-05-20, 13:56
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rivosto
Har ganska mycket kalvfärs som snart går ut, någon som har nåt tips vad man kan göra med den?
Vad sägs om att svänga ihop några Wallenbergare?
Citera
2011-05-20, 18:39
Medlem
Maackans avatar
Citat:
Kryddade köttbullar?
Citera
2011-05-20, 20:36
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Vad kan man inte göra med färs? Gör tex http://www.kokaihop.se/recept/kottfarspaj2
Citera
2011-05-20, 23:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Klarar du av att laga egna ravioli?

I så fall har du en trevlig grund till dem. Kör på mild, finhackad lök, ägg, persilja, en skvätt konjak eller sherry/madeira, finhackad blandsvamp, färskrivet och därefter ugnsbakat ströbröd, drygad med kokt potatis, samt ev. tryffelolja om du har.

Fixa sedan degen och lägg i smeten. Servera med en god svampsås på resten av svampen (gärna på svampmjöl) och-/eller rödvinssås på oxfond.

~Paul~
Citera
2011-05-20, 23:53
Medlem
fliplops avatar
Borstad tomat scones, överflöd av tomat blandar man med vatten, kokar och slafsar i sig och även doppar i. glöm inte rapa, grahamsmjöl och bakpulver kan bli lite mäktigt.

Till dryck: Kiwi läskeblask med mynta.
Citera
2011-05-21, 19:20
Medlem
BacONbacOFFs avatar
Hej, fick ett infall om hur jag vill tillaga min kyckling. Dock lär jag ha lite tips då jag inte vet om det är en bra ide eller ej.

Tänkte lägga kycklingklubbor på gallret i ugnen och under ha en ugnsfast form med vatten. Så att kycklingen blir mör och krispig på samma gång.

Funkar detta änns?
Citera
2011-05-23, 00:38
Medlem
pysokats avatar
Ok det är ingen panik idag men lite allmänt då. Jag bor sen ett ungefär ett år tillbaka i Argentina och därför har jag obegränsad tillgång till nötkött av alla typer till ett väldigt lågt pris och väldigt hög kvalitet.

Nu har det blivit väldigt mycket olika grönsaker + en kött bit eftersom köttet här inte är värt att göra någonting mer med än att steka till medium rare.

Dock vore det kul att göra något lite mer speciellt att ha till sidan om köttet eftersom jag äter oxfilé entrecote, "bife de chorizo" (typ ryggbiff med kappa) eller olika typer av biff i princip en gång per dag. Först och främst tänker jag på tillbehör till köttet som jag kan laga? Gärna halvenkla snabba grejer som lunch till mer avancerade saker till middag. Det får gärna vara nyttigt också och inte innehålla alltför mycket kalorier/fett. Såser är överflöd, det kan man använda till svenskt tråkkött i torra tunna skivor.

Någon som har en idé? Antar att alla har någon trevlig favorit till kött!
Citera
2011-05-23, 17:57
Medlem
Jag har lite panik.

Jag har inte så mycket grejer kvar i köket och jag har heller ingen möjlighet att handla.

Jag har i frysen:

Älgfärs
Älgentercote
Köttfärs
2 Schnitzlar
2 sprödbakade torskar
Kebabkött
Quorn
Lite pommes frites

I skafferiet finns det massor av pasta av olika sorters.

Jag har massor av kryddor.

Problem: Jag har ingen mjölk, och ingen grädde/matlagningsgrädde, nothing.

Så, vad ska jag laga till middag? Får lite panik

Tänk på att jag inte är van matlagare

Och jag har inte ätit en god bit kött på väldigt länge.
Senast redigerad av _blackened_ 2011-05-23 kl. 18:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in