2010-01-09, 15:09
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reggato
Hej, jag får ett par gamla vänner på besök idag och hade tänkt bjuda på någon form av sushi till förrätt. Jag har aldrig lagat eller ens ätit sushi, är det ändå möjligt att tillaga någonting gott? Det behöver inte vara speciellt lyxigt.
Du sade "här är ett receptexempel" men det verkar du ha glömt posta, gör gärna det!

Ajfan, glömde länken. http://receptfavoriter.se/matartiklar/sushi-recept-hemgjord-sushi-maki-och-sashimi.html

Kom bara ihåg att röra ihop en kall sås med wasabipasta och japansk soja och servera till sushin.
Citera
2010-01-10, 13:07
Medlem
Dostoyevskys avatar
Har en burk kinafärs some jag funderar på att prova, är det bara att behandla som vanlig köttfärs eller har någon ett bra recept?
Citera
2010-01-10, 13:21
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dostoyevsky
Har en burk kinafärs some jag funderar på att prova, är det bara att behandla som vanlig köttfärs eller har någon ett bra recept?

Kinakäk skall bara wokas i olja och så på med soja.
Citera
2010-01-10, 14:40
Medlem
Kan komma med ett tips jag själv tycker är grymt. Det gäller gratinerade grönsaker som verkligen blir fina i ugnen. I fredags använde jag mig av detta fenomen. Hade kycklingfileér hemma som jag marinerade med lite pressad röd chili och vitlök. Salt och peppar på det för att sedan rulla in dem i bacon. Sen så kör jag allt i ugnsformar och lägger i alla möjliga grönsaker. I fredags körde jag på paprika, tomat, gurka, aubergine (stavning?) samt ett par grot hackade vitlökar. Över allt detta körde jag lite timjan och rosmarin. Tro mig, grönsakerna blir grymma i ugnen, luktar och smakar underbart. Det bildas dessutom ett spa som är mycket gott. Men för att summera, stek eller släng in grönsaker i ugnen, de blir fan riktigt fina. Går att improvisera väldigt mycket men just denna variant blir väldigt lyckad. Är det sommar så måste ni testa att grilla grönsakerna, gärna på spett.
Citera
2010-01-10, 16:28
Medlem
Dostoyevskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Kinakäk skall bara wokas i olja och så på med soja.
Säger bara en sak, i det här huset öppnas aldrig mer en burk kinafärs
Citera
2010-01-10, 16:45
Medlem
mellowmels avatar
Citat:
Säger bara en sak, i det här huset öppnas aldrig mer en burk kinafärs

Har aldrig hört talas om kinafärs, låter jävligt suspekt! På burk dessutom

Vad är det för något?
Citera
2010-01-10, 17:01
Medlem
Dostoyevskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mellowmel
Har aldrig hört talas om kinafärs, låter jävligt suspekt! På burk dessutom

Vad är det för något?
En färs gjord på vetegluten samt svamp och bambu. Konsistens, doft och smak var bara vidrigt
Citera
2010-01-10, 17:15
Medlem
mellowmels avatar
Citat:
En färs gjord på vetegluten samt svamp och bambu. Konsistens, doft och smak var bara vidrigt

Haha, ok! Såg framför mig en burk med importerad kinesisk köttfärs. Tänkte att nu får det väl förfan vara nog...

Har varit med om liknande med vissa konserver med kineskiska wokgrönsaker som både luktar och smakar självdöd iller.
Citera
2010-01-11, 15:48
Avslutad
Hej alla kockar!

Tänkte laga lite mat ikväll till tjejen och mig men står helt still på idéer.
Det jag har till förfogande är:

Kött
Kyckling (klubbor samt innerfilér)
Rökt bog (Honung & Chili marinerad)
Bacon 1pkt

Tillbehör
Potatis
Bulgur
Pasta
Lök
Champinjoner
Morötter
Sallad (tomat, sallad, ruccola)
Kokosmjölk
Röd currypasta
Ägg
Gräddfil
Zuccini

Har de flesta former av kastruller, stekpannor och ugnsformar och nästan alla i antingen teflon eller gjutjärn. Samt en massa olika kryddor, för många för att lista.

Maträtten ska vara god och ta max 1,5-2h att göra. Kan ta mig till ICA om någon extra sak skulle behövas.

Så, vad ska jag göra med detta?
Självfallet behöver jag inte använda varenda ingrediens.
Citera
2010-01-11, 16:17
Medlem
dePauls avatar
Skär ut kycklingbrösten till platta kakor. Salta och peppra dem på ena sidan och lägg i lite rosmarin, svartpeppar, bacon och ost på ovansidan, (variant på Cordon Bleu) samt rulla ihop. Fäst med snören eller mindre grillpinnar, alt rosmarinkvistar.

Fräs rullarna försiktigt i smör så att de får fin färg runtom, skvätt i lite vitt vin och deglacera panan tills alkoholen har försvunnit. Om du vill ha en tjockare sås så kan du addera en halv sked vetemjöl, en bit hönsbuljongtärning och lite vatten och sjuda lite till. Sedan kan du också skvätta i lite grädde.

Ta bort snörena från de båda rulladerna och tranchera sedan köttet lite på snedden i fina medaljonger. Lägg upp på ett serveringsfat, häll på lite av såsen (spara resten till bordsserveringen) och toppa med färsk persilja.

Servera rätten tillsammans med kokt potatis, potatispuré eller ris. Som tillbehör kan du har ångade grönsaker. Du har ju gott om dem .

~Paul~
Citera
2010-01-11, 17:04
Avslutad
Tack ska du ha DePaul. Tog ditt recept som grund och kommer hitta på en variant av den, kommer bli guld känner jag.
Citera
2010-01-11, 17:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onaka
Tack ska du ha DePaul. Tog ditt recept som grund och kommer hitta på en variant av den, kommer bli guld känner jag.
Du får återkomma med resultatet!

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in