2010-12-12, 23:33
  #1453
Medlem
TheDistances avatar
Kan annars rekommendera Paolo Robertos Polpeta Napolitana:

http://www.recept.nu//1.311230/paolo_roberto/varmratter/kottfars/penne_med_stora_kottbullar_i_tomatsas



Löjligt gott!
Citera
2010-12-14, 00:35
  #1454
Medlem
Germanofils avatar
Mitt tips på en god vegetarisk rätt som är lätt att tillaga:

1. Koka ris
2. Hacka upp svamp och lök i små bitar
3. Micra eller koka en förpackning gröna ärter
4. När det är ca 10 min kvar på riset, börja att steka svampen och löken.
5. Blanda i riset och ärtorna i pannan.
6. Riv i en stor bit parmesan i pannan, låt den gegga ihop med resten
7. Ät och njut

Alternativt kan man köra med sojasås istället för parmesan. Jag föredrar dock parmesanvarianten.

Serveras självklart med mjölk.
Citera
2010-12-14, 13:56
  #1455
Medlem
Kyckling sallad

1 färdig grillad kyckling (Som jag oftast köper på maxi).

2 glas burkar feta ost som ligger i vitlöks olja. (3-4 st i bästa fall då jag ÄLSKAR feta ost, Speciellt Eldorados/Euroshoppers)

1 påse dressing mix (Grekisk).

3/4 delar av en medelstor gurka.

1/3 del av ett sallads huvud.

Ungefär ett halv kilo skruv makaroner.
Citera
2010-12-18, 16:53
  #1456
Medlem
cornichoners avatar
Jag och min flickvän kommer inte ses på ett tag, alternativ 1 är att gå ut och äta på restaurang vilket känns lite tråkigt (där får man ju ändå bara pepparbiff/entrecote.. ja ni vet det vanliga) då jag själv kan göra lika god mat. Det är bara fantasin som sätter stopp just nu (helst inget vanligt tråkigt).

Så nu tänkte jag låta er komma med förslag/länkar till recept/tillagningstips.. Vi vill inte göra nåt tråkigt och enkelt, det ska vara något exotiskt eller helt enkelt awesome, har sett en hel del roliga grejer på maxi (björnkött/struts..). Får gärna passa till rött vin. Vad har ni gjort för nåt galet roligt? Alla förslag uppskattas, inget är för dåligt! (tillagningstid max ~2h)
Citera
2010-12-18, 18:54
  #1457
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cornichoner
Jag och min flickvän kommer inte ses på ett tag, alternativ 1 är att gå ut och äta på restaurang vilket känns lite tråkigt (där får man ju ändå bara pepparbiff/entrecote.. ja ni vet det vanliga) då jag själv kan göra lika god mat. Det är bara fantasin som sätter stopp just nu (helst inget vanligt tråkigt).

Så nu tänkte jag låta er komma med förslag/länkar till recept/tillagningstips.. Vi vill inte göra nåt tråkigt och enkelt, det ska vara något exotiskt eller helt enkelt awesome, har sett en hel del roliga grejer på maxi (björnkött/struts..). Får gärna passa till rött vin. Vad har ni gjort för nåt galet roligt? Alla förslag uppskattas, inget är för dåligt! (tillagningstid max ~2h)
Var bor du någonstans? Dvs, har du möjlighet att inhandla lite udda styckningsdetaljer?

~Paul~
Citera
2010-12-18, 20:25
  #1458
Medlem
Jag tänkte försöka introducerar lite mer fisk och frukt (inte nödvändgtvis blandat) i min kosthållning (jag har ätit pasta 62 dagar i rad nu). Vad finns det för förslag på fiskrätter som håller sig inom en rimlig prisnivå och som är nyttiga?

Sen hade jag även tänkt att försöka äta typ frukt till lunch. Jag orkar sällan göra lunchlåda och frukt är både nyttigt och gott. Finns det något förslag på frukt + komplement som man kan äta till lunch?
Citera
2010-12-20, 11:54
  #1459
Bannlyst
Som den student jag är blev jag helt salig när jag fick en stor bit Fransyska, och närmare ett kilo Älgfärs! Men detta är inget jag äter dagligen, så jag vet inte riktigt vad jag ska göra med grejjerna! Någon som har bra, goda och Billiga (!) förslag?

På fransyskan kan man ju göra en herrgårdsstek, annars tänkte jag marinera den i några dagar och sen ugnsgrilla den...

Älgfärsen är jag mer osäker på, hörde nånstans att man bör blanda ut den med nötfärs...??'


Tack på förhand!


Och en till: Hur gör man pressgurka, enkelt och gott?
Citera
2010-12-20, 12:07
  #1460
Medlem
gregorivalettis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urmakaren
Som den student jag är blev jag helt salig när jag fick en stor bit Fransyska, och närmare ett kilo Älgfärs! Men detta är inget jag äter dagligen, så jag vet inte riktigt vad jag ska göra med grejjerna! Någon som har bra, goda och Billiga (!) förslag?

På fransyskan kan man ju göra en herrgårdsstek, annars tänkte jag marinera den i några dagar och sen ugnsgrilla den...

Älgfärsen är jag mer osäker på, hörde nånstans att man bör blanda ut den med nötfärs...??'


Tack på förhand!


Och en till: Hur gör man pressgurka, enkelt och gott?

Pressgurka

du behöver: ättikssprit, socker, salt, persilja (mängd efter tycke och smak)

Skiva gurkan riktigt tunnt tex med en osthyvel, gör en lag på ättikan sockret salten och persiljan

Se till att sockret löser sig i lagen

Lägg i gurkan i den djupa tallriken eller vad du nu har din lag i, lägg på ett par assietter som tyngd, låt det stå och ta åt sig smaken och vips så har du pressgurka !
Citera
2010-12-20, 12:28
  #1461
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urmakaren
1. På fransyskan kan man ju göra en herrgårdsstek, annars tänkte jag marinera den i några dagar och sen ugnsgrilla den...

2. Älgfärsen är jag mer osäker på, hörde nånstans att man bör blanda ut den med nötfärs...??'
1. Visst, det funkar jättebra. Herrgårdsstek/slottstek, porterstek eller rulader. Allt funkar. Om du tänker dela köttet så kan du göra det i mitten på steken. Där går en sena genom köttbiten och liksom delar köttet i två bitar. Du bör ta bort kappan, senorna, benhinnan och alla lösa bitar före tillagning.

Marinad är ju nästan ett måste. Tillaga köttet på så låg temp som möjligt. Köttet blir avsevärt saftigare då.

2. Nej, du bör blanda den med fläskfärs eftersom älgkött är tämligen magert. Därefter kan du laga köttbullar, järpar/cevapcici, pannbiffar, jägarbiffar eller kofta. Jag rekommenderar dock inte att laga köttfärslimpa eller köttfärssås på älgfärs. Smaken är så pass egen att den faktiskt inte passar ihop med dessa rätter.

~Paul~
Citera
2010-12-20, 13:24
  #1462
Medlem
Kruzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
2. Nej, du bör blanda den med fläskfärs eftersom älgkött är tämligen magert. Därefter kan du laga köttbullar, järpar/cevapcici, pannbiffar, jägarbiffar eller kofta.
~Paul~

Måste bara hålla med. Har tyvärr inte tillgång till älgkött vanligtvis men vid ett tillfälle fick jag lite älgfärs av en kompis, hade då i fläskfärs när jag gjorde köttbullar och dom vart nog dom bästa bullar jag gjort. Helt sjukt goda. Nästan svårt att göra köttbullar på vanlig färs sedan dess.
Citera
2010-12-20, 15:58
  #1463
Medlem
gregorivalettis avatar
Påtal om älg och annat vilt

vad säger ni om det gamla husmorstricket att lägga det i mjölkbad för att göra smaken lite mildare ?

Vissa anser detta är helgerån andra tycker det är en bra idé
Citera
2010-12-20, 23:51
  #1464
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gregorivaletti
Påtal om älg och annat vilt

vad säger ni om det gamla husmorstricket att lägga det i mjölkbad för att göra smaken lite mildare ?

Vissa anser detta är helgerån andra tycker det är en bra idé
Vill du ha en mildare smak så är det bara att köra på det, ty det funkar. Det är alltså en bra idé. Om en trött same i någon gudsförgäten kåta tycker annorlunda och att det är ett helgerån så må det vara hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in