2006-11-28, 14:56
Bannlyst
Med tanke på Påvens besök i Turkiet för dialoger och förståelse om religionsförknippat våld.

http://english.aljazeera.net/NR/exeres/78400D7E-4589-4CE0-B189-ACC730625279.htm

Citat:
Doctor Sinasi Gunduz, a professor in Islamic theology, told Al Jazeera: "The majority of the Turkish people welcome the pope on his visit, but they expect him to say that Islam is a peaceful religion that has contributed a great deal to human history."

The protests have focused on comments he has made about Islam.

Varför agerar muslimer inte så här mot radikala islamister? Eller ser vi helt enkelt olika på vad som är våld och vad som är heligt och martyr?

I ett demokratiskt samhälle demonstrarar vi mot rasism, nazism, våld mot kvinnor m.m. vi inte vill bli förknippade med eller ha att göra med. Är det så svårt i ett muslimskt samhälle? I stället är det enklare att kräva ursäkt från påven samtidigt som man visar sin tolerans mot det påven fick kritik för och även hotar påven med?

Citat:
Thousands of Muslims held protests around the world demanding he apologise.

The protests have focused on comments he has made about Islam.

The lecture was widely interpreted as portraying Islam as a religion coloured by violence.

Det känns som man endast ger icke muslimer skuld för detta och kritiken är endast icke muslimers fel när man själv visar tolerans för andra muslimers agerande och inte visar något eget ansvar för något man inte vill bli kopplad till?

För annars skulle man ju visa samma reaktion, ilska och vrede mot de islamister som verkligen utför våld i religionen Islams namn? De om något borde skada deras religion mer än ett påvetal?

Är det några turkiska muslim som proteterar mot de grymma kidnappningarna och avrättningarna man gör mot civila i Irak?
Citera
2006-11-28, 15:23
Medlem
Nickeps avatar
Nu hör det ju till saken att Islam är en våldets religion - lätt att föra i bevis, vilket vi tjatat tillräckligt om på detta forum. Med största sannolikhet var det just detta som påven syftade på under sin föreläsning. Dock är han som andra rädd om livet - resultatet: hans mildrande uttalanden i efterskott är förklaring nog, vad gäller om Islam inducerar våld eller inte bland sina tillskyndare!
Citera
2006-11-28, 16:06
Medlem
Bismillah

Nickep

Nu hör det ju till saken att Islam är en våldets religion
Citera
2006-11-28, 16:08
Medlem
M Nordströms avatar
Läste detta om en muslims skola i DN, skrämande .

artikel
Citera
2006-11-28, 16:23
Bannlyst
Javisst är det lätt att föra bevis att Islam är en våldsam religion. Räcker med att se en citat som uppmanar våld.

Men handlar dessa sk förolämplingar och ilska mer om att kritiken kommer från en icke muslim, och inte kritiken i sig? Oavsett hur sann kritiken än såväl må vara? För annars skulle de ju regera likadant mot radikala islamister, men gör dem det?

När man läser vissa muslimska forum får man läsa ett och annat. Bla som att 'må allah utrota shia-pesten' Samma person känner sig förolämpad att islam kopplas med våld när han vill att Allah utrotar shiias? Förtränger han sitt eget agerande att det är fel?

Det är just deras förträngda tankesättt jag inte får att gå ihop som det borde göra. Hur många al-Qaida hot går det på ett påvetal?
Citera
2006-11-28, 16:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Bismillah

Nickep

Nu hör det ju till saken att Islam är en våldets religion

Nutid

Om nidbilden med bomb i turban i ena stunden är kränkande och provocerande och man inte vill bli förknippad med våld

Vad bevisar man då sedan att man vill dö som martyr? Eller belönar någon som dödar påven?

Man motsäger ju sig själv?
Citera
2006-11-28, 17:57
Medlem
Bismillah

Odes

Citat:
Javisst är det lätt att föra bevis att Islam är en våldsam religion. Räcker med att se en citat som uppmanar våld.
VAD som vore mer korrekt att gora, vore att LASA dessa citat i sitt sammahang, inte plocka ut dom och sen saga 'ser ni nu, JAG har ratt!' Det ar ju rena rama lurendrejeriet om det handlar om att lura andra manniskor pa detta satt.

Citat:
När man läser vissa muslimska forum får man läsa ett och annat. Bla som att 'må allah utrota shia-pesten' Samma person känner sig förolämpad att islam kopplas med våld när han vill att Allah utrotar shiias? Förtränger han sitt eget agerande att det är fel?
Odes varfor laser du sa mycket pa islamiska forum om det bara gor dig forvirrad? Varfor laser du inte om Islam fran Islams kallor istallet? Jag lovar, det vore MYCKET enklare. Da skulle du slippa att fa sa mycket huvudbry.

Muslimer som onskar dod att sin broder ar ingen god muslim.
Citera
2006-11-28, 18:03
Medlem
den dagen jag ser muslimer världen över i protestera öppet på gatorna MOT självmordsbombare och islamistisk terrorism är den dan jag börjar tro på att islam inte är en våldspräglad religion.
Citera
2006-11-28, 18:07
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Nutid

Om nidbilden med bomb i turban i ena stunden är kränkande och provocerande och man inte vill bli förknippad med våld

Vad bevisar man då sedan att man vill dö som martyr? Eller belönar någon som dödar påven?

Man motsäger ju sig själv?
Jag upplever nidbilderna som krankande. Det gor mig ont nar man kranker nagon med vett och vilja. Det galler vem som helst. Det ar OVARDIGT alla manniskor att kranka andra.

Jag har angaende dessa bilder flera ganger skrivit att jag tycker att jag som muslim har ratt att aven jag att anvanda mig av yttrandefriheten och SAGA vad jag tycker om dessa bilder. MEN jag tycker det ar fel att ta till vald.

Vad har do som martyr med nidbilderna att gora? Jag forstar inte sammanhanget...
Vem kommer att belona den som dodar paven? Varifran kommer dessa garantier?

Jag foredrar att satta mig ner med paven och prata med honom om ditten och datten. DET tror jag ar den absolut basta losningen.
Tror du jag far nagon inbjudan till Vatikanen?
Citera
2006-11-28, 18:11
Medlem
Citat:
VAD som vore mer korrekt att gora, vore att LASA dessa citat i sitt sammahang, inte plocka ut dom och sen saga 'ser ni nu, JAG har ratt!' Det ar ju rena rama lurendrejeriet om det handlar om att lura andra manniskor pa detta satt.
Men de uppmanar ändock till våld. Det är skäl nog.

Citat:
Odes varfor laser du sa mycket pa islamiska forum om det bara gor dig forvirrad? Varfor laser du inte om Islam fran Islams kallor istallet? Jag lovar, det vore MYCKET enklare. Da skulle du slippa att fa sa mycket huvudbry.
Det finns bara ett problem: läser man islams källor, och ändå kritiserar islam, anser du helt enkelt att man antingen har misstolkat det hela eller har läst "fel" källor. Eller har jag fel?
Citera
2006-11-28, 18:17
Medlem
Citat:
Jag upplever nidbilderna som krankande. Det gor mig ont nar man kranker nagon med vett och vilja. Det galler vem som helst. Det ar OVARDIGT alla manniskor att kranka andra.
Jag kränks av att du har en katt som avatar. Varför vet jag inte. Jag bara kränks, helt enkelt. Var god be om ursäkt för ditt beteende, nutid.

Allting är relativt, förstår du.

Citat:
Jag har angaende dessa bilder flera ganger skrivit att jag tycker att jag som muslim har ratt att aven jag att anvanda mig av yttrandefriheten och SAGA vad jag tycker om dessa bilder. MEN jag tycker det ar fel att ta till vald.
Ingen har heller motsatt dig denna rätt.
Citera
2006-11-28, 18:30
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av Johan-666
Men de uppmanar ändock till våld. Det är skäl nog.

Det finns bara ett problem: läser man islams källor, och ändå kritiserar islam, anser du helt enkelt att man antingen har misstolkat det hela eller har läst "fel" källor. Eller har jag fel?
Dock ar det viktigt att lasa dessa valdsamma verser i sitt sammahang, da det oftast behandlar krigssitutioner.

Jag hoppas verkligen inte manniskor ar lika snara att behandla andra skrifter lika respektlost bara for att framhava sin asikt?

Ar man modig nog att lasa utifran Islams kallor sa borde man ocksa vara arlig nog att erkanna vad de beskriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in