• 1
  • 2
2006-11-27, 09:58
Medlem
Roger Pontares avatar
Pasaträtter är inte riktigt min grej, lagar sällan det men idag fick jag en craving för en riktigt god carbonara! Nån som har några bra recept på en smaskens carbonara? Vintips till maten tas tacksamt emot också, som det ser ut nu så blir det en Pesquera eller Castell del Remei till. Gärna spanska viner eftersom dom är lättast att få tag i för mig.
Citera
2006-11-27, 10:00
Medlem
speedfreeks avatar
Hej alla barn nu är det matprogram, titta här vad Farbror Sök tar fram
http://www.flashback.org/showthread.php?t=387647
Citera
2006-11-27, 10:04
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedfreek
Hej alla barn nu är det matprogram, titta här vad Farbror Sök tar fram
http://www.flashback.org/showthread.php?t=387647

Kanon, tack! Lite vintips till carbonara då!
Citera
2006-11-27, 10:25
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Kanon, tack! Lite vintips till carbonara då!
Allesverloren Shiraz (nr 29002)
96 kr.

Mest prisvärda vinet jag druckit på länge. Var noga med att det inte är för varmt när det dricks. 16- 18 grader ska det vara.
Citera
2006-11-27, 12:28
Medlem
Roger Pontares avatar
Ska man bara använda äggulan eller vitan också? Vad tycker in angående grädden, ska man skippa den?
Citera
2006-11-27, 13:03
Medlem
Citat:
Ska man bara använda äggulan eller vitan också? Vad tycker in angående grädden, ska man skippa den?

Nej - Grädden är ett måste. Lite fett är inte farligt.
Citera
2006-11-27, 13:08
Medlem
speedfreeks avatar
Har bara gjort ett av de där recepten två gånger. Första gången hade jag tilll två personer 2 gulor och två hela ägg. Sen kom jag på att råa ägg är så jävla äckligt egentligen så jag drog ner på det till endast 2 hela ägg. Sen har jag inte gjort det mer, mest för att det är en sån snuskig tanke med råa ägg.

Grädden tycker jag är en självklarhet.
Citera
2006-11-27, 15:15
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedfreek
Har bara gjort ett av de där recepten två gånger. Första gången hade jag tilll två personer 2 gulor och två hela ägg. Sen kom jag på att råa ägg är så jävla äckligt egentligen så jag drog ner på det till endast 2 hela ägg. Sen har jag inte gjort det mer, mest för att det är en sån snuskig tanke med råa ägg.

Grädden tycker jag är en självklarhet.

Grädde verkar det ju som att många använder i sin carbonara, men ska det verkligen vara det i en riktig carbonara?
Råa ägg har jag inget problem med men ska man använda hela ägget eller bara gulan?
Citera
2006-11-27, 15:26
Medlem
Roger Pontares avatar
Fick precis det här receptet http://www.tasteline.com/default.ns?...ID=3596&tlfo=0
Citera
2006-11-27, 15:44
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Grädde verkar det ju som att många använder i sin carbonara, men ska det verkligen vara det i en riktig carbonara?
Råa ägg har jag inget problem med men ska man använda hela ägget eller bara gulan?

Grädden är helt onödig och du ska bara använda gulan.
Citera
2006-11-27, 15:52
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba
Grädden är helt onödig och du ska bara använda gulan.

Jag tror faktiskt att jag hoppar grädden, känns mer äkta utan. Ska se till att köpa en riktigt bra parmesan till också.
Citera
2006-11-28, 02:47
Medlem
hudlums avatar
Fick lära mig av tjejens padre häromdagen hur man gjorde riktig Italiensk carbonara, eller som dom gör den i den delen av Italien han kommer ifrån.

Tärnad nästan knaperstekt bacon.
Spagetti (ska vara ganska tunn).
Färsk riven parmesan ost.
Svart peppar (färskmalen)
Råa äggulor (1 pp)

Koka pastan al dente efter smak.
När pastan e klar, sila och lägg tillbaka i kastrullen, i med bacon, ägg och riven parmesan, samt massa svart peppar. Blanda ordentligt servera genast.
Strö gärna lite mer parmesan på toppen av tallrikarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in