• 1
  • 2
2006-11-27, 09:07
Medlem
Ghandis avatar
Är man över 18 har man eget ansvar o för böterna antar jag, eller om d e 15-16 ?

Har man som förare ansvar för passagerare som ej e myndiga ?

Som ovan men om deras målsman är med i bilen ?
Citera
2006-11-27, 09:40
Medlem
flygers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi
Är man över 18 har man eget ansvar o för böterna antar jag, eller om d e 15-16 ?

Har man som förare ansvar för passagerare som ej e myndiga ?

Som ovan men om deras målsman är med i bilen ?

Rätta mig om jag har fel men vad jag minns från körskolan är föraren skyldig att se till att han och alla i bilen som är under 15 år använder säkerhetsbälte.
Det kan förstås ha blivit ändringar sedan dess.
Citera
2006-11-27, 09:45
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyger
Rätta mig om jag har fel men vad jag minns från körskolan är föraren skyldig att se till att han och alla i bilen som är under 15 år använder säkerhetsbälte.
Det kan förstås ha blivit ändringar sedan dess.

Detta är korrekt. Du som förare har ansvar för alla passagerar i bilen som är under 15 år.
Citera
2006-11-27, 18:48
Medlem
Ghandis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Detta är korrekt. Du som förare har ansvar för alla passagerar i bilen som är under 15 år.

Det var det jag trodde, men om man har 2 ungar i bilen som inte e ens ungar utan mamman är med, är det då inte hennes skyldighet o se till så att dom har saker dom ska ha.

Om hon säger kör oss från A till B o man gör det får det va på hennes ansvar. Eller ska man vägra
Citera
2006-11-27, 19:16
Medlem
flygers avatar
Citat:
Om hon säger kör oss från A till B o man gör det får det va på hennes ansvar. Eller ska man vägra

...och på polisens hemsida kan man läsa om vilka böter det blir.

Citat:
Ej använt bilbälte förare 1.500 kr.
Inte sett till att minderåring använder bilbälte eller motsvarande (till exempel bilbarnstol/kudde) 2.500 kr.
Citera
2006-11-27, 20:10
Medlem
Inte för att vara petig, men vägtrafikkungörelsen upphävdes 1998.

Trafikförordningen gäller istället. Där står:
4 kap, 10§
Vid färd på väg skall den som färdas i en personbil, en lastbil, en tre- eller fyrhjulig motorcykel med karosseri eller en tre- eller fyrhjulig moped med karosseri sitta på en sittplats som är utrustad med bilbälte, om en sådan plats är tillgänglig, och använda bältet. Den som färdas i en buss på en sådan sittplats som är utrustad med bilbälte skall använda bältet. Den som färdas sittande i rullstol skall färdas på rullstolsplats och använda bilbälte om rullstolsplatsen är försedd med bilbälte. Rullstolen skall vara fastsatt med eller stödjas av en anordning som är avsedd för detta i fordonet.
Barn skall till och med det år de fyller sex år använda bilbarnstol, bälteskudde eller annan särskild skyddsanordning för barn i stället för eller tillsammans med bilbältet. Om ett barn färdas tillfälligt i ett fordon som saknar särskild skyddsanordning, skall barnet i stället använda bilbältet när det är möjligt.
Föraren, annan ombordpersonal, ledsagare och ledare för en grupp skall vidta lämpliga åtgärder så att passagerare som är under femton år använder bilbälte eller annan särskild skyddsanordning, och hjälpa passagerare att placera rullstol i enlighet med bestämmelserna i första stycket.
Bilbältet eller den särskilda skyddsanordningen behöver inte användas
1. när fordonet inte är i rörelse,
2. vid backning,
3. vid färd inom parkeringsplats, parkeringshus, bensinstations- eller verkstadsområde eller liknande område, eller
4. när det finns medicinska hinder enligt läkarintyg som utfärdats före färden.
Citera
2006-11-28, 00:10
Medlem
flygers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reuler

Oups, så det kan gå.
Citera
2006-11-28, 12:34
Medlem
Ghandis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reuler

Trafikförordningen gäller istället. Där står:
4 kap, 10§
Vid färd på väg skall den som färdas i en personbil, en lastbil, en tre- eller fyrhjulig motorcykel med karosseri eller en tre- eller fyrhjulig moped med karosseri sitta på en sittplats som är utrustad med bilbälte, om en sådan plats är tillgänglig, och använda bältet. Den som färdas i en buss på en sådan sittplats som är utrustad med bilbälte skall använda bältet. Den som färdas sittande i rullstol skall färdas på rullstolsplats och använda bilbälte om rullstolsplatsen är försedd med bilbälte. Rullstolen skall vara fastsatt med eller stödjas av en anordning som är avsedd för detta i fordonet.
Barn skall till och med det år de fyller sex år använda bilbarnstol, bälteskudde eller annan särskild skyddsanordning för barn i stället för eller tillsammans med bilbältet. Om ett barn färdas tillfälligt i ett fordon som saknar särskild skyddsanordning, skall barnet i stället använda bilbältet när det är möjligt.
Föraren, annan ombordpersonal, ledsagare och ledare för en grupp skall vidta lämpliga åtgärder så att passagerare som är under femton år använder bilbälte eller annan särskild skyddsanordning, och hjälpa passagerare att placera rullstol i enlighet med bestämmelserna i första stycket.
Bilbältet eller den särskilda skyddsanordningen behöver inte användas
1. när fordonet inte är i rörelse,
2. vid backning,
3. vid färd inom parkeringsplats, parkeringshus, bensinstations- eller verkstadsområde eller liknande område, eller
4. när det finns medicinska hinder enligt läkarintyg som utfärdats före färden.

som vem har då ansvaret om barnets förälder är med i bilen med ungen ?

föraren eller föräldern ?
Citera
2006-11-28, 13:45
Medlem
flygers avatar
Citat:
som vem har då ansvaret om barnets förälder är med i bilen med ungen ?

föraren eller föräldern ?

Jag tolkar det som Föraren och Föräldern.
Om nu förälder räknas som ledsagare eller ledare för grupp med barn.

Vilken klurig formulering de valde när de skrev lagen. Men den svarar iaf på din fråga. Föraren har hur som helst skyldighet att se till att barnen använder lagstadgad skyddsanordning i fordon.

Edit: Sedan kan man förstås som förare be den förälder som inte vill att sitt barn ska ha säkerhetsbälte i bilen att de isåfall kan gå eller åka buss hem.
Citera
2006-11-28, 17:35
Medlem
Sennis avatar
Har en liknande fråga. Kan en myndig passagerare få böter om denne inte använder bilbälte under färd?
Citera
2006-11-28, 17:51
Medlem
Optirocs avatar
Japp, Är man myndig så är man själv ansvarig för sina handlingar och får stå för de böter man drar på sig. Alltså, e man myndig och åker som passagerare, så e de man själv som får boten!
Citera
2006-11-28, 18:48
Medlem
Ghandis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyger
Jag tolkar det som Föraren och Föräldern.
Om nu förälder räknas som ledsagare eller ledare för grupp med barn.

Vilken klurig formulering de valde när de skrev lagen. Men den svarar iaf på din fråga. Föraren har hur som helst skyldighet att se till att barnen använder lagstadgad skyddsanordning i fordon.

Edit: Sedan kan man förstås som förare be den förälder som inte vill att sitt barn ska ha säkerhetsbälte i bilen att de isåfall kan gå eller åka buss hem.

Jag tycker att föräldern ska ha ansvaret för sitt barn o INTE föraren. FInns ingen anledning att föraren ska ha ansvaret för en annans barn, där dennes förälder är med i bilen o uppmuntrar till färd.

Förälder måste gå före förare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in