Flashback bygger pepparkakshus!
2006-11-29, 04:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi
Jag tycker att föräldern ska ha ansvaret för sitt barn o INTE föraren. FInns ingen anledning att föraren ska ha ansvaret för en annans barn, där dennes förälder är med i bilen o uppmuntrar till färd.

Förälder måste gå före förare.

Föraren framför fordonet och har därför det slutgiltiga ansvaret i vad som händer under bilturen, därför är det naturligtvis hans ansvar att se till att alla minderåriga i bilen har bälte på sig, oavsett om deras föräldrar är med eller inte. Sen kan man ju undra vilka föräldrar som inte kollar så deras barn har bälte på sig...
Citera
2006-11-29, 08:26
Medlem
Giffoxs avatar
Men vad händer om tex jag kör en 16åring och han inte har ett bälte? Mig veterligen ska endast 16åringen får böter men jag hörde om ett fall där både killen och föraren fick böter á 1500kr. Fast jag har för mig att de satt 6 pers i bilen...

Vad skulle hända om vi nu skulle slänga in killen i bagageutrymmet då? Förutsatt att polisen mot all förmodan kollar?
Citera
2006-11-29, 12:10
Medlem
Ghandis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Föraren framför fordonet och har därför det slutgiltiga ansvaret i vad som händer under bilturen, därför är det naturligtvis hans ansvar att se till att alla minderåriga i bilen har bälte på sig, oavsett om deras föräldrar är med eller inte. Sen kan man ju undra vilka föräldrar som inte kollar så deras barn har bälte på sig...

Dålig stil om det är så att en förälder kan sätta sig i en bil med ungar o därmed lägga körförbud på bilen.
Citera
2006-11-29, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giffox
Men vad händer om tex jag kör en 16åring och han inte har ett bälte? Mig veterligen ska endast 16åringen får böter men jag hörde om ett fall där både killen och föraren fick böter á 1500kr. Fast jag har för mig att de satt 6 pers i bilen...

Vad skulle hända om vi nu skulle slänga in killen i bagageutrymmet då? Förutsatt att polisen mot all förmodan kollar?

16-åringen får böter, precis som du säger. Du får som jag förstått inte böter såvida inte du också saknar böter. Sen kan man ju vänligt be alla sina passagerare att alltid ha bälte på sig, oavsett ålder... Fattar inte grejen att åka bil utan bälte.
Citera
2006-11-29, 23:03
Medlem
Giffoxs avatar
Grejen var ju att bältena inte räckte åt alla
Citera
2006-11-30, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giffox
Grejen var ju att bältena inte räckte åt alla

Då ser man till att de gör det och tar en extrarunda och kräver passagerarna på lämplig ersättning
Citera
2006-11-30, 07:18
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyger
Edit: Sedan kan man förstås som förare be den förälder som inte vill att sitt barn ska ha säkerhetsbälte i bilen att de isåfall kan gå eller åka buss hem.

Det är 1400 i böter på att inte ha på sig bälte i buss när sådant finnes!
Citera
2006-12-07, 02:20
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Not_me
Det är 1400 i böter på att inte ha på sig bälte i buss när sådant finnes!

Det var på tapeten för ett tag sen i och med att bussföraren faktiskt är den som får böterna om han kör barn i en buss med bälten vilket förekommer på landsbygden och expressbussar. Det kan bli dyrt om det är en skolbuss och barnen tar av sig bältena vid en kontroll.
Citera
2010-05-21, 16:13
Medlem
ulexs avatar
Bumpar denna med några år, i stället för att starta en ny tråd.

Jag fick berättat för mig om ett "kryphål" i lagen, vill understryka redan nu att jag tror inte ett skit på det jag fick höra men vill bara ha det bekräftat.

Säg att vi är 6 personer som ska från Hedemora till Malung(eller vad som helst)
och har en bil med endast 5 säkerhets bälten. Så får vi ändå åka alla sex, då vi använder alla befintliga bälten. Detta ska ha och göra med att det finns bilar utan bälten som man får köra, detta ska hänga ihop på något vis.

Men rätta mig om jag har fel nu, men är det inte så att en bil är registrerad på att få ta ett max antal personer?
Citera
2010-05-21, 17:40
Medlem
BalleAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulex
Men rätta mig om jag har fel nu, men är det inte så att en bil är registrerad på att få ta ett max antal personer?

Jo. Och de flesta personbilar är registrerade för max 5 personer.

Däremot är det naturligtvis tillåtet att använda baksätet i en Volvo Amazon -60 fastän bälten bara finns i framsätet.
Citera
2011-07-24, 00:36
Medlem
akaHumans avatar
Försöker hitta hur det gäller med bilbälte och full passagerare. Är inte föraren ansvarig för att en full passagera har bälte på sig? Vet att man är skyldig att personer under 17 eller vad det var har bälte på sig, inte vuxna. MEN om dom är fulla, är det samma sak då?
Citera
2011-07-24, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akaHuman
Försöker hitta hur det gäller med bilbälte och full passagerare. Är inte föraren ansvarig för att en full passagera har bälte på sig? Vet att man är skyldig att personer under 17 eller vad det var har bälte på sig, inte vuxna. MEN om dom är fulla, är det samma sak då?
Fyllot får böterna. Är den fulle under 15 år får föraren dem istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in