2013-03-09, 12:36
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parallax
Om jag hade haft tid skulle jag gått igenom alla avsnitt sedan starten och sedan startat en blogg som redogör för alla förekomster av väggljusstake av den här typen:

http://www.lillaprovence.se/rund-vaggljusstake-pi-759.html

Tamejfan om inte mer än varannan deltagare har en sådan på någon vägg!

Någon mer som noterat detta? Någon som orkar ta sig an en inventering?

Nästan rätt.
Men det är en sådan här du tänker på :
http://www.styleroom.se/image/scaled/normal/cmhw/1/412284-v%C3%A4ggljusstake.jpg

Och ja, nästan alla har den
Citera
2013-03-10, 16:04
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Nästan rätt.
Men det är en sådan här du tänker på :
http://www.styleroom.se/image/scaled/normal/cmhw/1/412284-v%C3%A4ggljusstake.jpg

Och ja, nästan alla har den

Ja, och det där fåniga carpe diem.

Ska förresten kolla på torsdagens lyxfälla idag, tror den kommer 17:55 om jag inte såg fel. Hann inte se den i torsdags. Men av ovanstående kommentarer verkar de inte vara någon höjdare. Programmet har kanske gått i stå. För det har varit en del knepiga budgetar det sista vill jag minnas. Skulder som bara "försvinner" och omflyttning av pengar på tavlan.

Läste för ett tag sedan i denna tråd att inget säljs "på riktigt" utan det är uppgjort. Men å andra sidan står det ju ofta på det lokala torget och säljer och dåkänns det ju inte som det kan vara uppgjort. Men typ sofförsäljningar och möbelförsäljningar och annat kanske är det. Jag vill minnas att jag har för mig att en familj sålde just sin soffa och att den ändå var kvar där på återbesöket. Men detta var någon säsong sedan.

Sen är det ju tragiskt att så många hamnar i dessa situationer, men förlorar man jobb eller får sämre inkomst måste man ju göra något åt det bums, och inte tro att det bara löser sig.

Sen blir jag riktigt irriterad på de som inte får ihop sin ekonomi och de röker upp massor med pengar eller lägger allt på någon fånig hobby. Visst, om man har råd med en dyr hobby så är det ju upp till var och en, men har man inte råd, lägg den på is tills du har det!!
Citera
2013-03-10, 18:41
Medlem
enfindams avatar
Lyxfällan är ett underhållande program, men att göra underhållning av människors elände är på gränsen till vad som är acceptabelt. De bryter ner deltagarna till tårar för att sedan "bygga upp" deras självkänsla igen. Att exploatera människor på det här viset kan vara farligt därför att det kan trigga andra TV-programmakare att gå ett steg längre. Jag hoppas att deltagarna får riktigt bra betalt!
Senast redigerad av enfindam 2013-03-10 kl. 18:49.
Citera
2013-03-10, 19:26
Medlem
godboys avatar
Såg sista avsnittet (S.14 A.9) och jag tycker inte det gav något vettigt alls! Programmet har helt klart tappat skärpan och det känns som det är massa bluff och båg hela vägen. Det enda konkreta som hände var ju att de hade bytt elavtal. Sen att de sålt prylar för 10-15k är ju en droppe i havet, men det kanske räddade det mest akuta sakerna. Vad hände med skulderna som finns hos Kronofogden? De hade ju runt 850k i skulder, varav 375 på huset. Inte räcker det med 3500 på lån för att få ihop det. (de 375k på huset går ju på boendekostnader) men de resterande 475k? Det är något som inte stämmer!

Sen skulle det, som nämnts tidigare i tråden, vara intressant med uppföljning efter ett-två år. Men det vill säkert inte deltagarna vara med om. Det har skrivits förvånansvärt lite i kvällspressen om detta. Har varit något enstaka reportage bara. Har deltagarna belagts med någon form av tystnadsplikt?

Sen tycker jag att det är lite förnedrings TV över lyxfällan, men det vet ju deltagarna om för serien har ju gått i några år, så deltar man så vet man ju det och då vet man faktiskt vad man ger sig in i.
Citera
2013-03-11, 09:22
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Lyxfällan är ett underhållande program, men att göra underhållning av människors elände är på gränsen till vad som är acceptabelt. De bryter ner deltagarna till tårar för att sedan "bygga upp" deras självkänsla igen. Att exploatera människor på det här viset kan vara farligt därför att det kan trigga andra TV-programmakare att gå ett steg längre. Jag hoppas att deltagarna får riktigt bra betalt!

Egentligen är det hemskt ja. Tror ju deltagarna är väl medvetna om att svenska folket kommer att sitta och skratta åt dem, det om något visar väl desperationen. Vi borde börja se bättre TV

Sedan den här jävla carpe diem-grejen.. Ser detta ÖVERALLT på tv, hos vänner/bekanta osv i alla åldrar. VARFÖR är det så populärt? Jag förstår inte..

Måste säga att det sved lite i mig när de var på Gamestop. Man såg ju mängden av konsoller/spel de endast fick ~tusenlappen för. Är det något jag skulle "gömma" för lyxfällan så vore det min xbox+spelen (har inte så många) det är en utgift som inte kostar något och summan man får ut vid försäljning är så löjligt låg. Får man bättre ekonomi i framtiden läre man vilja ha ett nytt TV-spel och då är det mer än 10x priset det man sålde den gamla för.

Jag vet inte om det är för "underhållnings-tvs" skull men tycker de säljer mycket i lyxfällan som antingen de lika gärna kunnat behålla eller fått ett MYCKET bättre pris för om de lugnat sig i ett par veckor. Visst jag förstår att varje krona räknas men ibland känns det bara löjligt när man tänker på att mycket av sakerna de säljer är sådant som måste "köpas nytt" i framtiden och då blir ännu dyrare.

edit:

Kom på en till grej. Inte en chans att Lyxfällan inte har något sorts samarbete med blocket.. Har man det dåligt ställt använder man ju lätt tradera som är gratis (och vad jag tror har fler "användare") än en sida som kostar pengar per annons..
Senast redigerad av Moffin 2013-03-11 kl. 09:25.
Citera
2013-03-11, 09:55
Medlem
The_Aces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Egentligen är det hemskt ja. Tror ju deltagarna är väl medvetna om att svenska folket kommer att sitta och skratta åt dem, det om något visar väl desperationen. Vi borde börja se bättre TV

Sedan den här jävla carpe diem-grejen.. Ser detta ÖVERALLT på tv, hos vänner/bekanta osv i alla åldrar. VARFÖR är det så populärt? Jag förstår inte..

Måste säga att det sved lite i mig när de var på Gamestop. Man såg ju mängden av konsoller/spel de endast fick ~tusenlappen för. Är det något jag skulle "gömma" för lyxfällan så vore det min xbox+spelen (har inte så många) det är en utgift som inte kostar något och summan man får ut vid försäljning är så löjligt låg. Får man bättre ekonomi i framtiden läre man vilja ha ett nytt TV-spel och då är det mer än 10x priset det man sålde den gamla för.

Jag vet inte om det är för "underhållnings-tvs" skull men tycker de säljer mycket i lyxfällan som antingen de lika gärna kunnat behålla eller fått ett MYCKET bättre pris för om de lugnat sig i ett par veckor. Visst jag förstår att varje krona räknas men ibland känns det bara löjligt när man tänker på att mycket av sakerna de säljer är sådant som måste "köpas nytt" i framtiden och då blir ännu dyrare.

Å andra sidan måste man inte ha ett Tv-spel och det vore kanske bättre om deltagarna fokuserade på att förbättra sin verkliga situation i stället för att fly in i fantasin.
Citera
2013-03-11, 12:52
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_Ace
Å andra sidan måste man inte ha ett Tv-spel och det vore kanske bättre om deltagarna fokuserade på att förbättra sin verkliga situation i stället för att fly in i fantasin.

Nej men man måste inte heller ha fina kläder, smink, parfym, nya fotbollsskor, dricka alkohol och annat som många faktiskt vill göra då man har råd till det.

Det jag menade är ju att om du har det dåligt ställt ekonomiskt (men inte blir vräkt om 5 minuter som det inte heller var i detta avsnitt) men har en ägodel som är värd säg 5000 kr. Du kan välja då att sälja den nu för 500kr och sedan köpa en ny för 5000kr igen om ett år, jag anser inte att det är speciellt ekonomiskt.

I avsnittet nu handlade det ju om en tusenlapp för saker som säkert var värda över 7000 kr. När de hade så stora skulder är det en piss i havet och då är frågan om den tusenlappen var så viktig att ha nu för att betala mer sedan.
Citera
2013-03-11, 14:42
Medlem
KarlDenMindres avatar
Ja programmet verkar numera vara helt fejkat och har blivit ointressant. Varenda replik i alla avsnitt följer exakt samma mall och alla problem löses med några löjligt enkla åtgärder:

-Så ni har 2 milj i skulder. Ok lägg ut soffan på blocket och sluta snusa. Klart!

Synd på vad som var ett underhållande program där man fick vara skadeglad åt alla puckon.
Citera
2013-03-11, 15:40
Medlem
Den 2/7 med Andreas (Speljävulen) säger Patrick från Lyxfällan i samband med kontraktsskrivandet följande:

"Vi kan inte sluta spela åt dig"
"Vi kan inte sluta gå på krogen åt dig"
"Vi kan inte sluta ta dumma beslut åt dig"

Speciellt det sista uttalandet talar väl för sig själv.
Citera
2013-03-12, 12:25
Medlem
_killahs avatar
Citat:

Kom på en till grej. Inte en chans att Lyxfällan inte har något sorts samarbete med blocket.. Har man det dåligt ställt använder man ju lätt tradera som är gratis (och vad jag tror har fler "användare") än en sida som kostar pengar per annons..

Tradera är verkligen inte gratis. Läs på lite grann. Det innebär ju iof inte att dom inte har ett samarbete med blocket, men ändå.
Citera
2013-03-12, 13:35
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Tradera är verkligen inte gratis. Läs på lite grann. Det innebär ju iof inte att dom inte har ett samarbete med blocket, men ändå.

My bad. De gånger jag sålt där har det inte kostat något men kan vara så att jag hade fått gratis listings eller något, är inte alltför insatt

Jag står dock kvar vid mitt påstående om att tradera är överlägset blocket, verkar som att de flesta har gått över till det. Beror säkert lite på att det är lättare/vanligare att bli scammad på blocket eftersom de inte har samma användarsystem.

Men ja tror de har ett samarbete. Vet inte om du såg förra avsnittet tror jag det var? Då var de iaf en sida som hette sparakvittot.se eller något som de marknadsförde så hårt att det kändes som att titta på en reklamfilm, kändes lite löjligt faktiskt.
Citera
2013-03-12, 19:35
Medlem
Citat:
My bad. De gånger jag sålt där har det inte kostat något men kan vara så att jag hade fått gratis listings eller något, är inte alltför insatt

Jag står dock kvar vid mitt påstående om att tradera är överlägset blocket, verkar som att de flesta har gått över till det. Beror säkert lite på att det är lättare/vanligare att bli scammad på blocket eftersom de inte har samma användarsystem.

Men ja tror de har ett samarbete. Vet inte om du såg förra avsnittet tror jag det var? Då var de iaf en sida som hette sparakvittot.se eller något som de marknadsförde så hårt att det kändes som att titta på en reklamfilm, kändes lite löjligt faktiskt.

Blocket är betydligt snabbare - på Tradera sätter du ju en sluttid upp till två veckor bort, för att därefter behöva vänta på betalning.
När jag sålt på Blocket har jag aldrig behövt vänta mer än en halv dag på att göra upp affären och få betalt.

Jag använder Tradera för småprylar, samlargrejer, kläder och design och Blocket för möbler och skrymmande, dyrare grejer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in