Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Nej men man måste inte heller ha fina kläder, smink, parfym, nya fotbollsskor, dricka alkohol och annat som många faktiskt vill göra då man har råd till det.
Det jag menade är ju att om du har det dåligt ställt ekonomiskt (men inte blir vräkt om 5 minuter som det inte heller var i detta avsnitt) men har en ägodel som är värd säg 5000 kr. Du kan välja då att sälja den nu för 500kr och sedan köpa en ny för 5000kr igen om ett år, jag anser inte att det är speciellt ekonomiskt.
I avsnittet nu handlade det ju om en tusenlapp för saker som säkert var värda över 7000 kr. När de hade så stora skulder är det en piss i havet och då är frågan om den tusenlappen var så viktig att ha nu för att betala mer sedan.
Det jag menade är ju att om du har det dåligt ställt ekonomiskt (men inte blir vräkt om 5 minuter som det inte heller var i detta avsnitt) men har en ägodel som är värd säg 5000 kr. Du kan välja då att sälja den nu för 500kr och sedan köpa en ny för 5000kr igen om ett år, jag anser inte att det är speciellt ekonomiskt.
I avsnittet nu handlade det ju om en tusenlapp för saker som säkert var värda över 7000 kr. När de hade så stora skulder är det en piss i havet och då är frågan om den tusenlappen var så viktig att ha nu för att betala mer sedan.
Det kan jag hålla med dig om. Det är väl främst så att det blir lite extra löjeväckande emellanåt, som t ex med det paret där de tömde hela huset medan de var borta och sedan fick de välja ur en lastbil vad de ville ha kvar och vad som skulle säljas (minns inte när det sändes men tror det är ganska nytt). De hade alltså plockat ut hela deras möblemang som jag förstår det och de blev erbjudna ett väldigt lågt pris för hela rasket. Andemeningen var kanske att de skulle träna sig på att välja och prioritera men man fick ju känslan av att ju mer de valde bort, desto nöjdare hade Patrik och Magnus varit.
Då återstår bara det lilla kruxet att 99% av Sveriges befolkning nöjer sig förmodligen inte med att t ex vara utan köksbord, stolar och diverse annat möblemang. Hade de sålt av dem kan man ju ge sig på att de hade köpt nya kort efteråt och således gjort en stor förlust på kuppen.
Nu har jag ingen superkoll på vilka räntor som vanligtvis gäller vid den typen av lån som deltagare i Lyxfällan har (förutom att jag vet att de är höga). Således kanske några extra tusenlappar in för att betala av några smålån faktiskt genererar i en bra besparing gentemot att fortsätta betala av på dem i ytterligare flera månader. Men då får man ju väga det mot vad man får för prylarna och om det är saker man klarar sig utan eller kommer bli tvungen/välja att köpa nya inom kort.