2013-03-12, 20:30
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Nej men man måste inte heller ha fina kläder, smink, parfym, nya fotbollsskor, dricka alkohol och annat som många faktiskt vill göra då man har råd till det.

Det jag menade är ju att om du har det dåligt ställt ekonomiskt (men inte blir vräkt om 5 minuter som det inte heller var i detta avsnitt) men har en ägodel som är värd säg 5000 kr. Du kan välja då att sälja den nu för 500kr och sedan köpa en ny för 5000kr igen om ett år, jag anser inte att det är speciellt ekonomiskt.

I avsnittet nu handlade det ju om en tusenlapp för saker som säkert var värda över 7000 kr. När de hade så stora skulder är det en piss i havet och då är frågan om den tusenlappen var så viktig att ha nu för att betala mer sedan.

Det kan jag hålla med dig om. Det är väl främst så att det blir lite extra löjeväckande emellanåt, som t ex med det paret där de tömde hela huset medan de var borta och sedan fick de välja ur en lastbil vad de ville ha kvar och vad som skulle säljas (minns inte när det sändes men tror det är ganska nytt). De hade alltså plockat ut hela deras möblemang som jag förstår det och de blev erbjudna ett väldigt lågt pris för hela rasket. Andemeningen var kanske att de skulle träna sig på att välja och prioritera men man fick ju känslan av att ju mer de valde bort, desto nöjdare hade Patrik och Magnus varit.

Då återstår bara det lilla kruxet att 99% av Sveriges befolkning nöjer sig förmodligen inte med att t ex vara utan köksbord, stolar och diverse annat möblemang. Hade de sålt av dem kan man ju ge sig på att de hade köpt nya kort efteråt och således gjort en stor förlust på kuppen.

Nu har jag ingen superkoll på vilka räntor som vanligtvis gäller vid den typen av lån som deltagare i Lyxfällan har (förutom att jag vet att de är höga). Således kanske några extra tusenlappar in för att betala av några smålån faktiskt genererar i en bra besparing gentemot att fortsätta betala av på dem i ytterligare flera månader. Men då får man ju väga det mot vad man får för prylarna och om det är saker man klarar sig utan eller kommer bli tvungen/välja att köpa nya inom kort.
Citera
2013-03-13, 08:51
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Det kan jag hålla med dig om. Det är väl främst så att det blir lite extra löjeväckande emellanåt, som t ex med det paret där de tömde hela huset medan de var borta och sedan fick de välja ur en lastbil vad de ville ha kvar och vad som skulle säljas (minns inte när det sändes men tror det är ganska nytt). De hade alltså plockat ut hela deras möblemang som jag förstår det och de blev erbjudna ett väldigt lågt pris för hela rasket. Andemeningen var kanske att de skulle träna sig på att välja och prioritera men man fick ju känslan av att ju mer de valde bort, desto nöjdare hade Patrik och Magnus varit.

Då återstår bara det lilla kruxet att 99% av Sveriges befolkning nöjer sig förmodligen inte med att t ex vara utan köksbord, stolar och diverse annat möblemang. Hade de sålt av dem kan man ju ge sig på att de hade köpt nya kort efteråt och således gjort en stor förlust på kuppen.

Nu har jag ingen superkoll på vilka räntor som vanligtvis gäller vid den typen av lån som deltagare i Lyxfällan har (förutom att jag vet att de är höga). Således kanske några extra tusenlappar in för att betala av några smålån faktiskt genererar i en bra besparing gentemot att fortsätta betala av på dem i ytterligare flera månader. Men då får man ju väga det mot vad man får för prylarna och om det är saker man klarar sig utan eller kommer bli tvungen/välja att köpa nya inom kort.

Precis.

Teknikprylar över huvudtaget blir jag lite trött ibland. Tror jag nästan sett varje avsnitt och det har hänt då och då att de sålt en TV som köptes för ~10 000 för bara någon månad sedan för runt 2000 kr. Det MÅSTE verkligen gå att få bättre betalt för sådant om man väljer att sälja själv istället för till en sån där firma.

Generellt måste dessa firmor tjäna äckligt med pengar, vissa saker de köper in köper de ju för inte ens en tiondel av värdet och då har jag ändå en känsla av att priserna i Lyxfällan kan vara lite "snällare" än om du skulle göra det privat.

Sen måste jag ändå säga att i förvånansvärt många avsnitt så har deltagarna stora skulder men.. äger liksom inget. De har en sketen volvo typ. Ingen ny TV eller flashig dator. Många har dock extremt mycket krimskrams som även i förra avsnittet.

Kan rekommendera detta avsnitt: http://www.tv3play.se/play/244516/

Företaget jag jobbar åt har henne som kund, hon är inte rolig att ha att göra med kan jag säga. Vet också att hon fortfarande har stora ekonomiska problem, eller ja borde ha det iaf då hon aldrig betalar.
Citera
2013-03-13, 09:23
Medlem
Man undrar ju lite försynt om man kanske valt fel bransch här i livet.. tittar man på folks hem (den kategorin som är med i Lyxfällan) så verkar ju Krims-kramsbutikerna gå otroligt bra. Det är vedervärdiga väggljusstakar där och Carpediem-skyltar här och blommor av plast och fula ljuslycktor och all annan smörja man kan få för 54 kronor.

Det känns så... kvalitetslöst rakt igenom i dessa hem! Det tyder kanske på att de aldrig haft god ekonomi. Och de verkar aldrig ha slagits av insikten; "Nej jag har faktiskt inte råd med det här". Det tycker jag är konstigt! Den tanken tänker jag varje vecka i olika sammanhang, och sedan får jag förstås rätta mig efter detta faktum. Vara utan helt enkelt! Ibland kan det dock vara grejer som jag kan spara ihop till och köpa senare i livet, och då känns det riktigt bra när man har en hyffsad kvalitetspryl hemma utan att ha lånat eller belastat den dagliga ekonomin särskilt mycket. Det är då man verkligen sätter värde på sakerna, tror jag.
Citera
2013-03-13, 15:28
Avslutad
Citat:
Kan rekommendera detta avsnitt: http://www.tv3play.se/play/244516/

Företaget jag jobbar åt har henne som kund, hon är inte rolig att ha att göra med kan jag säga. Vet också att hon fortfarande har stora ekonomiska problem, eller ja borde ha det iaf då hon aldrig betalar.

Där ser man. Jag såg det avsnittet nyligen och jag tyckte hon framstod som sympatisk och att hon hade en genuin önskan om att ordna upp sin ekonomi.

Det är säkert många som fortfarande har stora problem efter programmet, men det lär ju aldrig komma fram.
Citera
2013-03-13, 15:51
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Där ser man. Jag såg det avsnittet nyligen och jag tyckte hon framstod som sympatisk och att hon hade en genuin önskan om att ordna upp sin ekonomi.

Det är säkert många som fortfarande har stora problem efter programmet, men det lär ju aldrig komma fram.

Det ville hon säkert men något gick väl snett på vägen. Det enda jag kan förmedla här är att hon är extremt osympatisk och otrevlig att ha att göra med som kundservice. Lite som att hon inte förstår varför hon inte bara kan få slippa att betala när hon inte har råd

Jag tror att i jus sådana här fall när det handlar om ett typ samlarbeteende så krävs det psykologisk hjälp och tid för att reda upp det. På samma sätt som att storrökare eller andra typer av missbrukare (spel, mat, shopping vad som helst) ibland helt enkelt inte kan gå från allt till 0. Ett beroende och framförallt ett invant beteende kan vara fruktansvärt svårt att göra sig av med, även om man vet att man måste
Citera
2013-03-13, 18:45
Medlem
godboys avatar
Citat:
Det ville hon säkert men något gick väl snett på vägen. Det enda jag kan förmedla här är att hon är extremt osympatisk och otrevlig att ha att göra med som kundservice. Lite som att hon inte förstår varför hon inte bara kan få slippa att betala när hon inte har råd

Jag tror att i jus sådana här fall när det handlar om ett typ samlarbeteende så krävs det psykologisk hjälp och tid för att reda upp det. På samma sätt som att storrökare eller andra typer av missbrukare (spel, mat, shopping vad som helst) ibland helt enkelt inte kan gå från allt till 0. Ett beroende och framförallt ett invant beteende kan vara fruktansvärt svårt att göra sig av med, även om man vet att man måste

Instämmer helt med dig! Men att företaget hon handlar av inte spärrar henne om inte betalar, eller att hon måste förskottera innan leverans.
Vidare tror jag att många Lyxfällandeltagare aldrig hämtar sig, de faller åter i gamla vanor. Skulle, som sagt, vara intressant med 1-2 års uppföljning. Jag har en känsla av att en hel del är fejkat i programmet. Ibland, framförallt senare avsnitt, känns det bara som de flyttar runt pengar på tavlan vid slutbudgeten.
Citera
2013-03-13, 20:47
Medlem
Det är väl rätt uppenbart att lokala second hand butiker får någon form av ersättning för att köpa skit!

En tant sålde en låda vinylskivor hos Nostalgipalatset för flera tusen, nej det är omöjligt att göra på riktigt. Samma program sålde hennes man gammal hockeyutrustning till någon sportbutik för flera tusen lappar. Nej det går inte heller göra på riktigt.
Citera
2013-03-14, 09:30
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Instämmer helt med dig! Men att företaget hon handlar av inte spärrar henne om inte betalar, eller att hon måste förskottera innan leverans.
Vidare tror jag att många Lyxfällandeltagare aldrig hämtar sig, de faller åter i gamla vanor. Skulle, som sagt, vara intressant med 1-2 års uppföljning. Jag har en känsla av att en hel del är fejkat i programmet. Ibland, framförallt senare avsnitt, känns det bara som de flyttar runt pengar på tavlan vid slutbudgeten.

Jag vill ju inte skriva för mycket här då jag dels inte vill riskera outa mig själv men heller inte vill snacka för mycket om en annan människas ekonomi när folk vet vem det är. Men kan säga som så att det du säger stämmer, folk får inte låta bli att betala hur länge som helst utan att el/värme/tv/internet/annat blir avstängt och den processen börjar gå mot sitt slut.

Jag reagerade faktiskt på det där andra du sade i det senaste avsnittet. De hade ju stora skulder till kronofogden som i början framställdes som ett stort problem. Men sen i slutet så var det som att det inte hänt eller inte var bråttom? Det är ju inte som att man får ha såna skulder hur länge som helst, förr eller senare blir det ju indrivning.
Citera
2013-03-14, 17:57
Medlem
enfindams avatar
Är det ikväll programmet sänds och isåfall vad handlar det om?
Citera
2013-03-14, 18:02
Medlem
Trumpeters avatar
I kväll

Avsnitt 10 av 12. Bonden Peter är enligt vännerna världens snällaste kille. Och det är på många sätt även roten till hans problem. Peter kan inte säga nej, varken till att hjälpa andra på sin egen bekostnad eller till impulsen att köpa nya saker.
Citera
2013-03-14, 18:06
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Är det ikväll programmet sänds och isåfall vad handlar det om?

Citat:
Gården där 49-årige Peter och hans 91-åriga mamma bor liknar mer ett skrotupplag än ett hem. Bilar, traktorer, motorcyklar och motorsågar staplade på hög. Peter köper ständigt nya fordon eller jordbruksmaskiner och låter dem sedan bara stå och rosta. Han har blancolån för miljoner, men trots pengakrisen öppnar han inte längre kravbreven och har inte ens orkat ta betalt för de jobb han utfört.

http://www.tvinfo.se/show/lyxfaellan/3833425/
Citera
2013-03-14, 18:13
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpeter
I kväll

Avsnitt 10 av 12. Bonden Peter är enligt vännerna världens snällaste kille. Och det är på många sätt även roten till hans problem. Peter kan inte säga nej, varken till att hjälpa andra på sin egen bekostnad eller till impulsen att köpa nya saker.

Citat:
Ursprungligen postat av v50
http://www.tvinfo.se/show/lyxfaellan/3833425/
Det låter spännande, det vill jag inte missa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in