Citat:
Ursprungligen postat av asdfasdf
Lyxnisse, har det här fått dig att fundera mer kritiskt kring allt du läser/ser i teve och tidningar?
Jag håller med om att ni var naiva i erat möte med media, men jag tror att det är svårt för gemene man som inte har erfarenhet av hur det kan fungera att till fullo förstå hur mycket saker kan vinklas etc. ( Har själv aldrig figurerat i media men sett på från kulisserna i andra samanhang och kan meddela att även tvnyheter och samhällsprogram kan vara manipulerade. Samma gäller vissa tidningsnyheter, om man är insatt innom ett område är det enklare att se igenom just där när saker förekommer i reportage som strider mot det fysiskt möjliga... tex att arbetare skulle ha sprungit med hinkar med flytande metall tillföljd av en olycka på SSAB... )
Ändå har jag svårt att förstå hur man kan gå med på att göra "bra teve", dvs ställa upp och låssas saker som inte är sanna. Köpa en sak man inte behöver bara för teve produktionen osv...
ursäkta om du svarat på det tidigare men, hur tänker man när man gör något med verkligheten och ens person inte överenstämmande för att en teveproduktion ber en? Reflekterades det inte då över att det kanske skulle bli en dålig bild av er? Stod det något i kontraktet som gjorde att ni var mer eller mindre tvugna att ställa upp?
Som du sagt kan de klippa lite hur som helst med ljud och bild, även i intervjuer i nyheter och samhällsprogram händer det att de klippt om så att saker framstår annorlunda än hur de verkligen gick till. Som vanlig Svensson är det kanske svårt att förstå (menar inget illa med att kalla dig det) men de hade förmodligen kunnat göra en nidbild av din familj utan att ni bjussade på saker som var uppgjorda för att göra bra teve. Det de behöver "bra teve" materialet till är just för att sälja in att ni är idioter... för en ny väderstation eller vad som helst sådant tillkommer ju inte genom elak klippning (trots att folk som Michael Moore lyckats konstruera olyckor och nyhetsreportage som aldrig existerat för sina dokumentärer) . Nåväl, förmodligen har du kommit ut lite klokare på andra sidan, tycker det är bra att du går ut och påpekar sådant här... finns folk som fortfarande lever i den illusionen att har man sett det på teve så är det sant.
Hej,
Ja vi är båda mycket mer kritiska, men ibland faller även vi tillbaka och inser hur lät det är att tro och framför allt att döma andra för det man ser på tv.
Gällande dina frågor så har jag svarat tidigare men det var nog länge sedan!
Dom 45 min som du ser på tv är frukten av en inspelning som pågår mer än 8 timmar per dag i 5 dagar! Man blir inspelad på två olika håll ibland och vet inte vad den andra säger eller vilka frågor som ställs! Man blir dragen mellan en inspelning för att en halvtimme sedan spela in något helt annat!
Det är faktiskt helt omöjligt att hålla ihop allt som sägs och alla frågor som ställs! Man blir satt på en stol och frågad frågor som vad man heter och en massa andra ja och nej frågor så att man sedan kan använda klippen till något helt annat!
Vissa saker förstod vi faktiskt vart det var på väg och förklarade att det vägrade vi att gå med på, och faktum är att dom respekterade det! Men det var bara en sak av så många andra!
Och ja vi har verkligen kommit ut både efterkloka och mycket klokare!
Det är ju delvis därför vi inte är bittra längre! Allt som man lär sig något av och allt som det faktiskt kommer något gott ur är ju inte helt bedrövligt!
Att jag säger min mening och berättar vår historia handlar mer om att jag inte vill att andra ska göra samma misstag! Alltså med att vara naiva! Jag avråder inte folk att söka till lyxfällan! Jag råder folk att tänka till vad det innebär och vad som kan hända!
Vi har ju under den här perioden upprepat fått bevis för att man behandlar folk precis hur som helst! Ett bevis är ju aftonbladets upprepade tryck av något vi inte har gått med på! Vilket gör att folk tror att jag sitter och beklagar mig för tidningen fast så inte är fallet!
Men vad har den lilla personen att säga till om mot media, absolut ingenting! Och framför allt inte mot tv3 som går under engelsk lagstiftning där reglerna för hur man får bete sig är mycket mildare än i svensk lagstiftning!
Faktum är att hade TV3 gått under svensk lagstiftning så hade vi kunnat stämma både kring kontrakt och hur vi visades upp i tv.