2007-12-09, 08:18
Medlem
xxxxUxxxxs avatar
TV3 är fan så oseriöst. usch
Citera
2007-12-09, 09:07
Medlem
xxxxUxxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyxnisse
Det jag tyckte var lite sjukt var att dom sålde alla möbler som dom hade för 12.000:-, vilket bara soffan i sig borde ha vart värd! I alla fall tillsammans med bord etc.

Sen får dom möbler för 20.000:- på ikea!

Det där var faktist helt sjuk, sakerna dom sålde måste haft högre värde
Citera
2007-12-09, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xxxxUxxxx
Det där var faktist helt sjuk, sakerna dom sålde måste haft högre värde

Det inngår i pedagogiken att sälja så att de fasttar hur saker borde värderas.
Om de inte rensar ramlar poletten inte ned. Sedan hadde de inte plats i 1an med den soffan. Det måste svida, tyvärr har de ju inte tid att sälja på Blocket.

Bättre då attt köpa nytt och kompakt.
Citera
2007-12-09, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfasdf
Lyxnisse, har det här fått dig att fundera mer kritiskt kring allt du läser/ser i teve och tidningar?

Jag håller med om att ni var naiva i erat möte med media, men jag tror att det är svårt för gemene man som inte har erfarenhet av hur det kan fungera att till fullo förstå hur mycket saker kan vinklas etc. ( Har själv aldrig figurerat i media men sett på från kulisserna i andra samanhang och kan meddela att även tvnyheter och samhällsprogram kan vara manipulerade. Samma gäller vissa tidningsnyheter, om man är insatt innom ett område är det enklare att se igenom just där när saker förekommer i reportage som strider mot det fysiskt möjliga... tex att arbetare skulle ha sprungit med hinkar med flytande metall tillföljd av en olycka på SSAB... )

Ändå har jag svårt att förstå hur man kan gå med på att göra "bra teve", dvs ställa upp och låssas saker som inte är sanna. Köpa en sak man inte behöver bara för teve produktionen osv...

ursäkta om du svarat på det tidigare men, hur tänker man när man gör något med verkligheten och ens person inte överenstämmande för att en teveproduktion ber en? Reflekterades det inte då över att det kanske skulle bli en dålig bild av er? Stod det något i kontraktet som gjorde att ni var mer eller mindre tvugna att ställa upp?

Som du sagt kan de klippa lite hur som helst med ljud och bild, även i intervjuer i nyheter och samhällsprogram händer det att de klippt om så att saker framstår annorlunda än hur de verkligen gick till. Som vanlig Svensson är det kanske svårt att förstå (menar inget illa med att kalla dig det) men de hade förmodligen kunnat göra en nidbild av din familj utan att ni bjussade på saker som var uppgjorda för att göra bra teve. Det de behöver "bra teve" materialet till är just för att sälja in att ni är idioter... för en ny väderstation eller vad som helst sådant tillkommer ju inte genom elak klippning (trots att folk som Michael Moore lyckats konstruera olyckor och nyhetsreportage som aldrig existerat för sina dokumentärer) . Nåväl, förmodligen har du kommit ut lite klokare på andra sidan, tycker det är bra att du går ut och påpekar sådant här... finns folk som fortfarande lever i den illusionen att har man sett det på teve så är det sant.

Hej,

Ja vi är båda mycket mer kritiska, men ibland faller även vi tillbaka och inser hur lät det är att tro och framför allt att döma andra för det man ser på tv.

Gällande dina frågor så har jag svarat tidigare men det var nog länge sedan!

Dom 45 min som du ser på tv är frukten av en inspelning som pågår mer än 8 timmar per dag i 5 dagar! Man blir inspelad på två olika håll ibland och vet inte vad den andra säger eller vilka frågor som ställs! Man blir dragen mellan en inspelning för att en halvtimme sedan spela in något helt annat!

Det är faktiskt helt omöjligt att hålla ihop allt som sägs och alla frågor som ställs! Man blir satt på en stol och frågad frågor som vad man heter och en massa andra ja och nej frågor så att man sedan kan använda klippen till något helt annat!

Vissa saker förstod vi faktiskt vart det var på väg och förklarade att det vägrade vi att gå med på, och faktum är att dom respekterade det! Men det var bara en sak av så många andra!

Och ja vi har verkligen kommit ut både efterkloka och mycket klokare!

Det är ju delvis därför vi inte är bittra längre! Allt som man lär sig något av och allt som det faktiskt kommer något gott ur är ju inte helt bedrövligt!

Att jag säger min mening och berättar vår historia handlar mer om att jag inte vill att andra ska göra samma misstag! Alltså med att vara naiva! Jag avråder inte folk att söka till lyxfällan! Jag råder folk att tänka till vad det innebär och vad som kan hända!

Vi har ju under den här perioden upprepat fått bevis för att man behandlar folk precis hur som helst! Ett bevis är ju aftonbladets upprepade tryck av något vi inte har gått med på! Vilket gör att folk tror att jag sitter och beklagar mig för tidningen fast så inte är fallet!

Men vad har den lilla personen att säga till om mot media, absolut ingenting! Och framför allt inte mot tv3 som går under engelsk lagstiftning där reglerna för hur man får bete sig är mycket mildare än i svensk lagstiftning!

Faktum är att hade TV3 gått under svensk lagstiftning så hade vi kunnat stämma både kring kontrakt och hur vi visades upp i tv.
Citera
2007-12-09, 18:46
Medlem
Du Lyxnisse råder folka att tänka till innan de anmäler sig eller ställer upp i programmet. Det är stor humor

Det är väl helt uppenbart att just det där "tänka till" är problemet eller så att säga "sjukdoms" tillståndet

Nu har ju inte alla deltagare vart riktigt lika "sjuka" , tyvärr har vi nog inte fått se botten ännu.......frågan är om det är obotligt
Citera
2007-12-09, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bumpa Berra
Du Lyxnisse råder folka att tänka till innan de anmäler sig eller ställer upp i programmet. Det är stor humor

Det är väl helt uppenbart att just det där "tänka till" är problemet eller så att säga "sjukdoms" tillståndet

Nu har ju inte alla deltagare vart riktigt lika "sjuka" , tyvärr har vi nog inte fått se botten ännu.......frågan är om det är obotligt

Du tänker inte på att för att anmäla sig till något sådant här så måste man ha tänkt till och insett att man sitter jävligt illa till?

Men du kanske skrattar åt missbrukare som lagt in sig själva på behandlingshem också eller?
Citera
2007-12-09, 20:01
Medlem
Citat:
Du tänker inte på att för att anmäla sig till något sådant här så måste man ha tänkt till och insett att man sitter jävligt illa till?

Men du kanske skrattar åt missbrukare som lagt in sig själva på behandlingshem också eller?

Anmälan kommer väl oftast från släkt eller vänner......

Angående ditt andra påstående fattar jag inte vart du vill komma.
Vi pratar väl inte om drogmissbrukare här i tråden.
Har visserligen större empati för en drogmissbrukare än en köpmissbrukare.
Men skrattar det gör jag bara åt dumt folk.....

Tror däremot att ordet "bitter" har fått en tydlig belysning i denna tråd.
Citera
2007-12-09, 20:09
Medlem
Citat:
Anmälan kommer väl ofta från släk eller vänner......

Angående ditt andra påstående fattar jag inte vart du vill komma.
Vi pratar väl inte om drogmissbrukare här i tråden.
Har visserligen större empati för en drogmissbrukare än en köpmissbrukare.
Men skrattar det gör jag bara åt dumt folk.....

Tror däremot att ordet "bitter" har fått en tydlig belysning i denna tråd.

Enligt vad jag vet så har dom flesta sökt själva, men givetvis så finns det undantag!

Vad jag menade var precis det du säger! Det köp beteende som många som vart med uppvisar är faktiskt en form av missbruk! Och jag tycker att det är ganska starkt att våga anmäla sig och inse sina problem! Det är få missbrukare som gör det!

Och det är ju synd att du tycker att dessa människor inklusive mig själv är dumma människor, jag förmodar att du är perfekt själv!

Och nej om du definierar mig som bitter så vet du nog inte vad ordet betyder!

Men du kanske hellre vill ha den här tråden för dig själv där du kan skratta och håna andra människor! Inte konstigt att världen börjar se ut som den gör!

Jag finns här för att det är så många som har frågor och funderingar om programmet! Om majoriteten röstar för att jag ska lägga ner mitt skrivande här så är det helt okay då gör jag det! Jag har min blogg där jag kan skriva, och ingen egen vinning av att spendera tid här!
Citera
2007-12-09, 20:31
Medlem
Citat:
Enligt vad jag vet så har dom flesta sökt själva, men givetvis så finns det undantag!

Vad jag menade var precis det du säger! Det köp beteende som många som vart med uppvisar är faktiskt en form av missbruk! Och jag tycker att det är ganska starkt att våga anmäla sig och inse sina problem! Det är få missbrukare som gör det!

Och det är ju synd att du tycker att dessa människor inklusive mig själv är dumma människor, jag förmodar att du är perfekt själv!

Och nej om du definierar mig som bitter så vet du nog inte vad ordet betyder!

Men du kanske hellre vill ha den här tråden för dig själv där du kan skratta och håna andra människor! Inte konstigt att världen börjar se ut som den gör!

Jag finns här för att det är så många som har frågor och funderingar om programmet! Om majoriteten röstar för att jag ska lägga ner mitt skrivande här så är det helt okay då gör jag det! Jag har min blogg där jag kan skriva, och ingen egen vinning av att spendera tid här!

Varför är du så arg!!!???
Klart som fanken att du får skriva i denna tråd, har jag ifråga satt det?
Lägg nu inte en massa skit i min mun!!!!!
Vad det gäller hån sår har jag INTE vad jag kan se hånat någon.
Ja jag tycker många av deltagarna i Lyxfällan agerat otroligt dumt!!
Oavset hur mycket som nu är vinlkat, ingen rök utan eld!!!

Tror inte det är någon vits att mäta mig med dig vad det gäller ordförståelse.
Men ordet bitter det kan jag. Och min slutsat är att du är bitter.
I alla fall i denna tråd.

Till sist. jag tror värden skulle vara lite bättre om alla var som jag :-) och inte roffade åt sig sååå mycket!!
Citera
2007-12-09, 21:02
Medlem
mongrels avatar
Visserligen stämmer det säkert att TV3 vinklar allt utav bara fan, men inte har dom vinklat ihop 650 lakan i skuld! Jag tycker att det är djupt tragiskt att folk som de som var med i senaste programmet inte verkar kunna känna något egenvärde, utan måste fylla sin tomma existens med materiellt krimskrams som ändå är "ute" om fem år när Tierp har kommit ikapp resten av världen.

När jag var 20 bast (för inte särskilt längesedan) hade jag aldrig varit i närheten av ett förstahandskontrakt. Bodde i diverse mer eller mindre avancerade konstellationer, och allt jag hade, förutom ett basutbud av porslin etc., var en säng, en bokhylla och min gitarr. Inte fan var jag olycklig för det, och aldrig i helvete att jag hade dragit på mig ens en skuld på 1000 spänn för att köpa någonting jag inte absolut behövde för att klara mig. Blev förbannad och äcklad av att se den där tjejen lipa över att det bara fanns två fönster i lägenheten. Snacka om att totalt sakna verklighetsförankring! Blir förbannad bara jag tänker på det...
Citera
2007-12-09, 21:35
Medlem
Citat:
Varför är du så arg!!!???
Klart som fanken att du får skriva i denna tråd, har jag ifråga satt det?
Lägg nu inte en massa skit i min mun!!!!!
Vad det gäller hån sår har jag INTE vad jag kan se hånat någon.
Ja jag tycker många av deltagarna i Lyxfällan agerat otroligt dumt!!
Oavset hur mycket som nu är vinlkat, ingen rök utan eld!!!

Tror inte det är någon vits att mäta mig med dig vad det gäller ordförståelse.
Men ordet bitter det kan jag. Och min slutsat är att du är bitter.
I alla fall i denna tråd.

Till sist. jag tror värden skulle vara lite bättre om alla var som jag :-) och inte roffade åt sig sååå mycket!!

Okay vi backar ett steg! jag är inte arg, jag uppfattade ditt inlägg som ett påhopp! Det är svårt att förklara i skrift hur man känner då ingen kan se ens uttryck som man kan när man pratar med någon!

Ber om ursäkt ifall jag gick igång! Har inte heller någon orsak att mäta mig med någon. Jag gillar att diskutera och anser att jag har viss inblick i det här ämnet och jag vill få en chans att påverka alla som tror att allt dom ser i media är sant! Inte sagt att du är den personen!

Om du har läst mina inlägg från starten 2006 så kan jag tänka mig att du anser att jag är bitter, jag var bitter men faktum är att jag är inte bitter längre! Trots allt så vände detta program våra liv. Inte för det var speciellt dåligt innan men det har blivit så mycket bättre efter! Det tog ett tag att inse det och i början så var det ända jag kände alla hån och alla förutfattade meningar som folk drog om oss tack vare något dom sett på tv som till stor del inte var sant!

Men jag håller med dig ingen rök utan eld! Jag älskade att shoppa och vi tog oss råd till saker utan tänka flera år framåt! Där är det stor skillnad idag, Sanna tycker till och med att jag har blivit snål!

Vad som inte nämndes var att trots att vi tog oss råd så hade vi fortfarande 10.000:- kvar efter att allt var betalt redan innan programmet!
Citera
2007-12-09, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mongrel
Visserligen stämmer det säkert att TV3 vinklar allt utav bara fan, men inte har dom vinklat ihop 650 lakan i skuld! Jag tycker att det är djupt tragiskt att folk som de som var med i senaste programmet inte verkar kunna känna något egenvärde, utan måste fylla sin tomma existens med materiellt krimskrams som ändå är "ute" om fem år när Tierp har kommit ikapp resten av världen.

När jag var 20 bast (för inte särskilt längesedan) hade jag aldrig varit i närheten av ett förstahandskontrakt. Bodde i diverse mer eller mindre avancerade konstellationer, och allt jag hade, förutom ett basutbud av porslin etc., var en säng, en bokhylla och min gitarr. Inte fan var jag olycklig för det, och aldrig i helvete att jag hade dragit på mig ens en skuld på 1000 spänn för att köpa någonting jag inte absolut behövde för att klara mig. Blev förbannad och äcklad av att se den där tjejen lipa över att det bara fanns två fönster i lägenheten. Snacka om att totalt sakna verklighetsförankring! Blir förbannad bara jag tänker på det...

Vi sa faktiskt samma sak hemma! Just det där med två fönster var baske mig ett hån mot alla ungdomar i Stockholm som längtar efter eget boende!

Inte ens jag kan hitta vad som skulle vara fejkat i det programmet! det kanske inte behövdes för en gångs skull!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in