Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
vänta nu
han tjänar 20 000
hon får 12 000 i bidrag
Barndigratet 2200
Hennes extra jobb 1500
De får alltså 35700 om det var med netto hon räknade och de får de inte att gå runt. Jösses. Jag jobbar som vikarie och får ibland ut 9000-10 000 men det går, det är tungt men det går. Ibland får jag ta av mina sparade pengar men det är som det är.
Jag har haft så många plus- och minusdiskussioner med folk så jag har tappat räkningen. Folk verkar ha väldigt svårt att förstå att hushållsekonomi är jordens enklaste - gör av med mindre pengar än du får in så kommer du snart sitta med ett välfyllt sparkonto.
Då kommer vissa hävda att de tjänar så dåligt, så de kan aaaaaldrig spara några pengar. Att de sedan bor i för dyrt boende, äter på restaurang för ofta, dricker alkohol för ofta och kör för dyra bilar slår dem inte in.
Jättetrist om man inte tjänar så mycket, men då får man bo i en trist betonghäck till lägenhet och åka buss till jobbet och ha matlåda med sig till jobbet. Punkt jävla slut.
Sedan har vi kategorin människor som i programmet. Helt okej inkomster, men får ändå inte ihop det. Samma regler gäller som för låginkomsttagarna. Anpassa boende och övriga utgifter efter inkomst så klarar ni er.
Den här köphetsen att man ska ha det på ett visst sätt för att tävla med grannarna håller inte.
Jag är så sjukt nöjd över att jag och frugan sätter undan en rejäl slant varje månad och köper allting kontant. Detta trots att jag har en högst medelmåttig lön medan frugan pluggar med CSN-medel som enda inkomst. Vi har helt enkelt utgått från våra inkomster när vi valt våra utgifter.
Förstår ärligt talat inte att det ska vara så svårt för många att förstå.