2007-11-16, 20:43
Medlem
perskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyxnisse
Det går jättebra för honom! Och det är ingen av oss "han eller mig" som har sagt att inte lyxfällan hjälpte oss! Men de hjälpte oss med att kämpa för att bevisa att de hade fel om oss! Men programmet i sig hjälpte inte speciellt mycket!

Om man säger så här, deras kompetens fast utan videkameror. Vore det bästa?
Citera
2007-11-16, 21:09
Medlem
MadamMims avatar
Citat:
Eller hur, vi fick en resa till åre snordyrt att vara där! Bara maten för alla oss gick på 800:- per dag!

Lite konstigt att dem ger saker som kommer öka kostnaden för de som är med i programmet!

Näh, va bortskämd du låter nu. En resa till Åre är inte att leka med, hade aldrig bytt bort det mot ett badrum för ynka 150 000 kr

Du vet inte varför det är så?
Citera
2007-11-16, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadamMim
Näh, va bortskämd du låter nu. En resa till Åre är inte att leka med, hade aldrig bytt bort det mot ett badrum för ynka 150 000 kr

Du vet inte varför det är så?

Jag vet förlåt! Faktiskt så lät det lite så! Vi älskade faktiskt resan till åre men det var jäkligt dyrt ställe att vara på med 4 barn!

Men de kune ju inte ge oss något badrum eftersom vårat var precis nyrenoverat utan lån när de spelade in!

Jag har funderat lite det kan vara många orsaker!

En mindre trolig teori kan ju vara att man inte vill ge folk renoveringen för att då försvinner kanske moroten att kämpa för!

en annan är att det helt styrs av vilka sponsorer man får till programmet och att det därför kan variera så mycket!

Men varför det är så ojämt vet jag inte för jag tycker inte det motsvarar den insatsen som folk har gjort!

En familj fick ju fönster och målning för säkert 60.000:- plus en resa till thailand för säkert 50.000:- och något mer!

Och dem här fick en lyxresa till överkalix! Vet du har någon försökt att söka på lyxresa till överkalix! Det verkar inte vara så stort utbud på dem!

Och 4 stjärnigt är ju ingen garanti för att det är lyx! Flera Scandic når faktiskt fyra stjärnor utan problem i Sverige!
Citera
2007-11-16, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perska
Om man säger så här, deras kompetens fast utan videkameror. Vore det bästa?

Absolut, helt seriöst så kunde det vara nästan vilken seriös person som helst som vågade peka med hela handen och få en att öppna ögonen!

Mattias är ju enligt mig en kanon kille! Han är ödmjuk och förstående men kan ändå säga ifrån när han tycker att det är helt åt skogen!
Citera
2007-11-16, 21:55
Medlem
perskas avatar
Jag tycker att hushållsekonomi borde vara ett standardämne på gymnasiet.
Det vore klockrent, många skulle nog bli lite mer intresserade av pengar.
Citera
2007-11-16, 22:01
Medlem
Kläppskogs avatar
Har inte plöjt igenom hela tråden, men måste ändå säga att Lyxnisses berättelser befäster mina fördomar mot programmet. Räkneexemplen verkar helt tvärgalna i många fall. Om en familj varje månad har 18.000 kronor mer i utgifter än inkomster så skulle det förstås ha rasat för länge sedan.
Något jag reagerar på är att de verkar rea bort kapitalvaror kors och tvärs för att snabbt få in stålar. Men om det är som Lyxnisse säger, att försäljningarna bara är fejkade och grejerna bärs in i kåken igen när kamerorna försvunnit så kan man kanske leva med det.
Citera
2007-11-16, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kläppskog
Har inte plöjt igenom hela tråden, men måste ändå säga att Lyxnisses berättelser befäster mina fördomar mot programmet. Räkneexemplen verkar helt tvärgalna i många fall. Om en familj varje månad har 18.000 kronor mer i utgifter än inkomster så skulle det förstås ha rasat för länge sedan.
Något jag reagerar på är att de verkar rea bort kapitalvaror kors och tvärs för att snabbt få in stålar. Men om det är som Lyxnisse säger, att försäljningarna bara är fejkade och grejerna bärs in i kåken igen när kamerorna försvunnit så kan man kanske leva med det.

Hej,

Jag tror att det i de nuvarande programmen faktiskt säljs på riktigt, i alla fall småsakerna. Men helt rätt jag har också reagerat på att de i vissa fall verkar nästan ge bort saker för att få in pengar!

Sen om man tittar på tidigare program så redovisade dem ju aldrig att det fann ett lån kopplat till en bil eller motorcykel det gör de ju faktiskt numera!
Citera
2007-11-16, 22:23
Medlem
Citat:
I ett av programmen så ser man en kille som heter Mattias han gillar också prylar som dem flesta andra!

I början så köper han en väderstation för 2500:- medans charlie och Mattias satt i hans kök och väntade. När han kom hem så fick han värsta ut skällningen för att han köpt en sådan när de var där för att hjälpa honom!

Sanningen var den att produktionsbolaget hade givit honom pengar för att köpa den så att det skulle bli bra tv.

Efter programmet så kallade alla honom för idiot som kunde köpa en väderstation när han skulle få hjälp! De orden som flödade på internet om honom var inte snälla! Allt för att någon tyckte att det skulle bli bra tv!

Liknande händelser har gjorts i de flesta programmen!

Du skriver att "sanningen" var att de sade åt honom att handla.
Vem har presenterat den sanningen??? Hela problemt är ju att Vi inte vet vad som hänt på riktigt i programmen. Du vet vad som hände i ditt program och du förmedlar den "sanningen", om den är rätt o riktig vet vi inte.

Jag inser dock att Meter-film gör TV och inte något "seriöst" konsumentprogram.
Citera
2007-11-17, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bumpa Berra
Du skriver att "sanningen" var att de sade åt honom att handla.
Vem har presenterat den sanningen??? Hela problemt är ju att Vi inte vet vad som hänt på riktigt i programmen. Du vet vad som hände i ditt program och du förmedlar den "sanningen", om den är rätt o riktig vet vi inte.

Jag inser dock att Meter-film gör TV och inte något "seriöst" konsumentprogram.

Vi är flera stycken som främst var med i första säsongen som har haft kontakt och utbytt viss information kring hur programmen gick till!

Sen är det ju så att även folk som jobbar på ställen där man spelar in har stora öron och faktiskt skriver om det på nätet också! Flera såna exempel finns där det den vägen har kommit fram att dem exempelvis aldrig har handlat en massa kläder som man ser på tv.

Men helt rätt min sanning behöver ju inte vara din sanning! Vad jag tycker är bra är att Meter trots alt verkar ha skärpt sig något och tagit åt sig av kritiken! De nya programmen verkar vara mycket mer "verkliga"
Citera
2007-11-17, 11:06
Bannlyst
Synd att det verkar fejkat så ofta, typ som att produktionsbolaget ger deltagare pengar för att köpa onödiga grejer (typ som han m väderstationen)
Litar dom inte på att verkligheten är underhållande nog?

Samma med "du är vad du äter".
Det är så uppenbart att man följer en fiktiv mall: först skall kylskåpet rensas, sen ska nya livet börja, sen kommer "återfallet" och man får skäll, och sedan mäts midjan och man är alltid smalare och mer sminkad och har fina kläder
Citera
2007-11-17, 12:09
Medlem
MadamMims avatar
Citat:
Jag vet förlåt! Faktiskt så lät det lite så! Vi älskade faktiskt resan till åre men det var jäkligt dyrt ställe att vara på med 4 barn!

Men de kune ju inte ge oss något badrum eftersom vårat var precis nyrenoverat utan lån när de spelade in!

Jag har funderat lite det kan vara många orsaker!

En mindre trolig teori kan ju vara att man inte vill ge folk renoveringen för att då försvinner kanske moroten att kämpa för!

en annan är att det helt styrs av vilka sponsorer man får till programmet och att det därför kan variera så mycket!

Men varför det är så ojämt vet jag inte för jag tycker inte det motsvarar den insatsen som folk har gjort!

En familj fick ju fönster och målning för säkert 60.000:- plus en resa till thailand för säkert 50.000:- och något mer!

Och dem här fick en lyxresa till överkalix! Vet du har någon försökt att söka på lyxresa till överkalix! Det verkar inte vara så stort utbud på dem!

Och 4 stjärnigt är ju ingen garanti för att det är lyx! Flera Scandic når faktiskt fyra stjärnor utan problem i Sverige!

Jag menade såklart inte att du var bortskämd, skämtade till det lite bara

Visst kan det va kul, men det är ju fortfarande skräp i jämförelse.

Det där med att man vill att dom ska kämpa själva kan stämma. Å andra sidan var det ett par med en 4-5 (?) miljoners villa i Bromma som hade höga inkomster som fick sitt badrum renoverat för över 100 000 kr. Samtidigt så har det varit "halvfattiga" familjer med som fått skräp i belöning när dom deltagit. Lite småkonstigt är det....
Jag menar, har man inget badrum för att man inte har råd att renovera det, så kan man helt enkelt inte gå och köpa en så dyr och stor villa. Hade dom bara bytt ner sig lite grand så hade dom inte haft några bekymmer med ekonomin i livet överhuvudtaget.

Sponsorer tror jag är orsaken nu när du säger det. Det är bara kolla på "Extreme Home Makeover" och titta på hur ojämt det kan vara där. Sponsorerna är iofs många gånger samma, men byggbolagen skiljer sig från program till program.

Personligen har jag väldigt svårt och se hur en resa till Överkalix kan vara lyxig överhuvudtaget. Jag menar, åka hundsläde och pimpla (som dom sa att man kunde göra) är inte direkt något jag kallar lyx, haha!
Att bo på ett fint hotell placerat i Överkalix gör inte en resa till lyx, så är det bara

Om man jämför en resa till Överkalix med en renovering samt resa till Thailand så är det som att jämföra en champinjon med en tryffel.

Aja, orättvist är det iaf.
Citera
2007-11-17, 15:37
Medlem
Kollar på Lyxfällan nu. Uppfattade jag det fel eller satte "experterna" upp 6000 kronor i värdeminskning på bilen som kostnad samtidigt som lånet på bilen också sattes upp som kostnad? Är inte det samma sak två gånger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in