Citat:
Ursprungligen postat av Smurfkonto2010
Läskdrickandet är kanske inte största boven i dramat, men det är något som både är bättre för ekonomin och nyttigare, om man byter ut det mot vanligt hederligt kranvatten. Det kanske krävs att de visar paret hur mycket läsk/pengar de gör av med på ett år för att få dem att inse hur mycket pengar (och hälsa) där finns att spara.
Som "beroende" av Pepsi Max dricker jag ungefär lika mycket som de gör tillsammans per år, kanske t.o.m. lite mer. Nu skiljer sig visserligen inköpspriset en del beroende på var man köper det samt vilken storlek det är på förpackningen, men även om jag tar i och räknar med ett snitt på en flaska á 1.5 liter per dag innebär det en kostnad för mig på ungefär 225 kr. Skulle jag vara lat och oekonomisk skulle summan går upp till 390 kr, och det innebär då att jag istället köper mina flaskor en och en på det dyra Ica Supermarket som ligger närmast mig. Visst, om de köper all sin läsk i videobutiker/på bensinstationer etc kan summan öka en del, men det känns inte helt troligt.
Den där drickan
bör kosta dem någonstans mellan 2 000 - 3 500 kr per år, vilket knappast borde inverka alltför mycket på deras ekonomi, särskilt inte om man jämför med 550 paket cigaretter.
Om de däremot, enligt TV, ger mycket mer än så för sin Pepsi Max beror det antingen på att det är rejält överdrivet i TV eller ett de borde tipsas om att det är en dum idé att köpa sin dricka på exempelvis videobutiker eller på macken alternativt att det är jäkligt mycket dyrare att köpa flaskor med 50 cl jämfört med flaskor med tre gånger så mycket.
Dock har de rejäla skulder samtidigt som hon är arbetslös och då bör de kanske avstå från den där drickan och ta kranvatten istället, men det är löjligt att försöka att få det till drickan innebär några större problem för ekonomin när cigaretterna innebär ett mångfalt större problem.
Edit: Det jag vill få sagt är alltså att det kanske inte blir någon wow-känsla över att man kan spara hela 2 000 - 3 500 kr per år...