2010-11-25, 11:55
Bannlyst
dagens avsnitt blir intressant, trailer finns här ursäktar reklamen innan på aftonbladets sida http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/inrikes/article8176039.ab

de dricker 400 liter pepsi max och 7300 koppar kaffe/år det är onekligen en hel del plus 550 paket cigarretter inte så men borde de inte varit med i hälsoprogram istället?

vidare så är båda hos kronofogden
Citera
2010-11-25, 12:08
Medlem
SithBoboSiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borjeboy
dagens avsnitt blir intressant, trailer finns här ursäktar reklamen innan på aftonbladets sida http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/inrikes/article8176039.ab

de dricker 400 liter pepsi max och 7300 koppar kaffe/år det är onekligen en hel del plus 550 paket cigarretter inte så men borde de inte varit med i hälsoprogram istället?

vidare så är båda hos kronofogden
Jag reagerade på det. Själv dricker jag ganska exakt en liter pepsi max om dagen, dvs 365 liter om året, dom var två på 400 liter. Anledningen till att jag dricker så "mycket" pepsi max är för att jag går ner i vikt och att det är godare än mjölk, samt kostar ganska exakt lika mycket om man lämnar in panten. Jag tycker inte pepsin är en bov i min ekonomi.
Citera
2010-11-25, 12:19
Medlem
spajdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithBoboSith
Jag reagerade på det. Själv dricker jag ganska exakt en liter pepsi max om dagen, dvs 365 liter om året, dom var två på 400 liter. Anledningen till att jag dricker så "mycket" pepsi max är för att jag går ner i vikt och att det är godare än mjölk, samt kostar ganska exakt lika mycket om man lämnar in panten. Jag tycker inte pepsin är en bov i min ekonomi.

Så här i juletider drar nog jag en 2l julmust om dagen. Jag har snudd på illegala mängder hemma på balkongen.
Att läsk skulle förstöra ens ekonomi är löjligt. Mina två liter om dagen kostar inte ens som en vända i in till stan med trängselskatten.
Det där med 550 paket cigg däremot, där finns det helt klart lite att göra.
Citera
2010-11-25, 12:32
Medlem
Smurfkonto2010s avatar
Läskdrickandet är kanske inte största boven i dramat, men det är något som både är bättre för ekonomin och nyttigare, om man byter ut det mot vanligt hederligt kranvatten. Det kanske krävs att de visar paret hur mycket läsk/pengar de gör av med på ett år för att få dem att inse hur mycket pengar (och hälsa) där finns att spara.
Citera
2010-11-25, 12:32
Medlem
Fan man blir ju mörkrädd när man ser programmet.
Citera
2010-11-25, 12:39
Bannlyst
Citat:

sant, lite mer än halvliter om dagen är ju inte mycket
Citera
2010-11-25, 13:16
Medlem
wonderlands avatar
Citat:

De vill väl ha någon krystad hälsopredikan med i programmet, vatten som är så nyttigt osv..Hade det rört sig om en liter mjölk om dagen hade de inte sagt något.
Citera
2010-11-25, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfkonto2010
Läskdrickandet är kanske inte största boven i dramat, men det är något som både är bättre för ekonomin och nyttigare, om man byter ut det mot vanligt hederligt kranvatten. Det kanske krävs att de visar paret hur mycket läsk/pengar de gör av med på ett år för att få dem att inse hur mycket pengar (och hälsa) där finns att spara.

Som "beroende" av Pepsi Max dricker jag ungefär lika mycket som de gör tillsammans per år, kanske t.o.m. lite mer. Nu skiljer sig visserligen inköpspriset en del beroende på var man köper det samt vilken storlek det är på förpackningen, men även om jag tar i och räknar med ett snitt på en flaska á 1.5 liter per dag innebär det en kostnad för mig på ungefär 225 kr. Skulle jag vara lat och oekonomisk skulle summan går upp till 390 kr, och det innebär då att jag istället köper mina flaskor en och en på det dyra Ica Supermarket som ligger närmast mig. Visst, om de köper all sin läsk i videobutiker/på bensinstationer etc kan summan öka en del, men det känns inte helt troligt.

Den där drickan bör kosta dem någonstans mellan 2 000 - 3 500 kr per år, vilket knappast borde inverka alltför mycket på deras ekonomi, särskilt inte om man jämför med 550 paket cigaretter.

Om de däremot, enligt TV, ger mycket mer än så för sin Pepsi Max beror det antingen på att det är rejält överdrivet i TV eller ett de borde tipsas om att det är en dum idé att köpa sin dricka på exempelvis videobutiker eller på macken alternativt att det är jäkligt mycket dyrare att köpa flaskor med 50 cl jämfört med flaskor med tre gånger så mycket.

Dock har de rejäla skulder samtidigt som hon är arbetslös och då bör de kanske avstå från den där drickan och ta kranvatten istället, men det är löjligt att försöka att få det till drickan innebär några större problem för ekonomin när cigaretterna innebär ett mångfalt större problem.

Edit: Det jag vill få sagt är alltså att det kanske inte blir någon wow-känsla över att man kan spara hela 2 000 - 3 500 kr per år...
Citera
2010-11-25, 16:15
Medlem
Citat:
Vilken bortförklaring.. Du dricker alltså 1 liter pepsi om dagen för att du annars går ner i vikt? Vad sägs som att istället äta lite extra mat?
Senast redigerad av mysen 2010-11-25 kl. 16:21.
Citera
2010-11-25, 16:57
Medlem
SithBoboSiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysen
Vilken bortförklaring.. Du dricker alltså 1 liter pepsi om dagen för att du annars går ner i vikt? Vad sägs som att istället äta lite extra mat?
Ehh, va? Jag dricker pepsi max så jag går ner i vikt i jämförelse med mjölk. Mjölk går jag upp i vikt av, dessutom dricker jag mer mjölk än pepsi om jag köper pepsi isf mjölk.
Citera
2010-11-25, 18:34
Medlem
Vilken WT kärring, fet, röker, arbetslös, ingen koll på ekonomin och framför allt dricker massa pepsi.
Citera
2010-11-25, 19:02
Medlem
NKBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spajdaman
Så här i juletider drar nog jag en 2l julmust om dagen. Jag har snudd på illegala mängder hemma på balkongen.
Att läsk skulle förstöra ens ekonomi är löjligt. Mina två liter om dagen kostar inte ens som en vända i in till stan med trängselskatten.
Det där med 550 paket cigg däremot, där finns det helt klart lite att göra.

Är du dum i huvudet?
Låt oss säga att en liter pepsi kostar tio-tolv kronor, på vissa ställen typ ICA kostar en liter runt tio-tolv och på Pressbyrån går väl en halv liter på 18-19 kronor.
Ponera att kostnaden per liter, om du pantar VARJE flaska, något du inte lär göra, är tolv kronor. 400 * 12 = 4800 kronor.

4800 är rätt mycket pengar om du jämför med ett av världens finaste kranvatten som finns i din kran som kanske går på. Max 50 kronor / år.
Diffen är ca 4750 per år. Det hjälper till rätt mycket om du har en hårt pressad budget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in