2010-03-19, 10:43
Medlem
burfogels avatar
Någon som minns vilket bilmärke han bytte in mot Volvon?

Berättade de någonsin hur tjejen hade fått sina skulder av föräldrarna? De nämnde att hon hade det, men inte hur.

Citat:
Ursprungligen postat av internet
Vad menade de med att hon vissa tider hade 25 kr/timmen innan de gjorde om schemat?

Såhär fungerar det med personlig assistans:

Brukaren (eller "vårdtagaren" som man ibland felaktigt säger) och Försäkringskassan kommer gemensamt fram till hur mycket vaken respektive sovande tid som ska gälla hos brukaren. Om brukaren inte behöver överseende på nätterna, räknas den tiden som "sovande jour", det vill säga den som jobbar sover på arbetsplatsen, men måste givetvis hjälpa brukaren om det behövs (toabesök, snyta sig, dricka vatten etc. vilket också medför att assistenten får en timlön för varje sak man behöver göra på natten, det vill säga: Hjälper man brukaren på toa på natten får man betalt för en vaken timme den timmen istället för jour). Säg att brukaren brukar sova i cirka åtta timmar varje natt, då räknas åtta timmar per dygn in som sovande jour, och resten av tiden som vaken tid.

Vaken tid: Man får hela sin timlön.
Sovande jour: Man får en fjärdedel av sin timlön.

Kort sagt: Tjejen i programmet tjänar 100kr/h, och får därför bara 25kr/h när hon jobbar sovande jour. (Ofta kanske man börjar jobba kl 21.00 och om brukaren lägger sig kl 23.00 får man betalt för två vakna timmar och resten sovande jour.)

I programmet sa chefen att de hade ansökt om att få alla dygnets timmar som vaken tid istället för x antal timmar sovande jour, vilket med andra ord betyder att brukaren har blivit sämre eller att de anser att FSK gjorde en felbedömning som inte gav honom/henne vaken tid hela dygnet från början.

Alltså: Istället för att brukaren har exempelvis 16 timmar vaken tid och 8 timmar sovande jour per dygn, har brukaren numera vaken tid 24h/dygn, vilket betyder att tjejen i programmet tjänar sina 100kr/h oavsett om hon jobbar natt eller dag.

Hoppas du förstod min luddiga text.
Senast redigerad av burfogel 2010-03-19 kl. 10:48.
Citera
2010-03-19, 11:17
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burfogel

Det var en Audi, tror det var en A6.
Citera
2010-03-19, 11:20
Medlem
Citat:

Hoppas du förstod min luddiga text.

Absolut, tackar.

Rätt bra att ha betalt när man sover iofs.

Det var en Audi vill jag minnas.
Citera
2010-03-19, 11:43
Medlem
burfogels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet
Absolut, tackar.

Rätt bra att ha betalt när man sover iofs.

Det var en Audi vill jag minnas.

En Audi var det ja, tackar! Kom inte ihåg vilket märke det var.

(Knappast bra betalt, man kan inte slappna av eftersom man måste vara beredd på att vakna precis närsomhelst och 10 sekunder senare vara redo att börja jobba. Svårt att slappna av då. Känner ingen som jobbar så som sover bra på jobbet, utan måste även sova några timmar när de kommer hem. Dessutom går man back om man jobbar timmar samtidigt som man stämplar, eftersom om man jobbar 10 timmar (varav bara två är vaken tid) måste man ändå skriva upp tio timmar på A-Kassan eftersom man inte "står till arbetsmarknadens förfogande" vilket betyder att man får ut mindre pengar när man jobbar än när man stämplar samma tid. Heja Sverige!)

Angående Lyxfällan: Sa de inte i början att de bodde i ett köpt hus, och när de skulle måla tavlorna sa hon att hon ville äga sitt boende i framtiden. Gör de inte det nu, eller menar hon att det är banken som äger det?
Citera
2010-03-19, 11:55
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ett litet djur
Fria till honan i Lyxfällan... Ja herrejävlar, tv slutar aldrig förvåna mig

Ett frieri att berätta om för barn och barnbarn..ack så romantiskt. Men hey, de bjöd ju paret på lite bröllopsgrejor också.
Citera
2010-03-19, 11:58
Medlem
Hardstekts avatar
Sovande jour låter ju helt sjukt värdelöst. Ok om man fick sova hemma, som med vanlig jour i andra branscher..

25kr i timmen är definitivt alldeles för lite för att spendera natten hos en patient.

Lite ot. men jag tycker pa systemet verkar helt konstigt. Varför bor inte människor med så grava problem på hem?
Senast redigerad av Hardstekt 2010-03-19 kl. 12:03.
Citera
2010-03-19, 18:19
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Berättade de någonsin hur tjejen hade fått sina skulder av föräldrarna? De nämnde att hon hade det, men inte hur.

Hon sa att mamman börjat beställa böcker i deras namn, om jag inte minns helt galet
Citera
2010-03-19, 18:45
Medlem
J.Ks avatar
Den karln Per-Åke har jag träffat flertalet ggr då han körde lastbil dit jag jobbar.

Karln i fråga är ett rejält klappmongo kan jag säga. Det förvånar mig inte mycket att han dyker upp i dessa sammanhang.
Citera
2010-03-19, 20:04
Medlem
cnasiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesbonde
Men dom får ju tänka på sina tittarsiffror. Om de tvingats sälja/avliva hunden hade dom tappat många tittare. Även mig.
Charlie å Mattias pratar generellt om husdjur i ett bakomkulissernaklipp och de säger just att de är medvetna om att många ser sina husdjur som ett barn i familjen och det är ett bra sätt att väcka dem att låtsashota om att sälja hunden. De säger att de inte skulle göra det dock
Citera
2010-03-20, 13:36
Medlem
Wueterichs avatar
Citat:
Du är medveten om att man får en fjärdedels timlön när man jobbar sovande jour, vilket betyder att hon har cirka hundra kronor i timmen. Var fick du resterande 58kr ifrån?

115 hade hon väl som timlön + 43 ob-natt = 158 Kr.
Citera
2010-03-20, 23:04
Medlem
Eskortbruden från Sollentuna i Lyxfällan på torsdag 25/3?

Hej!
Såg på en reklamsnutt från nästa veckas Lyxfällan på tv3 att det är en tjej som liknar eskortbruden som håller till i Sollentuna i ett litet hus några kilometer från bilprovningen. Är det någon mer som känner igen henne?
Citera
2010-03-20, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeyhandske
Hej!
Såg på en reklamsnutt från nästa veckas Lyxfällan på tv3 att det är en tjej som liknar eskortbruden som håller till i Sollentuna i ett litet hus några kilometer från bilprovningen. Är det någon mer som känner igen henne?

Svenskt livsstilsprogram från 2010. Säsong 8. Avsnitt 3. Maria bränner sin dagskassa redan på väg hem från jobbet. Hon jobbar som frisör och massör, men har ingen koll på begrepp som moms och skatt. Hon har samlat på sig skulder från allt från hästinköp till fyra skönhetsoperationer. CSN-lånet har gått till nya bröst. Trots att hon har 51 betalningsanmärkningar och 270 000 i skulder, varav cirka 60 000 hos kronofogden, verkar Maria inte bekymra sig det minsta över sin ekonomi utan lägger gladeligen sina pengar på sin häst, skönhetsoperationer och skräp. Även 28/03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in