2007-08-24, 01:45
Medlem
Cineastens avatar
Det blir en skarp tillsägelse till Reject. I Tv-serieforumet undanbeder vi oss tramsfrågor som "tar hon den i tvåan?". Ska det vara så jävla svårt att fatta?
/Mod
Citera
2007-08-24, 03:09
Medlem
Vilken historia, när jag såg programmet har jag tänkt "Men herregud vilka nötter till människor, t.ex killen som köpte en väderstation efter dom pratat med honom osv" men nu blir man nästan arg, jag är lite naiv när det gäller tv faktist..

Tråkigt att lyxfällan ställt till det för er, hoppas ni får upprättelse..
Citera
2007-08-24, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmarenAB
Vilken historia, när jag såg programmet har jag tänkt "Men herregud vilka nötter till människor, t.ex killen som köpte en väderstation efter dom pratat med honom osv" men nu blir man nästan arg, jag är lite naiv när det gäller tv faktist..

Tråkigt att lyxfällan ställt till det för er, hoppas ni får upprättelse..

Hej där,

Nu var det inte jag som köpte väderstationen utan Mattias. Och ja han blev ombedd att köpa den för att sedan sälja den! Han behövde inte ens betala med egna pengar!

Många anklagar oss som är med i dessa program för att vara mindre smarta, naiva, dumma etc. men alla som sitter där ute då och tror 100% på vad som sägs och skrivs i media!

Hur ska man säga att dem är? Smarta för att dem sväljer varje ord som en pengastinn produktion slår ihop!

Jag vill säga tack till dig som erkänner att du är lite naiv vad det gäller tv. Om fler som skriver i alla forum kunde erkänna och rannsaka delar av det dem ser och läser, ( så även våra texter så klart ) så kanske man skulle slippa en del av dessa elaka påhopp som finns lite över allt!
Citera
2007-08-24, 11:05
Medlem
Tog precis del av ett intressant mail från en av de anställda på aktuellt renoveringsföretag. Låg nivå! Är det då man uttalar sig om att de tydligen ska ha anmält mig till djurskyddsmyndigheten för att inte ha matat katterna. Vilka katter? Ska jag föda hela byns kattter med mat eller? Jag har bara en katt och den har fått mat alla dagar. Tyvärr har den ändå varit lite tunn, men det var den även när jag matade den innan. Grannen gick i god gällande anmälan och den lades ner omg. De hann även skylla på denne, konstigt att de gjorde anmälan med företagsnamnet då.
Nivån är minimal.
Citera
2007-08-24, 11:21
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyxnisse
Hej där,

Nu var det inte jag som köpte väderstationen utan Mattias. Och ja han blev ombedd att köpa den för att sedan sälja den! Han behövde inte ens betala med egna pengar!

Många anklagar oss som är med i dessa program för att vara mindre smarta, naiva, dumma etc. men alla som sitter där ute då och tror 100% på vad som sägs och skrivs i media!

Hur ska man säga att dem är? Smarta för att dem sväljer varje ord som en pengastinn produktion slår ihop!

Jag vill säga tack till dig som erkänner att du är lite naiv vad det gäller tv. Om fler som skriver i alla forum kunde erkänna och rannsaka delar av det dem ser och läser, ( så även våra texter så klart ) så kanske man skulle slippa en del av dessa elaka påhopp som finns lite över allt!
Jag antar att man måste vara med om det själv innan man inser hur vinklat det är. Det är konstigt, de flesta ser ju ner på journalister och tycker att de bara är ute efter scoop osv men ändå tänker man inte lika kritiskt vad gäller det man ser på tv.

Iofs så är det väl för att man tänker att det är lätt att ljuga i text, bara att skriva det man vill och att det inte är samma sak vad gäller det man ser på tv för man "ser" ju faktiskt det som de presenterar och vi är ju så utformade att det vi ser ger det mest äkta intrycket, det är därför man säger "Det måste jag se för att tro på" osv. Alltså går tv-bilderna in mycket mer ofiltrerat och okritiskt om man inte har några tecken på att något inte stämmer..
Citera
2007-08-24, 14:33
Medlem
Rs74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Jag antar att man måste vara med om det själv innan man inser hur vinklat det är.

Det verkar så. Jag har följt med Lyxfällan från början och kan lätt erkänna att jag har tyckt att programmet har varit bra. Nu, efter alla inlägg från andra tittare och deltagare så har jag inte mycket till förtroende för programmet.
Citera
2007-08-24, 15:15
Medlem
cavedivers avatar
Även om hälften av det som visas är sant så blir man ju mörkrädd hur överbelånat vissa lever.
Citera
2007-08-24, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollerBoySE
Har ni tänkt på att programmet även ka ha en negativ inverkan på de som inte är så bra på att räkna?

Räddningsplankan är ju nästan alltid att höja lånet på bostaden. Då amorteringsfria lån är "the name of the game" i Sverige blir den månatliga kostnaden för lånehöjningen vanligen blygsam då den endast omfattar en (än så länge) rätt så låg räntehöjning.

Tror ni inte att det är åtminstone några tittare som räknar baklänges och frestas att höja sitt bostadslån och "leva livet" för de pengarna?

Problemet är bara att amorteringsfria lån och låga räntor inte är något som man kan räkna med att det alltid kommer att erbjudas. Tids nog kan det bli nog så svettigt när man tvingas att betala tillbaka lånet på kanske 20 år i stället för 60...

I dessa dagar talas det mycket om bolånekrisen i USA och "subprime-lån". Faktum är att låntagarna i USA i normalfallet INTE erbjuds några amorteringsfria lån, utan hela beloppet måste faktiskt återbetalas på relativt kort tid.

Så frågan är om vår svenska bolånemarknad är så mycket friskare än den i USA...

Det med lånen är nog inte den största negativa påverkan som programmet kan ställa till med. Tänk på alla dem som faktiskt tror att det går att driva ett företag på det sättet som de framställer det som att jag har gjort. Att jag inte skulle ha lämnat in en deklaration på hela tiden, lämnat alla intäkter som noll, vilket jag givetvis gjorde de månader jag inte hade någon intäkt, men det är väl inte fel. Alla de som behövt nolla en momsdekl vet väl att skv genast skickar ut att man ska skicka in kopior på de tre största fakturorna under perioden? Hur länge tror ni att det funkar om man verkligen gör så? Inte från maj 2005-februari 2007 iaf och det har inte jag gjort och säkerligen inte Anders(tror att han hette så) från sista programmet säsong 2 heller.
Gör man så är det väl inte bara böter som straff kan jag tänka mig.
Citera
2007-08-24, 15:57
Medlem
Har nu uttryck mig i min dagbok på min hemsida om vad jag tycker. Ni är välkomna att läsa detta. Skrattade själv när jag läste igenom det.
Citera
2007-08-24, 18:53
Medlem
Kortisons avatar
Intressant tråd, skulle vara kul om Meterfilm kommenterade
Citera
2007-08-24, 20:21
Medlem
Någon från TV3 läser det

Det är klart att någon från TV3 eller meterfilm läser forumet.

Har man bara spelat de 10 första korten och sitter med straight flush kvar så visar man inte handen. Inte än

/Mamman
Citera
2007-08-24, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Jag antar att man måste vara med om det själv innan man inser hur vinklat det är. Det är konstigt, de flesta ser ju ner på journalister och tycker att de bara är ute efter scoop osv men ändå tänker man inte lika kritiskt vad gäller det man ser på tv.

Iofs så är det väl för att man tänker att det är lätt att ljuga i text, bara att skriva det man vill och att det inte är samma sak vad gäller det man ser på tv för man "ser" ju faktiskt det som de presenterar och vi är ju så utformade att det vi ser ger det mest äkta intrycket, det är därför man säger "Det måste jag se för att tro på" osv. Alltså går tv-bilderna in mycket mer ofiltrerat och okritiskt om man inte har några tecken på att något inte stämmer..

Jag tänkte nästan lika innan jag var med! Men näta gång tänk att man spelar in i 7 dagar som blir 45 minuter! Det går att klipa ganska bra i det materialet!

Och en sak är säkert visa saker som JAG sa i programmet var definitivt kopplade till fel bilder! Så även det går att redigera!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in