Citat:
Ursprungligen postat av
Egenfirma12
Som sagt .. du är tragisk.. att du verkligen tror på det du skriver själv. Hoppas att du får hjälp med dina egna problem. För uppenbarligen är det något som inte stämmer hos dig.. att du måste hävda dig🤣säger bara en sak.. du är tragisk..
Och förresten du vet att tomten inte finns va? Och inte heller påskharen? ( oj sabbade jag dina drömmar nu att få julklappar i år från jultomten?) för du verkar ju tro på allt som sägs på tv..
Vilken extremt bra skriven inlägg igen med bra punkter. Återigen. Mitt inlägg är fullt med ren fakta baserat på vad sagts i tråden, och vad som finns offentligt med användning av hjärnan.
Förstår inte heller vad din besatthet är med kommentarer om jultomten, julklappar och påskharen. Kan inte säg att en enda vuxen människa kan läsa vad du säger och ta det ens en nypa seriöst när du slänger sådana barnsliga kommentarer med en argument att fakta som du själv erkänt till och allt som finns offentligt inte skulle gå att tro på samtidigt som du ljuger om uppenbara saker. Hur ser du inte vad du säger, speciellt när du säger att de är två människor som bygger meddelanden tillsammans? Men ni kan inte säga något vettigt med två huvuden som slår ihop?
För övrigt, skulle du inte sluta bevaka tråden? Vad tillbringar du just nu och hur hjälper detta? Varför ändrade Julia sig?
Citat:
Ursprungligen postat av
Egenfirma12
Om ni inte ens vet sanningen kring varför Julia och hennes man hamnat där, i alla fall inte p g a sms lån eller lyxkonsumtion.. heller inget missbruk.. men det tas ju inte upp någonstans.. för det är riktigt dumt att ta snabb och sms lån med fruktansvärda räntor och för de personer som redan har problem med skulder är det ju sista spiken i kistan på ekonomin.
Du fattar inte ens att personen ovan som du svarar här till pratade om serien i sin helhet och personliga upplevelser. Allt har inte med Julia att göra. Inlägget från hen hade INGENTING med Julia att göra, annat än att de svarade på ett inlägg och la till:
"Nej, de är inte de smartaste, det håller jag helt med om. Men jag tycker inte de förtjänar att hånas för det."
Så du blev arg på en person som tycker det inte var smart vad Julia gjorde, men samtidigt tycker att deltagaren inte borde hånas för att ha gjort dumma val (hen är på din sida alltså - förresten, om? Antar att det menades skriva "om ni inte vet något säg inget", ni får kolla lite nogare att alla ord är med när ni skriver tillsammans fram och tillbaka innan ni slår på "skicka svar").
Sedan gick hen in till olika scenarion där folk kan hamna i sitsen och var klar med att diskutera Julia och sa inget om att sms-lån mm var delorsak till deras problem. Men förstår att du kanske tog illa till för du är helt klar egoistisk och klarar inte av kritik och tror allt handlar om dig och brydde dig inte ens om att läsa ordentligt och hoppade till att svara baserat på vad du trodde hade sagts (återigen direkt emotionell respons). Kanske förklarar många av svaren du gjort i tråden, du läser helt enkelt inte och antar, är ju så man kan stoppa huvudet i sanden och fortsätta med smarta val som att lägga alla pengar på skridskor. Vägrar man se problemen man har kan man bara köra på.
För övrigt, har ingen påstått att Julia och Peter hade problem pga sms-lån, missbruk mm och det har naturligtvis inte varit något att ens spekulera om. Om det var så skulle ingen alls bry sig, skulle vara en av de många avsnitten som inte ens diskuteras mer än med ett par rader medan man skakar på huvudet och undrar hur folk lyckas att sabba till sig så mycket.
Men hur kan du säga att de absolut inte gjorde dumma val kring lyxkonsumtion dock, och se ner på andra, när familjen tog lån för att åka till Maldiverna? Det är exakt sådant beteende som är vanligt i lyxfällan, man åker på dyra semester man inte har råd med med lånade pengar. Därför det inte diskuteras särskilt djupt, är sådant dumt som majoriteten av deltagare verkar göra. Dock kan vi ju också påstå att åka runt i världen för kul för sin hobby man inte ens kan tävla i ordentligt är lyxkonsumtion... om man ville bara använda skridskoåkning för att slappna av, som en form av träning och hobby, skulle man göra det i ishallen lokalt utan att behöva åka runt och delta i tävlingar när man inte har råd med det. Det bevisar att man är besatt med en dröm om att bli isprinsessa och vägrar vara i kontakt med verkligheten och det är inte "bara en hobby".
Orsaken till att flera år senare episoden med Julia och Peter fortfarande diskuteras är rena absurditeten hos Julia. Det är klart att valen var att prioritera dumheter som ett företag som gick back och satsning på en hobby hon gjorde mycket dyrare än vad behövdes. Jag supportar fullt att ha hobbyn, det ska man ha. Om man har råd, som Magdalena sa också, hon var väldigt direkt och bra i episoden. Men det gick över Julias huvud för allt hon klarade av att se var jag-jag-jag-jag och hon vägrade lyssna på logik och försöka fixa till något, för hon inte ville offra upp någonting annat än Peters cyklar, löpband, barnens xbox mm, inget som skulle påverka henne kunde hon tänka sig ge upp när majoriteten av problemen var orsakade av skateskopen och hennes hobby. Det var också äckligt hur hon her klar bestämde allt som hände och sedan skyllde på Peter och sa att han gjorde de dåliga valen med henne, men det var klart att han var en toffla som gjorde som frugan säger för annars skulle hans liv vara ett helvete. Som jag sagt tidigare, i sådana relationer är man medveten att sin partner är inte helt där och man gör vad de vill för att slippa draman och gråtandet för att man vet att man inte kan vinna. Det är väldigt vanligt. Man får helt enkelt välja the lesser evil, som är psykiskt bättre för båda partier i situationen men sämre för allt och alla på lång sikt.
På Peter i episoden kunde man se att han visste hur allt låg till, hoppades Lyxfällan skulle få henne att fatta, sa emot henne lite som absolut inte uppskattades av Julia och verkade som något han inte vågar göra privat när Lyxfällan inte var där. Han försökte, men tyvärr går sådana människor inte att ändra på. De må inte vara medvetna om sitt beteende, men de är inte heller möjligt att få dem att se sitt beteende för de blundar hårt för det.
Om det inte var så många barn involverade skulle ännu mindre folk bry sig, men det gör ont i själen att se föräldrar aktivt välja bort sina barn för själviska dumheter. Som väldigt många deltagare säger i lyxfällan; "jag älskar mina barn, jag skulle göra allt för dem" och programledare kan bara svara med "tvivlar inte att du älskar dina barn, men du visar inte det". Actions speak louder than words. Och att lägga alla pengar på vad man nu bestämmer vare det skridskor, shopping, hästar, festa, inredning, whatever, det bevisar att man prioriterar annat än sina barn och deras välmående och trygghet. Måste vara traumatiskt att vara tvungen att flytta ut från sitt eget hem för att föräldrarna inte klarade av att göra rätt prioriteringar, små barn fattar mycket mer om vuxna grejer än vad vi get dem cred för. Mina föräldrar hade också problem med prioriteringar, inte till denna grad, och de trodde att vi barnen inte fattade för att de försökte dölja allt. En situation där det har blivit offentligt utslängt vilka problem som finns, och ha det leda till att bli av med sitt eget hem för mamma vägrar lyssna och ändra sig, måste verkligen göra ont. Därav tycker jag mest synd om barnen och lider med dem, som sagt tycker jag en vuxen människa är fri att sabba för sig själv ensam om de nu så väljer men om man har barn måste man fan vara lite mer ansvarsfull. Barn förtjänar inte att få konsekvenser för deras föräldrars dåliga val.