2022-04-12, 12:20
Medlem
Råkade se ett avsnitt igår igen. Förstår att det var en repris från tidigare i år. Någon Peter och Julia som drev var sitt bolag. Peter som byggare och Julia hade någon konståkningsshop. Man slutar aldrig förvånas över hur korkade människor det finns. De hade sökt till Lyxfällan men vägrade ta emot hjälp. Julia avslutade programmet med att tala om att företagen gick bra trots flera ärenden hos kronofogden och skulder på flera miljoner. Stackars de fyra barnen.
Citera
2022-04-12, 14:25
Medlem
TompaOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Råkade se ett avsnitt igår igen. Förstår att det var en repris från tidigare i år. Någon Peter och Julia som drev var sitt bolag. Peter som byggare och Julia hade någon konståkningsshop. Man slutar aldrig förvånas över hur korkade människor det finns. De hade sökt till Lyxfällan men vägrade ta emot hjälp. Julia avslutade programmet med att tala om att företagen gick bra trots flera ärenden hos kronofogden och skulder på flera miljoner. Stackars de fyra barnen.
Diskussioner om dessa förekommer frekvent i den här tråden. Är nog det värsta lyxfällan-avsnittet. Går i repris just nu. Hennes bil blev såld av kronofogden för några veckor sen.
Citera
2022-04-12, 16:20
Medlem
Klossmongos avatar
"Det är inte bara skridskor, det är KONSTÅKNING. Det är skillnad. "

Har Julia nån diagnos? Hon verkar mer ligga på ett mellanstadiebarns känslomässiga nivå än en vuxen kvinna, fyrbarnsmor dessutom.

Hon får ont i ryggen av att åka kommunalt, men på hennes skridsko-youtube ser man hur hon flera gånger ramlar baklänges och sätter sig på baken och därefter obehindrat ställer sig upp igen och fortsätter åka, så hon kan knappast ha grava ryggproblem. Dessutom gick det bra att resa till Maldiverna. ^^
Citera
2022-04-12, 21:02
Medlem
Man blir ju nyfiken vem snubbens exfru är i kvällens program. Elak...
Citera
2022-04-15, 11:38
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Escadron
Jag känner henne och jag vet att inspelingsveckan va sinnessjukt jobbig, hon blev själv paff över hur det är klippt och vinklat.
Vet man inte hur och vad man ska göra och samtidigt brottas med psykisk ohälsa, så är det lätt att stoppa huvudet i sanden. Jag vet att hon fick hjälp att strukturera upp allt, med att först öppna alla oöppnade räkningar och krav.

Cissi har aldrig fått lära sig om ekonomi eftersom hennes pappas sida tillhör societeten. Det va när hennes farmor dog, som allt kraschade ordentligt.
Det dom inte har tagit med är att hon precis hade sålt en häst och tagit bort en hund. Kvar hade hon en hund med cancer som inte hade långt kvar.

Ibland ska man inte vara så snabb på att döma andra!
Angående S31A9

Det verkar ganska genomgående att gäldenärerna beklagar sig så väldigt mycket om att det är så jävla synd om dem som har så mycket skulder… Det är väl betydligt mer synd om dem som har skulder att inkassera och som inte får sina pengar? I synnerhet privatpersoner som inte får igen sina pengar och mår dåligt av det, men även företag består ju av privatpersoner som har ett minus i sin ekonomi p g a en person som inte gör rätt för sig och i många fall bedrar sina borgenärer
Citera
2022-04-15, 11:49
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Escadron
Jag känner henne och jag vet att inspelingsveckan va sinnessjukt jobbig, hon blev själv paff över hur det är klippt och vinklat.
Vet man inte hur och vad man ska göra och samtidigt brottas med psykisk ohälsa, så är det lätt att stoppa huvudet i sanden. Jag vet att hon fick hjälp att strukturera upp allt, med att först öppna alla oöppnade räkningar och krav.

Cissi har aldrig fått lära sig om ekonomi eftersom hennes pappas sida tillhör societeten. Det va när hennes farmor dog, som allt kraschade ordentligt.
Det dom inte har tagit med är att hon precis hade sålt en häst och tagit bort en hund. Kvar hade hon en hund med cancer som inte hade långt kvar.

Ibland ska man inte vara så snabb på att döma andra!

När jag gick i grundskolan så fick vi lära oss matematik redan i första klass och senare också en del om hushållsekonomi under hemkunskapen och även matematiken. Vi räknade också med procent under mina år i skolan.
Vart har denna Cissi gått i skolan om hon nu aldrig haft varken matematik eller hemkunskap som ämne?

Bara för att man är uppväxt med en rik pappa så är inte det någon anledning att inte lära sig hur pengar funkar. Har man sen dåligt med pengar så ska man inte skaffa sig djur då detta är en lyxvara och kostar jävligt mycket pengar.

Blir så trött på människor som ska försvara människor för att de inte ”lärt” sig om ekonomi.
Citera
2022-04-15, 12:19
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
När jag gick i grundskolan så fick vi lära oss matematik redan i första klass och senare också en del om hushållsekonomi under hemkunskapen och även matematiken. Vi räknade också med procent under mina år i skolan.
Vart har denna Cissi gått i skolan om hon nu aldrig haft varken matematik eller hemkunskap som ämne?

Bara för att man är uppväxt med en rik pappa så är inte det någon anledning att inte lära sig hur pengar funkar. Har man sen dåligt med pengar så ska man inte skaffa sig djur då detta är en lyxvara och kostar jävligt mycket pengar.

Blir så trött på människor som ska försvara människor för att de inte ”lärt” sig om ekonomi.
Precis! Det är en så jävla dålig bortförklaring! Om man inte förstår detta av sig själv när man har vuxit upp så borde man ju nästan direkt sättas under förmyndare/förvaltare. Man behöver faktiskt inte ha läst 1000 poäng ekonomi på universitetet för att man ska förstå det…

Ett grundproblem är att många av dessa skuldsattas narcissistiska inställning är att de förtjänar allt de vill ha, bara för att de är en andandes människa eller att de har barn, anhöriga och/eller husdjur som det skulle bli synd om ifall de skulle behöva göra rätt för sig
Citera
2022-04-15, 13:56
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Precis! Det är en så jävla dålig bortförklaring! Om man inte förstår detta av sig själv när man har vuxit upp så borde man ju nästan direkt sättas under förmyndare/förvaltare. Man behöver faktiskt inte ha läst 1000 poäng ekonomi på universitetet för att man ska förstå det…

Ett grundproblem är att många av dessa skuldsattas narcissistiska inställning är att de förtjänar allt de vill ha, bara för att de är en andandes människa eller att de har barn, anhöriga och/eller husdjur som det skulle bli synd om ifall de skulle behöva göra rätt för sig

De som nu söker till lyxfällan skulle på ett enkelt sätt förbättra situationen själva. Innan man ansöker så tittar man själv på programmet under ca fem avsnitt. Gör sen en egen budgettavla med det man känner till och får ett hum hur mycket man går minus varje månad. Börja sen att sälja av saker som man vet att lyxfällan ändå kommer sälja av till ett pisspris mot vad man själv kan få för sakerna. Betala av de värsta lånen och börja minska utgifterna.
Det är inte någon hjärnkirurgi som ska göras.

Klarar man inte av detta själv så finns det hjälp att få hos kommunen och man slipper sitta och gråta i tv. Nu tycks vissa av dessa människor vilja visa upp sig och få sina 15 minuter av kändisskap men jag skulle själv inte se det som en merit att vara med i lyxfällan.
Citera
2022-04-15, 15:52
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motkraft
Mira avsnitt 10. Är inte ofta jag känner sympati med deltagarna, men Mira är enligt mitt tycke en fin person som på grund av dålig mående, dålig koll och snällhet hamnat fel. Turligt nog så gick detta att lösa.

Men jag hoppas hon skickar kronofogden på den "vän" hon tagit lån till. Är så otroligt lågt av vännen att utnyttja Miras snällhet och skörhet
Jag känner också mycket mer sympati för henne än jag känner för de allra flesta andra deltagarna i lyxfällan och så hemskt att hon hamnat i situationen p g a en ”vän”! Någon som vet vem denna ”vän” är? Det känns som att hon förtjänar att outas och att jagas av kronofogden!

S31E10
Citera
2022-04-16, 14:11
Medlem
Limma skinkbits avatar
Någon som vet vilket avsnitt?
https://www.expressen.se/nyheter/del...vt-bedrageri-/
Citat:
Den 32-årige mannen var en av deltagarna i tv-programmet ”Lyxfällan” och berättade öppet hur han levde över sina tillgångar.
Nu ska mannen ställas inför rätta – misstänkt för att ha svindlat sin en släkting på flera hundratusentals kronor.
En del av åklagarens bevisning är hämtad direkt från programmet, där 32-åringen själv förfäras över sin situation.
– Hela situationen var tragisk, säger programledaren Frida Boisen.
Citera
2022-04-16, 17:51
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Någon som vet vilket avsnitt?
https://www.expressen.se/nyheter/del...vt-bedrageri-/

Tänkte precis fråga samma. Frida Boisen var inte programledare särskilt länge.
Citera
2022-04-17, 09:25
Medlem
e_peppes avatar
Tror att det rör sig om skåne då kammaråklagare Lotten Paulsson huserar i Malmö, har gått igenom lite gamla avsnitt men ingen klockren träff än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in