2015-05-07, 23:33
Medlem
Ett avsnitt som lämnade många frågor. Håller med Takpapp om att inkomst-redovisningen. var väldigt förvirrande och det måste vara första gången i seriens historia som personen inte ens vet vad för typ av boende hon bor i .

Sen undrar jag om hon inte missförstod hela grejen med lägenheten. Det kan väl inte ha varit möjligt att hon köpt lägenheten för 8000 kronor? När jag försökt göra efterforskningar på Hällefors så har jag inte hittat någon lägenhet som understiger 100 000. Hon lär ju inte ha bott där mer än något år eller två heller. Inte heller hon hon väl på några veckor bara då ha sålt lägenheten och skaffat sig en ny.

För övrigt, det börjar bli lite väl många scener där deltagaren ska lära sig en läxa istället för konkreta åtgärder. Mycket i kvällens avsnitt kändes som ren utfyllnad i brist på något att göra.
Citera
2015-05-07, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golden-Tie
Man tar inte bara bort en inkomst, man säljer utrustningen för kaffepengar. Bra jobbat.
Oavsett skuldstorlek så tycker jag att gamarna är många i programmet. Auktionister och loppisarrangörer köper prylar för noll och ingenting. Alternativet är att sätta ut på blocket, som programledarna säger, men det kostar pengar att sätta in annonser. Det måste finnas andra lösningar. Hur ofta har inte de skuldsatta blivit av med en soffa de köpt för 10-15 papp, och fått in ett par tusen ?? Jag blir fan kräkfärdig

Trevligt att se att TV3 har råd att bekosta exklusivt boende till programledarna under inspelningstiden

Jag blir kräkfärdig när sådana som du ser dessa idioter som stackars små offer. Det här är individer som år efter år fattat oräkneliga antal felbeslut och så totalt försakat sin egen privatekonomi att de borde omyndigförklaras. Varje krona dessa individer inte kan betala på sina lån är en förlorad krona för en annan person i en annan ände, så kom inte och hävda att det är synd om deltagarna som blir av med sina soffor billigt för att täcka en skuld de har till någon annan. Vill de inte sälja sin soffa för vrakpris så hade de kunnat ha tagit tag i sin egen ekonomi för flera år sedan och inte skuldsatt sig själva.
Citera
2015-05-07, 23:49
Medlem
Agamantums avatar
Åter igen ett trist avsnitt. 166k skulder är typ inget, bara hon bantar, slutar spela på skit och slutar röka och snusa.

Men hur i allsin dar vet man inte om man bor i bostadsrätt ("äger" sin lägenhet) eller hyresrätt. Det är nog första gången i historien som det sker.

Gulliga vänner ja. Men det är ju så som det brukar vara, att kvinnorna har bra vänner, männen har dåliga vänner, vi tackar sociala ingenjörerna för den utvecklingen (med ett skott i pannan).

Men det jag funderar på är ju att skulden är mycket större än 166.000. Hon tog ju CSN lån också. I alla lyxfällanprogram som kommit ut hittills har CSN-skulden räknats in i det aktuella skuldbeloppet. Så i vissa fall var CSN en tredjedel av skuldsumman. Denna kvinna tar CSN-lån men Patrik och den andra snubben skriver inte upp det som skuld. Märkligt förfarande att inte skriva upp skuld bara för att vederbörande studerar.

Kefft avsnitt oavsett. Se gärna gammal lyxfälla. Nuförtiden finns ingen klass i programmet. Förr var det mycket mer klass. Sedan presenten 5k, det var ändå ganska skit. Vissa har fått badrum renoverade för 50-100kkr. Men samtidigt förstår jag att det var svårt med just denna kvinna.
Citera
2015-05-08, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Fpfffrt...? Vad är det med ÖGONBRYNEN? På allihopa?

Men visst, bra vänner framstod de som, iaf först. Men sen undrar man ju, om de nu visste att hon levde över sina tillgångar och man kan anta att det var just de som ändå var med och festade helgen före inspelningen? Njae...

Helt fantastiskt att en person kan köpa en bostadsrätt utan att själv veta om hon därefter bor i en hyresrätt eller bostadsrätt...

Hon hade klädutgifter på 1000 per månad. Det förstod jag inte, det fanns ju inget synligt av det.

Anmärkningsvärt: De slirade fullständigt på inkomsterna i programmet. Först nämner de 9000 i studiemedel + 3-4 tusen för extrajobb (gissningsvis netto). Men vid budgettavlan direkt efter säger de 17 400 i inkomst. Va??? Sen i slutet av programmet säger de 14 000 totalt. Helsnurrigt! Inte en siffra rätt.

Ja, det var lite konstigt att hon inte visste om det var en hyres- eller bostadsrätt. I de flesta avsnitt brukar ju det var något som är lite oklart och som man inte riktigt förstår hur det hänger ihop.
Citera
2015-05-08, 15:33
Medlem
Baachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffel
Ett avsnitt som lämnade många frågor. Håller med Takpapp om att inkomst-redovisningen. var väldigt förvirrande och det måste vara första gången i seriens historia som personen inte ens vet vad för typ av boende hon bor i .

Sen undrar jag om hon inte missförstod hela grejen med lägenheten. Det kan väl inte ha varit möjligt att hon köpt lägenheten för 8000 kronor? När jag försökt göra efterforskningar på Hällefors så har jag inte hittat någon lägenhet som understiger 100 000. Hon lär ju inte ha bott där mer än något år eller två heller. Inte heller hon hon väl på några veckor bara då ha sålt lägenheten och skaffat sig en ny.

För övrigt, det börjar bli lite väl många scener där deltagaren ska lära sig en läxa istället för konkreta åtgärder. Mycket i kvällens avsnitt kändes som ren utfyllnad i brist på något att göra.
Kommer från en stad med drygt 13000 invånare. En som jag läste matte med under gymnasiet köpte sin lägenhet för 6000 (1:a). Jag var själv på väg att köpa en lägenhet för 15000 kronor (1,5:a) och då skulle två månadsavgifter medföljt
Citera
2015-05-08, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baach
Kommer från en stad med drygt 13000 invånare. En som jag läste matte med under gymnasiet köpte sin lägenhet för 6000 (1:a). Jag var själv på väg att köpa en lägenhet för 15000 kronor (1,5:a) och då skulle två månadsavgifter medföljt

Jo sant, men tittar man närmare på områdets historik verkar det osannolikt, priserna generellt där är mångdubbelt högre, men jag är ingen expert på området. Jag tänkte om hon missförstod begreppet och istället skulle ha köpt ett andrahandskontrakt svart eller så.

Mycket har man sett i Lyxfällan men att ha köpt en bostadsrätt utan att veta om det låter märkligt. Det är ju ändå ett ganska så aktivt val. Än mer konstigt att hon på några veckor ska ha sålt den och ordnat nytt boende. det nämdes inget om försäljning heller utan bara flyttade.
Senast redigerad av tryffel 2015-05-08 kl. 19:28.
Citera
2015-05-08, 22:07
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baach

På tidiga 90-talet (1900- alltså) såldes bostadsrätter för 1:- på sina håll, när det glada 80-talet (1900- alltså) inte fortsatte i tangentens riktning och man plötsligt stod med skägget i brevlådan.

Saker ändras över tid. Numera vore ett kvadratmeterpris på 3 öre en utopi, även i skogen. Men det var en realitet.
Citera
2015-05-09, 08:21
Medlem
Hoppas det kommer gå bra för henne i framtiden...hon verkar sympatisk!! men hålla sig borta från snabblån, tobak, skräpkäk och spelande får hon göra, då ordnar det sig säkert!!
Citera
2015-05-09, 17:44
Medlem
Min brors kusins avatar
Nästa vecka kan bli bra med tanke på hur tatuerad mannen i familjen var
Citera
2015-05-09, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Min brors kusin
Nästa vecka kan bli bra med tanke på hur tatuerad mannen i familjen var

Ja du har väl våtservetterna framme då!

Boendet, jag tittar inte slaviskt men tycker det är sällan boendet redovisas, vilken form är vanligast - hyresrätt, bostadsrätt, eget ägande, andra-hands?
Citera
2015-05-10, 20:42
Medlem
Det finns en 21-årig Sara i Hällefors som bor i en bostadsrätt i ett område där bostäder säljs för ca 12 000 kr, så det är säkert en sådan hon köpt eller kanske fått av sina föräldrar, för det verkar ju extremt märkligt att haft kontakt med en mäklare och skrivit på papper osv utan att fatta att man inte bor i en hyresrätt.

Ska jag vara ärlig så verkar tjejen genomsnäll, men kanske inte ha de vassaste knivarna i lådan.
Citera
2015-05-10, 20:50
Medlem
Baachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Det finns en 21-årig Sara i Hällefors som bor i en bostadsrätt i ett område där bostäder säljs för ca 12 000 kr, så det är säkert en sådan hon köpt eller kanske fått av sina föräldrar, för det verkar ju extremt märkligt att haft kontakt med en mäklare och skrivit på papper osv utan att fatta att man inte bor i en hyresrätt.

Ska jag vara ärlig så verkar tjejen genomsnäll, men kanske inte ha de vassaste knivarna i lådan.
Precis. Lägenheter i denna prisklassen säljs dessutom väldigt sällan via mäklare eller via hemnet utan snarare via typ Blocket/Lokus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in