Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-11-26, 16:36
  #1
Medlem
Har en tjejkompis som är självmordsbenägen.
Hon har 100 tabletter nozinan 5mg. Finns det nån risk för att hon kan ta sitt liv med hjälp av dom? Har ingen erfarenhet av tabletter så själv vet jag inte. Borde man gömma dom eller är det lugnt med såna tabletter? Tacksam för snabba svar!
Citera
2006-11-26, 16:41
  #2
Medlem
Himmler!s avatar
Det är väl aldrig bra om en självmordsbenägen människa har tillgång till ett större antal tabletter. Även om hon kanske inte dör endast med hjälp av tabletterna så finns du ju fler sätt att använda dom på.
Citera
2006-11-26, 16:53
  #3
Medlem
MajorToms avatar
Precis som Himmler! skrev så är det ju inte bra om en självmordsbenägen har tillgång till tabletter e dy.

Nozinan är dock inte toxiskt. Jag har 2 x 50 mg (dvs 20 av dina piller) för sömn,
Citera
2006-11-26, 16:58
  #4
Medlem
Trollishs avatar
Ne men hon kommer sova im typ 2 dygn haha.,
Citera
2006-11-26, 17:09
  #5
Medlem
A-Dmps avatar
Hon kommer att sova i en vecka och vakna upp med en bakfylla som inte är av denna värld när hon väl vaknar.
Citera
2006-11-26, 17:15
  #6
Medlem
MajorToms avatar
Det händer ant inte ett skit. Jag testade 500 mg och erhöll noll effekt.
Citera
2006-11-26, 18:30
  #7
Medlem
Mjölks avatar
Toxicitet

50 mg till 3-åring gav lindrig, 75 mg till 2-åring gav måttlig intoxikation. 150 mg till 15-åring samt 250 mg till vuxen som ventrikeltömts gav måttlig, 625 mg till vuxen gav måttlig till allvarlig, 1 g till vuxen gav allvarlig till mycket allvarlig intoxikation.



Symtom

CNS-depression dominerar förgiftningsbilden. Mydriasis. Kramper. Eventuellt hallucinationer i uppvakningsskedet. Extrapyramidala symtom kan ibland förekomma och eventuellt debutera sent. Sinustakykardi. Hypotension, men även hypertension kan ibland förekomma. Breddökade QRS-komplex och förlängd QT-tid förekommer i höga doser. Fall av allvarliga arytmier med dödlig utgång har beskrivits. Urinretension. Eventuellt tarmatoni.



Behandling

Om befogat ventrikeltömning, kol. Övervakning av främst medvetandegrad och cirkulation. Vid kramper diazepam. Extrapyramidala symtom behandlas med biperiden 2–5 mg (barn 0,04 mg/kg) intramuskulärt eller långsamt intravenöst, eventuellt upprepat efter 30 min. Blodtrycksfall behandlas i första hand med vätska intravenöst vid behov tillägg av noradrenalin (initialt 0,05 μg/kg/min, ökas vid behov med 0,05 μg/kg/min var 10:e min.) och eventuellt dobutamin. Symtomatisk behandling.


kopierat från fass..

"1 g till vuxen gav allvarlig till mycket allvarlig intoxikation. "
Dvs överdosering .. sen om man dör vet jag inte .. men man lär nog väl i bästa/värsta fall hamna på akuten ..
Citera
2006-11-26, 22:57
  #8
Medlem
Men då behöver man inte oroa sig för att nåt ska hända iaf. Tror dock att man inte kan hindra det om hon nu verkligen vill...finns ju annat än nozinan..
Citera
2006-11-26, 23:04
  #9
Medlem
FreeWilhelmFrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yourlove
Men då behöver man inte oroa sig för att nåt ska hända iaf. Tror dock att man inte kan hindra det om hon nu verkligen vill...finns ju annat än nozinan..

ja det är tragiskt, kan du inte skaffa nåt starkare till henne?
Citera
2006-11-27, 00:07
  #10
Medlem
A-Dmps avatar
Det finns ytterst få läkemedel i Sverige som är lätta att dö genom, förutom kombinationer, i stil med dexofen + alkohol.

Vill man väldigt gärna dö kan läkemedel av olika slag definitivt underlätta, men i sig, om man vill dö på riktigt så får man lov att ta till lite annat.
Citera
2006-11-27, 05:36
  #11
Medlem
MajorToms avatar
Risken för överdosering är nog noll. Vanlig dos är 200 mg.
Citera
2006-11-27, 05:37
  #12
Medlem
MajorToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjölk
"1 g till vuxen gav allvarlig till mycket allvarlig intoxikation. "
Dvs överdosering .. sen om man dör vet jag inte .. men man lär nog väl i bästa/värsta fall hamna på akuten ..
Det avser intoxikation endast, inte LD50.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback