• 2
  • 3
2006-11-28, 00:04
Medlem
Jag vill inte blanda in mig i debatten om det är rätt eller inte.
Jag äter kött av mina skäl - du äter det inte av dina skäl. Det räcker.
Hur som helst här kan du läsa om vilka fiskar man kan äta och vilka som bör undvikas.

http://www.wwf.se/source.php/1003099/wwf-1072856.pdf
Citera
2006-11-28, 20:49
Medlem
Cruella de Vils avatar
Stå på dig bara. Har du valt att inte äta kött så är det rätt för dig. Andra som kanske är på och gnäller och frågar ut dig, säg bara till dem att de får respektera ditt val likväl som du respekterar deras val, att de valt att äta kött. Jag är själv veg. och har varit det i snart 8 år. Det fungerar finfint och det finns en hel del gott att äta. Fisk tycker jag absolut att du kan fortsätta äta om du vill, jag äter det ibland (när jag är bortbjuden t ex) för att det är bra fetter i fisk som kroppen behöver. Ät det du tycker känns bra så löser sig allting!

Cruella de Vil
Citera
2006-11-29, 11:58
Medlem
onits avatar
Jag fattar inte varfor det ska vara sa kontroversiellt med vegetarianer. Folk har ju alla mojliga preferenser vad galler mat anda. Dessutom ater vi for mycket kott. Hog kottkonsumtion kan leda till magcancer, aderforkalkning (inkl hjartinfarkter, hjarnblodning mm), ledbesvar (artros, reumatism). Sa lange man far i sig tillrackligt med naringsamnen kan man leva bra som vegetarian.
Citera
2006-11-29, 14:48
Medlem
karma chamelions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Är inte fisk kött?
jo, det ar ju det, darfor ar jag inte vegetarian pa riktigt, men kallar mig vegetarian for att det ar enklare

jag har helt enkelt svart att kanna sympati for de slemmiga javlarna =)
Citera
2006-11-29, 23:14
Medlem
Om man är vegetarian finns det lika stor risk som en djurätare att inte få i sig alla näringsämnen och mineraler om man äter ickevarierad kost. En vegetarian som äter lite nötter, fröer, bönor och annat löper ingen risk att missa några ämnen. Veganer däremot kan lätt drabbas av B12-brist då detta inte finns i vegansk kost. Därför bör man äta tillskott av B-vitaminserien.

Man behöver inte kunna motiver sina matval, att inte kunna motivera att man äter fisk men inte ko är helt ointressant. "Det känns bäst så" räcker utmärkt.

Och vad var det den där Azrel skrev, "naturligt" var det ja. Att det skulle vara ett argument att det är naturligt och att vi har ätit djur i tiotusentals år är också ointressant då om vi levde som vi gjorde förr skulle bl.a. bränna kvinnor på bål och använda slavar m.m.

En sista grej, anledningen till att djurätare blir så provocerade av vegatarianer är, tror jag, att de nog tycker det är fel att äta djur eftersom vi inte behöver det egentligen. Det måste vara den enda anledningen för det har hänt att folk blivit förbannade på mig och försökt tvinga i mig djur.
Citera
2006-11-29, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lepto
En sista grej, anledningen till att djurätare blir så provocerade av vegatarianer är, tror jag, att de nog tycker det är fel att äta djur eftersom vi inte behöver det egentligen. Det måste vara den enda anledningen för det har hänt att folk blivit förbannade på mig och försökt tvinga i mig djur.

Ligger nåt i det tror jag.. det är ju totalt onödigt att äta kött! Behövs inte för näring eller något annat.. leder dessutom till sämre hälsa samtidigt som det är ett enormt slöseri med jordens resurser(fodret djuren äter hade mättat mångdubbelt fler människors magar än vad köttet vi får från djuren gör) så enda anledningen till att folk äter kött är för att det är gott och av gamla vanor och rutiner.. och det tycker nog de flesta köttätare innerst inne inte är en godtagbar ursäkt.. vilket leder till dåligt samvete som i sin tur leder till häcklande av vegetarianer som en form av försvar!
Citera
2006-11-30, 01:38
Medlem
RagGAnoFs avatar
du kan börja med att forsätta att äta fisk och när du känner dig redo att gå nästa steg så gör det du ellr så gör du det inte. det gjorde jag, jag fortsatte att äta tonfisk nu några år senare så är man nästan vegan. mest osten och godiset man inte kan släppa.
samt när man får den där kommentaren "men blabla är väll från djur" svarar man: jag försöker iallfall, va gör du? ellr ingen är perfekt.
samt argumentet "det har vi alltid gjort" betyder inte att det är rättfärdigt. mäniskan har våldtagit,mördat och misshandlat i alla tider. är det okej ocksÅ?
men därimot acepterar jag att folk äter kött och dom flesta vegetarianer med. tycker det är mest kött ätare som försöker pracka på folk sin livs stil och inte tvärt om som många säger!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in