• 1
  • 2
2006-11-26, 13:51
Medlem
PokerBanditens avatar
Hej, som sagt... behöver skriva av mej

Jag har precis blivit "vegetarian", men ändå inte. alltså, min tanke är att jag ska fortsätta äta typ fisk och skaldjur, men inte gris, ko och kycklig och sånt... men ändå känns det som att jag ibland typ måste äta kött.. ni vet, det e ju köttfärs och kyckling i allt.

tänk dessutom, jag känner inga vegetarianer så det e typ ingen som förstår mej... pappa och min lillsyrra sa "vadå, bara för att du slutar äta kött så betyder ju inte det att all kötthandel slutar". nej, och? idioter tänker jag, jag vill bara inte ta del av det! dom fattar vekrligen inte det.

jag blir nu vegetarian av moraliska skäl, såg typ "jakt och fiske" på tv4+ och jag tyckte det var stört synd om en älg dom bara sköt, men det e ju inte värst. man vet ju att typ kycklingar och sånt lever under vidriga förhållanden, så man vill ju inte ta del av det. dessutom så typ hamburgarna kommer fårn sämsta delen på kossan, plus att man får typ knäskål och sånt skit i burgaren så jag vill inte längre äta det...

skriver detta för att jag har lite frågor samt att jag behöver skriva av mej...nu till mitt dilemma, eftersom jag tänker sluta med kött för moraliska skäl, hur kan jag då äta fisk och skaldjur? skaldjur "odlas" ju typ... så borde jag sluta med dom med? min polare sa att torsken e utrotningshotad så jag sa att jag ska sluta med det med. så vad har jag kvar? typ makrill... alltså, min fråga: om jag nu ska bli vegetarian, kan jag fortsätta äta fisk och skaldjur ändå, och vad blir då min titel? jag kan ju inte gå runt och säga att jag e vegetarian, för jag äter ju kött... om du e vegetarian, hur gör du om du t.ex. ska äta borta och de bara bjuder kötträtt men du inte äter kött? pillar du köttet åt sidan eller?

Nu blev detta fett hafsigt och så, men ha i åtanke att jag är bakis. sen så, för att generalisera lite, kan tänka mej att eftersom det e så många snubbar här på fb så e d väldigt få vegetarianer... men jag hoppas nån snäll veggi e där ute och kan hjälpa mej... berätta gärna om din första tid som vegetarian, och eventuella problem som uppstått!

försök å läsa detta iaf... betyder mkt för mej att få lite feedback och få snacka lite... hoppas jag posta i rätt tråd dessutom
Citera
2006-11-26, 13:55
Medlem
StefanHeterJags avatar
Jag tycker att det är helt ok att bestämma sig för en sådan sak utan att man för den delen ska bli granskad i sömmarna av alla andra. Många kommer säkert testa dig och försöka sätta dig i knipa genom att ställa svåra frågor som varför gör du DET om du inte gör DET. Gå inte i fällan utan svara enbart att du gör det HÄR för att du känner det HÄR. Man kan inte lösa ALLA problem, men man kan ta tag i just det man känner för att ta tag i.

Så lycka till. Det är dyrt som fan att ha fräsha grönsaker i kylen, fisk är svindyrt också, men det lär du märka.

Peace
Citera
2006-11-26, 14:12
Medlem
PokerBanditens avatar
Jo, säkert, men sånt kommer verkligen i sista hand om man verkligen tror på något.. pengarna alltså...

och att folk kommer testa mej det vet man ju liksom... men jag vet ju inte vad jag ska säga, dom kommer säga typ "men fisk e ju oxå ett djur" typ.. allt sånt, och för att vara ärlig så har jag ingen aning om vad jag ska svara på det!
Citera
2006-11-26, 14:20
Medlem
Läskigs avatar
Bättre att äta vilt än fisk i sånna fall, fisk fångas i gigantiska nät där dom sitter fast i flera dagar tills dom kvävs eller svälter till döds, dessutom fångas då även en massa fisk och andra djur som är utrotningshotade eller som ej är önskvärda som mat som bara kastas i vattnet igen döda eller allvarligt skadade, det om något är djurplågeri, en älg som blir skjuten av en jägare plågas i kanske 5 sekunder innan den är död...

Fast en eloge till dig, även om du kommer få det jobbigt, folk förstår inte att det är bättre att dra ner mycket på köttätandet än att fortsätta äta överdrivna mängder, många ser bara svart och vitt, enligt dom ska man antingen inte äta någonting som har med djur att göra, eller så ska man få äta i groteska mängder utan att bry sig.
Citera
2006-11-26, 14:28
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PokerBanditen
nu till mitt dilemma, eftersom jag tänker sluta med kött för moraliska skäl, hur kan jag då äta fisk och skaldjur? skaldjur "odlas" ju typ... så borde jag sluta med dom med? min polare sa att torsken e utrotningshotad så jag sa att jag ska sluta med det med. så vad har jag kvar? typ makrill... alltså, min fråga: om jag nu ska bli vegetarian, kan jag fortsätta äta fisk och skaldjur ändå,

Nej, det är jättesynd om makrillen, maneter samt räkor. Allt med en tillstymmelse till nervsystem är offlimits för dig om du vill ha ett gott samvete. Inte nog med att valar hotar existensen för räkor och andra smådjur dagligen. Nu ska dom även känna sig hotade av dig?
Citera
2006-11-26, 14:28
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Angående hamburgarna och det så får man vad man betalar för. Hur mycket kött tror du att man kan få för en 200g burgare man betalar 6kr för? Knäskålar kommer aldrig med dock. Kött, senor och fett kan du räkna med. Bäst är alltid att tillaga själv.
Men är man emot att döda djur för mat lär man väll iaf stödja att man skall använda ALLT från djuret så ingenting går till spillo när man väl dödar dom.

Tyverr farmas/odlas nästan alla djur man äter, tonfisk, torsk, lax går fetbort. Kyckling kan man äta sålänge man väljer frigående, allt annat bör bojkottas.
Som jag sa i en annan tråd så lär jag äta kött resten av livet, svenska korna och grisarna har det många gånger bättre än våra äldre som behöver vård/omsorg, att köpa kött från ex sydamerika eller i stort sett andra länder än sverige går ochså fetbort, men det är mäst pga transport och utsläpp jag grundar det på.

Köp så lokalt som möjligt

Men vill du sluta äta kött så go for it. gnäll bara inte att alla svenska djuren har det dåligt och plågas.
Citera
2006-11-26, 14:35
Medlem
PokerBanditens avatar
det handlar bara delvis om att jag tycker att djur som grisar växer upp under vidriga förhållanden, som du iofs påstår att de inte gör, vilket säkert stämmer, men när jag typ kollar på bonde söker fru så fattar jag inte hur någon skulle kunna vilja äta dom där små grisungarna som sprinegr runt och brottas.. det e typ så jag känner...

men då måste jag ju försöka limitera mej, jag kan verkligen inte ge upp allt.. men det jag får göra är att helt enkelt gå ed på att äta kyckling ibland och så, om ag köper rätt sort och verkligen är sugen p ådet.

men ere nån som kan berätta om hur man typ gör på middagar och sånt? Min morsa som e demivegetarian äter kött borta bara för at vara artig! men hon e inte vegetarian av moraliska skäl, hon bara gillar inte rött kött och sånt, bara fisk. men nån som kan berätta? plz -- ;
Citera
2006-11-26, 14:38
Medlem
gratulerar till ditt beslut.. är själv fiskätande vegetarian och moraliskt motiverar jag detta med att fisken får leva ett fritt liv medan djur föds upp i fångenskap.. jaja.. sen är det himla nyttigt med fisk dessutom! vad jag vet finns det inget namn för oss som äter fisk men inte kött och kyckling men läste om en som kallade det "fishetarian" på engelska.. så på svenska kan man väl kalla det för fisketarian?

edit: är främst inte fisketarian av moraliska skäl utan av smak- och hälsomässiga skäl..
Citera
2006-11-26, 14:38
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
och att folk kommer testa mej det vet man ju liksom... men jag vet ju inte vad jag ska säga, dom kommer säga typ "men fisk e ju oxå ett djur" typ.. allt sånt, och för att vara ärlig så har jag ingen aning om vad jag ska svara på det!

1. Du behöver inte förklara dig inför någon annan.
2. Om du ändå tänker göra det, säg typ att du gillar kossor men inte fiskar. Eller vafan som helst som får tyst på dem..
3. Alla älskar att få försöka peta hål på andras ideologier, åsikter osv. Du kommer bli ett tacksamt mål för folk att peta, fråga, anklaga osv. Skit i dem.

Jag skulle säga att jag inte vill äta kött för att det är så djävla smutsig hantering av djuren och att de föds upp i enbart det syftet med ett fördjävligt liv och hemst slut. De flesta fiskar får leva fritt i havet innan de hamnar i vår matkedja därför känns det mer ok. Nånting sådant.
Citera
2006-11-26, 14:43
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Alla älskar att få försöka peta hål på andras ideologier, åsikter osv. Du kommer bli ett tacksamt mål för folk att peta, fråga, anklaga osv.

Särskilt om man delar med sig av sina åsikter på ett debattforum vars enda syfte är att möjliggöra detta "petande"

Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Skit i dem.
Vad gör man då här?
Citera
2006-11-26, 14:48
Medlem
grattis

Om du bestämmer dig för att helt sluta äta djur kommer du inte få några somhelst problem. Det finns en uppsjö av olika maträtter att välja på. Om du inte tycker att det e så kul att laga mat finns det massor av halvfabrikat att välja på, det är inte alls så att det är djur i allt. Om jag blir bortbjuden till någon och har glömt att säga till innan så pillar jag inte åt sidan, jag tar helt enkelt inte av den rätten. Det är bara å bita i det sura äpplet å äta potatis och sallad den kvällen. Jag tror att du som jag efter ett tag av helvegetarianism kommer bli äcklad av tanken att äta muskler. Lycka till!
Citera
2006-11-26, 14:51
Medlem
Citat:

skriver detta för att jag har lite frågor samt att jag behöver skriva av mej...nu till mitt dilemma, eftersom jag tänker sluta med kött för moraliska skäl, hur kan jag då äta fisk och skaldjur? skaldjur "odlas" ju typ... så borde jag sluta med dom med? min polare sa att torsken e utrotningshotad så jag sa att jag ska sluta med det med. så vad har jag kvar? typ makrill... alltså, min fråga: om jag nu ska bli vegetarian, kan jag fortsätta äta fisk och skaldjur ändå, och vad blir då min titel? jag kan ju inte gå runt och säga att jag e vegetarian, för jag äter ju kött... om du e vegetarian, hur gör du om du t.ex. ska äta borta och de bara bjuder kötträtt men du inte äter kött? pillar du köttet åt sidan eller?

Man kan sluta äta all kött, även fisk. Fisk är också djur som lider när man fångar dom. Själv är jag vegetarian och äter inte fisk och andra havs/vatten djur heller. Det går att leva utan kött. Man vänjer sig ganska snabbt. Jag är inte vegetarian av moraliska skäl, jag är vegetarian på grund av att jag till slut tycte att kött var äckligt, äcklig köttfärs och äckliga biffar osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in