2006-11-26, 15:55
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ayan
Man kan sluta äta all kött, även fisk. Fisk är också djur som lider när man fångar dom. Själv är jag vegetarian och äter inte fisk och andra havs/vatten djur heller. Det går att leva utan kött. Man vänjer sig ganska snabbt. Jag är inte vegetarian av moraliska skäl, jag är vegetarian på grund av att jag till slut tycte att kött var äckligt, äcklig köttfärs och äckliga biffar osv.
Ja men nog fattar du väl att det är lättare att tycka synd om "furry fluffy animals" som harar än "slippery slimey animals" fiskar...
Citera
2006-11-26, 16:10
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pastorn
Särskilt om man delar med sig av sina åsikter på ett debattforum vars enda syfte är att möjliggöra detta "petande"

Vad gör man då här?
Ja, tydligen tar han åt sig av andra. Varvid jag försöker få honom på bättre tankar.
Citera
2006-11-26, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Ja men nog fattar du väl att det är lättare att tycka synd om "furry fluffy animals" som harar än "slippery slimey animals" fiskar...

Jo visst är det så. Hoppas det inte kommer en matkultur, där man tycker synd om växter också. Vad skall jag äta då??
Citera
2006-11-26, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Ja, tydligen tar han åt sig av andra. Varvid jag försöker få honom på bättre tankar.

Att äta är en personlig, privat sak. Man skall äta det man tycker om. Och inte lyssna vad andra tycker. Man skall äta och njuta av maten.
Citera
2006-11-26, 20:23
Medlem
Azraels avatar
Så patetiskt. "Tyckte synd om en älg de sköt på tv"....
Du har aldrig tidigare reflekterat över att korvarna, biffarna och hamburgarna du frossade i dig faktiskt kom från djur? Älgen/rådjuret/haren har skuttat runt hela livet i naturen och knullat, käkat och haft det bra. Det bästa ett djur kan tänka sig och därmed det bästa köttet man kan äta. Både ur smakmässig och etisk synvinkel. Kreaturen i köttindustrin har det inte lika bra.

Kött är nyttigt, gott och näringsrikt. Det är inte omoraliskt att döda djur för att äta upp dem. Däremot har jag full förståelse för att folk är kritiska mot köttindustrin. På många sätt är den rent ut sagt förjävlig. Ät kött men välj naturkött, ekokött och vilt!
Citera
2006-11-27, 17:28
Medlem
PokerBanditens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Så patetiskt. "Tyckte synd om en älg de sköt på tv"....
Du har aldrig tidigare reflekterat över att korvarna, biffarna och hamburgarna du frossade i dig faktiskt kom från djur? Älgen/rådjuret/haren har skuttat runt hela livet i naturen och knullat, käkat och haft det bra. Det bästa ett djur kan tänka sig och därmed det bästa köttet man kan äta. Både ur smakmässig och etisk synvinkel. Kreaturen i köttindustrin har det inte lika bra.

Kött är nyttigt, gott och näringsrikt. Det är inte omoraliskt att döda djur för att äta upp dem. Däremot har jag full förståelse för att folk är kritiska mot köttindustrin. På många sätt är den rent ut sagt förjävlig. Ät kött men välj naturkött, ekokött och vilt!

inte omoraliskt? du får utveckla varför du inte tycker det.
patetiskt? att jag tycker synd om djur som dödas, oavsett om dom dödades i fångenskap eller itne? e du ett monster eller? då kan vi ju döda dej och äta dej eftersom du inte växte upp i fångenskap.
Citera
2006-11-27, 17:53
Medlem
Deannas avatar
Jag förstår att man slutar att äta kött pga köttindustrin, men har svårt för de som tycker synd om älgarna och slutar att äta kött.. Älgjakt är nödvändigt för att hålla stammen under kontroll.. (visserligen kan vi dumpa köttet, men det är ju gott).. Det är bara min privata åsikt.

Jag föreslår att du köper en bra bok som ger dig tips om näringslära mm, jag har stött på så många vegitarianer som tror att man kan leva på pasta och quorn. Själv har jag både varit vegan, vegitarian och pescatorian (fiskätare) och kan ibland tycka det varit krångligt att få i sig alla ämnen.
Om du nu beslutar dig för att bli vegiarian/pescatorian så sprid budskapet bland din släkt och dina vänner, så blir det inga problem då du bjuds på middag, kanske är det lämpligt att påminna dem om du får en middagsinbjudan..
Citera
2006-11-27, 17:54
Medlem
karma chamelions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PokerBanditen
Hej, som sagt... behöver skriva av mej

vad blir då min titel? jag kan ju inte gå runt och säga att jag e vegetarian, för jag äter ju kött... om du e vegetarian, hur gör du om du t.ex. ska äta borta och de bara bjuder kötträtt men du inte äter kött? pillar du köttet åt sidan eller?
jag ater fisk, men sager att jag ar vegetarian eftersom det helt enklet ar enklare
jag ater inte kottet
Citera
2006-11-27, 18:13
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karma chamelion
jag ater fisk, men sager att jag ar vegetarian eftersom det helt enklet ar enklare
jag ater inte kottet

Är inte fisk kött?
Citera
2006-11-27, 18:40
Medlem
Rauzs avatar
Bra beslut, förstår att många (däribland jag själv) inte orkar ta steget fullt ut mot extremen veganism utan går halvvägs.

Hur som helst, termen du söker är pesceterian
http://en.wikipedia.org/wiki/Pescetarian
Rätt motsägelsefullt är det egentligen - att äta fisk men inte "kött" - men det förenklar att ha ett ord på det.

Är det moraliskt att äta kött? Enligt vilken troslära? Känns som någon har missförstått det grundläggande begreppet.
Citera
2006-11-27, 21:07
Medlem
Läskigs avatar
intressant att det finns ord för alla skumma saker, vad kallas vi som äter allt kött utom det som kommer från fisk?
Citera
2006-11-27, 21:23
Medlem
Azraels avatar
Pescetarianism är ännu mer patetiskt än veganism. Antyda att en fisk är "mindre värd" än en älg eller gris.

Att döda djur och äta upp dem är naturligt, det var vi gjort i tiotusentals (hundratusentals?) år. Allt det här daltandet med påstådd etik är resultatet av att mesarna håller på att etablera sig på allvar i samhället. Vi går mot en värld där alla män skall ha permanentad page, scarf om halsen och äta tofu och basilikapuckar.

Samtidigt vågar jag påstå att det finns gott om mesar bland köttätarna också. Huvudregeln är ju att man inte skall äta något som man inte är beredd att döda själv. Lustigt och skrämmande att folk blir förvånade och chockade över att se ett djur dödas och styckas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in