2003-11-16, 15:11
Medlem
Boogaloos avatar
Här kommer en måhända korkad fråga från ett spelblåbär som trodde att han tröttnat på tv-spel men blivit sugen igen...

Funderar på att köpa en X-box och har då blivit erbjuden att köpa en sproilans konsol med en sådan där "hårddisk" för typ 4000 spänn. Då skulle enligt uppgift 60 x-boxspel, 900 Nintendospel (8-, 16-, 64-bits) samt ett antal dvd-filmer vara inlagda. När jag sedan ville lägga in ett nytt spel så skulle det gå tokfort att spara det, likaså med en film.

Alternativet är att bara chippa konsolen och sen bränna ner egna spel.

Alltså, mina frågor:
1. Är 4000:- för x-box + chip + hårddisk (med spel) skäligt? Är hårddisken någe bra? Är det sant att bara vissa serier av x-boxen funkar med hårddisk (min skulle givetvis göra det)?
2. Vad kostar det ungefär att bara chippa konsolen?
3. Är det värt mellanskillnaden att fixa spelen på egen hand? Vad är det man behöver göra? Kommer ihåg vilket stök det var att bränna PS1-spel, patchar & skit...

Mycket tacksam för svar!
Citera
2003-11-16, 18:49
Medlem
/dev/jesuss avatar
Personligen anser jag att man "måste" ha en hårddisk till sin Xbox, istället för den på ca 10 gig som följer med, alltså.

Att chippa konsollen kostar olika mycket beroende på vilket chip du vill ha, de sämsta är billigast och de bästa är dyrast, inte helt ologiskt egentligen.

Priser hittar du, tex, här: http://www.console.se

Priset är absolut rimligt, du kommer upp i den summan ändå om du köper ny Xbox, chip, får chippet isatt och köper hårddisk på det. Spelen är bara grädde på moset. (Denna uppskattning med förbehållningen att jag inte vet vilka spel det är, inte vilket chip det är, inte vilken hårddisk det är, osv.)

Dock verkar det rätt orimligt att han får plats med så många xbox-spel på hårddisken...

Max. storlek på hårddisk till Xbox är 120 gig (127 gig om man ska vara petig). Varje spel ligger på mellan 2-4 gigabyte. 60 spel * ca 3 gig är 180 gigabyte, alltså får de inte plats. Nu kanske han har en massa spel på DVD-skivor också, isf skulle ju det förklara saken.

Då spelen ligger på ca 2-4 gigabyte per st så kan du ju själv räkna ut hur lång tid det skulle ta dig att ladda hem dem med din uppkoppling.
Citera
2003-11-16, 21:00
Medlem
Boogaloos avatar
/dev/jesus:
Jag tackar för kommentarerna! Angående hårddisken har jag ingen aning själv, men jag får kolla upp det.

Andra som tycker något i frågan får gärna skriva det.
Citera
2003-11-18, 10:59
Medlem
Björkens avatar
Hur stor är hårddisken? 4000 låter väldigt dyrt.

Såg en Xbox med 80 gb stor hårddisk säljas för 2500 i helgen.
Citera
2003-11-19, 19:51
Medlem
MyZt|pettsons avatar
Är det speciella hårddiskar till Xbox eller funkar de vanliga till pc lika bra? Har nämligen några över
Citera
2003-11-19, 21:38
Medlem
/dev/jesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyZt
Är det speciella hårddiskar till Xbox eller funkar de vanliga till pc lika bra? Har nämligen några över

Det är vanliga pc-diskar, dock finns det en och annan sak att tänka på, som att välja tysta, kalla 5400-rpm:are. 120 gig är det som gäller, eftersom man bara kan ha *en* hårddisk (utan relativt avancerat strul).
Citera
2003-11-19, 22:00
Medlem
Asmodeuss avatar
Om jag bara "chippar" min xbox (som jag ska köpa),
vad exakt innebär det - får den där läckra menyn och mediaspelaren
etc?
Citera
2003-11-19, 22:10
Medlem
Att köpa en chippad xbox kan vara lite vanskligt då det känns som om de går sönder väldigt lätt, kolla om det finns ngn garanti på den. Jag köpte min xbox i sommras och har livslång garanti på den(från företaget som chippade den alltså)
www.psxcare.com btw...(stockholm, postorder funkar iaf. så)

Btw så är inte alla spel på 2-4 gb, finns många som är på 400 Mb. Och om man har 60-90 spel är nog inte alla yber-feta-stora spel på 2-4 Gb. Så det ska nog stämma.

Lite mer jag ska svara på tydligen,
Du laddar ner spelen från internet, besök www.piratbyran.org och sök lite information, sedan packar du upp dem med program som finns i xboxne under "Pcstuff" om t.ex. Psxcare har chippat den, annars finns det att ladda ner på internet. Sen är det bara att börja köra över från datorn till Xboxen via FTP. Går på några knappa minuter, beror på spelets storlek. Då man chippar den blir den som ett mediacenter, spela musik, spela upp filmer(så man slipper sitta framför sin 15" TFT med inbyggda högtalare), du kan även installera linux på den och göra lite vad som helst, dock kan jag tillägga att den lätt blir varm och hänger sig lite hitt som hatt också så den rekommenderas inte för något längre bruk(dagar i sträck).

"Hur stor är hårddisken? 4000 låter väldigt dyrt.

Såg en Xbox med 80 gb stor hårddisk säljas för 2500 i helgen."

Det är inte bara hårddisken som kostar och hur mycket som drar ner på priset, priserna på chippen kan variera med en tusenlapp, xboxen kan skilja ett år på ålder, xboxen kan som du sa ha ett mindre pris. Så den för 2500 kr har antagligen en 10gb(40gb) hårddisk med ett matrix chip för 500 kr. Ingen kvalitè alltså..
Tänk på att om du köper en xbox för 2-3k + ett chip för 1k + handkontroller + hårddisk på 120 gb så kan kostnaderna lätt springa iväg.
Citera
2003-11-20, 09:08
Medlem
Döda mig inte om jag fattat fel, men man behöver alltså inte chippa xboxen för köra ISO filer dvs spel, som man tankat över från datorn?
Citera
2003-11-20, 10:26
Medlem
/dev/jesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zlay
Döda mig inte om jag fattat fel, men man behöver alltså inte chippa xboxen för köra ISO filer dvs spel, som man tankat över från datorn?

Jo. En ochippad Xbox kan endast göra följande: spela upp dvd-filmer och spela original-spel. That's it. Allt annat kräver chippning.
Citera
2003-11-20, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /dev/jesus
Jo. En ochippad Xbox kan endast göra följande: spela upp dvd-filmer och spela original-spel. That's it. Allt annat kräver chippning.
Tackar, då vet jag det. Hur svårt är det att sätta i ett X-ecuter2 chip själv? Och var och hur stort är utbudet av wärschade spel?
Citera
2003-11-20, 11:07
Medlem
/dev/jesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zlay
Tackar, då vet jag det. Hur svårt är det att sätta i ett X-ecuter2 chip själv? Och var och hur stort är utbudet av wärschade spel?

Jag skulle aldrig sätta i ett chip själv, jag tycker inte det är värt risken. Låter man ett proffs sätta in det så har man ju dessutom fortfarande garanti kvar, hos dem, gör man det själv har man ingenting.

Utbudet av "wärschade" spel är enormt (fast det beror ju på vart man letar, själv kollar jag uteslutande i BBB Sweden hubbarna på DC).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in