• 1
  • 2
2006-11-24, 17:09
Medlem
Eskapist_s avatar
Köpte en oxfilé idag som ska avnjutas med flickan.

Har tänkt att dela den på hälften och steka tills den blir medium. Någon som har bätte tips?

Sen är det en hinna på filén, ska jag ta bort den innan stekningen eller ska jag låta den vara kvar?
kolla bilden:
http://img120.imageshack.us/my.php?image=oxwx6.jpg

Är ju inte direkt gratis detta så alla tips är guld värda! Börjar laga om en timme cirka..
Citera
2006-11-24, 17:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskapist_

Har tänkt att dela den på hälften och steka tills den blir medium. Någon som har bätte tips?

Sen är det en hinna på filén, ska jag ta bort den innan stekningen eller ska jag låta den vara kvar?
kolla bilden:

Är ju inte direkt gratis detta så alla tips är guld värda! Börjar laga om en timme cirka..
Kan inte gissa din smak. Oxfilé blir bra på alla sätt. Vitlök, starkt osv

~Paul~
Citera
2006-11-24, 17:16
Medlem
Eskapist_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Kan inte gissa din smak. Oxfilé blir bra på alla sätt. Vitlök, starkt osv

~Paul~

Min tanke är att bara salta och peppra. Sen steka medium. Hinnan då? Steker jag med den på?
Citera
2006-11-24, 17:17
Medlem
mahutma_homos avatar
stek den hel med en massa salt, färskmalen vit och svartpeppar på. peta på köttisen med handen och känn på konsistensen. när den börjar bli lite fast kan du testa att dela den på hälften. den ska vara blodig inuti. dra av den från plattan och låt den vila 5 - 10 minuter med lock på. den kommer då fortsätta "tillagas" en stund och när du sedan skär i den så sprutar inte all saft ut.
Citera
2006-11-24, 17:21
Medlem
Citat:

kolla bilden:

Bryn hellre köttet på hög värme tills det fått en fin yta. Resten av tillagningen sker bättre i ugn där det är lättare att kontrollera värmen. runt 120 grader är lämpligt. Om du har stektermometer ska den upp till mellan 60 och 65 grader om du vill ha oxfilén medium. Har du ingen sån får du gå på känsla...låt det inte bli för torrt bara!

Angående hinnan bör du ta bort plasten med prislappen på, ja!

Även övriga hinnor kan tas bort.
Citera
2006-11-24, 17:22
Medlem
Vad ska du ha till? Ett tips är att läsa igenom denna tråd: Klyftpotatis

Inte bara är det trevlig stämning i tråden, den innehåller även många svar på dina frågor kring klyftpotatis.

Väl mött, hoppas det blir gott!
Citera
2006-11-24, 17:31
Medlem
Quorthons avatar
Salta den lite och kör den i micron 5 minuter på full effekt,
det blir perfekt
Citera
2006-11-24, 17:41
Medlem
Putsa bort senor och eventuella hinnor från köttet med en vass kniv, sen som andra säger stek den hel så den får färg sen in med den i ungnen och låt den gå klart till önskad grad.

deadlus
Citera
2006-11-24, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Salta den lite och kör den i micron 5 minuter på full effekt,
det blir perfekt

Skämt?
Citera
2006-11-24, 17:59
Medlem
Eskapist_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MysT
Bryn hellre köttet på hög värme tills det fått en fin yta. Resten av tillagningen sker bättre i ugn där det är lättare att kontrollera värmen. runt 120 grader är lämpligt. Om du har stektermometer ska den upp till mellan 60 och 65 grader om du vill ha oxfilén medium. Har du ingen sån får du gå på känsla...låt det inte bli för torrt bara!

Angående hinnan bör du ta bort plasten med prislappen på, ja!

Även övriga hinnor kan tas bort.
Tack för tipset. Blir att steka hastigt och göra färdigt i ugn.
Så jag ska ta bort plasten!? jag men då gör jag väl det då..

Citat:
Ursprungligen postat av Deadlus
Putsa bort senor och eventuella hinnor från köttet med en vass kniv, sen som andra säger stek den hel så den får färg sen in med den i ungnen och låt den gå klart till önskad grad.

deadlus
Ok, hur lång tid i ugnen cirka vid 120 grader?
Citera
2006-11-24, 18:13
Medlem
Meanmachines avatar
Känns som det kommer bli flopp.
Citera
2006-11-24, 18:18
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Min tanke är att bara salta och peppra. Sen steka medium. Hinnan då? Steker jag med den på?
Hinnan skall avlägsnas innan stekning. Stek i upophettad stekpanna i 3 min på ena sidan och 1,5 på andra på högsta värme.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in