• 1
  • 2
2006-11-21, 23:17
Medlem
hej.
Kan en läkare i ett län se vad en annan läkare har skrivit ut?. Och i så fall hur vanligt är det att sådant kollas upp?.
Citera
2006-11-21, 23:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av myra
hej.
Kan en läkare i ett län se vad en annan läkare har skrivit ut?. Och i så fall hur vanligt är det att sådant kollas upp?.

Mycket tveksam till denna faktiskt, däremot har jag för mig att om man träffar läkare i en annan stad så kan dom inte se dina förra journaler. Har jag rätt?
Citera
2006-11-21, 23:25
Nej, det kan de inte!
Citera
2006-11-21, 23:26
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myra
hej.

Nej, jag är ganska säker på att de inte kan se det...

Grundas på:

En vårdcentral i ett område kunde inte se vad en annan vårdcentral i ett annat område hade skrivit ut (jag frågade när jag var där)

En läkare i en stad som jag var i kunde inte se vad andra läkare skrivit ut...

Vad jag förstått det som så finns det inget "storregister" att kolla i, utan respektive sjukhus har sina databaser o.s.v.

Har även hört från en kompis som jobbar som underskötare på ett sjukhus att varje sjukhus endast har tillgång till sitt eget register...
Citera
2006-11-21, 23:33
Medlem
jagvetdetduintes avatar
Bor du i en större stad där journalsystemet är digitaliserat så kan en annan läkare vid et tannat sjukhus vid misstanke ha fört in att du eventuellt skulle ha problem med ett missbruk...
Citera
2006-11-21, 23:37
Medlem
MYRSLOKENs avatar
Nej, inte så länge de inte samkör i dataregistret och lägger in journalerna där.
Vet inte någon stad de lägger in journalerna i datan. För det mesta tycker jag det suger att de inte hittar min journal då jag för en gångs skull söker läkare, men eftersom denna tråd ligger under drogdelen, så anar jag varför det undrades.. *fniss*
Citera
2006-11-21, 23:39
Bannlyst
Har men en ny patient kan man skicka efter journalerna från denna förres vårdcentral eller liknande.
Citera
2006-11-22, 00:16
Medlem
sparkfots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolvag
Har men en ny patient kan man skicka efter journalerna från denna förres vårdcentral eller liknande.

Med patientens medgivande ja.
Citera
2006-11-22, 00:33
Medlem
jagvetdetduintes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MYRSLOKEN
Nej, inte så länge de inte samkör i dataregistret och lägger in journalerna där.
Vet inte någon stad de lägger in journalerna i datan. För det mesta tycker jag det suger att de inte hittar min journal då jag för en gångs skull söker läkare, men eftersom denna tråd ligger under drogdelen, så anar jag varför det undrades.. *fniss*
Välkommen till SU Gbg
Citera
2006-11-22, 00:37
Medlem
MYRSLOKENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetdetduinte
Välkommen till SU Gbg
För att besöka erat sjukhus och få min journal i dataregistret?
Nja, det ska nog vara i ett annat ärende då. Men tack så mycket!
Citera
2006-11-22, 01:53
Medlem
Aquabots avatar
Det beror väl på var du bor och vad för datasystem ditt landsting använder sig av?

Norrbottens läns landsting har samma system för alla sjukhus och vårdcentraler så där är det inga problem att hämta t ex journaler mellan kommuner och vårdcentraler via nätverket.

Jag vet att representanter för Stockholms läns landsting var på studiebesök i Norrbotten för några år sedan för att undersöka detta system närmare, vet dock inte om de har införskaffat det.
Citera
2006-11-22, 02:06
Medlem
grens avatar
Jag läste på just detta forum att det är olika sekretessnivåer. Alla på en vårdcentral kan se vad som hänt en patient. Om läkaren fattar misstankar så kan h*n gå in i något större register som gällde hela länet, men detta krävde en rejäl misstanke och varje sökning loggades noga. Däremot så samkör inte landstingen någonting.

Jag vill inte säga att det jag skrivit är perfekt återgivet, men det var en doktor (den enda vi har på flashback?) som skrev det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in