• 1
  • 2
2006-11-22, 06:18
Bannlyst
Jag är nästan säker på att en läkare kan se dina journaler OM du bor i samma stad och har gått hos psyk, jour och liknande, men flyttar du till en annan stad så är dina gamla journaler borta som gott. När det gäller att skriva ut mediciner så kan ingen annan se, om jag uppfattade de andra här rätt.

Må bäst!
Citera
2006-11-22, 14:29
Medlem
okej då behöver jag inte oroa mig..
Jag har flyttat från gbg till dalarnas län och tänkte säga att jag redan provat atarax och andra åk sjukepiller...
Citera
2006-11-22, 16:18
Bannlyst
Det finns ingen gemensam data-nät, dock håller detta på att ändras iom att e-recept införs långsamt. Hela systemet bygger på att vården ska ha gemensam och övergripande databas-system.
Systemet var under test-drift när jag jobbade på Univ.sjukhuset/Lund Univers. som IT-tekniker.
I slutändan så ska alla VC, Sjukhus, akut.mott. apotek. etc ha samma nät och databas.

Med andra: Passa på innan det går ut helvete.

Men just nu: De kan inte se ett skit. Varje inrättning har egna databaser och olika tekniker används. På de flesta håll är systemet fortfarande MS-DOS-baserad och använder IPX systemet för kommunikation.
Dock är db-systemet kors-kompatibel då de använder samma protokoll. Det innebär att en VC kan skicka journaler till en annan VC. (Detta kräver dock ditt skriftliga tillstånd.)
Citera
2006-12-04, 14:19
Bannlyst
Samma stad...

Så om jag t.ex åker på akuten i min stad och får ett recept utskrivet och säg att jag har en tid hos min doktor i samma län på en vårdcentral, så "ser" inte min vårdcentral-doktor att hag fått ett recept dagar innan på samma medicin av akutläkaren?
Citera
2006-12-04, 14:26
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utedass
Så om jag t.ex åker på akuten i min stad och får ett recept utskrivet och säg att jag har en tid hos min doktor i samma län på en vårdcentral, så "ser" inte min vårdcentral-doktor att hag fått ett recept dagar innan på samma medicin av akutläkaren?

Det stämmer!
Iaf har det alltid varit så för mig...
Och det värsta som kan hända är ju att du får ett nej.
Citera
2006-12-04, 15:06
Bannlyst
Lånar tråden lite och frågar om dom kan se om man åkt fast för nåt narkotikabrott?
Citera
2006-12-04, 16:21
Medlem
MYRSLOKENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaze The Haze
Lånar tråden lite och frågar om dom kan se om man åkt fast för nåt narkotikabrott?
Nej det kan de inte göra.

För att få utdrag av en persons straffregister (och du INTE är polis) måste du begära det från polisen, som sedan hämtar det från... I Kiruna tror jag de har det "förvarat" (inte 100 där om det är just Kiruna, men en läkare kan INTE se det.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in