2007-09-26, 13:39
Medlem
The_Insanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eggmok
Jag har ett stort problem med WorldCraft...

Jag har tagit mig an att göra en CS bana som skolprojekt. Jag har byggt en del på det och så igår skulle jag bygga till en massa fönster på skolan, men så när jag skall göra en BSP fil av skol-bana'n så får jag upp ett felmedelande som säger: MAX_MAP_FACES

Det ända jag kan tänka mig vara felet är att jag har gjort fönstren med för många "byggstenar".

Min fråga är om jag måste göra om fönstrena eller om man kan ändra max antalet för MAP FACES... Bana'n är inte klar och jag har mycket kvar att bygga, men jag vill jätte gärna ha kvar mina fönster med galler på.

Går detta att lösa på ett smidigt sätt???

Bild på felmedelandet och fönstret: http://img222.imageshack.us/img222/1262/asdbg5.png

Projektarbetet skall in snart! Snälla hjälp mig någon

Jag har inget svar på din fråga men jag blev intresserad av att göra egna banor till spel. Vart kan man hitta detta program worldcraft?
Har googlat men hittar det inte. Samt vilka spel kan man göra banor till?
Citera
2007-09-26, 13:59
Bannlyst
WorldCraft

Har ingen aning om det finns ett program för CS Source...

Jag googlade på WorldCraft och fick träff på den fjärde länken! Google is your friend!
--------------------------

Någon annan som kan svaret på min fråga?
Citera
2007-09-26, 13:59
Medlem
kvints avatar
Citat:
Jag har ett stort problem med WorldCraft...

Jag har tagit mig an att göra en CS bana som skolprojekt. Jag har byggt en del på det och så igår skulle jag bygga till en massa fönster på skolan, men så när jag skall göra en BSP fil av skol-bana'n så får jag upp ett felmedelande som säger: MAX_MAP_FACES

Det ända jag kan tänka mig vara felet är att jag har gjort fönstren med för många "byggstenar".

Min fråga är om jag måste göra om fönstrena eller om man kan ändra max antalet för MAP FACES... Bana'n är inte klar och jag har mycket kvar att bygga, men jag vill jätte gärna ha kvar mina fönster med galler på.

Går detta att lösa på ett smidigt sätt???

Bild på felmedelandet och fönstret: http://img222.imageshack.us/img222/1262/asdbg5.png

Projektarbetet skall in snart! Snälla hjälp mig någon

Här är en sida som listar nästan alla fel som kan dyka upp.

Antagligen har du använt för många "byggstenar"(brushes) i din bana. Rent generellt för att undvika felet: Undvik använda carve-tool eftersom denna splittrar brushar i onödigt många delar, och om du har många små delar markera dem och gör dem till func_wall.

Citat:
Ursprungligen postat av The_Insane
Jag har inget svar på din fråga men jag blev intresserad av att göra egna banor till spel. Vart kan man hitta detta program worldcraft?
Har googlat men hittar det inte. Samt vilka spel kan man göra banor till?

WorldCraft hette den gamla ban-editorn till H-L/CS men efter version 3.4(tror jag) bytte den namn till Valve Hammer Editor. Det är alltså Valve Hammer Editor 3.4 du ska ha om du vill göra banor till Half-life/CS 1.6, den kan hittas här.

Citat:
Har ingen aning om det finns ett program för CS Source...

Jag googlade på WorldCraft och fick träff på den fjärde länken! Google is your friend!
--------------------------

Någon annan som kan svaret på min fråga?

Vill du göra banor till CS:Source behöver du "Hammer 4" denna kan bara införskaffas genom Steam, i Steam välj "Tools" och sedan installerar du "Source SDK" så får du med Hammer 4 plus några andra program.
Citera
2007-09-26, 14:25
Bannlyst
Re:

[quote=kvint]Här är en sida som listar nästan alla fel som kan dyka upp.

Antagligen har du använt för många "byggstenar"(brushes) i din bana. Rent generellt för att undvika felet: Undvik använda carve-tool eftersom denna splittrar brushar i onödigt många delar, och om du har många små delar markera dem och gör dem till func_wall.

Vet du om det går att höja Max Faces om du förstår vad jag menar?
Citera
2007-09-26, 14:38
Medlem
kvints avatar
Citat:

Vet du om det går att höja Max Faces om du förstår vad jag menar?

Nej, jag tror inte det.
Citera
2007-09-26, 16:26
Bannlyst
Ännu ett problem

Jag löste förra problemet jag hade men nu har det kommit ett till!

Jag laddade ner Tetur programmet Wally för att göra egna texturer, allt gick bra. Jag skapade en wad mapp med alla texturer jag gjort, sen la jag den i den mappen där alla andra färdiga texturer fanns. C: Sierra/HalfLife/Value

Allt funkade bra när jag la in texturerna i Worldcraft, MEN sen när jag skulle se hur dom blev i själva spelet så stängs CS ner och följande medelande kommer upp

WARNING: Couldn't open Untitled1.wad (som var den wad filen jag nyss gjort)

Jag kan inte komma på vad felet är för det funkar ju perfekt när jag är inne i WorldCraft. Någon som vet svaret?

(JA, jag har varit inne och kollat på sidan som "kvint" länkade till mig förut, men där står inget om felet)
Citera
2007-09-26, 16:36
Medlem
Gröns avatar
Citat:

Jag laddade ner Tetur programmet Wally för att göra egna texturer, allt gick bra. Jag skapade en wad mapp med alla texturer jag gjort, sen la jag den i den mappen där alla andra färdiga texturer fanns. C: Sierra/HalfLife/Value

Allt funkade bra när jag la in texturerna i Worldcraft, MEN sen när jag skulle se hur dom blev i själva spelet så stängs CS ner och följande medelande kommer upp

Jag kan inte komma på vad felet är för det funkar ju perfekt när jag är inne i WorldCraft. Någon som vet svaret?

(JA, jag har varit inne och kollat på sidan som "kvint" länkade till mig förut, men där står inget om felet)

Din editor kanske är för gammal? Verkar ju som den inte känner igen filen om det nu är ett program du använt till att göra texturen.
Citera
2007-09-26, 17:01
Medlem
kvints avatar
Citat:

Spelar du CS 1.6 genom Steam? I så fall ska texturerna ligga i cstrike-mappen. (Steam\SteamApps\XXXXX\counter-strike\cstrike)
Citera
2007-09-26, 19:10
Bannlyst
Ännu mer :D

Känner mig dum när jag bara pungar ut frågor efter frågor men jag vill få klart min bana, haha ^^

Aja, hoppas detta blir sista frågan:

Hur jag än gör, vilka guider jag än följer så får jag det ALDRIG att funka med LIGHTS... Jag testade att göra ett enkelt rum, sätta in en spawnpoint och en lampa i taket av rummet. Jag förljde guiden till punkt och prick, men ändå får jag ljus över exakt hela rummet.

Vad gör jag för fel, är jag aldeles tard och har fifflat med några WorldCrft inställningar eller vad är felet?
Help needed.
Citera
2007-09-26, 19:32
Medlem
kvints avatar
Citat:
Känner mig dum när jag bara pungar ut frågor efter frågor men jag vill få klart min bana, haha ^^

Aja, hoppas detta blir sista frågan:

Hur jag än gör, vilka guider jag än följer så får jag det ALDRIG att funka med LIGHTS... Jag testade att göra ett enkelt rum, sätta in en spawnpoint och en lampa i taket av rummet. Jag förljde guiden till punkt och prick, men ändå får jag ljus över exakt hela rummet.

Vad gör jag för fel, är jag aldeles tard och har fifflat med några WorldCrft inställningar eller vad är felet?
Help needed.

Med största sannolikhet har du en läcka, kolla i kompilerings-loggen efter "LEAK". Täta läckan så fixar det sig, för att hitta läckan kan du använda dig av pointfilen("Map"-->"Load Pointfile") och följ linjen och se vart den går utanför din bana.

Om det inte är en läcka så är det antagligen för att du inte kör RAD under kompileringsprocessen(RAD är verktyget som "skapar" ljuset i din bana). Välj "File" ---> "Run"(F9) och i inställningarna se till att RAD är inställt på "Normal".
Citera
2007-09-26, 19:57
Medlem
Harrison_Fords avatar
har hört att det ska komma nåt som heter cspromod, nån som vet hur det är med det? har försökt att komma in på deras sida men den verkar nere. www.cspromod.com
Citera
2007-09-26, 20:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kvint
Med största sannolikhet har du en läcka, kolla i kompilerings-loggen efter "LEAK". Täta läckan så fixar det sig, för att hitta läckan kan du använda dig av pointfilen("Map"-->"Load Pointfile") och följ linjen och se vart den går utanför din bana.

Om det inte är en läcka så är det antagligen för att du inte kör RAD under kompileringsprocessen(RAD är verktyget som "skapar" ljuset i din bana). Välj "File" ---> "Run"(F9) och i inställningarna se till att RAD är inställt på "Normal".

YES, haha klantig som jag är har jag klickat RAD till no.
Tack så jättemycket för hjälpen, saved my day!

Riktigt nice att det finns ett forum där man kan få tag på exakt allt man vill veta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in