Helt onödigt att det är kändisar. Hade man dragit ner på tempot och låtit kändisarna prata mer så hade det kanske varit intressant att det är kändisar. Mellansnacket känns onödigt och lite cringe. Micke passar inte som programledare riktigt. Sen "spännande in i kaklet"? Erik hade ju gjort bort sig rätt ordentligt om han förlorat. Han hade ju redan vunnit innan sista frågan så länge han inte satsade mer än 4-5k eller vad det var. Så han kunde satsat 100kr (eller får man satsa 0kr?) och skrivit att basen i drinkarna är "skit i det du" och ändå vunnit.
Jag kommer fortsätta koll för jag älskar frågesport men det här var väl typ i klass med Erik och Lottas program (Big bang?) om man ser till kvalité. Bästa svenska frågesporten senaste åren är fortfarande "Muren"
Har inte sett programmet ännu. Får deltagarna veta vad de andra har samlat ihop innan sista frågan?
Om jag inte minns fel från det ursprungliga programmet fick de några uppdateringar under programmet, men inför slutfrågan visste de inte vad de andra hade (om de inte memorerat det), därför blev satsningen en extra bricka i spelet.
Måndag igen och dags för en ny trio kändisar att visa hur pass allmänbildade (eller korkade!) dem är.
Kvällens tävlingar kan man beskriva som: tre gubbar!
Anders Eldeman Före detta programledare i radio. Sveriges yngsta 100-åring, tillika Europas största diskofil. Är främst känd från "Melodikrysset" som han både skapade och ledde i mer än 25 år. Hoppade av programmet och gick samtidigt i pension förra sommaren, förmodligen för att "den gamle melodikryssaren" ville tillbringa mer tid med sina älskade skivor. Mestadels bestående av gamla stenkakor, säkerligen en del av dem som fyller tresiffrigt snart. Har dessutom varit en trogen tittare av "Jeopardy!" sedan Magnus Härenstams tid.
Stefan Holm Före detta höjdhoppare. Var som mest aktiv och framgångsrik i sin sport för 20 år sen, när milleniet fortfarande var nytt och färskt. Tog medaljer i både VM, EM och OS när det begav sig.
Har, precis som många andra gamla idrottare, åkt runt i Sverige och föreläst och med jämna mellanrum medverkat i olika tv-program, främst inom genren "frågesport" där han ofta utmärkt sig som en korrekt besserwisser. Vann "På spåret" flera gånger, varit med som expert i SVT:s "Muren" och som domare i "Gäster med gester" för mer än 10 år sen. Har tydligen redan varit med i "Jeopardy!" minst en gång tidigare, på den tiden man gjorde en sport-spinoff av programmet med Harald Treutiger som programledare.
Anders Lundin Programledare i TV. En av de riktiga gamla trotjänarna inom Public Service-TV:n. Började sin karriär på 90-talet genom att leda både barnprogram och underhållningsprogram.
Nådde sedan, förmodligen, karriärens höjdpunkt i skarven mellan 90- och 00-talet när han tog över "Robinson" efter att nyss nämnda Harald Treutiger lämnade skeppet. Fick dessutom, i samma veva, leda Eurovision 2000. När SVT valde att lägga ner "Robinson", så gick spelevinken vidare till att leda "Allsång på Skansen" istället - trots - att han inte kan sjunga överhuvudtaget. Har senaste decenniet lett "Mitt i naturen" och "Allt för Sverige" samt, precis som Stefan Holm, deltagit som expert i "Muren". Ska även leda nästa säsong av "Robinson" igen. Kuriosa: Äldst i kändisgänget.
Får se om det blir en promenadseger för Stefan eller om Anders x2 kan utmana.
Begriper inte de här inklippen där de ska kommentera sin egen eller motståndarens insats. Varför? Det är inte enbart det här programmet, utan något som på senare år tycks ske i all slags underhållning. Känns bara löjligt.
Anders Lundin fegade för mycket på dubbelchanserna och i finalen. Hade han bara satsat lite mer hade han slagit ut Stefan Holm, som ju inte dominerade så totalt som jag trodde att han skulle.