2023-01-31, 16:34
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Förr fanns det en sorts kändisar som nästan helt saknas numera, nämligen de "vanliga" människor som deltog i frågeprogram i radio och TV och visade sig vara allmänbildade och/eller specialkunniga (när programformen var sådan). Det närmaste man kommer nu är kanske Jonas von Essen, men han har ju en karriär som minneskonstnär och därmed i någon mening kändis på andra meriter. De jag tänker på hade vanliga jobb som bibliotekarie, lärare, journalist. Jag minns själv en sen omgång av programmet "21 med ess i leken" från åttiotalet med Arne Weise som programledare, där Anna-Lisa Hillbom, känd som "Storveta", tävlade. Jag kände inte till henne, men mina föräldrar hade sett henne medverka i olika program tidigare, och hon var precis den typ jag tänker på. Jeopardy hade kunnat vara ett sammanhang för dem, men så verkar det ju inte bli, tyvärr.

Jag kan fortfarande droppa namnet på hon som tävlade i Kvitt eller dubbelt i ämnet Kiss, Salme Oja.

Förstår vad du menar
Citera
2023-01-31, 18:16
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Tack för den.
Såg första avsnittet helt okej ändå, men hade som nämns tidigare hellre Svenssons och programmet flera dar i veckan.
föRRUT fanns Stjärn Jeopardy med Härenstam, som Grekiska veckor ungefär, där Martin Timell, Pappa Dee!, Benno Magnusson, Anna Book & Lasse Anrell kunde få gapa & vara högljudda

Vad vinner dom för priser iår? en Spaweekend? på ett pensionat, iår kanske dom vinner sin förtidspension istället?
Citera
2023-01-31, 18:24
Medlem
kl4sseKocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
föRRUT fanns Stjärn Jeopardy med Härenstam, som Grekiska veckor ungefär, där Martin Timell, Pappa Dee!, Benno Magnusson, Anna Book & Lasse Anrell kunde få gapa & vara högljudda

Vad vinner dom för priser iår? en Spaweekend? på ett pensionat, iår kanske dom vinner sin förtidspension istället?
Det minns jag också att Vem vet mest också körde en omgång kändis special, det räcker gott och väl.
Verkar som att den som vinner får skänka sin vinstsumma till valfri organisation, som Erik skänkte till Clowner utan gränser.

Jag vet inte men då känns de ännu mer tillgjort för man vill skänka så mycket som möjligt.
Citera
2023-01-31, 18:25
Medlem
Massajens avatar
Det gamla Jeopardy hade också specialveckor med kändisar. Dom flesta fick riktigt usla resultat. Sämst gick det för politikerna under deras vecka. Många slutade på minus, bl a en viss moderat minister. Bäst gick det för idrottare som Ravelli, Gärderud och en av bröderna Sedin.
Citera
2023-01-31, 18:32
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Det minns jag också att Vem vet mest också körde en omgång kändis special, det räcker gott och väl.
Verkar som att den som vinner får skänka sin vinstsumma till valfri organisation, som Erik skänkte till Clowner utan gränser.

Jag vet inte men då känns de ännu mer tillgjort för man vill skänka så mycket som möjligt.
Det hade jag kunnat räkna ut med ländryggen att det var ett välgörenhetsjippo
(jag har för mig att tredje priset i Jeapoardy på 90 talet kunde vara en mobiltelefon!)

Och varför får inte vanliga människor som vinner en tävling skänka pengar? är det möjligen så att kändisar förväntas vara rika & därför får skänka pengar för att visa att dom står över andra genom uppvisa vilka grupper i samhallet dom brinner för, på så vis får vi titta in i kändisens kylskåp lite längre!

Clowner utan gränser? då gick ju Pengarna tillbaka till nya Jeopardy med andra ord

Alexandra Charles fick vara med också
Senast redigerad av Herr Bökberg 2023-01-31 kl. 18:35.
Citera
2023-01-31, 23:18
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Publiken skrattar med kändisen, det ska inte vara deras roll!, dom ska applådera åt vinnaren och däremellan hålla käften

När någon som inte tagit poäng på länge, gör det, får jonen i publiken i uppdrag
att applådera tydligen, så var det inte förr
Citera
2023-01-31, 23:20
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Det gamla Jeopardy hade också specialveckor med kändisar. Dom flesta fick riktigt usla resultat. Sämst gick det för politikerna under deras vecka. Många slutade på minus, bl a en viss moderat minister. Bäst gick det för idrottare som Ravelli, Gärderud och en av bröderna Sedin.
Du pratar uppenbarligen om 2000-talet om Sedinarna varit med, då hade jag lämna skeppet

Som sagt se min kändislista istället & beundras

Kändisidioterna får även intervjuer mitt i programmet, för att dom är kändisar, så jävla dåligt och postmodernt

Ta tillbaka Lingo!...med kändisar
Senast redigerad av Herr Bökberg 2023-01-31 kl. 23:55.
Citera
2023-02-01, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Såg att någon klagade på att frågorna var lätta. Det var de även tidigare. Grejen är ju att få fram svaren fort och då kan man inte köra samma nivå som Alla mot Alla.

Nu klagade jag friskt över kändisarna innan jag sett programmet. Ok, jag vill fortfarande se det gamla konceptet med vanligt folk. Jag vill även se kortare avsnitt fyra dagar i veckan.
Duktiga eller inte? Jag hade vunnit första avsnittet sett till ren kunskap men kanske förlorat stort pga knapptryckningen.

Då jämför du uppenbarligen inte med ursprungliga Jeopardy. Kom inte och påstå att Alla mot alla har svårare frågor än det. Även då krävdes snabbt tänkande och snabb reaktionsförmåga OCH en både bred och djup kunskap om det mesta. Det var det som gjorde programmet intressant.
Senast redigerad av kLFFiVfTFba9Huz 2023-02-01 kl. 02:01.
Citera
2023-02-01, 03:48
Medlem
Inkommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg

Jag vet inte vad dom vinner men jag tror dom flesta är där för att få sin timlön + reseersättning.
Citera
2023-02-01, 04:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inkommer
Jag vet inte vad dom vinner men jag tror dom flesta är där för att få sin timlön + reseersättning.

Och glöm inte - att marknadsföra sig själv. Det är det som klubbarna för inbördes beundran på Tv4 och Kanal5 gör mest hela tiden.
Citera
2023-02-01, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Då jämför du uppenbarligen inte med ursprungliga Jeopardy. Kom inte och påstå att Alla mot alla har svårare frågor än det. Även då krävdes snabbt tänkande och snabb reaktionsförmåga OCH en både bred och djup kunskap om det mesta. Det var det som gjorde programmet intressant.
Då minns vi verkligen olika
Citera
2023-02-01, 19:57
Medlem
Gavins-Friends avatar
Helt onödigt att det är kändisar. Hade man dragit ner på tempot och låtit kändisarna prata mer så hade det kanske varit intressant att det är kändisar. Mellansnacket känns onödigt och lite cringe. Micke passar inte som programledare riktigt. Sen "spännande in i kaklet"? Erik hade ju gjort bort sig rätt ordentligt om han förlorat. Han hade ju redan vunnit innan sista frågan så länge han inte satsade mer än 4-5k eller vad det var. Så han kunde satsat 100kr (eller får man satsa 0kr?) och skrivit att basen i drinkarna är "skit i det du" och ändå vunnit.

Jag kommer fortsätta koll för jag älskar frågesport men det här var väl typ i klass med Erik och Lottas program (Big bang?) om man ser till kvalité. Bästa svenska frågesporten senaste åren är fortfarande "Muren"
Senast redigerad av Gavins-Friend 2023-02-01 kl. 20:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in