• 1
  • 2
2006-11-19, 20:40
Medlem
Spelar det någon roll om man lägger i ettans växel eller backväxeln om man står med bilen i brant backe och INTE vill använda handbromsen överhuvudtaget?

Själv lägger jag alltid i backväxeln, känns bara bättre av någon anledning, starkaste växeln(?)
Citera
2006-11-19, 20:42
Medlem
Backen är ju oftast lägst utväxlad, så att en stillastående motor får jobba mer för att dra runt den. Med en motor igång så är det motsatta förhållandet.

Så, backen är nog bra, men lägg i handbromsen också.
Citera
2006-11-19, 21:06
Medlem
Vad har du emot att rycka i kryckan?
Citera
2006-11-19, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.p.i.t.e

Om det är överjävligt kallt ute har den en tendens att frysa fast vid bromsbackarna..
Citera
2006-11-19, 22:59
Medlem
flygers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.p.i.t.e

Personligen parkerar jag alltid bilen med handbromsen åtdragen och backväxeln eller ettans växel i (beroende åt vilket håll jag kommer att börja köra när jag ska iväg). Det känns bra att ha dubbel säkerhet om det lutar lite vid parkeringen.
De få gånger jag har behövt parkera där det lutar mycket har jag styrt framhjulen så att de skulle gå in mot trottoarkanten om bilen kommer i rullning trots ovanstående exempel.

Dessutom litar jag mer på att motorn kommer att hålla i bilen ordentligt än att handbromsen gör det. Det behövs bara ett litet mekaniskt fel för att handbromsen ska falera men om motorbromsen ska paja så krävs det ett riktigt stort fel.

Edit: Det brukar väl stå i manualen till bilen vilken utväxling de olika växlarna har? Bara att läsa och se vilken som är bäst lämpad för uppdraget.
Citera
2006-11-19, 23:01
Medlem
RDX*s avatar
Jag har fått känslan att 1:an oftast är lägre utväxlad än backen, vilket innebär att 1:an är bättre än backen.
Citera
2006-11-19, 23:04
Medlem
Finns kanske en tanke med att alla SAAB måste ha backen i för att kunna dra ur nyckeln.

Brukar oxå vrida ratten vid extrem lutning, där jag även lägger i växel + handbroms.
Citera
2006-11-19, 23:11
Medlem
oasboys avatar
De få gångerna jag kör med manuell växellåda så har lägger jag alltid i etttan och drar åt handbromsen. Det där med att handbromsen fryser finns det väl skillda åsikter om. Annars säger jag bara automatlåda ftw Bara att lägga i parkeringsläge.
Citera
2006-11-19, 23:40
Medlem
paridas avatar
står man i nedförsbacke ska man lägga i backen.
i uppförsbacke ska man lägga i ettan!

eller?
Citera
2006-11-19, 23:46
Medlem
IMPlicits avatar
Borde inte växellådan må en smula dåligt om man skulle ha backen i och en kommer bakifrån och råkar knuffa en framåt?
Citera
2006-11-20, 09:38
Medlem
Megaforces avatar
Har ni inte gått i trafikskola? Om man skall lägga i en växel när man parkerar så är det tvåans eller ev backväxeln man skall lägga i. Ettans växel rekommenderas inte eftersom bilen rullar lättare av sin egen vikt med ettan i. Har man i tvåans växel så måste motorn rotera dubbelt så mycket för samma rörelse och motorbromseffekten blir då mycket större.

Lägger man i trean eller fyran så finns det risk att kopplingen börjar slira och bilen kan då ta fart..

Om en bil kommer i rullning på tvåan så blir hastigheten så låg att det sällan uppstår skador.

Prova gärna själv när ni parkerar i en backe så får ni se skillnaderna. Och rumregeln är alltid att ratten skall vridas så att höger framhjul kommer mot trottoarkanten och vid ev rullning svänger åt höger.
Citera
2006-11-20, 11:07
Medlem
Asgarvads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Har ni inte gått i trafikskola? Om man skall lägga i en växel när man parkerar så är det tvåans eller ev backväxeln man skall lägga i. Ettans växel rekommenderas inte eftersom bilen rullar lättare av sin egen vikt med ettan i. Har man i tvåans växel så måste motorn rotera dubbelt så mycket för samma rörelse och motorbromseffekten blir då mycket större.

Lägger man i trean eller fyran så finns det risk att kopplingen börjar slira och bilen kan då ta fart..

Om en bil kommer i rullning på tvåan så blir hastigheten så låg att det sällan uppstår skador.

Prova gärna själv när ni parkerar i en backe så får ni se skillnaderna. Och rumregeln är alltid att ratten skall vridas så att höger framhjul kommer mot trottoarkanten och vid ev rullning svänger åt höger.

Har du lärt dig detta på trafikskolan? Antingen har inte bilskolläraren haft en aning om vad han snackat om eller också har du drömt ihop allting:

Ju lägre utväxlingsfrörhållande en växel har, typ 1:an är lägre än 2:an, desto svårare för bilen att komma i rullning då motorn behöver rotera fler varv för att bilen ska flytta sig en viss sträcka: Motorbromsen är effektivare på låga växlar än höga. Backen har ännu lägre utväxling än 1:an på de allra flesta bilar och är därför bäst på att hålla bilen kvar som p-broms.

Det där med slirande koppling e.t.c. som du sedan surrar om har ingen bäring överhuvudtaget på vilken växel man ska ha i vid parkering. Jag tror du har blandat ihop det med resonemangen med vilken växel man bör ha i när man ska bogsera igång en bil och metoden för att kontollera att kopplingen på en bil man är spekulant på inte slirar. (Kör med bilen på hög växel i jämn fart, trampa hastigt ner kopplinten och släpp den igen och ge akt på slirtendenser)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in