2006-11-20, 11:20
Medlem
flygers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMPlicit
Borde inte växellådan må en smula dåligt om man skulle ha backen i och en kommer bakifrån och råkar knuffa en framåt?

Växellådan utsätts nog för betydligt större krafter under vanlig körning. Hård acceleration eller motorbroms på ettans växel är ganska stora krafter det också.
Citera
2006-11-20, 12:06
Bannlyst
Jag har nog lösningen för er.
Håll er till platt mark, och om ni inte kan låta bli, ta cykeln
Citera
2006-11-20, 14:21
Medlem
flygers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulph

Tänk om man behöver parkera cykeln i en backe då?

Äh, helt seriöst så var ditt inlägg lika onödigt som mitt.

För övrigt finns det nog inte så mycket att tillägga i ämnet.
Citera
2006-11-20, 15:05
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulph

Vilken växel ska man ha i på cykeln då om man parkerar i brant backe? Har ingen back på min cykel
Citera
2006-11-20, 15:16
Medlem
oasboys avatar
Kläm åt ena bromshandtaget med en gummisnodd och vrid framdäcket mot trottoarkanten.
Citera
2006-11-20, 16:35
Medlem
Hardtails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oasboy
Kläm åt ena bromshandtaget med en gummisnodd och vrid framdäcket mot trottoarkanten.

Alt. ta med lite silvertejp och tejpa fast stödet i marken?
Borde dessutom hindra eventuella tjuvar att pröva på sina rackartyg på ditt åkdon!

Nog med OT, tillbaks till tråden:
Självklart är det inte lättare för bilen att börja rulla på ettan jämfört med tvåan.

Som erfaren crossåkare så har jag hanterat ett flertal crossar som inte velat starta med kicken och det är ju allmänt känt att ettan är trögast att springa igång på, och att det blir successivt lättare att rulla fordonet ju högre växel du lägger i.

Själv lägger jag alltid i backen och handbromsen, att bara lägga i en växel känns inte tillräckligt pålitligt..
Citera
2006-11-20, 17:36
Medlem
Det är ju allmänt känt att man parkerar med en växel ilagd, men varför försökte då min bilskola lära mig att man alltid lägger växeln i friläge och bara drar åt handbromsen? Fick någon luddig förklaring om att man måste använda handbromsen, annars kan den nypa med lite otur. Jag ville ju använda båda men det fick jag inte VARFÖR lär (iallafall min) bilskolor ut att endast handbromsen räcker?
Citera
2006-11-20, 17:39
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeeWee_Poison
Det är ju allmänt känt att man parkerar med en växel ilagd, men varför försökte då min bilskola lära mig att man alltid lägger växeln i friläge och bara drar åt handbromsen? Fick någon luddig förklaring om att man måste använda handbromsen, annars kan den nypa med lite otur. Jag ville ju använda båda men det fick jag inte VARFÖR lär (iallafall min) bilskolor ut att endast handbromsen räcker?

Jovisst fasen kan den nypa, men använder man den bara regelbundet vid varje stopp i kombination med växel så lär ju inte det vara några bekymmer. Vad är det för gammal häck din bilskola kör runt i som han går och oroar sig för att handbromsen ska nypa?

Nej säg till din lärare att knipa käft och göra som FB säger
Citera
2006-11-20, 18:19
Medlem
Fuzzs avatar
Och så ska handbromsen endast användas korta stunder står man längre än en dag så kan handbromsbackarna/beläggen rosta fast mot skiva eller trumma.
Citera
2006-11-20, 19:06
Medlem
Päzzbanks avatar
Parkering i utförsbacke

Parkera,lägg i ettans eller backväxeln.
Ställ dig sedan i framsätena grensle över handbromsen
å ta i uttåhellvete med bägge händerna.
Sedan, om du är redigt stark, så kan man kila någonting in under fronten
till exempel en betong-gris.
Nu....pust har vi fanimej parkerat.
Citera
2006-11-20, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Jovisst fasen kan den nypa, men använder man den bara regelbundet vid varje stopp i kombination med växel så lär ju inte det vara några bekymmer. Vad är det för gammal häck din bilskola kör runt i som han går och oroar sig för att handbromsen ska nypa?

Nej säg till din lärare att knipa käft och göra som FB säger
Körde en sågott som helt ny Ford Focus Flexifuel, lite därför jag inte fattade varför han var orolig för handbromsens nypa eller icke nypa. Men frågan kvarstår, varför fick jag inte parkera med en växel i?
Citera
2006-11-20, 19:55
Medlem
Päzzbanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeeWee_Poison
Körde en sågott som helt ny Ford Focus Flexifuel, lite därför jag inte fattade varför han var orolig för handbromsens nypa eller icke nypa. Men frågan kvarstår, varför fick jag inte parkera med en växel i?

Äsch, en del folk får bara för sig saker.
Egentligen så tyckte nog han också att det är bra att lägga i växeln men
bara för att du som var nybörjare kom med iden först så var det ju såklart
ingen bra ide.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in