2010-07-01, 10:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Aladdin-
"Om du ska köpa en enda kniv så vill vi absolut rekommendera en modell som kallas santoku" - Cleancut

Hur ställer ni till det påståendet? Jag har bara kollat på Gyuto, men ska man skaffa en santoku som förstakniv?

Mvh Calle
Nej, jag anser att en traditionell kockkniv är bl a tack vare sin längd avsevärt mer användbar. En Santoku är i grund och botten en grönsakskniv för juliennande och brunoise.

~Paul~
Citera
2010-07-01, 10:47
Medlem
Skugges avatar
Tänkte bara inflika att jag köpte en Mora-kniv på Clas Ohlson här om dagen då jag blev galen på de skitknivarna som föräldrarna hade hemma. Kniven va på REA och kostade 199:- för 21cm-versionen. Kniven är jävligt ful men jätteskön att hålla i och gick utmärkt att hacka grönsaker med. Så den rekommenderas för hemmakocken som inte vill lägga så mycket pengar på knivar.

Dock har den inget att sätta emot min Hattori, men det va ganska väntat.
Citera
2010-07-01, 10:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skugge
Tänkte bara inflika att jag köpte en Mora-kniv på Clas Ohlson här om dagen då jag blev galen på de skitknivarna som föräldrarna hade hemma. Kniven va på REA och kostade 199:- för 21cm-versionen. Kniven är jävligt ful men jätteskön att hålla i och gick utmärkt att hacka grönsaker med. Så den rekommenderas för hemmakocken som inte vill lägga så mycket pengar på knivar.

Dock har den inget att sätta emot min Hattori, men det va ganska väntat.
Japp, det är i grova drag vad som redan har konstaterats angående denna kniv .

~Paul~
Citera
2010-07-01, 10:52
Medlem
dePauls avatar
En kommentar till den nämnda köksmoran. Den levereras med en eggvinkel (sammanlagd) på ca 14-15 grader. Om man vill bibehålla denna vinkel och äger en Sharpmaker så kan man med fördel tilta upp sidorna med hjälp av själva locket till asken. Man prickar i stort sätt "spot on" denna vinkel!

~Paul~
Citera
2010-07-01, 15:27
Medlem
johnCottons avatar
Kunde inte motstå den massiva propagandan för Mora-kniven hos Clas Ohlson. Jag kunde inte låta bli att köpa det gröna monstret, 21 cm, fastän jag har tillräckligt många knivar redan.
Senast redigerad av johnCotton 2010-07-01 kl. 15:40.
Citera
2010-07-01, 16:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnCotton
Kunde inte motstå den massiva propagandan för Mora-kniven hos Clas Ohlson. Jag kunde inte låta bli att köpa det gröna monstret, 21 cm, fastän jag har tillräckligt många knivar redan.
Grattis. Jag köpte också en sådan idag . Extremt vass direkt från fabriken! Bra ergonomi, som sagt och ett grepp som nästan suger sig fast i handflatan. Färgen bryr jag mig inte om .

~Paul~
Citera
2010-07-01, 21:43
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Aladdin-
"Om du ska köpa en enda kniv så vill vi absolut rekommendera en modell som kallas santoku" - Cleancut

Hur ställer ni till det påståendet? Jag har bara kollat på Gyuto, men ska man skaffa en santoku som förstakniv?

Mvh Calle

Jag delar definitivt inte Cleancuts asikt. Daremot Pauls

En kock kniv (gyuto) ar kan gora allt (nastan) lika bra som en Santoku och dessutom en massa saker som S inte passar till. Den enda fordelen med en S ar att hojden gor att det tar lite mer tid innan gronsakerna klattrar upp och faller over pa fel sida.
Upplevs detta som ett allvarligt problem rekommenderar jag varmt en tunn cleaver.
Citera
2010-07-01, 22:56
Medlem
johnCottons avatar
Talar fortfarande om den gröna kniven från Clas Ohlson (Mora 21 cm). Puke green säger de på engelska. På svenska blir det väl spygrön. Har just skurit en liten sallad till morgondagens lunch, oj, oj. Vassare än Hattori, nej, nej, skojjar bara. Men oj, vad bra det gick.
Citera
2010-07-01, 23:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Talar fortfarande om den gröna kniven från Clas Ohlson (Mora 21 cm). Puke green säger de på engelska. På svenska blir det väl spygrön. Har just skurit en liten sallad till morgondagens lunch, oj, oj. Vassare än Hattori, nej, nej, skojjar bara. Men oj, vad bra det gick.
Lime grön kallar jag den färgen med ett finare ord .

Jodå, kniven uppför sig som den skall. Min var mycket vass vid ankomst. Antagligen ett strå vassare än min Itou R2. Den fick jag ge en omgång direkt första gången innan jag kunde använda den.

~Paul~
Citera
2010-07-01, 23:32
Medlem
rob1234s avatar
Citat:

Jag gav min pappa en av dessa. Jag tyckte att skarpan var fin nar den kom, men eggen borde polerats pa betydligt finare sten. Det kandes inte som om den kommit over 300 grit.
Citera
2010-07-02, 01:28
Medlem
Global kockkniv (ingen G1, G2 eller g-serie överhuvudtaget)

Handsmidd!

Ligger riktigt skönt i handen och håller skärpan bättre än allt annat jag har provat...
Citera
2010-07-02, 12:53
Medlem
MadamMims avatar
Det var själva fan!
Som jag trodde, mitt paket fastnade i tullen.

Det står bl a:

Saknade uppgifter:
Faktura eller annan betalningshandling

Vad fan menar dom? Står en jävla massa text om avgifter som man ska tänka på när man köper något utomlands bla bla bla....
Vad gör jag nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in