2012-10-15, 23:41
Medlem
Varför en globalkniv? Är ju både dyrare och sämre. Visst hade det varit fint med ett sett av global knivarna i ett fint block, men är ju på tok för dyrt.

EDIT: jo jag hade normalt inte gett knivar i bröllopspresent, men jag känner min syster nog bra att det inte är något problem
Citera
2012-10-15, 23:54
Medlem
Tranzics avatar
Ja det var ju ett bra råd att ge. Läs en tråd med 1800 sidor för att köpa en kniv i present. Jag kan gott hålla med om att globalknivar är dyra, dom har uppenbarligen lyckats i sin marknadsföring riktigt bra. Ska jag man sen vara lite knivnörd så bör man med automatik fnysa lite åt globalknivar men undrar på vad man baserar att globalknivar på något sätt skulle vara dåliga? Att vissa modeller passar en del personer dåligt betyder ju inte att kniven i sig är dålig.
Citera
2012-10-16, 12:33
Medlem
Jag lutar just nu åt en global om jag ska vara ärlig. Kan få en 20cm kockkniv + minosharp för 700kr. Då är det ju lättare för dom att ta hand om kniven, plus att den ser fin ut att ha i köket och dom kan samla på mer knivar i samma set om dom vill. Inte vad jag hade köpt åt mig själv kanske, men känns kanske som att det passar dom bättre.

EDIT: jag tror dom flesta inte tycker globalknivarna är dåliga i sig, men jämför man med andra knivar i samma prisklass så är dom andra knivarna ofta bättre (bättre stål, bättre ergonomi etc). Hade dom varit billigare hade dom nog varit varmt rekommenderade av dom flesta, men som det är nu så betalar man för designen så att säga.

EDIT: detta set lutar jag åt. Kostar 700kr lokalt (bor ej i sverige), dvs om det är möjligt att skicka den med posten (vet inte om det är regler med att skicka knivar).
http://www.cleancut.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypag e.tpl&product_id=1112&category_id=18&option=com_vi rtuemart&Itemid=53

EDIT: eller i så fall köper jag nog denna istället, 20cm g2 kniv i en fin ask. Sedan kan jag köpa den andra delen separat. Blir ganska exakt samma pris. Ska kolla runt lite mer, kanske hittar ett bättre pris och/eller set också.
http://www.everten.com.au/Global-G-2-Chefs-Knife-Gift-Set.html
Senast redigerad av fruxor 2012-10-16 kl. 12:51.
Citera
2012-10-16, 13:45
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranzic
Ja det var ju ett bra råd att ge. Läs en tråd med 1800 sidor för att köpa en kniv i present. Jag kan gott hålla med om att globalknivar är dyra, dom har uppenbarligen lyckats i sin marknadsföring riktigt bra. Ska jag man sen vara lite knivnörd så bör man med automatik fnysa lite åt globalknivar men undrar på vad man baserar att globalknivar på något sätt skulle vara dåliga? Att vissa modeller passar en del personer dåligt betyder ju inte att kniven i sig är dålig.

Hyffsat mjukt och mediokert stål med ett väldigt oergonomiskt handtag (som förövrigt gett uppskov till en vanlig arbetsskada för kockar, globalvalken.)

Du får betydligt bättre knivar för priset.
Citera
2012-10-16, 21:12
Medlem
Tranzics avatar
Jag har iofs 2 globalknivar och trivs bra med båda. Globalvalk? Är det valken på pekfingret du menar i så fall? Jag använder min dagligen inte som kock utan privat hemma. Dock jobbar jag som plåtslagare och ingen tycker väl att det är konstigt att man då får valkar i händerna.

Ett mjukare stål behöver inte vara någon nackdel, hårt härdade stålsorter dras ju istället med problemet urflisning och pulverstål likadant (om vi ni pratar om sintrat material).

Jag är dock med på tåget att dom är på tok för högt prissatta.
Citera
2012-10-16, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imherenow
Ser riktigt trevlig ut , räcker det keramisk brynje till den eller behövs slipsten?

Jag har exakt den kniven, haft den i ett år och den är fantastisk. Det ända negativa är att den skulle behöva profileras lite nu tyvärr då skärytan minskat rätt drastiskt pga deformation. Blir att lämna in den när det finns tid till det...

Jag kör med sharpmaker och skulle kunna raka mig med kniven. Hade vanligt random bryne innan och det var totalt värdelöst i jämförelse med sharpmakern.
Citera
2012-10-17, 00:01
Medlem
Grappar! Vad tycker ni om Ohishi Suminagashi?
http://www.cleancut.se/index.php?page=shop.browse&category_id=128&option= com_virtuemart&Itemid=53

Tänkte mig Nakirin eller Santukon för att komplementera min Gyuto som är lite väl lång för vissa pillriga grejer.

Såg dessutom att man fick 50% rabatt och det gör ju att det hamnar i en helt annan prisklass
Citera
2012-10-17, 07:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schlet
Grappar! Vad tycker ni om Ohishi Suminagashi?
http://www.cleancut.se/index.php?page=shop.browse&category_id=128&option= com_virtuemart&Itemid=53

Tänkte mig Nakirin eller Santukon för att komplementera min Gyuto som är lite väl lång för vissa pillriga grejer.

Såg dessutom att man fick 50% rabatt och det gör ju att det hamnar i en helt annan prisklass
Får du 50% rabatt så bör du absolut slå till. Utan rabatt så är kniven lite dyr och en Akifusa är ett bättre val.

~Paul~
Citera
2012-10-17, 08:39
Medlem
[Strange Days]s avatar
Tänkte byta ut ett par av mina standardknivar mot lite finare skit och är i stånd att lägga beställning på följande:

Shun Premiere Santoku 18cm
Shun Premiere Allkniv 15cm

Fastnade för det vackra valnötshandtaget på knivarna som dessutom ser ut att vara välformat och greppvänligt för handen.

Lägger även till en keramisk våtslip från Tamahanage i beställningen.
Citera
2012-10-17, 13:46
Medlem
Aja, det blev en Global i alla fall. 20cm G2 i en presentask av trä + en minosharp plus (dvs den med 3 hjul).
Citera
2012-10-17, 14:16
Medlem
Pankreatits avatar
Rotade igenom min mors lådor och hittade en gammal sliten kniv. Visade sig vara en Bahco-sweden "the shark" Mycket trevligt.
En sådan här, fast ännu sämre skick: http://img.tradera.com/medium/990/151345990_1.jpg
Dock fick eggen slipas ner mycket pga slitage och bladet poleras upp, tyvärr fick etsningen en hel del stryk.
Ett jävla jobb som inte är klart än, men en trevlig kniv.

dePaul med flera. Vad är era åsikter om keramiska knivar?
Citera
2012-10-17, 15:08
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankreatit
Rotade igenom min mors lådor och hittade en gammal sliten kniv. Visade sig vara en Bahco-sweden "the shark" Mycket trevligt.
En sådan här, fast ännu sämre skick: http://img.tradera.com/medium/990/151345990_1.jpg
Dock fick eggen slipas ner mycket pga slitage och bladet poleras upp, tyvärr fick etsningen en hel del stryk.
Ett jävla jobb som inte är klart än, men en trevlig kniv.

dePaul med flera. Vad är era åsikter om keramiska knivar?
Jag gillar dem inte. Dels så är de sköra. Det finns historier om folk som bara lagt ifrån sig sin keramiska kniv lite slarvigt på brädan och den har gått av. Det bör dock vara ett fel i produktionen eller tidigare handhavandefel som leder till sådana saker kan tyckas. Men faktum kvarstår. De är väldigt känsliga. Sen så ska jag erkänna att de enda keramiska knivar jag haft att göra med själv har varit presentknivar osv. Och det pratas ju ofta om hur väl keramiska knivar håller sin skärpa. Men i mitt tycke har de inte varit vassa alls. Däremot har de ofta varit hyggligt skäreffektiva, men det skulle å andra sidan mina smörknivar också vara om jag lade tillstymmelse till en egg på dem. Och då kommer vi just till detta med slipning av de keramiska knivarna. Det enda som gör jobbet är diamant. Och nog för att det går att köpa diamantbrynen och så med olika grit osv. Men det är mer jobb än det är värt i min mening.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in