2015-10-31, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Jag är sugen på en deba. Traditionellt japanskt handtag och kolstål är kraven. Någon som har tips? Ska jag satsa på enkelslipat? Har en enkelslipad kinesisk klyvare och har genom den vant mig lite. Trevligt om än lite annorlunda att slipa också.

Jag har en deba från Hide som jag tycker är fantastisk. Han har ett väldigt gott rykte när det kommer till enkelslipat. Och självklart ska du ha enkelslipat.

http://www.sakai-hide.com/item/deba/
http://www.japaneseknifeimports.com/kitchen-knives-14/kitchen-knives/gesshin-hide.html

Vilken typ av fisk är det som ska rensas? Man får matcha knivens storlek med fiskens. Köp hellre lite större än mindre kniv.
Citera
2015-10-31, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Jag är sugen på en deba. Traditionellt japanskt handtag och kolstål är kraven. Någon som har tips? Ska jag satsa på enkelslipat? Har en enkelslipad kinesisk klyvare och har genom den vant mig lite. Trevligt om än lite annorlunda att slipa också.
Citat:
Ursprungligen postat av MickeJohansson
Jag har en deba från Hide som jag tycker är fantastisk. Han har ett väldigt gott rykte när det kommer till enkelslipat. Och självklart ska du ha enkelslipat.

http://www.sakai-hide.com/item/deba/
http://www.japaneseknifeimports.com/kitchen-knives-14/kitchen-knives/gesshin-hide.html

Vilken typ av fisk är det som ska rensas? Man får matcha knivens storlek med fiskens. Köp hellre lite större än mindre kniv.
Jag har ingen deba så Micke har absolut mer koll än vad jag har. Men jag tycker också att du ska skaffa enkelslipat. Deban är ju en klassisk japansk kniv så varför inte gå "all in" så att säga?

Även om jag inte har någon koll på bra deba-knivar så tipsar jag ändå om Toyama Noborikoi. Har tre knivar från den tillverkaren, dock inget enkelslipat, och jag är mycket nöjd med både prestandan och hantverket. Dom får rejält med patina, bara så att du vet. Just nu verkar bara deban på 180 mm vara i lager hos JNS, kanske för liten?

http://www.japanesenaturalstones.com/toyama-noborikoi-kasumi-deba-180mm/
Citera
2015-11-05, 20:01
Medlem
MacLeods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rob1234
Blueway är alltid bra i pris och att ha att göra med.
Men man kan skrapa några kronor till av priset genom att handla på global rakuten och därifrån har aldrig något av mina paket fastnat i tullen (även om det inte har det från blueway heller)

Dock tror jag SG2 är normalt är hårdare än shiro. Men shiro är ju oändligt mycket trevligare att slipa.

Som kuriosa så var en tojiro powdered steel gyuto en av mina allra första japanska knivar. Den såldes för typ 10 år sedan och jag ångrar det sedan dess... :-(

Jag har en Akifusa PM 24cm sen länge, som jag fick hjälp av bland annat dig att "hitta".
Nu vill jag ha något nytt för runt 2000:-.
Uppskattar att Akifusan håller skärpan och är lätt att jobba med.
Finns det något liknande trevlig att köpa där ute? Kanske någon som är vacker att se på samtidigt?
Citera
2015-11-05, 21:01
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacLeod
Jag har en Akifusa PM 24cm sen länge, som jag fick hjälp av bland annat dig att "hitta".
Nu vill jag ha något nytt för runt 2000:-.
Uppskattar att Akifusan håller skärpan och är lätt att jobba med.
Finns det något liknande trevlig att köpa där ute? Kanske någon som är vacker att se på samtidigt?

Jag skulle kontaktat Robin Dalman på kitchenknifefora eller det svenska knivforumet.
Hans gyutos är riktigt bra och du kan få en semicustom, handgjord kniv som funkar bättre än det mesta andra för strax över dina 2000.

Och för att vara tydlig, jag har varit involverad i framtagandet av hans knivar så jag är inte opartisk.... Men jag tjänar inga pengar eller annat på det han säljer.
Citera
2015-11-05, 22:24
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Jag skulle kontaktat Robin Dalman på kitchenknifefora eller det svenska knivforumet.
Hans gyutos är riktigt bra och du kan få en semicustom, handgjord kniv som funkar bättre än det mesta andra för strax över dina 2000.

Och för att vara tydlig, jag har varit involverad i framtagandet av hans knivar så jag är inte opartisk.... Men jag tjänar inga pengar eller annat på det han säljer.
Hans S-grind ,eller vad det kallas, ser mycket intressant ut. Har du ett finger med där också?
Citera
2015-11-05, 23:53
Medlem
MacLeods avatar
Tack för snabbt svar.
Dock känns det lite för avancerat för mig med stålet (i all välmening)
Exempelvis SG2 känns även det komplicerat när det kommer till slipning.
Jag kör med min Sharpmaker som det är nu, och tänker att det är en lagom nivå.

Lite sugen på att beställa från Rakuten, och kanske göra ett klipp samtidigt =)

Tips på något sånt?
Citera
2015-11-06, 10:44
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankreatit
Hans S-grind ,eller vad det kallas, ser mycket intressant ut. Har du ett finger med där också?

Jag har testat och kommenterat en hel del av hans knivar. Inklusive S-grinden. Den funkar bra. Old school Takeda för de som har varit med länge....
Citera
2015-11-06, 10:47
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Tack för snabbt svar.
Dock känns det lite för avancerat för mig med stålet (i all välmening)
Exempelvis SG2 känns även det komplicerat när det kommer till slipning.
Jag kör med min Sharpmaker som det är nu, och tänker att det är en lagom nivå.

Lite sugen på att beställa från Rakuten, och kanske göra ett klipp samtidigt =)

Tips på något sånt?

Jag köper bara billiga grejjer från rakuten, typ tojiro dp etc. Så tyvärr inga klipp som jag känner till

Vad menar du med komplicerat om Robins stål? AEB-L är lättare att hålla efter än SG2. Mycket....
Citera
2015-11-06, 21:53
Medlem
MacLeods avatar
Citat:
Jag köper bara billiga grejjer från rakuten, typ tojiro dp etc. Så tyvärr inga klipp som jag känner till

Vad menar du med komplicerat om Robins stål? AEB-L är lättare att hålla efter än SG2. Mycket....

Robins beskrivning på sin hemsida angående skötsel och slipning skrämde mig något.
I min värld lät det komplicerat/invecklat.
Jag kan inget om stål. Jag vet ju bara att jag äger en en Akifusa som jag upplever som enkel att ha att göra med. (torka av, slipa i sharpmaker).
Citera
2015-11-07, 14:54
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Robins beskrivning på sin hemsida angående skötsel och slipning skrämde mig något.
I min värld lät det komplicerat/invecklat.
Jag kan inget om stål. Jag vet ju bara att jag äger en en Akifusa som jag upplever som enkel att ha att göra med. (torka av, slipa i sharpmaker).

Ahhhh, det förklarar saken.
När han gjorde hemsidan gjorde han knivar i Uddeholm Arne, ett shirogamilikt kolstål.
Numera gör han sina knivar i det rostfria AEB-L. Skaften är juma och stabiliserad masurbjörk, så den är om något enklare att sköta än din akifusa. AEB-L bör vara enklare att få vass i en sharpmaker
Citera
2015-11-07, 18:44
Medlem
Citat:

Har du någon bra säljare av Tojiro DP du kan dela med dig av? Jag har letat lite men tycker sökmotorn är kass.
Citera
2015-11-08, 01:36
Medlem
Chutotoros avatar
Har också testat hans s-grind-gyuto och den är helt grym Stålet var rostfritt AEB-L i den jag testade och det ska vara rätt lättslipat (iaf mycket mer lättslipat än det som är i Akifusan skulle jag tro). Passa på nu innan han får för lång väntetid och höga priser är mitt råd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in