2014-01-23, 22:59
Medlem
Geasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Är det också AS i den?

~Paul~

Det är Aogami #2.
Citera
2014-01-23, 23:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geass
Det är Aogami #2.
Misstänkte det. I så fall kanske hsfkljf ratar kniven som Anders Arsenik föreslår eftersom det inte rör sig om AS. Hur som helst. Personligen skulle jag strunta i den lilla skillnaden.

~Paul~
Citera
2014-01-23, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Sån här kanske? Också moritaka fast utan kurouchi http://www.barariktigmat.se/media/k2/items/cache/725ab2e5536ce3eac0a8dd17d083ff4e_XL.jpg

Tack för tipset.

Har sett den på din hemsida och det är lite från ditt inlägg om den som köpsuget har kommit. Har dock redan en 21 cm kockkniv i aogami #2.
Gudis verkar heller inte ha kvar den om man tittar på hemsidan.

Har under dagen kommit fram till att just den korta kockkniven inte nödvändigtvis måste vara i kolstål. Mest pga depauls konstanta tjat ( ) om akifusa pm. Såg att den fanns i 18 cm.

Gällande mina kolstålsknivar har jag märkt att det räcker med de stenar jag har i dagsläget, #240, #800, #1000 & #6000. Får inte i mitt tycke ett fullgott resultat på mina rostfria med dessa, skulle haft en #3000-4000 men undviker gärna den kostnaden då jag i stort sett bara använder de i kolstål.

Ni som säkert kan bättre, är det jag som är kass på stenarna eller bör de jag har räcka för att göra akifusan rättvisa?
Citera
2014-01-23, 23:24
Medlem
Citat:
Misstänkte det. I så fall kanske hsfkljf ratar kniven som Anders Arsenik föreslår eftersom det inte rör sig om AS. Hur som helst. Personligen skulle jag strunta i den lilla skillnaden.

~Paul~

Egentligen struntar jag i skillnaden, vill mest testa aogami super och se om jag verkligen märker någon skillnad på det och de knivar jag redan har.
Citera
2014-01-23, 23:35
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hsfkljf
1. pga depauls konstanta tjat ( ) om akifusa pm.

2. det räcker med de stenar jag har i dagsläget, #240, #800, #1000 & #6000. Får inte i mitt tycke ett fullgott resultat på mina rostfria med dessa, skulle haft en #3000-4000 men undviker gärna den kostnaden då jag i stort sett bara använder de i kolstål.

3. Ni som säkert kan bättre, är det jag som är kass på stenarna eller bör de jag har räcka för att göra akifusan rättvisa?
1. Haha. Alltså jag skall inte sticka under stol med och erkänna att kolstålsknivar är enligt min mening tämligen onödiga i köket.

Moderna rostfria stålsorter är så pass bra att de tangerar kolstålsknivarnas starka sidor, samtidigt som det tillför ytterligare fördelar som kolstålarna inte kan matcha. I det sammanhanget är det sedan lätt att välja den bästa typen av rostfritt, dvs PM-stål.

2. Bra uppsättning, men som du skriver så är hoppet mellan 1K och 6K lite stort. Du skulle behöva en sten till som fyller luckan.

3. Vilka stenar exakt är det du har? Syntetiska naturstenar (eller som kolmupparna säger: Jnats) eller diamantmesh?

~Paul~
Citera
2014-01-23, 23:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Egentligen struntar jag i skillnaden, vill mest testa aogami super och se om jag verkligen märker någon skillnad på det och de knivar jag redan har.
Fast det kan vara missvisande att jämföra rostfria blad med kol- dito. Eller är det jämförelse mellan olika kolstålstyper du syftar på?

~Paul~
Citera
2014-01-23, 23:39
Medlem
Citat:
1. Haha. Alltså jag skall inte sticka under stol med och erkänna att kolstålsknivar är enligt min mening tämligen onödiga i köket.

Moderna rostfria stålsorter är så pass bra att de tangerar kolstålsknivarnas starka sidor, samtidigt som det tillför ytterligare fördelar som kolstålarna inte kan matcha. I det sammanhanget är det sedan lätt att välja den bästa typen av rostfritt, dvs PM-stål.

2. Bra uppsättning, men som du skriver så är hoppet mellan 1K och 6K lite stort. Du skulle behöva en sten till som fyller luckan.

3. Vilka stenar exakt är det du har? Syntetiska naturstenar (eller som kolmupparna säger: Jnats) eller diamantmesh?

~Paul~

Kolmuppar
Citera
2014-01-23, 23:58
Medlem
Citat:

~Paul~

Haha, jag vet.
Anledningen till att jag föredrar kolstål är att det medför en känsla (för mig) att det är "min", att den påverkas av vad jag använder den till. Lite du är vad du äter-tänk, fast "den är vad jag skär", ungefär. Löjligt men samtidigt roande när mycket annat runtomkring känns massproducerat, snabbtillverkat och opersonligt.

Kanske ska göra slag i saken då, en bekants bekant har en liten shop. http://japanskaknivar.se/ Får göra ett besök.

Hm, vilka det är exakt har jag glömt. En är en kombisten #240-#800 från okänd tillverkare, var en julklapp och de andra är:
http://www.cleancut.se/butik/knivslipning/slipsten-fin/slipsten-superfin2013-08-22-12-33-182013-08-22-12-33-18-detail
Och:
http://www.cleancut.se/butik/knivslipning/slipsten-medel/slipsten-medel2013-08-22-12-33-18-detail

Huruvida de är syntetiska naturstenar eller Jnats vet jag inte, det kan ni säkert upplysa mig om.

Citat:
Fast det kan vara missvisande att jämföra rostfria blad med kol- dito. Eller är det jämförelse mellan olika kolstålstyper du syftar på?

~Paul~

Jag menar på skillnaden mellan A2 och AS.
Citera
2014-01-24, 00:02
Medlem
dePauls avatar
Hehe: http://i5.photobucket.com/albums/y164/dePaul/Miscellaneous/Kolmupp.jpg

~Paul~
Citera
2014-01-24, 00:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Haha, jag vet.
1. Anledningen till att jag föredrar kolstål är att det medför en känsla

2. samtidigt roande när mycket annat runtomkring känns massproducerat, snabbtillverkat och opersonligt.

3. Huruvida de är syntetiska naturstenar eller Jnats vet jag inte, det kan ni säkert upplysa mig om.

4. Jag menar på skillnaden mellan A2 och AS.
1. Det pratas väldigt mycket i kolkretsar om den där känslan. Jag är medveten om att denna känsla är annorlunda jämfört med rostfritt. Frågan är dock: Betyder annorlunda att den är bättre? Eller betyder den inget annat än att den just är annorlunda?

Det där att man har bättre kontakt med brynet köper jag inte. Det hela beror snarare på vilket bryne man använder till respektive stålsort. Självklart blir känslan bättre om man kör på en japansk natursten och ett blad i Aoko 2 än om man bryner en kniv med ett blad i Cowry X på samma sten.

Men man kan vända på det hela och konstatera att känslan blir bättre med ett fint diamantbryne i samband med ett Cowry X-blad jämfört med ett blad i Aoko 2 .

2. Fast de flesta kolstålare är också massproducerade. De som inte är det är rejält dyra. Det gäller dock även rostfria knivar.

3. Det brukar stå någonstans på asken eller klisterlappen. Eventuellt kunde en bild vara behjälplig, samt namnen på stenarna.

4. Jag är i stort sett säker på att du inte märker någon skillnad mellan dessa två ståltyper.

~Paul~
Citera
2014-01-24, 00:25
Medlem
Citat:
1. Det pratas väldigt mycket i kolkretsar om den där känslan. Jag är medveten om att denna känsla är annorlunda jämfört med rostfritt. Frågan är dock: Betyder annorlunda att den är bättre? Eller betyder den inget annat än att den just är annorlunda?

Det där att man har bättre kontakt med brynet köper jag inte. Det hela beror snarare på vilket bryne man använder till respektive stålsort. Självklart blir känslan bättre om man kör på en japansk natursten och ett blad i Aoko 2 än om man bryner en kniv med ett blad i Cowry X på samma sten.

Men man kan vända på det hela och konstatera att känslan blir bättre med ett fint diamantbryne i samband med ett Cowry X-blad jämfört med ett blad i Aoko 2 .

2. Fast de flesta kolstålare är också massproducerade. De som inte är det är rejält dyra. Det gäller dock även rostfria knivar.

3. Det brukar stå någonstans på asken eller klisterlappen. Eventuellt kunde en bild vara behjälplig, samt namnen på stenarna.

4. Jag är i stort sett säker på att du inte märker någon skillnad mellan dessa två ståltyper.

~Paul~

Ärligt talat så betyder det mest annorlunda, i alla fall för mig.

Ja, helt klart. Menade mer allt runtom, inte själva knivarna.

Ska försöka ordna en bild på kombistenen, de två andra länkade jag.

Jag måste nog ändå köpa en för att bilda en egen uppfattning, man kan ju aldrig ha för många knivar.

Till något annat; Har en petty 15cm i #shirogami2 som jag jobbar på att tunna ut. Hur gör ni egentligen? Jag tycker mig få en ojämn yta och får inte riktigt ner tjockleken i den takt jag önskar. Nöter ni bara med en grov sten eller finns det något effektivare sätt, bortsett från köpa någon dyr maskin?
Citera
2014-01-24, 00:41
Medlem
Chutotoros avatar
Citat:
Någon som har testat Goko-knivarna från cleancut?

http://www.cleancut.se/butik/knivserier/goko-hamono/kockkniv2013-08-22-12-33-182013-08-22-12-33-18-35-840-detail

Är också ute efter en kortare kockkniv, 18cm i kolstål i aogami super med tunt blad. Helst utan kurouchi. Tips?

Goku-knivarna ska vara tunna och fina! De har en så kallad "nashiji" finish istället för kurouchi (den där lite råa ytan, fast lite finare än kurouchi, och ej svart såklart). Här diskuteras de lite också: http://knivforum.proboards.com/thread/38/mitt-senaste (kolla inlägg 8 och framåt i den tråden)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in