2012-03-12, 18:38
Medlem
rob1234s avatar
Eftersom jag just gjort nagot sa hemskt som att salja min Takeda gyuto (som nastan aldrig motionerades) sa var jag tvungen att trosthandla. Det blev en Mario 250 gyuto och en Gesshin Ginga 210 suji.
Valde Gesshin framfor Konosuke framst for att Jon var sa trevlig da jag traffade honom pa resto massan i NYC forra veckan.

Konosuke saljs tydligen endast av CKtG i USA numera, men vill nagon kopa "wholesale" till Sverige sa tog jag visitkortet fran deras gubbe pa massan. Det ar fina knivar, men det at Gesshin Ginga ocksa...

Sa mycket att valja pa....
Citera
2012-03-12, 19:15
Medlem
Harkeleights avatar
Säljer Mario sina? Gjorde han inte senast jag kollade, hur mycket gick den på?
Citera
2012-03-12, 19:24
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harkeleight
Säljer Mario sina? Gjorde han inte senast jag kollade, hur mycket gick den på?

Till mig saljer han iaf Han ar ju oljefaltsarbetare sa nar han ar ledig sa blir det endel gjort, sedan inget.

Jag bestallde for typ 2 veckor sedan och da skulle jag fatt leverans forra veckan, men den skar inte tillrakligt bra tyckte han. Det ar tydligen den forsta for vansterhanta han gor om jag fattat det ratt.
Kostade hursom $325 inklusive frakt och med ett Wa-handtag i morrell burl och horn.

Hoppas pa att fa den till nasta vecka.
Citera
2012-03-12, 19:26
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rob1234
Till mig saljer han iaf Han ar ju oljefaltsarbetare sa nar han ar ledig sa blir det endel gjort, sedan inget.

Jag bestallde for typ 2 veckor sedan och da skulle jag fatt leverans forra veckan, men den skar inte tillrakligt bra tyckte han. Det ar tydligen den forsta for vansterhanta han gor om jag fattat det ratt.
Kostade hursom $325 inklusive frakt och med ett Wa-handtag i morrell burl och horn.

Hoppas pa att fa den till nasta vecka.

Stål?
Berätta lite mer.
325 är ju JÄVLIGT prisvärt.
Citera
2012-03-12, 19:29
Medlem
Krilleman66s avatar
Citat:
Eftersom jag just gjort nagot sa hemskt som att salja min Takeda gyuto (som nastan aldrig motionerades).

Åhhh, sålde du den?
Det måste ha svidit i hjärtat att göra sig av med den. Jag hoppas du fick bra betalt för den!
Synd att jag inte visste att du skulle avyttra den. Den hade gjort sig bra här hemma!

// Krille
Citera
2012-03-12, 19:31
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harkeleight
Stål?
Berätta lite mer.
325 är ju JÄVLIGT prisvärt.

Yepp stal!

RF denna gang, han jobbar bara med ett tror jag. Vill minnas att det ar CPM154.

250 lang och 44mm hog sa en latt liten sak.
Det han gor ar att han slipar dem valdigt konvexa over hela bladbredden vilket jag aldrig sett tidigare (kniven ar alltsa tjockast strax ovanfor mitten).

Hursom sa far jag testakora den ett par dagar och gillar jag den inte sa far jag skicka tillbaka den. Juste service tycker jag.

Men med Saltys referens har jag svart att se att jag blir besviken. Vi far se!
Citera
2012-03-12, 19:33
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krilleman66
Åhhh, sålde du den?
Det måste ha svidit i hjärtat att göra sig av med den. Jag hoppas du fick bra betalt för den!
Synd att jag inte visste att du skulle avyttra den. Den hade gjort sig bra här hemma!

// Krille

Yepp, det var darfor bilderna akte upp. Med en gang sa drabbades jag av "man angrar det man salt och det man inte kopt"

Men om sanningen skall fram sa ar jag nog ingen kuro-uchi person och dessutom gillade jag aldrig eggformen. Alldeles for europeisk for min smak.

Men jag fick hyfsat bra betalt.
Citera
2012-03-12, 19:44
Medlem
Hej på er.

Jag har snackat lite med Rob om att beställa AA slipprodukter. Jag kommer själv beställa några slurry's med PDP, MDP och cBNP, om någon är sugen att haka på så skicka ett PM så reder vi ut detaljerna.

Skickar länken igen http://www.kitchenknifeforums.com/showthread.php/5385-Great-Deals-on-Honing-Sprays.

PS. Rob, såg i någon post att du använder en 'billig' plansten (eller dylikt), vad använder du? Tröttnat på sandpapper men vill inte lägga pengarna som en DMT kostar.

mvh
Pär
Citera
2012-03-12, 20:29
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parj
PS. Rob, såg i någon post att du använder en 'billig' plansten (eller dylikt), vad använder du? Tröttnat på sandpapper men vill inte lägga pengarna som en DMT kostar.

mvh
Pär

Jag har lyckats med konststycket att slarva bort min plansten Hoppas att den kommer fram nar vi flyttar hem.

Tror det var denna http://www.toolsforworkingwood.com//Merchant/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=toolshop&Produ ct_Code=NO-FLAT&Category_Code=THW pa den tiden den kostade $17....

Numera anvander jag i ren protest detta: http://www.homedepot.com/h_d1/N-5yc1v/R-100129559/h_d2/ProductDisplay?catalogId=10053&langId=-1&keyword=drywall screen&storeId=10051
Eftersom jag har keramiska stenar sa plattar jag dem inte sa ofta.
Dragonaut har en uppsattning pa order hemma som jag inte skickat honom annu... Han har testat sa han kan sakert saga om han tycekr de funkar. For mig ar det ok tills jag hittar min plansten igen...

Vill nagon ha sadana sa kan jag ta en svang forbi Home depot (eller lagga med nar jag shoppar min nya grill pa postorder fran HD)
Citera
2012-03-12, 21:26
Medlem
Citat:
Jag har lyckats med konststycket att slarva bort min plansten Hoppas att den kommer fram nar vi flyttar hem.

Tror det var denna http://www.toolsforworkingwood.com//Merchant/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=toolshop&Produ ct_Code=NO-FLAT&Category_Code=THW pa den tiden den kostade $17....

Numera anvander jag i ren protest detta: http://www.homedepot.com/h_d1/N-5yc1v/R-100129559/h_d2/ProductDisplay?catalogId=10053&langId=-1&keyword=drywall screen&storeId=10051
Dragonaut har en uppsattning pa order hemma som jag inte skickat honom annu... Han har testat sa han kan sakert saga om han tycekr de funkar. For mig ar det ok tills jag hittar min plansten igen...

Vill nagon ha sadana sa kan jag ta en svang forbi Home depot (eller lagga med nar jag shoppar min nya grill pa postorder fran HD)

Grill -> USA = jävligt stort hoppas jag

Jag satt precis och tittade på Naniwas varianter och funderade på om det kunde vara något sådant. http://www.edenwebshops.co.uk/en/ct/accessories-for-whetstones.htm verkar vara samma som din Norton och för £10 är det bara att handla. Finns i tre grit storlekar.
Citera
2012-03-12, 21:46
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:

Jaså ja just ja det kanske jag har? Det har jag helt glömt bort

Men visst funkar de där...slipnäten eller vad man nu ska kalla det för. Dock så måste man ju fortfarande ha en plan yta att lägga dem mot. Hur löser du det?
Själv har jag faktiskt en DMT (coarse) som jag viker själva mattan runt och använder. Men nu var det ett tag sedan eftersom de inte håller för evigt. Men som sagt, det funkade finfint.

Och bara för sakens skull så använder jag också keramiska stenar. En 1k/6k kombo. Men fler ska det nog bli en dag när jag lyckats bryta loss lite pengar.
Citera
2012-03-12, 22:34
Medlem
Det här är en riktig nybörjarfråga så jag hoppas ni har överseende.

Jag har bestämt mig för att bryta mig in i restaurangbranschen. Redan fixat jobb som diskare, nu håller jag på att lära mig om knivar så att jag kan investera i en schysst och börja öva mina "knife skills".

Läste en lång artikel på eGullet. Verkar som att jag behöver en kniv, två stenar (en coarse och en fine) samt ett brynstål som inte är räfflat (till skillnad från det jag redan har ).

Fastnat lite för en Wüsthof Classic på 20cm, men sen då? Finns ju hur många olika knivar, stenar och brynstål som helst att välja på och de skiljer sig ganska markant åt i pris.

Ni som är gamla i gemet, vad borde jag tänka på i min situation? Vad behöver jag lära mig? Vilken kniv borde jag satsa på? Vore riktigt värdefullt att få lite feedback då det verkar finnas en hel del kunniga bland er som deltar i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in