2012-03-10, 12:38
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krilleman66
Hehe! Ursäkta, men jag skrattade lite för mig själv när jag läste kommentaren.
Om det är så, ja då skulle nog ett antal av mina inlägg också kunna klassas som reklam.
Jag har också skrivit inlägg som berömmer Cleancut, och det med all rätt utifrån mina erfarenheter av dom.

Sen är frågan vad vi skall klassificera alla positiva inlägg om JCK som?
Är dessa också reklam?
Det handlar ju inte direkt om få inlägg om vi säger så.

Personligen så delar jag gärna ut ett stort antal superlativ till alla handlare som skött sig i kontakten med mig.
Om Cleancut nämns i positiva ordalag här så kan det till stor del bero på att dom faktiskt verkar vara den största importören av köksknivar som vi har i vårt relativt lilla land.

Ingen kritik mot dig Harkeleight. Bara min syn på saken!

// Krille

Det handlar inte om åsikten, utan själva "formuleringen"

Beskrivningen av kniven lät som purt säljsnack, inbäddad länk.
Hela inlägget luktade reklam. Sen kunde det ha varit vilket företag som helst, eller handlat om vad som helst. Det jag reagerade på var själva formuleringen av texten.
Citera
2012-03-11, 00:38
Medlem
Chutotoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harkeleight
Det handlar inte om åsikten, utan själva "formuleringen"

Beskrivningen av kniven lät som purt säljsnack, inbäddad länk.
Hela inlägget luktade reklam. Sen kunde det ha varit vilket företag som helst, eller handlat om vad som helst. Det jag reagerade på var själva formuleringen av texten.

Precis det jag tyckte också. Sen är det ju lätt att missuppfatta varandra på nätet också. Han kanske brukar skriva så helt enkelt Jobbar kanske på en reklambyrå eller liknande och tar med sig de dåliga vanorna hem till datorn på fritiden
Citera
2012-03-11, 00:42
Medlem
Chutotoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kasfrosk
Jag påstår inte att jag alltid använder den här, men...
Jag var ute efter en kinesisk kniv för ett tag sen, en som är helt normal med kinesiska mått mätt, men ändå skaplig. Och inte kostar löjliga 3k som dom kinesiska knivarna från europeiska tillverkare.

Här är vad jag hittade efter många turer till kinesiska affärer i stan:
http://hem.bredband.net/kasfrosk/Kinesisk_dussinkniv.jpg
Köpt på kinaaffärn på Ringvägen. Dom hade säkert 7-8 andra i samma prisklass, men jag gillar trähandtag och det svärtade bladet, så det fick bli den här.

Som synes på bilden kostade den hela 189 spänn. Det som inte syns på bilden är att den är gjord i ganska mjukt kolstål, så den rostar bara man visar en vattendroppe för den på håll. Å andra sidan går det att vässa den till rakbladsskärpa med bara ett par drag. Sen att man får göra det varannan gång man använder kniven ser jag egentligen inte som nån riktig nackdel. Bättre en vass kniv som kräver underhåll än en slö kniv som aldrig blir bra nästan oavsett vad man gör med den. Sen är den rätt snygg i verkliga livet, faktiskt, missfärgning från konstiga kinesiska råvaror på min inkluderat (fermenterade bönor är väldigt väldigt svarta), och greppet är skönt. I särklass den mest prisvärda kniven jag någonsin har köpt, jag använder den varje gång det ska hackas nåt numera. Ja, alltså, för att det är så mycket lättare, inte för att jag är nån slags sinofil

Och, bara som ett Public Service Announcement: Var väl medveten om att den här knivtypen är till för grönsaker och sånt, dom är totalt värdelösa till kött. (En del tar det där med "chinese cleaver" lite för bokstavligt...) Modellerna man vill ha har rätt extrema eggvinklar, tänk rakkniv. Ska man skära köttbitar tar man helt enkelt fram det normala kökssvärdet istället.

Håller med om att cleavers är sköna att hacka grönt med Jag kör faktiskt en hel del prepp på jobbet med en billig three rams rostfri variant som funkar kanon. Lite jobbiga att bryna/slipa dock pga storleken. Det kanske är en vanesak dock.
Citera
2012-03-11, 01:37
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chutotoro
Precis det jag tyckte också. Sen är det ju lätt att missuppfatta varandra på nätet också. Han kanske brukar skriva så helt enkelt Jobbar kanske på en reklambyrå eller liknande och tar med sig de dåliga vanorna hem till datorn på fritiden

Haha, jag vet precis hur det är. Formulerar mig själv ofta på ett sätt som får folk att lätt ta illa upp av vad jag skriver.
Citera
2012-03-11, 04:25
Medlem
Chutotoros avatar
För mig är det ungefär tvärtom! Jag brukar ha lätt att göra mig förstådd i skrift, men ingen fattar vad jag menar om jag ska förklara något komplicerat i verkligheten, hehe.
Citera
2012-03-11, 14:23
Medlem
Octopussys avatar
Behöver tips på bra kockknivar 24cm i antingen SG2, Aogami eller SRS-15 stål. Max 1500:- Med västerländskt handtag och 50/50 slipning.
Citera
2012-03-11, 14:26
Medlem
Octopussys avatar
Är det någon här som har testat Edge Pro för att slipa era knivar? Verkar vara riktigt bra men lite dyr. Hade varit kul om någon hade provat den och kunde dela med sig av sina erfarenheter.
Citera
2012-03-11, 15:07
Medlem
rob1234s avatar
Lite nytt och lite gammalt.

Vann en BoardSMITH lonn-brada pa KKFs 1-ars jubileum och slangde aven upp lite bilder pa en Takeda 270 gyuto

http://s1118.photobucket.com/albums/k604/Rob98765/BoardSMITH/
Som vanligt ar Dave's arbete fantastiskt. I arlighetens namn, denna ar nastan finare an den jag slapade hem at Dragonaut for typ 2 ar sedan

http://s1118.photobucket.com/albums/k604/Rob98765/Takeda%20270%20Gyuto/

Haller langsamt pa att bygga upp bildbanken pa det Google+ sabbade at mig
Citera
2012-03-11, 18:36
Medlem
Krilleman66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rob1234
Lite nytt och lite gammalt.

Vann en BoardSMITH lonn-brada pa KKFs 1-ars jubileum och slangde aven upp lite bilder pa en Takeda 270 gyuto

http://s1118.photobucket.com/albums/k604/Rob98765/BoardSMITH/
Som vanligt ar Dave's arbete fantastiskt. I arlighetens namn, denna ar nastan finare an den jag slapade hem at Dragonaut for typ 2 ar sedan

http://s1118.photobucket.com/albums/k604/Rob98765/Takeda%20270%20Gyuto/

Haller langsamt pa att bygga upp bildbanken pa det Google+ sabbade at mig

Takedan är riktigt fin. Har varit sugen på en sådan ett tag nu, dock känns den lite dyr.
Men jag kanske vaknar en dag och har slut på motståndskraft.

Brädan var verkligen fin den också.
En riktigt fin skärbräda som din gör sig väldigt bra i köket.
Hoppas du blir nöjd med den. Sämre vinster än den har man ju vunnit i sina dagar!

// Krille
Citera
2012-03-11, 18:46
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Octopussy
Är det någon här som har testat Edge Pro för att slipa era knivar? Verkar vara riktigt bra men lite dyr. Hade varit kul om någon hade provat den och kunde dela med sig av sina erfarenheter.
Jag har edge pron med choserastenarna från cktg. Det är väl inte sådär fasligt mycket att berätta. Det funkar riktigt bra, det enda jag tycker mig sakna är en grövre sten än 400. De två edge pro stenarna som följde med mitt paket var skit. Har inte använt de många gånger utan kör bara på chosera.

Dock så har jag nästan slutat använda edge pron helt. Använder den bara när jag omprofilerar knivar i princip. Det är så mycket enklare att plocka fram en vanlig sten och strigel när man bara vill göra touch ups.
Citera
2012-03-12, 17:44
Medlem
Är det någon som vet var man kan köpa Konosuke HD knivar inom Sveriges gränser?
Har tänkt köpa en http://www.chefknivestogo.com/kohdwa24.html
Så om någon vet en svensk hemsida eller butik i Upplands området som säljer denna, så skulle jag villja veta =)
Citera
2012-03-12, 18:04
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aarvidson
Är det någon som vet var man kan köpa Konosuke HD knivar inom Sveriges gränser?
Har tänkt köpa en http://www.chefknivestogo.com/kohdwa24.html
Så om någon vet en svensk hemsida eller butik i Upplands området som säljer denna, så skulle jag villja veta =)

Finnes icke. Extremt trevlig kniv, funderat på att köra på en Gesshin Ginga istället för en Kono?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in