• 1
  • 2
2006-11-17, 05:30
Medlem
666Hates avatar
Citat:
Bergakungen öppnar sina portar
Nu öppnar megabiografen – till slut

Drygt två år efter första spadtaget står den nya filmstaden Bergakungen klar. Spriträttigheter, vip-salong och Sveriges största biodukar ska locka besökarna.

Utanför pågår fortfarande byggnadsarbetet.
Det råder febril aktivitet in i det sista. Kylskåp baxas in och väggar målas inför morgondagens invigning av drottning Silvia.
– Om en bio står färdig och kostar pengar i veckor före öppnandet begår vi tjänstefel, säger Mats Kullander, etableringschef på SF Bio.
I vip-salongen luktar det ny bil, tack vare de ställbara läderfåtöljerna. I övriga salonger plast och plysch. En påminnelse om att Bergakungen riktar sig mot en varierad publik.
Den som är beredd att lägga till några tior får extra benutrymme och för runt dubbla priset tillträde till vip-salongen. Restaurangen erbjuder både pizza och mat för finsmakare.
Bergakungen har en ambition att locka publiken med en helkväll som inte slutar efter filmvisningen.
– Det blir norra Europas första biograf med en holistisk syn på biografgåendet, säger vd Jan Bernhardsson.
SF Bio stänger samtidigt ner ett flertal salonger på Filmstaden Downtown och hur konkurrenten Astoria påverkas går bara att spekulera i.
– Fram tills nu har Biopalatset faktiskt haft stans bästa salonger men vi ser ingen fajt med Astoria, det är bara bra om de finns, säger Mats Kullander.
http://www.aftonbladet.se/vss/gotebo...933270,00.html

Hur tror ni det går för den nya "lyxbion" i Gbg?
Är det smart att servera alkohol på en biograf?
Är det skönt att sitta i varma läderfotöljer?
Kommer det funka ekonomiskt?
Citera
2006-11-17, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 666Hate
http://www.aftonbladet.se/vss/gotebo...933270,00.html

Hur tror ni det går för den nya "lyxbion" i Gbg?
Jag tror att det kommer att gå j-vligt bra!! Det var på tiden att Göteborg fick sig en rejäl uppryckning på biofronten.
Citat:
[url]Är det smart att servera alkohol på en biograf?
Nej, jag tycker att det låter OERHÖRT korkat. Vad f-n skall det vara bra för? Kommer ju bara leda till ännu fler ouppfostrade biobesökare som tjatar sig igenom filmerna, pratar i mobiltelefon och pissar i tomma muggar.
Citat:
[url]Är det skönt att sitta i varma läderfotöljer?
Tja, det lär väl vara luftkonditionering på sommaren och därmed borde det väl inte vara nåt problem?
Citat:
[url]Kommer det funka ekonomiskt?
Jag tror faktiskt det. Göteborg har ju ett stort upptagningsområde och jag tror att folk kommer att söka sig dit även utifrån. Inte minst VIP-salongen tror jag kommer bli en succè, jag tror att den kommer att vara fullbokad jämnt!
Citera
2006-11-26, 12:49
Medlem
rikkus avatar
Jag älskar det! Ska dit så fort jag kan. Ta en cognac i loungen innan filmen låter underbart ^^
Citera
2006-11-26, 14:41
Bannlyst
Fy i helvete vad jag hatar det stället. 'Lyx'prostituerade och horbockar bara. Nä, det var bättre på gamle hylands tid, då kunde man ge en rejäl analbaguett utan att behöva besöka en jävla biograf.
Citera
2006-11-26, 20:42
Medlem
Coolcittes avatar
Jag var där idag och såg Borat. Rätt fräckt påkostad ställe och biosalongen jag satt i var väldigt bra, och stolarna hade flaskhållare
Citera
2006-11-26, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwingkvack
Fy i helvete vad jag hatar det stället. 'Lyx'prostituerade och horbockar bara. Nä, det var bättre på gamle hylands tid, då kunde man ge en rejäl analbaguett utan att behöva besöka en jävla biograf.
Misströsta inte, du har bara tappat stinget. Helt normalt med stigande ålder.
Citera
2006-11-26, 22:42
Medlem
rikkus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolcitte
Jag var där idag och såg Borat. Rätt fräckt påkostad ställe och biosalongen jag satt i var väldigt bra, och stolarna hade flaskhållare

Låter lovande
Citera
2006-11-26, 23:04
Medlem
Strifes avatar
Biosalongen
Var större än på gamla filmstaden. Hyfsat sköna stolar måste jag säga, även om XXL personer skulle få problem att sitta där. Gott om benutrymme! Vanligtvis sitter jag alltid sitta ute på kanten för att få plats med mina ben, så där vara jag lite orolig hur det skulle gå på den nya salongen, då vi hade platser som var i mitten. Men det funkade utmärkt! Fina stora flaskhållare med. Ljud och bild var som det brukar, även om jag fick en känsla av att det var bättre än på gamla filmstaden.

Restaurangen/bar
Man behöver gå upp på övervåningen för att komma hit. Väldigt trångt, långt och smalt för att så många platser som möjligt ska få plats. Verkar vara hyfsat stort utbud på både mat och alkohol. Stort minus att det är så trångt dock.

Affär
Popcorn, snacks, chips, bilar, pim-pim, gott o blandat, zoo, mentos med mera med mera. Själv gick jag till en närbelägen ICA, mycket billigare, godare och bättre. Gå rätt ut ur Bergakungen, över spåret, följ huset till höger till det slutar och du kommer till Lisebergshotellet och heden, 20 m till höger har du ICA.

Toaletter
På "utsidan" (innan man löst in biljetten) krävs det en kod som står på biljetten för att komma in på toan, sjukt störande och ineffektivt. Istället för att orka tråckla upp den väntar man på att någon ska gå ut så man kan smita in. Detta gäller dock inte när man löst in biljetten och är inne vid biosalongerna. Nya fräscha toaletter i övrigt (är väl inte lika fräscha efter någon månad vågar jag nog påstå).

Kassor
Ungefär lika många som på gamla filmstaden, var rätt mycket folk när vi kom men vi fick våra biljetter snabbt och smidigt, helt klart ett plus.

VIP
Har inte varit där så kan inte uttala mig (än ).

Overall så var det ett rätt nice ställe. Dock så går jag hellre till Palladium om jag kan välja var jag ska se den - bigger is better.
Men nya filmstaden slår helt klart gamla!
Citera
2007-01-03, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strife
Dock så går jag hellre till Palladium om jag kan välja var jag ska se den - bigger is better.
Men nya filmstaden slår helt klart gamla!
De största salongerna på bergakungen har ca 3 meter bredare dukar än vad palladium har
Citera
2007-01-03, 01:56
Medlem
Salongerna är fina men det ser extremt torftigt och fattigt ut när man sätter foten innanför dörren. Kalt, sterilt och trist betong. De har ju inte lyckats förmedla någon känsla av att det ska vara insprängt i ett berg, snarare ser det bara halvfärdigt och tråkigt ut.
Jag ser det här tyvärr som ännu ett exempel på att saker & ting aldrig kan bli riktigt bra gjorda i Göteborg.
Citera
2007-01-03, 04:48
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomberos
Salongerna är fina men det ser extremt torftigt och fattigt ut när man sätter foten innanför dörren. Kalt, sterilt och trist betong. De har ju inte lyckats förmedla någon känsla av att det ska vara insprängt i ett berg, snarare ser det bara halvfärdigt och tråkigt ut.
Jag ser det här tyvärr som ännu ett exempel på att saker & ting aldrig kan bli riktigt bra gjorda i Göteborg.

Urprungligen så var det planerat att man skulle använda stenplattor, men för att spara pengar så bantades det ner till betong istället. Betong har blivit ett arkitektoniskt mode på senare år. Men det går ju alltid att måla senare..

Inne i själva salongerna är det bra. Gott om plats mellan raderna och riktigt stora dukar. Annat än porrbåsen i gamla Downtown (som fortfarande finns kvar, dock bara med de större salongerna)
Citera
2007-01-03, 12:04
Medlem
Heinzes avatar
Vi tar o skickar denna till filmfolket, de gillar biografer.
Skulle modsen inte vilja ha den eller om trådskaparen tycker den är bättre i övrigt så skicka tillbaka den.

/mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in