2006-11-20, 10:13
Medlem
Bismillah

Peter UU

Citat:
jag har tex överbevisat att koranen föremdlar en platt värld, flera gånger om, men du undviker diskussionen hela tide. Men jag har det sparat, hel avår dialog, jag kanske ska starta en ny tråd om det?
Nej dessa teser bevisar inte det, och inte heller du. Om du har problem med att forsta vad tex dahaba betyder sa fraga nagon som vet istallet.
Be nagon kunnig i arabiska oversatta detta till dig, ''Waal-arda baAAda thalika dahaha''. Fran Koranen 79:30
Och jag kommer inte 'diskutera' detta vidare med dig, om du inte vill forsta, sa ar det inte min borda.

Citat:
Någon motsägelse hit och dit som jag har förklarat, men inget som dtrider mot vetenskapen som sagt, snarare tvärtom, det finns en och annan fakta som speglar dagens verklighet.
Det ar nog snarare sa att ingen bryr sig, eftersom det ar valkanda fakta i manga fall. Aven fran kristna larda. Men kampa mot det du ocksa, din ryggsack inte min.

Dessutom verkar det vara roligare att diskutera Islam - det tackar vi for.
Citera
2006-11-20, 11:09
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
...
Nutid ! Som jag förstått, ser du frågeställningarna i denna tråd, som i så många andra, främst kunna lösas på exegetisk väg. Dvs. du använder föremålet för kritiken som motbevis - rundgång i bevisföringen alltså - oftast genom att påpeka att all kritik faller på att Allah står bakom texten - en del av uppenbarelsen.

Kanske det då finns anledning att åter påpeka kritiken mot Koranen inte ha något med en högre makt att göra som skulle ha styrt upp ordalydelsen. Kritiken riktas mot de skribenter som ansvarat för texten - den som klart visar att de haft en skev bild av det de nedtecknat och att detta beror på bristande kunskaper och förståelse. Detta är uppenbart och kan inte ifrågasättas med tal om poetiska omskrivningar, symbolspråk eller semantik i övrigt!
Citera
2006-11-20, 21:53
Medlem
Peter_UUs avatar
Bism el Massih
Citat:
Nej dessa teser bevisar inte det, och inte heller du. Om du har problem med att forsta vad tex dahaba betyder sa fraga nagon som vet istallet.
Be nagon kunnig i arabiska oversatta detta till dig, ''Waal-arda baAAda thalika dahaha''. Fran Koranen 79:30
Och jag kommer inte 'diskutera' detta vidare med dig, om du inte vill forsta, sa ar det inte min borda.
dahaba? dahaba betyder "förflyttade sig" eller typ "gick", men va har det med saken att göra. Dahaha betyder "platt". dahaha är inget ord som används i arabiskan, men just därför har det översatts av själva översättaren till rund, vilket alltså är fel. dahaha är ett ord som användes innan islam, för två tusen år sedan. Dessutom har all tafsir förespråkat en platt jord. Det finns inget i heöa koranen eller hadith som pekar mot att jorden förklaras vara rund, både muhammed, allah och alla författare skriver och menar att jorden är platt. Had det inte varit för missförståndet i 79:30 så hade det varit helt klart och oförsvarligt, men så är det med islam. Allt bygger på lögn och spel för gallerior, tills det är försent. Se på dig själv bara, ett offer för islam och dess hjärntvätt.

Dahaha använde muhammed när han lät skriva koranen i syfte att skriva att jorden är platt. Det finns inget i hela islams källa som tder på motsatsen.

Citat:
Det ar nog snarare sa att ingen bryr sig, eftersom det ar valkanda fakta i manga fall. Aven fran kristna larda. Men kampa mot det du ocksa, din ryggsack inte min.
Nejdå, dom bryr sig. Faktan om människans maximala ålder på 120 år slår bulls eye redan i första moseboken.

Citat:
Dessutom verkar det vara roligare att diskutera Islam - det tackar vi for.
nja, jag tycker att det är intressant att diskutera båda, men det är helt klart roande att se hur fullkomligt korkade argument muslimer kommer med när man lägger fram en bevisning som en vanlig vettig människa hade fallit för och erkänt nederlag. Ni kommer med de mest ologiska och mest löjliga undanflyketer, men vad kan man säga, ni är ju muslimer trots allt.

Men visst är det roligt att läsa i koranen att jorden är platt, platt som en matta och platt som en säng. Ge mig en logisk förklaring till varför det står så? Varör står det att allah skapade världen platt som en matta och platt som en madrass/säng?
Citera
2006-11-20, 23:16
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_UU
...roligt att läsa i koranen att jorden är platt, platt som en matta och platt som en säng. Ge mig en logisk förklaring till varför det står så? Varör står det att allah skapade världen platt som en matta och platt som en madrass/säng?
Viktiga "detaljer" är dessutom att solen vilar sig på natten (på ett ställe som Allah bestämt läget för) efter att ha sjunkit ner i en pöl (bekräftat av att människor kunde ses i närheten) och att solen stiger upp på morgonen på ett annat ställe (lämpligen på andra sidan om jordskivan). Genom att liknande förhållanden gäller månen, fastän aktiv på natten, och beskrivningen av dessa himlakroppars banor, med jorden som centrum, ges ju en kristallklar bild av "verkligheten", så som den uppfattades på Muhammeds tid och fortfarande åtta- niohundra år därefter. Nutid bör rimligen inse att hela den muslimska världen, under den långa tiden, såg jorden som platt, enligt den klara uppfattning Koranens beskrivning förmedlar. Logiskt sett finns då bara en förklaringsmodell, för den som i modern tid vill hävda att Koranens beskrivning från början egentligen var korrekt (om än avspeglad i poetisk, symbolisk form). Nutids tanke måste vara::

- att den muslimska världen under nära ett millenium helt enkelt har feltolkat de aktuella textavsnitten (läs=uppfattat alltför bokstavstroget). Nutid vill alltså hävda att den, genom Galileo Galileo, under 1500-talet nyvunna kunskapen, inte tvingat till omtolkning av Koranen "under galgen". Först i modern tid skulle alltså exegetikerna kommit fram till den sanning som förmedlades till Muhammed!
Citera
2006-11-22, 11:22
Medlem
Bismillah

Peter UU

Citat:
dahaba? dahaba betyder "förflyttade sig" eller typ "gick", men va har det med saken att göra.
Javisst betyder det jag skrev 'gick' eftersom det vara tryckfelsnisse som var framme. Det hander att jag skriver lite fel ibland, aven pa svenska. Men forstar din extas eftersom du inte har sa mycket att komma med sa da griper du halmstran, stavfel. Lugna dig Peter...

Citat:
Dahaha betyder "platt". dahaha är inget ord som används i arabiskan, men just därför har det översatts av själva översättaren till rund, vilket alltså är fel.
Nej det betyder aggformad. Anvands inte i arabiskan? Laser du inte arabiska da menar du?
Las versen igen pa arabiska da forstas..
30. Waal-arda baAAda thalika dahaha
http://www.usc.edu/dept/MSA/quran/transliteration/079.html

Citat:
Anvands inte i arabiskan?
Ja inte av DIG da, men du kan ju da inte anses vara speciellt representativ, inte sant? Ordet anvands pa arabiska, pa sitt uppenbarelsesprak.

Citat:
Dessutom har all tafsir förespråkat en platt jord.
Inte alls. Det ar du som inte 'forstar' av du laser. Verkar inte spela vilken roll vilket sprak det handlar om. Tyvarr.

Citat:
Had det inte varit för missförståndet i 79:30 så hade det varit helt klart och oförsvarligt, men så är det med islam.
HAHAHA dar fick jag DAGENS SKRATT! Tack Peter

Citat:
Men visst är det roligt att läsa i koranen att jorden är platt, platt som en matta och platt som en säng. Ge mig en logisk förklaring till varför det står så? Varör står det att allah skapade världen platt som en matta och platt som en madrass/säng?
Men lille Peter jorden ar inte platt, inte i verkligeheten och inte i Koranen. Sluta gripa efter halmstra nu - som inte finns i verkligheten.

8. DOES THE QUR’AN SAY THAT THE EARTH IS FLAT?
Question
Qur’an says that Allah has made the earth for you as a carpet. This gives an indication that the earth is flat. Does this not contradict established modern science?

Answer
1. Earth made as a carpet
The question refers to a verse from the Qur’an in Surah Nuh:

"And Allah has made the earth for you as a carpet (spread out)."
[Al-Qur’an 71:19]

But the sentence in the above verse is not complete. It continues in the next verse, explaining the previous verse. It says:

"That ye may go about therein, in spacious roads."
[Al-Qur’an 71:20]

A similar message is repeated in Surah TaHa:

"He Who has made for you the earth like a carpet spread out; has enabled you to go about therein by roads (and channels)...."
[Al-Qur’an 20:53]

The surface of the earth i.e. earth’s crust is less than 30 miles in thickness and is very thin as compared to the radius of the earth which is about 3750 miles. The deeper layers of the earth are very hot, fluid and hostile to any form of life. The earth’s crust is a solidified shell on which we can live. The Qur’an rightly refers to it like a carpet spread out, so that we can travel along its roads and paths.

2. Carpet can also be spread on other than an absolute flat surface
Not a single verse of the Qur’an says that the earth is flat. The Qur’an only compares the earth’s crust with a carpet. Some people seem to think that carpet can only be put on an absolute flat surface. It is possible to spread a carpet on a large sphere such as the earth. It can easily be demonstrated by taking a huge model of the earth’s globe covering it with a carpet.

Carpet is generally put on a surface, which is not very comfortable to walk on. The Qur’an describes the earth crust as a carpet, without which human beings would not be able to survive because of the hot, fluid and hostile environment beneath it. The Qur’an is thus not only logical, it is mentioning a scientific fact that was discovered by geologists centuries later.

3. Earth has been spread out
Similarly, the Qur’an says in several verses that the earth has been spread out.

"And We have spread out the (spacious) earth: how excellently We do spread out!"
[Al-Qur’an 51:48]

Similarly the Qur’an also mentions in several other verses that the earth is an expanse:

"Have We not made the earth as a wide expanse"
"And the mountains as pegs?"
[Al-Qur’an 78:6-7]

None of these verses of the Qur’an contain even the slightest implication that the earth is flat. It only indicates that the earth is spacious and the reason for this spaciousness of the earth is mentioned. The Glorious Qur’an says:

"O My servants who believe! truly. spacious is My Earth: therefore serve ye Me –(And Me alone)!"
[Al-Qur’an 29:56]

Therefore none can give the excuse, that he could not do good and was forced to do evil because of the surroundings and circumstances.

4. Earth is geospherical in shape
The Qur’an mentions the actual shape of the earth in the following verse:

"And we have made the earth egg shaped".
[Al-Qur’an 79:30]

The Arabic word Dahaha means egg shaped. It also means an expanse. Dahaha is derived from Duhiya which specifically refers to the egg of an ostrich which is geospherical in shape, exactly like the shape of the earth.

Thus the Qur’an and modern established science are in perfect harmony.
kalla, http://www.irf.net/irf/dtp/dawah_tech/t15/t15b/pg1.htm
Citera
2006-11-22, 11:25
Medlem
Bismillah

Nickep

Eftersom du och Peter tar samma resrutt, sa ber jag dig vanligen lasa inlagget jag just skrivit till honom, sa slipper jag upprepa mig.
Tips, galler att valja ressallskap med omsorg...
Citera
2006-11-22, 15:27
Medlem
Peter_UUs avatar
Bism el Massih
Citat:
Javisst betyder det jag skrev 'gick' eftersom det vara tryckfelsnisse som var framme. Det hander att jag skriver lite fel ibland, aven pa svenska. Men forstar din extas eftersom du inte har sa mycket att komma med sa da griper du halmstran, stavfel. Lugna dig Peter...
Åh nej du anklaga inte mig för att vara petig vad gäller stavfel, den guldmedaljen innehar du sedan länge.

Dessutom var det inte stavfel från din sida, du trodde att det hette dahaba, för du har så fruktansvärt dålig koll på arabiska ord, dy skrev dahaba två ggr, i två olika inlägg, du har aldrig skrivit dahaha. I båda de inläggen du skrev i två olika trådar använder du dahaba, just för att dina så kallade "kunskaper" i arabiska stinker. så försök inte slingra dig nutid, den här gången komemr du inte undan.

Citat:
Nej det betyder aggformad. Anvands inte i arabiskan? Laser du inte arabiska da menar du?
Las versen igen pa arabiska da forstas..
30. Waal-arda baAAda thalika dahaha
http://www.usc.edu/dept/MSA/quran/transliteration/079.html
det ordet används i vers 79:30, och endast 79:30. om du lyckas visa eller hänvisa till en text som använder det ordet så kan vi börja diskutera, för jag menar alltså att dahaha har använts en enda gång i hela koranen och i alla arabiska, nutida texter. Dahaha används inte i arabisk ordlista.

Citat:
Ja inte av DIG da, men du kan ju da inte anses vara speciellt representativ, inte sant? Ordet anvands pa arabiska, pa sitt uppenbarelsesprak.
nej det gör den inte, ordet är ett gammalt arabiskt ord ja, men den används inte längre, just för att muslimer inte vet vad det betyder. Dahaha betyder plattad, stampad eller helt enkelt plattspridd.

Citat:
Inte alls. Det ar du som inte 'forstar' av du laser. Verkar inte spela vilken roll vilket sprak det handlar om. Tyvarr.
varsågod lilla nutid och visa mig var i tafsir det står att jorden är rund. sluta snacka en massa goja, hänvisa istället.

Citat:
HAHAHA dar fick jag DAGENS SKRATT! Tack Peter
ja, tro mig, jag skrattar åt islam minst lika mycket som du gör.

Citat:
Men lille Peter jorden ar inte platt, inte i verkligeheten och inte i Koranen. Sluta gripa efter halmstra nu - som inte finns i verkligheten.
enligt vetenskapen och den allmänna uppfattning så är jorden rund. Men i koranen står det att jorden är platt, som en rektangel dessutom.

Citat:
8. DOES THE QUR’AN SAY THAT THE EARTH IS FLAT?
Question
Qur’an says that Allah has made the earth for you as a carpet. This gives an indication that the earth is flat. Does this not contradict established modern science?

Answer
1. Earth made as a carpet
The question refers to a verse from the Qur’an in Surah Nuh:

"And Allah has made the earth for you as a carpet (spread out)."
[Al-Qur’an 71:19]

But the sentence in the above verse is not complete. It continues in the next verse, explaining the previous verse. It says:

"That ye may go about therein, in spacious roads."
[Al-Qur’an 71:20]

A similar message is repeated in Surah TaHa:

"He Who has made for you the earth like a carpet spread out; has enabled you to go about therein by roads (and channels)...."
[Al-Qur’an 20:53]
...precis, allah menar alltså att världen är platt, annars hade man snubblat och ramlat omkull om den hade varit rund. Så dum är allah alltså, han visste tydligen inget om gravitation.

Citat:
The surface of the earth i.e. earth’s crust is less than 30 miles in thickness and is very thin as compared to the radius of the earth which is about 3750 miles. The deeper layers of the earth are very hot, fluid and hostile to any form of life. The earth’s crust is a solidified shell on which we can live. The Qur’an rightly refers to it like a carpet spread out, so that we can travel along its roads and paths.
...bla bla bla bla kan du förklara för mig varför denna idiot drar upp denna information som inte har något med diskussionen att göra?

Citat:
2. Carpet can also be spread on other than an absolute flat surface
Not a single verse of the Qur’an says that the earth is flat. The Qur’an only compares the earth’s crust with a carpet. Some people seem to think that carpet can only be put on an absolute flat surface. It is possible to spread a carpet on a large sphere such as the earth. It can easily be demonstrated by taking a huge model of the earth’s globe covering it with a carpet.
hahahaha fyfaan vilket skitsnack. Jorden är platt, den beskrivs som platt som en säng och platt som en matta. Varför finns det inte en enda vers i hela jävla koranen och hadith som säger att jorden är som "en boll" eller "som en kruka" eller som vilekt runt föremål somhelst? Varför i hela fridens namn talar i så fall allah om jordskorpan, innan han ens talat om jordens form, att den är rund? Det finns inte en enda vers i hela koranen som sagt, som talar om en rund jord, precis allting i hela islams källa pekar mot en platt värld.

Citat:
Carpet is generally put on a surface, which is not very comfortable to walk on. The Qur’an describes the earth crust as a carpet, without which human beings would not be able to survive because of the hot, fluid and hostile environment beneath it. The Qur’an is thus not only logical, it is mentioning a scientific fact that was discovered by geologists centuries later.
skitsnack, den information som denna människa påstår finns i koranen är en lögn. Det finns ingen sådan information. muslimer är bra lögnare, tydligen använder dom alla oheliga knep för att värva lättlurade anhängare. Precis som du, lättlurad.

Citat:
3. Earth has been spread out
Similarly, the Qur’an says in several verses that the earth has been spread out.

"And We have spread out the (spacious) earth: how excellently We do spread out!"
[Al-Qur’an 51:48]

Similarly the Qur’an also mentions in several other verses that the earth is an expanse:

"Have We not made the earth as a wide expanse"
"And the mountains as pegs?"
[Al-Qur’an 78:6-7]
"Säng" används i den arabiska versionen (Alam najAAali al-arda mihadan=har vi inte gjort jorden(egentligen marken) som en madrass). detta förtydligas dessutom i nästa vers:

And (have We not) created you in pairs, And made your sleep for rest
hahaha pucko!

Citat:
None of these verses of the Qur’an contain even the slightest implication that the earth is flat. It only indicates that the earth is spacious and the reason for this spaciousness of the earth is mentioned. The Glorious Qur’an says:
Nej, alla verser i hela islams källa implicerar en platt värld. al-arda används för det vi översätter med "earth", al-arda betyder rent konkret marken vi går på. Med andra ord impliceras en geografiskr platt värld, som en rektangel (alltså sängar och mattor).

Citat:
"O My servants who believe! truly. spacious is My Earth: therefore serve ye Me –(And Me alone)!"
[Al-Qur’an 29:56]

Therefore none can give the excuse, that he could not do good and was forced to do evil because of the surroundings and circumstances.
...har absolut inget med diskussionen att göra, detta är endast till för att ta läsaren på villospår, så att koncentrationen tas bort från ämnet.

Citat:
4. Earth is geospherical in shape
The Qur’an mentions the actual shape of the earth in the following verse:

"And we have made the earth egg shaped".
[Al-Qur’an 79:30]

The Arabic word Dahaha means egg shaped. It also means an expanse. Dahaha is derived from Duhiya which specifically refers to the egg of an ostrich which is geospherical in shape, exactly like the shape of the earth.

Thus the Qur’an and modern established science are in perfect harmony.
kalla, http://www.irf.net/irf/dtp/dawah_tech/t15/t15b/pg1.htm
som vi redan har diskuterat så betyder ordet dahaha "utplattad". hade allah menat at jorden är rund så hade han skrivit thalika Duhiya. Ordet dahaha kommer inte från dyhiya. Dahaha betyder platt, thats it.

Min slutsats är att korane rakt igenom, och alla hadither i hela islams källa visar på en platt värld. till och med muhammed säger det ordagrant i haditherna. Dessutom påstår han att han hade besökt latsen för där solen vilar, och att det är därför det blir natt. Korkade idiot... han påstod att solen stiger ner i en lerig pöl. detta står i koranen, och bekräftas i hadither.
Citera
2006-11-22, 15:40
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Viktiga "detaljer" är dessutom att solen vilar sig på natten (på ett ställe som Allah bestämt läget för) efter att ha sjunkit ner i en pöl (bekräftat av att människor kunde ses i närheten) och att solen stiger upp på morgonen på ett annat ställe (lämpligen på andra sidan om jordskivan). Genom att liknande förhållanden gäller månen, fastän aktiv på natten, och beskrivningen av dessa himlakroppars banor, med jorden som centrum, ges ju en kristallklar bild av "verkligheten", så som den uppfattades på Muhammeds tid och fortfarande åtta- niohundra år därefter. Nutid bör rimligen inse att hela den muslimska världen, under den långa tiden, såg jorden som platt, enligt den klara uppfattning Koranens beskrivning förmedlar. Logiskt sett finns då bara en förklaringsmodell, för den som i modern tid vill hävda att Koranens beskrivning från början egentligen var korrekt (om än avspeglad i poetisk, symbolisk form). Nutids tanke måste vara::

- att den muslimska världen under nära ett millenium helt enkelt har feltolkat de aktuella textavsnitten (läs=uppfattat alltför bokstavstroget). Nutid vill alltså hävda att den, genom Galileo Galileo, under 1500-talet nyvunna kunskapen, inte tvingat till omtolkning av Koranen "under galgen". Först i modern tid skulle alltså exegetikerna kommit fram till den sanning som förmedlades till Muhammed!
Precis. Det finns åtskilliga verser i koranen som säger att jorden är platt, men inte en enda att jorden är rund. I saudi-arabien fanns en man som skrev en bok för ca 20 år sedan, han heter Sheikh AbdelAziz bnBaz och är en mycket känd och respekterad man bland muslimer. I den boken hävdar AbdelAziz i modern tid fortfarande att jorden är platt, allt baserat på koranen. Hur ska man tolka det?
Citera
2006-11-22, 18:42
Medlem
Bismillah

Peter UU

Citat:
det ordet används i vers 79:30, och endast 79:30. om du lyckas visa eller hänvisa till en text som använder det ordet så kan vi börja diskutera, för jag menar alltså att dahaha har använts en enda gång i hela koranen och i alla arabiska, nutida texter. Dahaha används inte i arabisk ordlista.
Du har ordet framfor dig, spelar nog ingen roll om det ar endast en gang, det viktiga ar att det star dar. Retfullt eller hur?

Citat:
Dahaha betyder plattad, stampad eller helt enkelt plattspridd.
Sjalvklart. Special tolkat av Peter i egen person!

Citat:
enligt vetenskapen och den allmänna uppfattning så är jorden rund. Men i koranen står det att jorden är platt, som en rektangel dessutom.
Sjalvklart, enligt din tolkning kare Peter

Citat:
...bla bla bla bla kan du förklara för mig varför denna idiot drar upp denna information som inte har något med diskussionen att göra?
Undrar vem idioten ar ...

Det har ar lite kul, 1 Chronicles 16:30: “He has fixed the earth firm, immovable.” Sa Bibeln sager att jorden ar ororlig. Intressant.

Citat:
hahahaha fyfaan vilket skitsnack. Jorden är platt, den beskrivs som platt som en säng och platt som en matta. Varför finns det inte en enda vers i hela jävla koranen och hadith som säger att jorden är som "en boll" eller "som en kruka" eller som vilekt runt föremål somhelst?
Ja forutom den vers som du uppenbarligen inte ser, inte forstar, inte hajar, latsas ar fel, eller vad du nu har for bortforklaring. 30. Waal-arda baAAda thalika dahaha - aggformad.

Ja Peter det blir svart nar man fornekar vad man har framfor sig, blir liksom trassel sa att saga, du trasslar pa ratt bra vid det har laget.

Citat:
And (have We not) created you in pairs, And made your sleep for rest
hahaha pucko!
Ja nu handlar ju inte det om jorden utan att Allah SWT givit manniskan en tid att vila pa. AR du desperat...stackars dig...

Ja for den person som har lite mera fantasi an vad du verkar ha Peter och som star och ser pa solnedgangen och befinner sig tex vid havet sa nog ser det ut som om solen gar ner i havet. Det gor det i alla fall for mig. Och det ar EXAKT den situationen som beskrivs i Koranen. Och ingenting annat.

Mera Bibeln, att avsluta med: Revelation 1:7: “Behold, he is coming with the clouds! Every eye shall see him...” Det kan man bara gora om jorden ar platt. Annars kan inte alla se, om jorden ar rund...

Trevlig kvall!
Citera
2006-11-22, 19:09
Medlem
Peter_UUs avatar
Bism el Massih

ojojoj vilken förkortad version du har svarat på...
Citat:
Du har ordet framfor dig, spelar nog ingen roll om det ar endast en gang, det viktiga ar att det star dar. Retfullt eller hur?

Sjalvklart. Special tolkat av Peter i egen person!

Sjalvklart, enligt din tolkning kare Peter

Undrar vem idioten ar ...

Det har ar lite kul, 1 Chronicles 16:30: “He has fixed the earth firm, immovable.” Sa Bibeln sager att jorden ar ororlig. Intressant.

Ja forutom den vers som du uppenbarligen inte ser, inte forstar, inte hajar, latsas ar fel, eller vad du nu har for bortforklaring. 30. Waal-arda baAAda thalika dahaha - aggformad.

Ja Peter det blir svart nar man fornekar vad man har framfor sig, blir liksom trassel sa att saga, du trasslar pa ratt bra vid det har laget.

Ja nu handlar ju inte det om jorden utan att Allah SWT givit manniskan en tid att vila pa. AR du desperat...stackars dig...

Ja for den person som har lite mera fantasi an vad du verkar ha Peter och som star och ser pa solnedgangen och befinner sig tex vid havet sa nog ser det ut som om solen gar ner i havet. Det gor det i alla fall for mig. Och det ar EXAKT den situationen som beskrivs i Koranen. Och ingenting annat.

Mera Bibeln, att avsluta med: Revelation 1:7: “Behold, he is coming with the clouds! Every eye shall see him...” Det kan man bara gora om jorden ar platt. Annars kan inte alla se, om jorden ar rund...

Trevlig kvall!
Först påstod du att ordet vi diskuterar är dahaba, vilket jag reagerade på eftersom det är dahaha och inte dahaba - alltså et bevis på att du har noll kol på varken arabiska språket eller texten i koranen.

Sedan påstod du att dahaha är ett arabiskt, flitigt använt ord, och jag sa att om du hittar detta ord på någon annan plats än i koranen, vers 79:30, så ska vi diskutera utifrån det. Men detta misslyckades du med - vilket bevisar att jag har haft rätt i 2 fall av 2 möjliga.

Därefter stärks mitt argument, i och med att nästa vers i ordningen tar upp sömn, direkt efter en vers som jag påpekar målar upp en bild av jorden som en platt madrass... och det faller helt enkelt logiskt, men logik har personer som dih alltid strävat emot, så det är inte så konstigt att du är muslim dessutom.
Citera
2006-11-22, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_UU
Precis. Det finns åtskilliga verser i koranen som säger att jorden är platt, men inte en enda att jorden är rund. I saudi-arabien fanns en man som skrev en bok för ca 20 år sedan, han heter Sheikh AbdelAziz bnBaz och är en mycket känd och respekterad man bland muslimer. I den boken hävdar AbdelAziz i modern tid fortfarande att jorden är platt, allt baserat på koranen. Hur ska man tolka det?

http://en.wikipedia.org/wiki/Abd-al-Aziz_ibn_Abd-Allah_ibn_Baaz

Due to his tremendous success as a religious scholar, secularists of his time lost no energy in alleging that Ibn Baaz declared: "The earth is flat. Whoever claims it is round is an atheist deserving of punishment." [1] However, Ibn Baaz described this flat earth-allegation against him as "a pure lie." [1]). Generally when Arabs say the 'Ard (arabic for earth or its surface) is flat, they refer to the ground and the surface and not the planet earth itself.

Citera
2006-11-22, 19:15
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evokee
http://en.wikipedia.org/wiki/Abd-al-Aziz_ibn_Abd-Allah_ibn_Baaz

Due to his tremendous success as a religious scholar, secularists of his time lost no energy in alleging that Ibn Baaz declared: "The earth is flat. Whoever claims it is round is an atheist deserving of punishment." [1] However, Ibn Baaz described this flat earth-allegation against him as "a pure lie." [1]). Generally when Arabs say the 'Ard (arabic for earth or its surface) is flat, they refer to the ground and the surface and not the planet earth itself.

jaha så du menar att en hel del efterforskning gjordes för att komma på att det som vi uppfattar av marken, är att den är platt? Du ligger på ungefär samma logik-nivå som spöket laban.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in